"אני מתחרטת שקניתי פה דירה": תושבי באר שבע מאוכזבים מהשכונה החדשה



טענות על מצוקת חניות, מיעוט כוח האדם בצהרונים, בנייה רועשת בשעות המוקדמות של הבוקר, פקקים ארוכים ביציאה מהשכונה ורעשי יריות בלתי פוסקים - לא מעט מתושבי שכונת הפארק בבאר שבע מרגישים כבר תקופה ארוכה תחושת מיאוס מהמגורים באזור, וחלקם אפילו טוענים: "אני רק מחפש למכור את הבית ולעוף מפה". תמונת מצב עגומה על שכונת היוקרה של העיר, ומהן הפתרונות העתידיים?

אין מקום אפילו להחנות, רחוב בשכונה. קרדיט - צילום פרטי

מה יעשו דיירים של שכונה חדשה, שבקושי קיימת 5 שנים שמרגישים שזאת הייתה טעות מצידם לרכוש דירה באזור? זאת הדילמה שניצבת בחודשים האחרונים בפני לא מעט מתושבי ''שכונת הפארק'' בבאר שבע, שמרגישים שבית חלומותיהם, זה שרכשו במיטב כספם בשכונה היוקרתית והחדשה - אינו מה שהם חשבו.

על שכונות הפארק כתבנו לא מעט כאן בבאר שבע נט, לטוב ולרע - ממכת המעופפים שתקפה את התושבים, אשר סבלו מאשפת הבנייה שנזרקה לתוך הנחל הסמוך, דרך טענות על אפליה מצד מחלקת התכנון והבנייה בעיריית באר שבע - שדרשה מתושבים להסיר חיפויים למרפסות הבתים, שעל פי העירייה ''אינם חוקיים'' ועד כמובן תופעת הביטחון האישי ומכת הגניבות שפקדה את השכונה לא מעט פעמים.

עם זאת, הבנייה באזור ממשיכה במלוא המרץ ורק בחודש ספטמבר האחרון הודיעה חברת "אביסרור משה ובניו", כי היא מאכלסת עוד מגרש בפרויקט "אביסרור בפארק" בשכונת הפארק החדשה בבאר שבע, כאשר בנוסף לכך צפוי לקום מרכז מסחרי בשכונה. לצד זה, החלה לאחרונה לפעול בשכונה סיירת של משמר אזרחי שמורכב מתושבי האזור, מה שאמור לפתור את בעיית הגניבות והפריצות.

אז מה בכל זאת מפריע ללא מעט מתושבי המקום, אשר חלק אפילו מעידים בשיחות עם באר שבע נט כי שביעות הרצון שלהם כה נמוכה, שכעת אפילו לא מעט מהם מעוניינים לעזוב את המקום? ע', תושבת השכונה אשר רכשה דירה לפני כשנה וחצי, מספרת לבאר שבע נט: ''בגדול אנחנו גרים באתר בנייה עצום, עם אינספור משאיות ופועלים שמסתובבים פה כל יום. הנסיעה בכבישים פה היא סיוט אחד מתמשך, והתכנון הכללי של הרחובות פה הוא בגדר קטסטרופה. גם שכן מנסים לבנות ולשפץ, זה נראה כאילו לא משקיעים עד הסוף. מרגיש כאילו התושבים שכבר גרים כאן הם כלום ושום דבר, ושעליהם לחכות שנים עד שכל השכונה תתאכלס ואז אולי יהיה נורמאלי לגור פה."

עוד טוענת ע' בתסכול: "בדיעבד, לא הייתי קונה פה בית בחיים. אני יכולה להגיד שאותי אישית מאוד מפחיד לחזור הביתה אחרי השעה 23:00, כי השער של הפארק (פארק הנחל) נעול ואין ברירה אלא לנסוע דרך עמק שרה. יש פה יריות שלא פוסקות במיוחד בימי שישי, ובכלל - זה ממש לא מה שהבטיחו, נתנו לנו אשליה מהממת".

תושבת אחר, ס', זכתה בדירה בשכונה במסגרת תכנית "מחיר למשתכן", ולאחר מכן החליטה לבטל את הרכישה והחלה להתגורר בשכירות בשכונה. כעת, כשנה לאחר מכן, היא טוענת כי היא רק מחכה לרגע שבו הסתיים החוזה שלה: "מפחיד ללכת פה בלילה, ואפילו טיול לפארק הסמוך עם הילדים בימי שבת הפך למטרד. שומעים פה את רעשי היריות ללא הפסקה וזה הפך לבלתי נסבל. בסוף השנה הנוכחית נגמר לנו החוזה והחלטנו לברוח מכאן כמה שיותר מהר. אני חושבת שמי שאומר לך שכיף לגור פה הוא שקרן".

עם זאת, כמו בכל מחלוקת, יש גם תושבים הטוענים כי השכונה לכשעצמה בעלת פוטנציאל גבוה מאד, אך מודים כי יש דברים שחייבים לשפר. ג', אשר מתגורר בשכונה מאז הקמתה מספר לבאר שבע נט: ''בכל הקשור לשכונה, מדובר לדעתי בהצלחה גדולה, אבל זה תלוי בהמשך האם יהיה באמת ביטחון ואז כל השאר יסתדר מצויין". הצגנו בפני ג' טענות שהועלו מצד תושבים אחרים בשכונה, על "תכנון לקוי" והוא מצידו טוען בפנינו: ''נושא בעיית התכנון הוא לא חדש, אני יכול לומר לך שיש הרבה בעיות בתכנון, כמו למשל - הכבישים צרים, המדרכות גדולות, יש מחסור בחניות באזור החנויות המסחריות וגם חוסר בעצים וצמחיה".

''איך ייתכן שבית פרטי משלם פה ארנונה גבוה יותר מוילה בשכונת כלניות?"

טענה נוספת ולא פחות חשובה של לא מעט תושבים בשכונה, היא אודות תעריפי הארנונה הגבוהים. במכתב מסודר שנשלח היישר לראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ' בחודש שעבר - קראו תושבי שכונת הפארק ''לערוך חישוב מחודש של הארנונה בשכונה ובמרפסות בפרט''.

עוד טענו התושבים, כי תעריפי הארנונה הגבוהים אינם תואמים את הנכסים שבהם הם גרים - "איך ייתכן שמשפחה שגרה בדירת פנטהאוז על שטח של 300 מ''ר (ברוטו, 150 נטו), קיבלה חשבון ארנונה של כ-2500 שקלים בחודשיים, בעוד שעל בית פרטי בשכונת כלניות שנפרס על שטח של 500 מ"ר, ישלמו כ-1800 שקלים בממוצע?. היכן ההתחשבות בכך ששכונת הפארק הינה שכונה שנמצאת בבנייה ובפיתוח (חול, טרקטורים, כבישים לא בנויים מספיק, רעש)''. תושבת אחרת לדוגמא, חושפת בפני באר שבע נט כי גם היא משלמת תעריף ארנונה גבוה במיוחד -  2300 ש"ח, כולל היטל השמירה על 248 מ"ר (5 חדרים, 2 חניות בחניון התת קרקעי, כולל מחסן קטן בחניון. בתוך הבית ישנן שתי מרפסות בגודל 50 ו-30 מ"ר כל אחת).

לאחר שליחת המכתב, נענו התושבים באריכות בידי העירייה, כשלבסוף הוחלט בידי מנהל אגף הגבייה בעירייה כי ''תשלום הארנונה הינו כדין". התושבים הזועמים של שכונת הפארק לא ויתרו ובמכתב ערעור שנשלח שוב ללשכתו של רוביק דנילוביץ', ביקשו התושבים מראש העירייה לשקול שוב את בקשתם, זאת לאור מגרעות שונות שקיימות בשכונה לטענת התושבים כמו - ''רכישות בתים של האוכלוסייה הלא יהודית, המגורים לצד אזור תעשיה, אולמות אירועים, אמפי פארק, מקרי הגניבות ועוד''.

שכונת הפארק | צילום באר שבע נט

לאן ממשיכים מכאן?

בצל הטענות הקשות מצד התושבים, ביום חמישי האחרון נרשם מפגש ראשון מסוגו, בין מקבץ תושבי השכונה לעיריית באר שבע והעומד בראשה - רוביק דנילוביץ'. הנציגים העלו בפני ראש העיר את הבעיות הקיימות בשכונה: הצורך במבני בתי כנסת גדולים יותר (עד כה נמסר בית כנסת אחד מתוך החמישה המתוכננים בשכונה), מצוקת החניות, מצוקת כוח האדם בצהרונים, הבנייה הרועשת בשעות מוקדמות של הבוקר והפקקים הארוכים ביציאה מהשכונה.

על פי עדותם של נציגי השכונה, ראש העיר ונציגי העירייה הביעו רצון לסייע לתושבים, והבטיחו כי יבדקו את הסוגיות השונות. בסיום הפגישה אף הוחלט כי בקרוב יתקיימו בחירות לנציגות זמנית של שנתיים מטעם תושבי שכונת הפארק. בתקופה הקרובה יפרסם אגף הרווחה של העירייה את תאריך הבחירות.

עוד סוכם כי בהמשך תשקול העירייה קיום בחירות לועד שכונה רשמי לשכונת הפארק. גילה ברקוביץ מתנועה ישראלית, המלווה את התושבים סיפרה: "אחת המטרות המרכזיות שלנו היא לסייע לתושבים ממקומות שונים בארץ להתארגן ולהקים ועדי שכונות, אנחנו מאמינים שברמה המקומית ועד שכונה זה הגוף המתאים ביותר לייצג את התושבים ולפעול מול העירייה. התושבים יודעים בצורה הטובה ביותר, מה נחוץ להם, איפה יש בעיות ואיזה פתרונות כדאי לקדם. שמחנו להיפגש עם ראש העיר שהביע נכונות לבחון את הנושא בחיוב. אנחנו נכונים להמשיך לתת ייעוץ והכוונה הן לתושבים והן לעירייה לגבי מודלים של השתתפות אזרחית ושמחים לדעת שיש לנו שותפים לרעיון".

נכון להיום, אמורה שכונת הפארק להוות את אחד ממיזמי הדגל של בירת הנגב. אין ספק שגם בעיריית באר שבע מבינים את חשיבות שביעות הרצון של תושבי האזור, וכעת יהיה נותר לראות האם אכן מקבלי ההחלטות יקשיבו לתושבי העיר, שמרגישים כי בכל הקשור למה שהובטח להם - חלומות לחוד, ומציאות לחוד.

תגובת נציגי שכונת הפארק: "ביום רביעי האחרון נפגשנו, נציגי שכונת הפארק הזמניים, עם כבוד ראש העיר רוביק דנילוביץ, סגן רה"ע וחבר מועצת העיר הרב גדי מזוז, מנהלי האגפים של העירייה ומפקד משטרת באר שבע".

"הפגישה הינה פגישה תקופתית לעדכון על פגישות עם צוותי העבודה המשותפים אשר נקבעה מראש כהמשך לפגישה שנערכה בחודשי הקיץ בשכונה. תחילה רוצים להודות לראש העיר רוביק על הזמן שנתן לנו. הפגישה תוכננה לשעה וחצי ובפועל נמשכה כ-3 שעות. עד אחרון הנושאים הבוערים".

"התחומים העיקריים היו: וועד זמני לשכונה, ביטחון, חינוך, תשתיות, צהרונים ועוד נושאים בוערים לתושבי השכונה. לשמחתנו קיבלנו אוזן קשבת ורצון אמיתי לטיפול בבעיות שעלו. ואפילו יש דברים שטופלו לשביעות רצוננו עד כתיבת שורות אלו. כולנו תקווה להמשך שיתוף הפעולה ופתרון אמיתי לבעיות".

תושבי שכונת הפארק במפגש עם העירייה. קרדיט - תנועה ישראלית

צילום: תנועה ישראלית

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה