גזענות באוטובוס בבאר שבע: "כושים! יש לך ריח של גופה!"

$(function(){setImageBanner('a78a6304-1254-49ff-a438-7c72729443cd','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

נוסעת באוטובוס לנוסעת כהת עור "כושים, למה אתם לא מתקלחים? ריח של גופה באבו כביר". נציג קהילת העבריים בדימונה "למה אף אחד מנוסעי האוטובוס לא קם ואמר משהו? מה אם זה היה אדם לבן?". צפו בתיעוד.

גזענות באוטובוס בבאר שבע: אמש עלתה לאוטובוס בבאר שבע אישה כהת עור מקהילת העבריים מדימונה, ובמהלך הנסיעה הושפלה על ידי נוסעת אחרת שהתייחסה בין היתר לגוון עורה "כושים, ריח של כורכום. למה לא מתקלחים אני לא מבינה?". הנוסעת המצלמת לא עצרה והמשיכה במילות ההשפלה "יש לך ריח של דגים שהתייבשו בים. ריח של גופה מאבו כביר!". 

באופן אצילי ומפתיע, האישה מקהילת העבריים התעלמה מהתנהגותה של המצלמת שהשפילה אותה לעיני כל. הסרטון הועלה לרשתות החברתיות ויצר סערה שפגעה עמוקות ברגשות קהילת העבריים בדימונה.

"למה אף אחד באוטובוס לא קם ואמר משהו?!"

יאיר ישראלי, פעיל בצוות של קהילת העבריים בדימונה, הביע זעם על האירוע "אני למעלה מ-40 שנה בארץ ואני מרגיש את הגזענות יום יום. זה יכול להיות אני, אשתי, וכל אחד אחר. זה מכאיב לכל הקהילה שלנו. מתי זה יגמר?!".

יאיר הוסיף "זה לא רק העניין שבחורה התנהגה בגזענות, אבל למה באוטובוס אף אחד לא קם? אם זה היה אדם לבן? אם המצב היה הפוך ואדם שחור יורק ומדבר ככה על אדם לבן? היו עוצרים את הבחורה במקום. אבל בגלל שזה מישהו מהקהילה אז אף אחד לא אומר כלום". בסרטון אמנם נשמעה אדם שאומר לעברה "בושה" אך המצלמת המשיכה בשלה. 

לדבריו של יאיר, למעלה מ-40 שנה, אין שינוי ביחס כלפי הקהילה: "לא רק שאנחנו נחשבים אזרחים סוג ב', הילדים שלנו משרתים בצבא, ואנחנו עושים ככל יכולתנו, עדיין מתייחסים אלינו בגזענות. המדינה יורקת לנו בפרצוף".

"למה אף אחד באוטובוס לא קם ואמר משהו?" צילום ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה.

האישה המצולמת בסרטון ביקשה שלא להתראיין. אשריאל בן ישראל, נציג קהילת העבריים המייצג את האישה, מסר בתגובה:"זו גזענות בצורה הבוטה ביותר וצריך להוקיע אותה מכל וכל. אנחנו נשתמש בכל האמצעים שעומדים לרשותנו, כולל אמצעים משפטיים, כדי לטפל בענין בדרך הטובה ביותר".  

אשריאל גם פרסם את הסרטון ברשת וכתב כי הוא "מייצג את הרמת ראשה של הגזענות בארץ כלפי שחומי עור למיניהם בצורה הבוטה ביותר. אנו עדים לדברי ביזיון, השפלה, ואפליה שחברי הקהילה ושחומי עור אחרים חווים יום יום, רק האירועים לא מתועדים. אבל הנה לכם, דוגמא חיה, ומה שמדהים בקליפ הזה הוא? שהאישה אינה מתביישת במילותייה, ואף מתייחסת לזוג כאל בעלי חיים נחותים חסרי תועלת. היא מצלמת אותם מול פניהם, בשיא החוצפה, צוחקת על זה ונהנית. לאן הגענו? היא לא חסכה במילים עד כדי קריאה לעבר האישה ״יש לה ריח של גופה״.

אשריאל המשיך וכתב: "תופעת הגזענות הולכת ומחריפה ברחבי העולם, מחלה שהולכת ומתפשטת, ולצערנו כנ״ל פה בארצנו. אנחנו מבינים כי תופעה זאת אינה מייצגת את החשיבה הכוללת של אזרחי ישראל, אבל מנגד אין אנו תמימים לחשוב שהתופעה אינה קיימת. הדרך היחידה לקטול אותה הוא להוקיע אותה מהשורש הפסיכולוגי העמוק שלה שאומרת, כי אזרחי ישראל שחומי עור נחותים משאר האזרחים. השורש הזה שמציב תקרת זכוכית לכאלו שרוצים להתקדם ולהגיע לדרגים הכי גבוהים במדינה, שבגלל צבע עורם כביכול אינם כשירים. משהו שלעולם לא יאמר בפשטות, אבל למרות זאת רואים את זה בכל מקום"

"גזענות בצורה הבוטה ביותר". צילום מסך

"עד כה קהילת העבריים שתקה. למרות היחס המזלזל מצד הרשויות כלפינו, למרות הגזענות הממוסדת כלפינו וההתנשאות מעלינו. אנחנו נגיד אחד ולתמיד שאנחנו חלק בלתי נפרד מעם ישראל, מהלאום היהודי (משבט יהודה) ומעתה והלאה נדרוש את הכבוד הראוי לנו, כאל כל בנאדם באשר הוא בן אדם. אנחנו ננקוט בכל בצעדים הרלוונטיים כנגד הגברת בסרטון למען יראו ויראו!!! ובכך נוודא שמקרים כאלו לא יחזרו על עצמם. חוק יסוד ״כבוד האדם וחירותו״ יכובד ואנחנו נדאג לזה!".

הנוסעת שצילמה את הסרטון הפוגעני סירבה להגיב.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('4132dee1-0cc6-4cec-9949-e61b354df6a0','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה