"זה לא אם נחיה עם הבדואים בדרום, זה איך נחיה עם הבדואים" - יוסי ניסן, ראש מועצת להבים בראיון מיוחד



יוסי ניסן כבר הודיע כל כוונתו להתמודד שוב בבחירות 2023 לרשויות המקומיות. הכדורסלן לשעבר, שגדל על המורשת של אביו בפוליטיקה המקומית - מתמודד עם לא מעט אתגרים, ניסיון המרדה מבית ופשיעה גואה בתוך העיר השכנה, רהט. עם זאת, לצד אותם קשיים, העשייה ביישוב לא נפסקת וכעת הוא התיישב עם באר שבע נט לדבר על השנה הקרובה ועל הפרויקטים השונים שצפויים לקום ביישוב היוקרתי

יוסי ניסן. קרדיט - תוכן גולשים ע"פ סעיף 27א'יוסי ניסן (53) עתיד לסיים בסוף השנה את הקדנציה הראשונה שלו כראש המועצה המקומית להבים. אבל ניסן הוא הכול חוץ מטירון בפוליטיקה המקומית, עוד בילדותו אביו, אריק ניסן כיהן כסגן ראש עיריית באר שבע. את דרכו בפוליטיקה המקומית הוא החל אי שם ב-2003, כשהתמודד בראש סיעת "להבים שלנו" שזכתה בזמנו בשני מושבים, בנוסף לכך שהתמודד גם על ראשות המועצה וזכה ב-33% מהקולות. וכך, מאז ועד היום הוא כיהן באופן רציף במועצה המקומית.

ב-2018 לאחר חמש-עשרה שנה ושלוש קדנציות כראש סיעה באופוזיציה, החליט ניסן לרוץ לראשות המועצה בפעם השלישית. באותה השנה זכה ברוב של 63% אחוזים והחל לכהן כראש המועצה. על המעבר מהאופוזיציה לקואליציה במועצה הוא מספר: "אתה מתעסק בעשייה, מה שלא התאפשר כשהייתה באופוזיציה". ניסן גם נותן לנו טעימה לנושאים שהעסיקו אותו כראש המועצה: "הצלחנו להוציא לפועל כ-50 מיזמים שמשפרים את איכות החיים של כולנו פה. הוספנו אמבולנס, הקמנו את מועדון הקהילה והעסקים, שיפרנו את המתנ"ס". רשימת הפעילות שניסן יודע להציג כראש המועצה היא בהחלט מקיפה ומרשימה, זאת כיאה לאדם שלדבריו "מכיר כל אבן וכל שלט במועצה".

י

לאחרונה ניסן הכריז באופן רשמי לבאר שבע נט, כי ירוץ השנה לראשות המועצה בפעם הרביעית. אז לפני שיתחילו הקמפיינים ישבנו לשיחה צפופה עם ראש המועצה כדי לדבר על האתגרים, החזון והתוכניות של יוסי ניסן בשנת 2023.

גם סיימנו שנה עכשיו וגם זאת השנה האחרונה לקדנציה שלך, אתה מתחיל לסכם?

"אני לא מסכם כי אני כל הזמן בעשייה, כל הזמן אתה מסיים פרויקט אחד ומתחיל פרויקט שני. אנחנו עכשיו לקראת פרויקט של בניית ארבעה גני ילדים וחטיבת ביניים פה בלהבים. רוב ההורים גם תומכים במהלך הזה, ככה שאנחנו נמצאים במקום טוב. ואני צופה שבהחלט יש עתיד גדול ליישוב הזה".

אז אם לא נסכם, איזה דברים אתה מסמן לקראת שנה הקרובה? אילו פרויקטים הולכים לתפוס את עינינו?

"באמת שלא חסר לנו פעילות ותוכניות שאנחנו מעוניינים לקדם. בין השאר באמת סימנו את תחום החינוך כחשוב להתפתחות היישוב. בשנה האחרונה הובלתי את המעבר של החינוך עד החטיבה מ''אשל הנשיא'' למועצה, מתוך הרצון שלמועצה יהיה חינוך עצמאי ואיכותי. זה גם כולל הקמת גני ילדים, הקמת מעונות יום, חטיבת ביניים חדשנית וזה אפילו קשור לפרויקט של הקמת בית תרבות ביישוב. גם יש לנו מוקד רואה שהקמנו והצבנו מצלמות במיליון וחצי שקל, אבל אנחנו צריכים שלוש משמרות כל יום כדי שהמוקד יהיה פעיל 24/7."

בלהבים כיום גרים כ-600 תושבים בדואים, במועצות אחרות הכריזו שיתנגדו לתופעה. אותך זה מטריד? אתה חושב שזה יכול לגרום לחיכוך או הורדת הרמה של היישוב?

"אנחנו שומרים על הרמה. מדובר ביישוב קהילתי, אז כל מי שמגיע ומקבל את האופי של הישוב ומסתכל על התרבות כאן ביישוב, אין לנו בעיה איתו. כן קורה שאנשים באים עם סוג אחר של כללי התנהגות וזה מוביל להתנגשות עם שאר האוכלוסייה, ואז אנחנו מטפלים בזה ביד חזקה. אנחנו לא מוותרים לאף אחד, מה שצריך לעשות אנחנו עושים עד הסוף וזה לא משנה במי מדובר''.

עוד מוסיף ניסן: ''באופן כללי ולא רק בהקשר הזה, מאד חשוב לתושבים לשמור על הצביון של היישוב. לכן גם לא פיתחתי שכונה חדשה, בעוד ראש המועצה הקודם החליט להקים שכונה חדשה בשם שרונים, עם 800 יחידות דיור, ואני הצלחתי לעצור את זה''.

מחלף להבים שהוקם בשיתוף המועצה. קרדיט תוכן גולשים (עפ"י סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

אבל בעתיד אתה כן רואה חשיבות בהרחבת היישוב?

"ראש מועצה אף פעם לא יכול לשקוט על שמריו בלי להתפטר. תראה, זה גם מאוד מאוד קשה לנהל ישוב בלי לשווק מגרשים חדשים. מאז ומתמיד קידמנו את היישוב הזה על ידי שיווקיים של מגרשים, ומדובר בהכנסה של מיליונים לקופת היישוב. כשאני נכנסתי לתפקיד, שכונת שרונים כבר שווקה אבל התושבים לא רצו אותה. בגדול אנחנו רוצים יותר גידול טבעי ומדוד מאשר להרחיב בכל מחיר. דרך אגב, עשיתי סקר בקרב התושבים ויצא שרוב התושבים רוצים את 8200 פה, וכי רוב התושבים רוצים שבניהם ימשיכו לגור ופה ובאמת - רוב התושבים לא רוצים שיווק בשוק החופשי, כך שתפקידי כראש המועצה הוא לספק את צרכיהם."

רציתי לשאול אותך בעניין של סוגיית הביטחון, שנוגעת בהמון תושבים גם בלהבים - לאחרונה שישה חברי וועדת הבטיחון התפטרו במקביל כמחאה, מה דעתך על זה?

"בבל"ת. כשאתה מקים וועדה, החברים בה משקפים באופן יחסי את הרכב הסיעות במועצה. עכשיו מה יש לחברי האופוזיציה לעשות? לייצר איזשהו דרמה מכלום ושום דבר. ראשי הסיעות באופוזיציה אומרים לחברים שהם מינו 'תתפטרו', כדי לייצר מיני דרמה."

אבל יכול להיות שעצם זה שחברי האופוזיציה מסמנים כמטרה את עניין הביטחון, הם יודעים שיש פה איזשהו נושא רגיש למועצה?

"אין בעיה, תתפטרו בגלל חוסר תפקוד, בגלל פריצות ובגלל כל מיני שטויות, אבל תהיו מחוברים למציאות, כי במציאות ובנתונים הפשיעה בלהבים בירידה. תתפטרו כי אין עשייה או כי יש תוצאות שליליות ואתם לא רוצים להיות שותפים לתוצאה שלילית. אבל הם מתפטרים דווקא כשהמצב הוא הכי טוב שהיה אי פעם. אני זוכר שנים שהיו משהו כמו 200 מקרים בשנה, עכשיו בשנתיים היו בסך הכל 70 עבירות פליליות."

אבל למרות השיפור, המצב הבטחוני בכל זאת מטריד את התושבים. מה אתם עושים בנידון?

"יש לנו חברת שמירה רצינית שעובדת איתנו ואף הוספנו לאחרונה סייר נוסף. יש פה גם קב"ט שעובד סביב השעון, שוטר קהילתי שמשתף פעולה עם מתנדבים, רחפן ש"י עם ראיית לילה וזיהוי תנועה שאנחנו עכשיו מכניסים לכושר מבצעי. יש לנו אפילו תוכנית של מחויבות אישית, כאשר תלמידים בתיכון אשל הנשיא נותנים מזמנם לטובת הקהילה בנושא הביטחון ומסיירים פה בלילות. באמת, אני יכול לומר שיש פה שיתוף פעולה של כל הגורמים יחד, כך שהירידה הזאת זה לא במקרה''.

''אבל אתה יודע איפה אנחנו יושבים, זה בעיה גדולה הרבה יותר ממועצת להבים. מצד אחד כן, אנחנו הכי קרובים לתל אביב עם רכבת, אבל האזור הזה הוא אזור מאותגר, לא אזור פשוט. יש שכנות טובה, אבל בשורה התחתונה אנחנו מביאים גם את התוצאה וזה מה שהכי חשוב. כל השאר ספקולציות."

הפגנה בלהבים. קרדיט- באר שבע נט

יחסי השכנות כוללים מבחינתך גם קידום של נושאים כלכליים?

"בטח, יש את אזור תעשייה עידן הנגב שמשותף לרהט, בני שמעון וגם 12% ממנו שלנו. אנחנו נהנים ממנו לא רק כי יש לנו הכנסות מעידן הנגב ויש לנו, אלא כי אחד האינטרסים שלנו הוא שרהט לא תהיה בחתך סוציו אקונומי 1 . ובדיוק בשביל זה עידן הנגב כמעט חיסל את רמת האבטלה מ-20% ל-9%, שזה דבר מדהים. בוא נגיד כך, אם יש תושב רהט מסויים שאין לו מה להפסיד, אז השכן שלו יהיה זה שיסבול, ככה זה עובד. מי שבאמת מבין את השטח יודע שהשאלה היא - לא אם נחיה עם הבדואים בדרום, אלא איך נחיה עם הבדואים. הם לא הולכים לשום מקום וגם אנחנו לא הולכים לשום מקום, אז כל ההצהרות האלה כאילו הם פשוט יעופו מפה, הן הצהרות ריקות מתוכן''.

''צריך גם לומר, העידוד הכלכלי לא נוגד את הפתרון המשטרתי, צריך למצוא כן איך לחיות יחד במעין שיתוף פעולה. מצד שני, צריכה להיות יד קשה לכל העבירות שקשורות בביטחון האישי, אין פה משחק ואין דרך אחרת. אגב, כדי לשמור על יחסי שכנות אתה צריך לטפל בעבריינות הזאת, כי הפשע מאיים על מדינת ישראל בכלל, ולא רק על הנגב. נכון, הפתרונות ארוכי הטווח נוגעים בהיצע מקומות העבודה, הסדרת קרקעות וחינוך. אבל בטווח הקצר, ענישה בלתי מתפשרת היא חד משמעית הכלי הנכון לטיפול בבעיה, ואני חושב שדווקא לממשלה הזאת יש מעמד לתרום בכיוון ואני אמצא את החבר כנסת שיקדם את החקיקה הזאת".

נשמע שהעבודה שלך מאוד מורכבת וקשה, מדוע אתה מעוניין להמשיך? 

"יש לי עוד הרבה מה לתרום לישוב כדוגמת: קידום תחום החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי על כל רבדיו, פיתוח המשולש הצפוני למסחר ותעסוקה, קידום הביטחון וחיסול תופעת הפריצות והגניבות בישוב, קידום חיי הקהילה ותחושת השייכות והעלאת רמת איכות החיים. בסוף המטרה שלנו היא יציקת תכנים נוספים לסלוגן: להבים - קהילה אחת, לב אחד".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה