מהו סוד הקסם של פארק הסופרים בבאר שבע?

$(function(){setImageBanner('ef5a9556-6890-432d-bddd-db18d279a901','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

מדשאות ושבילי הליכה, מתחמי משחק וגינת כלבים, פינות ישיבה ובית קפה, ספרייה פתוחה, מגרש קט-רגל ואפילו אמפיתאטרון. בפארק הסופרים בשכונה ב' בבאר שבע יש הכל. אז יצאנו לבדוק מה הופך פארק שכונתי למרכז חברתי ותופעה של ממש בקרב הבאר-שבעים, ומה סוד הקסם של הפארק הכי פופולארי בעיר

גם אם אתם לא גרים בשכונה ב' בבאר שבע אין סיכוי שלא שמעתם על פארק הסופרים, פארק שכונתי הממוקם בלב אחת השכונות הוותיקות בבירת הנגב. הפארק חודש לפני כשנתיים על ידי עיריית באר שבע ומאז הפך למרכז חברתי שכונתי יוצא דופן בנוף העירוני. אז מה הופך פארק שכונתי למרחב קהילתי שוקק חיים? מהו סוד הקסם של פארק הסופרים בשכונה ב' בבאר שבע? יצאנו לבדוק עם האנשים שעומדים מאחורי תכנון הפארק המחודש בעיריית באר שבע וגם עם התושבים שמגיעים מידי יום לבלות בו.

גינה מוזיקלית באדיבות עיריית באר שבע / צילום ניר כפרי / צילום פרטי

פארק הסופרים הינו פארק שכונתי הממוקם בלב שכונה ב' הוותיקה. הפארק גובל בין רחוב יהודה הלוי לרחוב שאול טשרניחובסקי והוא משתרע על פני כ- 32 דונם. המבקרים בפארק נהנים ממרבדי דשא רחבי היקף, ספרייה פתוחה במרחב הציבורי, אזורי ישיבה ולימוד, מתחמי משחקים מגוונים, שילוב של עצי מאכל ופיתוח נופי ההולם את רוח הפארק, שבילי הליכה ואופניים, גינת כלבים, פינות ישיבה והצללה, מגרש קט-רגל, אמפיתאטרון ובית קפה.

"פארק הסופרים הוא דוגמה מצוינת כיצד שטח ציבורי אשר תוכנן בערכים הנכונים, במיקום הנכון וברגישות תכנונית יכול לחלוטין לשנות מרחב של שכונה ולהעצים אספקטים רבים שהיו צריכים את הבסיס הנכון כדי לפרוח. מדובר בדוגמה מצוינת למרחב מאפשר, מקום אשר מבליט באותנטיות את קווי העיר, מעצים ומזמין מפגש אנושי לצד פעילות ושימוש במקום", מסביר רועי לביא, אדריכל העיר באר שבע, "הפארק נבנה על בסיס ערוץ נחל החוצה את השכונה ויוצר רצף להליכה נעימה, המקשרת את עומק השכונה כמעט עד לציר המרכזי רגר. הפרופורציות של הפארק בהתאם לגודל השכונה מאפשרות תחושת אינטימיות שמבליטה ומעצימה את הפעילות בו ובהתאם את תחושת הביטחון והקהילתיות. הפארק כולל כניסות רבות המייצרות חיבור אורגני לשכונה, ללא גדרות וללא שערים ולמעשה תופרות את שני צידי השכונה כמו ריצ'רץ".

בפארק תוכלו למצוא את תושבי העיר הרבים, מכל הגילאים ומכל השכונות שמבקרים בו מידי יום, כשכל אחד יכול למצוא בו עניין. "אני גרה בשכונה ב' עוד לפני שנפתח הפארק המחודש ומהרגע שבנו אותו אפשר לראות שכל האזור ממש תוסס, זה נהיה ממש המקום האולטימטיבי לבלות בו. לי יש כלב ואני יוצאת איתו כל יום לטייל בפארק, זה נוח, נגיש וכיף לבלות שם, נוצרה בפארק קהילה של ממש, כולם מכירים את כולם", סיפרה ל'באר שבע נט' נועה, סטודנטית באוניברסיטת בן גוריון ותושבת העיר. גם תושבים שלא גרים בקרבת הפארק מגיעים לבלות בו כשיש להם הזדמנות, "בעיני הפארק מאוד מיוחד ושונה ממה שיש בבאר שבע, כשמטיילים שם אחר הצהריים ורואים את כמות האנשים מכלל האוכלוסייה- סטודנטים, ילדים ומשפחות, מבוגרים- כיף להיות שם, הפארק מלא חיים. אני לא גר בשכונה ב' ועדיין מגיע לבלות בפארק", סיפר ל'באר שבע נט' דור, תושב העיר.

 פארק הסופרים בבאר שבע. צילום: ניר כפרי

"פרוזדור שמחבר בין כל החלקים בשכונה"

אז איך יוצרים מרחב ציבורי אטרקטיבי שמצליח להיות רלוונטי לכל כך הרבה תושבים במרקם האנושי בעיר? "קודם כל חשוב להבין שפארק הסופרים הוא "פארק פרוזדור". בדיוק כמו פרוזדור צר וארוך שחוצה את הבית ומחבר בין כל החדרים, פארק הסופרים חוצה ומחבר בין כל החלקים של השכונה. למה זה טוב? זה מאפשר חיבור בין חלקים רבים בתוך השכונה וכך למעשה מגביר את הנגישות לפארק", מסביר אדיר כהן, תושב שכונה ב', שעובד במנהלת להתחדשות עירונית בבאר שבע, "פארק הסופרים הוא מבין הפארקים השכונתיים היחידיים בישראל שמשלב בתוכו מגורים, מסחר, גני ילדים, מרכז קהילתי, סטודיו, בתי כנסת, מגרשי ספורט, יער מאכל ועוד. העיקרון הוא פשוט- ככל שמכניסים למקום יותר שימושים, כך יש יותר סיבות לאנשים להגיע אליו ולהשתמש בו. ככל שיותר אנשים משתמשים בו הוא הופך למרחב נעים ובטוח".

שכונה ב' היא שכונה עם אוכלוסייה מגוונת, לצד משפחות ותיקות מתגוררים בה זוגות צעירים אחרי תואר וסטודנטים, ובשנים האחרונות אפשר לראות התעוררות קהילתית במקום מצד התושבים. שלל פעילויות חברתיות, מיזמים ובתי עסק קמים בשכונה ויוצרים מעורבות של התושבים בה שמרגישים חלק מהקהילה. "מאז הקמת הפארק, אנו עדים להתפתחויות מרתקות בתחומו; מרמת השהייה והמפגש הבין גילאי של קבוצות אוכלוסייה שונות לאורך כל שעות היום, לרכישת דירות ופתיחת עסקים עליו ובקרבתו, להקמת בית פארק קהילתי ועוד... כל אלו מעודדים מפגש בין הקבוצות ומעצימים את תחושת השייכות והקהילה פשוט כי יש מקום מפגש. מי שלא ביקר בפארק מוזמן בחום להגיע", מוסיף לביא, אדריכל העיר.

גם מבחינת אדריכלות פארק הסופרים, כשמו כן הוא, סוג של "ספרייה" כמקום של גילוי, חיפוש, סקרנות, מפגש ושקט. "תרגום ה"ספרייה" לשפת הפארק מעניק למקום ערך מוסף פרוגרמתי ועיצובי. המטרה שעמדה לנגד עיננו הייתה לייצר מרחב פתוח עבור סטודנטים, משפחות ותושבים וותיקים, באי בתי הכנסת, ילדי הגנים ובתי הספר במקום בו יתערבבו יחד במגוון תוסס של אפשרויות אשר הפארק מציע", מסבירה מיכל צורנמל טורנר, אדריכלות נוף, "אזורי הפעילות בפארק עוצבו בהשראת "מדפי ספרייה" החודרים אל הטופוגרפיה הרכה וההמשכית של הפארק ובכל אחד מהם מוקד פעילות שונה, ממתקני משחק ומגלשות ענק ועד מבנה ''הספרייה'' במרכז. ''מדפי'' הבטון האלו משמשים גם כבמה לזמן אירועים, אך עם זאת גם רחבה ליוגה ספורט או כל שימוש אחר ביום יום. החזון היה להפוך את לב השכונה לאזור שוקק חיים, חדר נוסף למפגש, לימוד, משחק ואירועים ומרחב פתוח דינמי ומשתנה לחיי קהילה שוקקים".

 פארק הסופרים בבאר שבע. צילום: ניר כפרי

מרכז חברתי שכונתי יוצא דופן

גם בימי הקורונה, כשהשתחרר הסגר, יצאו תושבי השכונה לבלות בפארק הסופרים, לשאוף אוויר, לטייל ולהיפגש עם חברים. "כשמקומות הבילוי היו סגורים אנשים יצאו לשבת בפארק כדי ליהנות מהחברה אחד של השני", שיתפה נועה, "אנשים מצאו את הבילוי האולטימטיבי כאן בפארק".

אבל פארק הסופרים הוא הרבה יותר מפארק, כשלאורך הזמן צצים עוד פרויקטים ומיזמים קהילתיים שהופכים אותו לכל כך מיוחד, שמחברים אליו את התושבים. כך למשל הוקמו גינות מוזיקליות עם עמדות כלי נגינה מוזיקליים שהוצבו לאורך כל הפארק. כמו כן, כחלק ממיזם רחב יותר הנקרא "צבע בפארק" עליו סיפרנו לכם בעבר, התגבשה קבוצת תושבים ותיקים המתגוררים לאורך פארק הסופרים במטרה להגדיל את האימפקט של ותיקי השכונה על עיצוב פניה ולעודד שיתופי פעולה בין-דוריים. "זה ממש מוסיף לנראות של השכונה!", סיפרה נועה. ישנן גם קבוצת נשים וותיקות תושבות השכונה אשר נפגשות אחת לחודש במטרה לאפשר להן השתייכות חברתית ויצירת מענה על צרכי חברות הקבוצה וסביבתן וכן יצירת תוכן בשעות אחר הצהריים עבורן.

עוד פרויקט קהילתי שמתרחש במקום הוא פלייסמייקינג ב"בית הפארק", פרויקט קהילתי המגייס את פעילי הנגריה הקהילתית ותושבי השכונה לבניית רהיטי רחוב ומוצרי עץ שונים במתחם "בית הפארק" אשר בפארק הסופרים. נוסף על כך, עיריית באר שבע בשיתוף רשת חנויות הספרים החברתית "סיפור חוזר" הקימו בפארק ספריית השאלה לספרים חינם, היוצר חיבור מיוחד בין אהבה לספרים לעשייה קהילתית. ולא שכחנו גם את בית הקפה השכונתי שקם בפארק, 'רגע, מקום בפארק' עליו סיפרנו לכם ב'באר שבע נט', שנולד מתוך מחקר שבחן את צרכי התושבים בעיר. מנהלת תחום קהילות בחברת כיוונים, עדי חלפון פרידמן הוסיפה:  "כחלק מפיתוח הקהילתיות בעיר, חברת כיוונים – החברה לתרבות הפנאי, מקדמת באמצעות תוכנית הדגל של חברת כי"ל, "חושבים עושים", מספר פרויקטים בפארק, ביניהם: הקמת גינות מוזיקליות לאורך הפארק, פרויקט פלייסמייקינג בבית הפארק אשר הופך ממש בימים אלו למרכז קהילתי בשכונה, מפגש תושבות ותיקות בשכונה ועוד. הפארק הפך לאבן שואבת ולמרכז חברתי שכונתי יוצא דופן".

אין ספק שפארק הסופרים הוא אחד מהפארקים הייחודיים שקמו בבאר שבע בשנים האחרונות, המרחב הציבורי המחודש מושך אליו מגוון רחב של תושבים שהיו צמאים למקום אשר עונה על צרכי הקהילה ומביא לידי ביטוי את הייחודיות והשוני של האוכלוסייה הבאר-שבעית. כל אחד יכול למצוא לעצמו מקום בפארק, בואו לבקר!

פארק הסופרים. צילום פרטי / צילום באדיבות עיריית באר שבע

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('898951e0-0ec5-439c-b2b1-6c398af0ea49','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה