ראיון מיוחד עם המנהלת שמאחורי פרוייקט היזמות הגדול בנגב

$(function(){setImageBanner('a5a23ffa-19b6-453c-9e99-08194928f937','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33920,'Image','');})

דנה גביש כבר קרוב ל-18 שנה עוסקת ביזמות. בחמש השנים האחרונות היא משמשת כמנהלת מרכז היזמות "360" בבן גוריון וכעת היא משתפת אותנו בראיון מיוחד בתחילת הקריירה שלה בטלוויזיה, המעבר לעולם העסקי וגם - איך נראית העובדה עם כמה מהמוחות המבריקים כאן בעיר

''אני 'ביצועיסטית' באופי שלי", דנה גביש. קרדיט - דני מכליסמזה תקופה שאנחנו מספרים לכם פה באתר על יזמות באוניברסיטת בן גוריון. לרוב אנחנו משתמשים במילים כמו ''אקסלרטור", "מחזורי האצה" ועוד. וכך, פעמים רבות יוצא שמרוב עצים לא רואים את היער.

אז החלטנו להרים את הכפפה ולפגוש את מי שעומדת בראש כל העסק החשוב הזה. מי שלקחה את המושכות לידיה וכבר קרוב ל-5 שנים נחשבת לאחת הדמויות החשובות בבן גוריון. תכירו את מנהלת מרכז היזמות "360" - דנה גביש. במקור מצור הדסה, אל הגנב הגיע גביש לאחר במשך 13 שנים הייתה סמנכ"לית שיווק של חברת ''יישום'' אשר מטפלת ביזמות באוניברסיטה העברית (נגיע לזה).

את ההחלטה להגיע לדרום היא קיבלה לאחר שבאוני' הבינו שיש פה מצבור ענק של רעיונות מעולים, שפשוט לא מקבלים את המעמד הראוי להם – ''הנהלת האוניברסיטה החליטה שכל נושא היזמות צריך אסטרטגיה מסביבו. הייתה מעין הבנה, שצריך לטפל בנושא בדחיפות וזה אחד מהדברים שהיה להם חשוב לקדם ובאמת - לקחת אותו קדימה".

כאמור, גביש, למרות הידע האקדמי שלה אינה פועלת במיוחד בדרך האקדמית. באוני' הבינו שיש פה מישהי עם ידע מיוחד במינו, אותו היא מביאה מהחברה הקודמת שבה עבדה – "שם העיסוק היה סביב המסחר בידע. לדוגמא, אם לחוקר או לחוקרת יש הצעה שיכולה להפוך לפטנט, אז הם יכולים לתת את הרשות להשתמש בטכנולוגיה לחברות מסחריות. ובתוך כך, יש חברה שזה התקפיד שלה – לספק מסחור ידע אקדמי ודרך להעברת הטכנולוגיה לזירה העסקית''.

אז 13 שנים היא הייתה שם ולפני 5 שנים התקבלה ההחלטה לעבור דרומה – ''קיבלתי הצעה להקים מערך חדש סביב נושא היזמות שיכלול את כל הסטודנטים בתוכו. וזה התחיל ממש מאפס, כי הרי דבר כזה לא היה קיים פה לפני. אנחנו יודעים פה מה נכון לחוקרים, איך עוזרים להם להקים סטרטאפים וכד'''. וכך, ב-3 לדצמבר 2018 קם לו ''מרכז 360'' ליזמות באוניברסיטת בן גוריון. מלבד דנה, ישנה עוד דמות אחת מרכזית במיוחד, וגביש לא שוכחת לתת קרדיט כשצריך – "אני לא עובדת לבד. מתחילת הדרך מי שהיה לצידנו בכל מהלך, ולמעשה מתפקד כיו"ר המרכז זהו פרופ' כרמל סופר, חוקר באוני' שמעבר לידע האקדמי, יש לו גם 25 שנים של ניסיון בהיי טק ובקרנות הון סיכון. הוא לגמרי חלק חשוב ונכבד בתהליך, כי הוא הביא לפה המון ניסיון עסקי ואף רשת קשרים נרחבת''. 

דנה גביש. קרדיט - דני מכליסמתי התחלת להתעניין באמת ביזמות?

"אני תמיד אהבתי עשייה, כי אני 'ביצועיסטית' באופי שלי. אני אוהבת לקחת פרויקט ולרוץ איתו הכי רחוק שאפשר. אני התחלתי את הקריירה שלי בכלל בהפקת חדשות – הייתי בהקמה של ערוץ 2, ואפילו הגעתי עד לאולפני 'פוקס ניוז' בישראל. ואם יש דבר שלמדתי במהלך הקריירה שלי זה - שאני ממש לא רוצה לעשות חדשות (צוחקת). רק חיפשתי איך להפסיק עם זה. והצלחתי לעשות מעבר לזירה העסקית".

אז מה זה בכלל מבחינתך יזמות?

"מבחינתי זה לא משהו טריוויאלי. התשובה שלי היא – ששני הדברים הכי חשובים זה מחקר והוראה. אלו הדברים הכי בסיסיים שאוני' צריכה לעשות. ובעייני יזמות זאת שכבה נוספת של למידה. כי מתוך עשייה והתנסות אפשר ללמוד בצורה נהדרת והרי כל המיזמים קשורים בלמידה, תוך כדי התנסות".

כיום ישנם לא פחות מ-7 תוכניות בבן גוריון, שמטרתם לפתח את נושא היזמות. ''התוכניות מועברות בצורה מאד שיטתית. וכל מי שעובר אותם חווה סוג של חוויה התנסותית בדרך חתחתים" מספרת דנה. אחת הדוגמאות לתוכנית מוצלחת במיוחד היא – ''קרן קקטוס קפיטל'. זוהי הקרן הראשונה שהוקמה, במרכזה הושקעו מיליון דולר ביזמות סטודנטיאלית. לפי דנה מדובר באמירה מצד המרכז האקדמי – 'תהיו סטודנטים, תחקרו ותתנסו, ואנחנו ניתן לכם את האופציות האפשריות להקים את הסטארט אפ שלכם כאן'. עד היום השקיע הקרן ב-30 סטרטאפים שונים.

חשוב מכך, את הקרן עצמה מנהלים סטודנטים בלבד, דנה: "הבנו שאם זאת קרן של סטודנטים היא צריכה לדבר בשפה שלהם. אז לקחתי סטודנטים שינהלו את הקרן, וקבענו שהם יהיו אלו שיעמדו בראש הקרן. "התפקיד של מרכז היזמות הוא בעצם - לייצר העצמה למנהיגים, שמסוגלים לקחת פרויקט מסויים ולרוץ איתו".

לדעתך ב"ש היא המקום המתאים לפיתוח מרכז יזמות?

''בוודאי. במיוחד כי יש פה אזור שבאופן שיטתי מתקשה בתחום הזה. וצריך לומר את זה - הנושא של יזמות בפריפריה והקמת סטרטאפים, הוא נושא שקשה למצוא לו מימון".

למה?

"בגלל הריחוק מהרשת הגדולה שקיימת במרכז הארץ. כי כשאתה לא נמצא קרוב לקשרים ולכסף, זה מאד משמעותי. וכחלק מהשליחות שלנו, המרכז צריך לעשות הכול בשביל לקרב את המשקיעים והחברות כאן אל הנגב. דווקא בפן הזה אנחנו עושים הרבה שיתופי פעולה שונים עם גורמים, שפעם לא היו מסתכלים על באר שבע''.

סטודנטים במרכז היזמות בבן גוריון. קרדיט - דני מכליס

אז איך בכל זאת דואגים להשאיר את המוחות הטובים כאן בעיר ובדרום?

"זאת שאלה ממש טובה. אני בעיקר חושבת שבתקופת הקורונה, כל גבולות המיקום בכלל התטשטשו. ועדיין, בכדי שמוחות טובים וחברות גדולות יישארו ויפתחו נוכחות בנגב, הם צריכים לקבל תמיכה מהרבה מאד גורמים – מהעירייה ומהממשלה במיוחד. אותם גופים צריכים לעודד חברות לעבור לנגב, כי יש פה מערכת חדשה לגמרי. אז כן, בעתיד יעברו לכאן "אנשי ההייטק של הצבא'' וכבר דובר על שיתופי פעולה עתידיים. אבל זה ייקח זמן, ולאט לאט הדברים משתנים וזזים. אני בטוחה שבעתיד יהיה פה 'אקוסיסטם' משמעותי במיוחד".

מה היחס גברים נשים אצלכם? אנחנו רואים בבאר שבע פחות יזמות מצד נשים.

"אז התשובה לכך היא ש-40 אחוז מהיזמים הן נשים. ולמעשה זהו נושא שאנחנו ממש עוסקים בו הרבה. בכלל, לא רק לגבי נשים, אלא לגבי בני מיעוטים לדוגמא. אני חושבת שזה צריך להיות חלק מהמטרות שלנו, גם ברמת הערכים. אז לאחרונה הקמנו קהילת נשים, שמנוהלת על ידי סטודנטיות והיום לא רק שהיא פורחת לגמרי, אלא אנחנו גם כל כך נהנים לראות שכל הסטודנטיות שעברו שם הכשרה, בהמשך עברו להיות חלק מהמרכז שלנו. ותוכניות כאלה נותנות להן את הביטחון וההשראה שהן יכולות".

פרופסור כרמל סופר. קרדיט - דני מכליס

מה הפרויקטים המרגשים כעת ומה בתכנון?

"אז כפי שאמרתי, אנחנו כיום מנהלים 7 תוכניות, ביניהן – תכנית ''לידרס''. מדובר למעשה בתוכנית היחידה שהיא אקדמאית וזאת התוכנית הטובה בארץ, ואני מעידה על עיסתי (צוחקת). מדובר במיזם עמוס כל טוב, לסטודנטים מכלל מחלקות האוני' שנמצאים כעת בתואר הראשון. ב"לידרס" ניתנים לסטודנטים כלים אישיים שמיוחדים לתחום היזמות, ועל זה נפרסת שכבה שלמה של עשייה שבה הם מפתחים סטרטאפ תוך כדי התוכנית עצמה".

תכנית נוספת וחשובה במיוחד זוהי ''אואזיס'', עליה סיפרנו לכם בעבר. דנה – "מדובר בעצם בתוכנית שבה פתוחים ומתוכננים 12 סטרטאפים בשנה. וכל אלו מבוססים על טכנולוגיות שפיתחו חוקרים מכאן. מעבר לכך, יש את גם את נגב פריים – התוכנית שמלמדת את תושבי הנגב איך להקים חנויות אינטרנטיות. אז אמנם זוהי זירה אחרת לגמרי, אבל זאת יזמות לכל דבר. מעבר לכך, כחלק מהמשימה של האוני' ללמד גם אנשי הרוח והחברה, פתחנו תכנית בשיתוף עם טק 19 בראשה של חנה ראדו".

"חשוב להגיד שרק התחלנו. התוכניות אמנם עומדות בפני עצמן, כי חשוב היה לנו להקים דברים מיוחדים פה בנגב והחזון הוא שכל סטודנט וסטודנטית שרוצים להתנסות ביזמות, יוכלו לקבל את המקום וההכרה שמתאימה להם. בסופו של יום, אנחנו יצרן הסטרטאפים הכי גדול בנגב – בפער, דרך כל התוכניות. מיוצרים פה עשרות מיזמים וסטרטאפים בשנה, שלא היו קיימים קודם בבאר שבע. יש פה פרויקט מסודר שיטתי וחשוב, ואנחנו עושים מאמץ כביר לייצר מערך, שימשיך את הגדילה הזאת ויגרור תשומת לב מכל הארץ ועולם – לנגב, לאוניברסיטת בן גוריון ולב"ש כמובן".

''אני 'ביצועיסטית' באופי שלי", דנה גביש. קרדיט - דני מכליס

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('d4552014-a53e-47be-af27-60490af4d143','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה