המחקר שהפך למציאות: סיפורו של בית הקפה החדש בלב שכונה ב' בבאר שבע

$(function(){setImageBanner('3ff071a5-3d5f-4f2a-9d9b-ef65e404fdb8','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

שנים שהוא חלם על הקמת בית קפה שכונתי, אבל רק אחרי עבודת סמינר באוניברסיטת בן גוריון שחקרה את צרכי הפנאי של אוכלוסיית הצעירים בבאר שבע, הבין שיש כאן הזדמנות. בעקבות ממצאי המחקר שלו, פתח רן אריאל יחד עם שותפיו, בית קפה חדש בפארק הסופרים בשכונה ב' בעיר. הכירו את סיפורו של 'רגע, מקום בפארק'

רן אריאל מבאר שבע לא האמין לפני ארבע שנים שעבודת הסמינר שעשה במסגרת לימודי התואר הראשון במחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן גוריון בנגב, תוביל אותו בסופו של דבר לפתיחת בית קפה שכונתי בלב שכונה ב' בעיר. זהו סיפורו של עסק מקומי שצמח מתוך רצון לענות על צרכי האוכלוסייה הצעירה בבאר שבע, בית הקפה השכונתי 'רגע, מקום בפארק' שנפתח לפני חודשיים בפארק הסופרים, ממש עם תחילת משבר הקורונה על ידי רוני ריינגולד, עמרי אבני, מרב אטיאס, מרטין קראוס, מעין בורק ורן אריאל. אז למרות שנסגר יום אחרי הפתיחה בעקבות המצב, היום בית הקפה מציע טייק אווי ושמח לראות את התושבים באזור מגיעים לשבת רגע בפארק.

"המחשבה של להקים בית קפה הייתה לי בראש כמה שנים טובות. למדתי תקשורת ופו"מ באוניברסיטה לפני ארבע שנים ובשנה האחרונה לתואר עשיתי סמינר "פנאי- מסע היכרות" עם פרופ' גלית נמרוד. רציתי לנצל את ההזדמנות שאני צריך לעשות מחקר מעמיק כדי לחקור משהו שיהיה שימושי גם להמשך", סיפר ל'באר שבע נט' רן אריאל, "במחקר בחנתי את צרכי הפנאי של אנשים צעירים בבאר שבע, אנשים בגילאי 25-40 שהיום כבר אפשר להסתכל עליהם כקבוצת אוכלוסייה מובחנת שאולי לא הייתה קיימת פעם".

בית הקפה 'רגע, מקום בפארק'. קרדיט: יעלי טנא-ברזילי

במסגרת המחקר יצר רן שאלון עליו ענו 150 אנשים שבחן מהם צרכי הפנאי של צעירים בעיר ועד כמה הם מרגישים שיש להם מענה לצרכים אלו. "מהתשובות של הנבדקים אפשר היה לראות מגמה לפיה הם מרגישים שיש מחסור בבתי קפה. זה היה לפני ארבע שנים ואז לא היו בתי קפה בשכונות הוותיקות בעיר", מסביר רן, "זיהיתי את מה שאני הרגשתי גם בעצמי שחסר, היה חסר מקום לפנאי לצעירים שהוא לאו דווקא מיועד לסטודנטים, מקום שעונה על צורך של מפגש אנושי במרחב הציבורי. בהתחלה חיפשתי מקומות מסחר בתוך השכונות אבל כשלא מצאתי החלטתי לעזוב את זה".

מה שהחזיר את רן לרעיון בית הקפה היה הפתיחה של פארק הסופרים חדש בשכונה ב' בעיר לפני כשנה והמפגש עם מי שעתידים להיות שותפיו לעסק- אשתו מעין בורק, ועוד שני זוגות חברים- רוני ריינגולד, עמרי אבני, מרב אטיאס ומרטין קראוס, כשכולם הכירו בעקבות פעילותם בקהילת 'הרשת: באר שבע'. רן ידע שיש צורך של התושבים בבית קפה שכונתי באזור בעקבות ממצאי המחקר, ויחד עם השותפים הם הלכו על זה: "זו הפלטפורמה שהפגישה בנינו, יחד הבנו שאנחנו רוצים לפתוח את בית הקפה בפארק. רכשנו מקום בפארק והתחלנו לעבוד במטרה ליצור אקו סיסטם של פנאי ותרבות בלב השכונה בבאר שבע. זה מעבר לבית קפה, בהמשך נרצה להביא לפה הופעות, הרצאות, סדנאות וליצור פה פלטפורמה למפגשים בכמה שיותר צורות".

פארק הסופרים בשכונה ב'. קרדיט: יעלי טנא-ברזילי

כך נפתח לאחרונה בית קפה שכונתי בשם "רגע, מקום בפארק" אחרי שיפוצים של כמעט ארבעה חודשים. "תכננו מראש את תאריך הפתיחה ל-15 במרץ, עבדנו קשה כדי להספיק ואת השיפוצים עשינו בעצמנו. עוד לפני הפתיחה חששנו מהבירוקרטיה של פתיחת העסק אבל הכל עבד כמו שצריך, עיריית באר שבע תמכה וסייעה לאורך כל הדרך, הרגשנו שיש לנו עם מי לדבר ויש מי שיענה על השאלות שלנו אז זו ההזדמנות להגיד תודה", אומר רן, "במוצאי שבת, יום לפני הפתיחה הודיעו בחדשות שכנראה יסגרו את המסעדות. אז פתחנו ליום אחד ולאחר מכן הודיעו על סגירת המסעדות עם אפשרות לטייק אווי בלבד. כך אחרי יום אחד של עבודה נאלצו לסגור את בית הקפה", נזכר רן.

איך עברה עליכם התקופה האחרונה? הרגשתם קושי אחרי כל המאמץ?

"אני חושב שבמובן מסוים אולי זה היה לטובתנו. כי אחרי כל העבודה וההשקעה זה אפשר לנו לנוח ולאגור כוחות, אבל אין ספק שזו הייתה תקופה מלחיצה. פתחנו עסק חדש, ותמיד יש פה סיכון, במיוחד בתחום המזון והמסעדנות, לא ידענו מתי נוכל לפתוח שוב. ניסינו לעשות קצת משלוחים אבל זה לא נמשך זמן רב כי זה דרש מאיתנו התאמות שלא היו נכונות מבחינה כלכלית וגם זו לא המהות של בית הקפה שלנו, המפגש הוא העיקר ולא האוכל. לפני שבועיים פתחנו שוב לטייק אווי ברגע שאיפשרו את זה. אז במצב הנוכחי כשגם הפארקים נפתחו, אנשים מגיעים לבית הקפה, לוקחים אוכל או קפה ויושבים בפארק הסופרים. ההצלחה הרבה יותר גדולה ממה שחשבנו, אנשים מספרים כמה זה היה להם חסר באזור".

בעלי בית הקפה 'רגע, מקום בפארק'. קרדיט: רעות האס

זה מה שבעצם גילית גם במהלך העבודה על הסמינר?

"כן, הסמינר בדק בדיוק את זה, הצורך במפגש בין אנשים חזר על עצמו ואנחנו רואים את זה בשטח. אנשים נפגשים ומכירים, אנשים צריכים לראות אנשים אחרים ולהכיר את הקהילה שסביבם. אפשר להמיר חלק מהחיים שלנו לעולם הווירטואלי כמו ישיבות בעבודה או שיעורים באוניברסיטה ולמידה מרחוק, אבל זה לא עונה על הצורך העמוק יותר של מפגש אנושי, אין לזה תחליף והקורונה רק חידדה את זה. אחרי שאנשים היו בבית תקופה כל כך ארוכה רואים כמה הצורך במקום שכונתי כזה היה גדול".

ספר על משמעות השם שבחרתם לבית הקפה: 'רגע, מקום בפארק'

"התלבטנו על השם הרבה זמן. יום אחד אשתי מעין ואני, היינו אצל ההורים בצפון ונסענו חזרה לבאר שבע. בדרך חזרה החלטנו שנזרוק את כל השמות והאופציות לאוויר עד שנגיע להחלטה. אמרנו באמת מאות שמות והשם היחיד שנשאר איתנו כשהגענו חזרה לבאר שבע היה 'רגע מקום בפארק'. שאר השותפים גם אהבו את השם כי בעצם מדובר פה בלקחת רגע, לעצור את מרדף החיים ולהירגע, להיפגש ולהכיר. מעצבת הלוגו שלנו הוסיפה פסיק אחרי המילה 'רגע' וזה התאים מצויין. הפסיק יוצר הפסקה במשפט בשם של בית הקפה, כמו שהמקום הזה הוא הזדמנות לקחת הפסקה ולבוא לרגע למקום בפארק".

פארק הסופרים בשכונה ב'. קרדיט: נעה כהן

בעלי בית הקפה 'רגע, מקום בפארק'. קרדיט: רעות האס

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('7ea8c5d8-af8f-40f6-98cb-5ced085b6b3e','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה