"היום אני נאבקת למען כל אוכלוסיה מוחלשת שצריכה עזרה"

$(function(){setImageBanner('c84aab3a-65f6-4ce0-bbee-6cdb8b187775','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

היא פעילה חברתית המקדישה עצמה למען קירוב אוכלוסיות שונות בחברה הישראלית ואף זכתה לאחרונה בפרס "תקווה ישראלית" מטעם אוניברסיטת בן גוריון. גדיר האני סיפרה ל'באר שבע נט' על תחושת השליחות שלה והרצון לקרב בין מגזרים: "חשוב לי להנחיל ערכים של שוויון, דו קיום וכבוד לאחר בכל הנגב"

"למדתי בבית ספר יסודי ערבי בעכו, המורים והמורות בו ייצגו את החברה הישראלית על כל גווניה: יהודים, נוצרים, מוסלמים דרוזים ובהאים. בבית הספר קיימנו מפגשים עם תלמידים יהודים וערבים ואף ביקרנו זה את זה. למפגשים אלה היה ערך בעיצוב אישיותי. כשגדלתי והגעתי לכיתה י"א הבנתי עד כמה המציאות שמתרחשת ביום יום ברחוב שונה. ראיתי והבנתי שבמציאות החברה מפולגת יותר ובני האדם מתויגים לפי שיוכם האתני, צבע עורם, מראם ולבושם. אני מאמינה מאוד בחינוך הדו-לשוני, ברב תרבותיות ובהנחלת ערכים של שוויון וצדק ואת זה עושים בבית הספר הדו-לשוני בבאר שבע ביום יום", אלו הם חלק מהדברים שאמרה גדיר האני בנאומה בעת קבלת פרס "תקווה ישראלית" אותו קיבלה לאחרונה.

גדיר האני, בת 42 מבאר שבע, מנהלת מחלקת תיירות, קשרי קהילה בואדי עתיר ועוסקת בפיתוח כלכלי והעצמת נשים באג'יק ופעילה למען חיים משותפים. היא צעירה ערבייה, פעילה חברתית, המקדישה עצמה למען קירוב אוכלוסיות שונות בחברה הישראלית. היא לקחה חלק בתנועת "נשים עושות שלום", תנועה החותרת ליישוב הסכסוך הישראלי-פלסטיני ולהעלאת מעמד הנשים תוך שילובן במוקדי קבלת ההחלטות. כיום, גדיר עובדת ופעילה במספר ארגונים. לרגל זכייתה בפרס "תקווה ישראלית" שוחחנו ב'באר שבע נט' עם גדיר שסיפרה על התחושות, הרצון להמשיך בעשייה ולפעול לשוויון ודו קיום בנגב.

גדיר האני. צלם ברוס שיפר

"אני גאה להיות כאן במעמד המרגש הזה מוקפת בנשים ואנשים עם רצון עז להביא את השינוי המיוחל באמצעות שיח והידברות. מרגש אותי לקבל את פרס תקווה ישראלית על פי חזונו של הנשיא ראובן רבלין. אני מרגישה שהענקת הפרס מטילה עלי אחריות, לא רק לשמור על העשייה, אלא להמשיך ולטפח אותה. כערבייה ואזרחית המדינה קבלת פרס זה עבורי הינה אמירה חשובה", הוסיפה האני, "שנים ספורות, לאחר שסיימתי את לימודיי בבית ספר, פרצה האינתיפאדה השנייה. באותה העת עברתי להתגורר בנגב. שמתי לב שהנוכחות שלי במרחב מעוררת תשומת לב מיוחדת ואנשים נועצים בי מבטים חשדניים, כנראה שהחיג'אב, שבו אני מכסה את ראשי, היווה איום על האנשים. הרגשתי שאני צריכה לעשות משהו בעניין זה ושיתפתי את חברתי במחשבותיי ובצורך להסיר מחיצות בינינו לבין בני דתות אחרות החיים כאן. זה הביא אותנו ליזום יחד עם אישה יהודייה דתיה, סדרת מפגשים בין נשים מוסלמיות ויהודיות".

את פעילה חברתית שעוסקת בפעילות בשלל תחומים, מה הדבר שאת הכי גאה בו בשנה החולפת?

"אני הכי גאה בעשייה בשנה שחלפה בנושא סולידריות עם קבוצות מוחלשות בארץ ובנגב. למשל בסיוע לנאבקות הדיור הציבורי, נפגעות אלימות... בשנים האחרונות הייתי פעילה למען החברה הערבית והיום אני מוצאת את עצמי נאבקת למען כל אוכלוסיה מוחלשת שצריכה עזרה. הסולידריות והערבות ההדדית מאוד חזקות אצלי. אחד האירועים המרגשים, שלא דמיינתי קודם לכן שאקח בו חלק היה ארגון טקס נטיעות בט"ו בשבט לזכרו של החייל רון קוקיא ז"ל אשר נהרג בערד לפני כשלוש שנים, על ידי שני צעירים מהנגב. כמו כן, ארגנתי אירוע נטיעות לשלום יחד עם "נשים עושות שלום", אירוע משותף  למשפחות ערביות ויהודיות בו השתתפו ילדים מאום אלחיראן ביניהם בנותיו של יעקוב אבו אלקיעאן ז"ל".

חשוב לך להנחיל בנגב ערכים של שוויון, דו קיום וכבוד לאחר?

"לי מאוד חשוב להנחיל את הערכים האלה בנגב. לחתור לחיים משותפים מתוך אמונה שאם טוב לי- טוב לשכן שלי ואם טוב לשכן שלי- טוב גם לי. הבדואים הם חלק מהנגב, ואחנו לא חייבים להסכים על דעות פוליטיות אבל כבוד לא קשור לזה, כבוד הוא ערך מאוד חשוב וגם השוויון, יחד נוכל לתת ביטוי לכל מגוון האנשים שחיים באזור".

 גדיר האני, צילום פרטי

פרס "התקווה הישראלית" באוניברסיטת בן גוריון בנגב הוענק זו השנה השנייה לפעילות אקדמית, מחקרית, או ציבורית, של יחיד, קבוצה או ארגון בישראל התורמים למימוש חזונו של נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין לקידום שותפות בחברה הישראלית. על האני נכתב בנימוקי הבחירה בה: "מתוך הערכה לפעילת ציבור מסורה, המקדישה רבות מזמנה וממרצה למען הנחלת כבוד הדדי וקירוב לבבות בין כל בני האדם; לאחת ממייסדי הפרויקט בר-הקיימא ואדי עתיר, חברה במגוון רחב של ארגונים חברתיים, ביניהם תנועת עומדים ביחד – יהודים וערבים למען שוויון וצדק חברתי, קהילת הגר, אג'יק, תנועת קול אחר והיוזמה הבין-דתית בנגב, אשר בפעילותה הענפה מקדמת שלל תוכניות להעצמת נשים ולחיזוק החברה הבדואית בנגב".

מה התקווה שלך לשנה החדשה שבפתח?

"שנצליח לדבר בגובה העיניים אחד עם השני, בנגב בפרט ובארץ בכלל. שהחברה הערבית תהיה חברה שווה לכולם. אני מנסה ככל האפשר, גם בעבודה שלי בפרויקט ואדי עתיר, להביא את הצד האחר שהתקשורת בדרך כלל לא מביאה על החברה הבדואית בנגב. הרבה פעמים אנשים נחשפים לדברים שליליים שקורים אבל הציפייה שלי והתקווה שלי היא שיותר ויותר אנשים ייחשפו לדברים המדהימים שקורים בנגב ובחברה העברית בכלל".

מה היית רוצה להגיד לקוראי 'באר שבע נט'?

"אני רוצה להזמין את קוראי באר שבע נט להכיר ולבקר בחברה הערבית, ולערבים להכיר את היהודים. מעבר למתן שירות כזה או אחר, אני מזמינה את כולם לנסות לפתח קשר ישיר עם הצד השני, לשאול, לדבר, להכיר. במיוחד בתקופה זו, כולנו באותה סירה, לא משנה מה הדעה הפוליטית שלך. לכן חשוב כל כך לקרב בין המגזרים ובין האנשים שחים כאן בנגב".

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('9a382b93-25c1-4d9b-aa1b-7aaabb4f36d9','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה