"מצעד הגאווה בבאר שבע הוא שילוב של חגיגה ומחאה"

$(function(){setImageBanner('a9fc7e27-d507-46ea-be01-91913c97cf9b','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

לרגל מצעד הגאווה השנתי שיתקיים השבוע ב-16/06 בבאר שבע, יו"רית הבית הגאה בעיר יחד עם פעיל בקהילה ורכז חוש"ן, סיפרו ל'באר שבע נט' על ההכנות לאירוע ("הושקע מאמץ מתוך אהבה לקהילה והעיר"), ההתרגשות לצעוד בבית ("זה גורם לנו להרגיש בטוח לחזור הביתה") וגם ההתמודדות עם הקשיים והאתגרים ("אי אפשר לרצות את כולם, תמיד יהיו אנשים בעד ונגד")

ביום חמישי הקרוב, ה-16 ביוני, יצעדו אלפי אנשים ברחבי העיר באר שבע במסגרת מצעד הגאווה השנתי שיתקיים בפעם ה-5 בבירת הנגב בחגיגה צבעונית ושמחה של סובלנות, חיבור לקהילה ואהבה.

"מבחינתנו אירועי הגאווה התחילו עוד בחודש מאי עם יום ההבנ"ה והם יסתיימו בתחילת החודש הבא עם סיומם של שאר מצעדי הגאווה בארץ", סיפרה ל'באר שבע נט' אריאלה מנקר, יו"רית בית גאה בבאר שבע ובדרום, "בכלל אפשר לראות שזה יצא חודש שיוצא מגבולות הטווח הקלאסי, חודש מאוד קווירי ומיוחד, בדיוק כמונו".

"האירוע הזה הוא שילוב מאוד נכון בעיני של חגיגה ומחאה. גם בדוכנים שיהיו יש נציגים מארגונים שהמטרה שלהם להציג את הקשיים שאנחנו עדיין חווים ביום יום, לצד תרבות וחגיגה"

קרדיט צילום: אביבה דניאל

החלפת בשנה האחרונה את גיל אליאס בתפקיד יו"רית הבית הגאה בבאר שבע ובדרום- איך התחושות בתפקיד? את מסתכלת על דברים אחרת?

אריאלה: "אני מתנדבת בעמותה פחות או יותר ממתי שהיא נפתחה, לקחתי חלק במצעדים בעיר מאז שהתחילו בשנת 2016. גם בשנתיים האחרונות הייתי בוועד אבל לא הייתי יו"ר, וכן יש השנה את המבט הנרחב על העשייה. אני רואה באופן ישיר את כל העומס והאחריות, זה ממלא אותי בהערכה כלפי כל מי שעשו את זה קודם. בבאר שבע במיוחד אבל גם במקומות אחרים אני רואה כמה אספקטים יש להפקה הזו של המצעד, החל מגיוס מתנדבים, עבודה מול הרשות ועסקים מקומיים. יש כאן הרבה יצירות של שותפויות שכל כך לא מובנות מאליהן וכיף להיות חלק מזה".

את רואה את הקהילה הבאר שבעית נרתמת ורוצה לקחת חלק באירוע הגאווה?

אריאלה: "כמובן, כמו תמיד זה לא הכי קל לגייס אנשים להתנדב ובכל עמותה יעידו על זה... אבל בהחלט יש המון רצון שזה יקרה, המון רצון לקחת חלק ובאמת הרבה התגייסות של כל מי שיכולה בצורה כזאת או אחרת. כמובן שגם כל בעלי התפקידים אצלנו עושים הכל בהתנדבות, יש כאן דם, יזע, דמעות ומאמץ וכמובן הרבה אכפתיות ואהבה לקהילה והעיר שלנו והרצון שלנו לקיים את זה פה".

אז מה מחכה לכל הקהילה הגאה ותושבי באר שבע והדרם במצעד הגאווה?

אריאלה: "אירוע הגאווה שלנו מתחיל בהתכנסות במרכז ח"ן בשכונה ב', שם יהיו דוכנים של הקהילה הגאה, האירוע יתחיל בהנחיית עליזה וון ג'ורה, מלכת דראג מקומית. נצעד על רחוב ביאליק לכיוון דרך המשחררים ומשם עד לרחבת העירייה שם יתקיים אירוע הגאווה בהנחיית סלין לה דיווין עם הופעות של אלה לי ואתי ביטון, נאומי ראש העיר, שרת התחבורה ונציגי הקהילה, הופעות והרבה שמח. חשוב לי להגיד שהאירוע הזה הוא שילוב מאוד נכון בעיני של חגיגה ומחאה. גם בדוכנים שיהיו יש נציגים מארגונים שהמטרה שלהם להציג את הקשיים שאנחנו עדיין חווים ביום יום, לצד תרבות וחגיגה".

"זה המצעד הגדול בדרום, גם בקהילה הארצית יש דיבור על באר שבע כמקום שעובר התפתחות, זה הופך את באר שבע למרכז".

 אריאלה מנקר, יו"רית הבית הגאה. קרדיט צילום: שמוליק בלומנשטיין

 

אם במצעדים בשנים עברו החוגגים היו רגילים להתחיל את המצעד מרחבת 'יעלים', השנה מיקום פתיחת המצעד שונה למרכז ח"ן כך שגם נוספו למצעד מאתיים מטרים נוספים. לצד קולות שעלו מצד התושבים שלא בהכרח מרוצים מהשינוי, חברי הקהילה מדגישים כי הוא נעשה דווקא בשל נגישות ודגשי אבטחה של האירוע.

"חשוב להדגיש שלא עשינו את המעבר כדי להאריך את המצעד, בכלל רצינו תוואי דרך אחר לגמרי, אבל העניין פה הוא נגישות. היציאה מרחבת 'יעלים' מאוד מסובכת גם לנו כצועדים וגם מבחינת המשטרה שצריכה לאבטח את האירוע", מסבירה אריאלה, "אז זו הייתה האופציה האופטימלית עבור כולם וכמובן שאני גם שמחה שנצעד עוד מאתיים מטרים אבל זו לא הסיבה שזה קרה. זה יהיה יותר מוצלח לכולם כי ככה הצועדים יוכלו לקנות שתייה או אוכל בעסקים המקומיים בשכונה, וזה חלק מהאג'נדה שלנו, ליצור חיים משותפים".

במרכז ח"ן גם פועל הבר מסעדה 'ביאליק', בעבר 'מונרו', שידוע בעיר כמקום המפגש של חברי הקהילה הגאה. "זה מקום מפגש, מקום מכיל ומחבק שעושה את עצם השייכות לקהילה הגאה נונ-אישיו ביחס למקומות אחרים בעיר", כך סיפר לנו אור ליליאן, רכז אזור של ארגון חוש"ן וחבר בבית הגאה, "זה מקום שמייצג את הקהילה הגאה הבאר שבעית עם משמעות מאוד גדולה עבורנו". אריאלה הוסיפה: "הרבה אנשים נחשפו לקהילה דרך הליינים שהיו במונרו, אני באופן אישי גם הכרתי את הקהילה הגאה שם וזה מקום שחשוב לנו, משמח אותי שאנחנו מתחילים לצעוד משם".

מצד אחד אתם מדברים על שותפות עם הקהילה ומרגישים בבאר שבע את השינוי ומצד שני לפני כחודש אמור היה להתקיים מצעד הגאווה בנתיבות אך בשל איומים הוא בוטל. מה אתם רוצים להגיד על המקרה הזה?

אריאלה: "יוצא לי בתפקיד הי"ור להגיע לכל מיני מפגשים עם חברי כנסת, יצא לי להעלות את המקרה הזה בנתיבות כמקרה בוחן אמיתי שמראה בשביל מה אנחנו נאבקים ולמה חשוב כן להילחם. אנחנו הזמנו את נציגי נתיבות לבוא ולדבר באיזור ההתכנסות לפני המצעד כדי שיספרו על החוויה שעברו מהפרספקטיבה שלהם. איזו מציאות נוראית זו שאמא צריכה לפתוח את דלת הבית ולקבל כדור כי הבן שלה רוצה להפיק אירוע הסברה  או גאווה... אבל זו המציאות וגם נגד זה אנחנו נאבקות. זה לא המקום שלי להגיד עליהם, כבר אמרתי את דעתי בנושא, אנחנו פשוט ניתן להם את הבמה לדבר במצעד".

היו גם קשיים לאורך הדרך? אתם עדיין שומעים קולות של התנגדות מצד תושבים בבאר שבע?

אריאלה: "תמיד יש קשיים, בעיני זה חלק מלחיות. יש טרולים בקבוצות פייסבוק או אנשים שבאים ואומרים לך בפרצוף... תמיד יש אנשים שבעד ויש אנשים שנגד, יש אנשים ששמחים שזה קורה בלב שכונה או אנשים שמהסיבה הזו מתנגדים. אי אפשר לרצות את כולם, בחרנו את המקום הזו מתוך מכלול סיבות. החיים המשותפים זו התשובה".

"יש פה מקום של מפגש אמיתי וכנה סביב הקהילה הגאה. אנחנו צועדים יחד למען השינוי הזה וזה מרגש"

קרדיט: הבית הגאה 

צועדים בשותפות עם הקהילה

מצעד הגאווה השנה בבאר שבע יהיה בסימן קהילות, מתוך רצון להראות שאפשר לצעוד יחד, שיש תמיכה וגב לכל מי שרק רוצה וזקוק לכך. "אנחנו אולי קהילות שונות אבל בסופו של דבר אנחנו אחד, שונים אבל שווים, שווי זכויות והזדמנויות. ואם אין לנו שוויון כרגע אנחנו צריכים חתור אליו יחד, כקהילה", אמרה אריאלה. גם אור מרגיש שהקהילה הבאר שבעית הולכת ומתחזקת מידי שנה, וזה מורגש בכל הארץ: "זה המצעד הגדול בדרום, גם בקהילה הארצית יש דיבור על באר שבע כמקום שעובר התפתחות, עם עוד תקציבים, עם נציג הקהילה הגאה בעירייה, זה הופך את באר שבע למרכז".

זה גורם לכם להרגיש שיש לכם מקום בטוח גם פה להיות חלק מקהילה

אור: "זה לא סוד שצעירים בבאר שבע לא נשארים בעיר. רוב החברים הסטודנטים שלי עזבו את באר שבע, אז מבחינתם זה שיש מצעד גאווה בעיר זה סימן. אנשים עושים אירועי גאווה בכל הארץ, לפעמים אנחנו לא מרגישים בטוחים במקום בו גדלנו אז זה שיש כאן קהילה מתקדמת שעושה מצעד ואירועים גדולים שגורמים לאנשים לחזור לפה ולהרגיש בטוח זה מצוין. אם אני מסתכל על מישהו צעיר בתיכון שיכול עכשיו לצעוד בגאווה עם בן או בת הזוג, זה משהו מאוד משמעותי בחוויה האישית. בגלל זה מצעד הגאווה הוא לא רק לקהילה המקומית אלא גם לארצית, גם מי שכבר לא גר בעיר יכול להרגיש שאומרים לו שזה בסדר והוא יכול לחזור הביתה, שאתם מוזמנים לראות את עצמכם גרים בעתיד גם כאן ולא רק במרכז".

אריאלה: "אני פה בעיר מגיל עשר ומגיל העשרה ממליצים לי בחום לעבור למקום עם ראש פתוח שזה היה בעצם קוד לקוויר.... ואני עשיתי את זה, עברתי למרכז. אבל ישר חזרתי ולא הייתה לי התלבטות, רציתי לחזור הביתה לבאר שבע. חשוב לי לעשות וליצור את התרבות שלי פה בבית שלי, לא צריך ללכת למקום אחר, יש לי בית, אני בסדר גמור איתו".

אור: "בתור רכז האחווה הגאה באוניברסיטה לפני שנתיים, אני אוסיף שבעיני מצעד הגאווה גם מחבר בין האווירה הסטודנטיאלית לבין הקהילה והשכונה. יש פה מקום של מפגש אמיתי וכנה סביב הקהילה הגאה, של חיזוק הקשר הזה. אנחנו צועדים יחד למען השינוי הזה וזה מרגש".

לסיכום, תרצו כמובן להזמין את כל תושבי באר שבע והדרום להגיע למצעד ולתמוך בקהילה?

אריאלה: "יש בבאר שבע ובכלל אנשים שלא מעזים לצעוד מסיבות כאלה ואחרות, אז אני מזמינה את כולם לבוא ולצעוד גם בשבילם. שיראו שיש פה גב ותמיכה, שיש פה קהילה, שידעו שאפשר להיות חלק מהמיינסטרים ולא רק מהפרינג', מהשוליים, זה מחזק הרבה אנשים וחברי קהילה שאולי פחות פעילים. הנראות הזו של הקהילה הגאה בעיר חשובה".

אור: "ברור, פשוט בואו וקחו חלק! בואו תראו שיש פה קהילה בדרום. בתור רכז חוש"ן אני נכנס לכיתות ומעביר הרצאות במרכז ואנשים מופתעים שאני גר בבאר שבע, אבל אני רוצה לגור פה ומבחינתי זה ברור. באר שבע זה הבית שלי, המקום בו אני רוצה לגור ואולי לגדל בו את הילדים. אז בואו לצעוד, לשמוח ולהרים איתנו, להכיר את הדבר המדהים שקורה בקהילה הבאר שבעית".

אור ליליאן, צילום פרטי

קרדיט - דולב מכלוף

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('8d59d174-21bd-4a9d-b038-43b194ee8840','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה