3 חודשים מאז הפינוי: "מנסים לייאש אותנו ולהוריד אותנו לקרשים"

$(function(){setImageBanner('ba201aa8-dffd-4814-b8e8-d8e5740e4b13','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

דיירי בניין קפלן 12 פונו מבתיהם כבר לפני שלושה חודשים ונראה שהם כלל לא קרובים לחזרה לשם בזמן הקרוב. יצאנו לשמוע את התחושות מהדיירים ולהבין היכן עומד המצב

דיירי בניין רחוב קפלן 12 בעיר פינו לפני כשלושה חודשים את בתיהם בעקבות צו הפינוי שחל על הבניין, אך נראה כי עדיין שום דבר לא השתנה והחזרה אל הבית רחוקה מתמיד. "מרגיש שלעירייה לא אכפת שיש עכשיו 48 משפחות שאין להן בית. אנשים שעבדו כל החיים בשביל לקנות את הבית הזה והם לא מוכנים לשום דבר. הדבר היחיד שהם מוכנים זה שיפוץ שאנחנו נעשה. שיפוץ לבניין בן 40 שנה זה עסק יקר ואין לאנשים פה את הסכומים האלו. זה כמו לשים פלסטר על פצע מדמם. זה יעזור לשנה, שנה וחצי, אבל הבעיות ימשיכו לחזור. כי הבניין הזה בתשתית והיסוד שלו רקוב, שום שיקום ושיפוץ לא יעזור לעתיד הרחוק", אומר ד', אחד מבעלי הדירות בבניין.

קפלן 12. צילום: יהלי אוזן

כשצו הפינוי של קפלן 12 נכנס לתוקף

הדיירים המפונים מתפרצים לישיבת המועצה

מה מונע את חיזוק הבניינים הישנים בבאר שבע?

בשנים 2015 ו-2016 קרסו שני עמודים תומכים של המבנה בקומת הקרקע והוא הוכרז כמסוכן למגורים. מאז הוחלט בעירייה לסגור את הבניין ולפנות את הדיירים אשר התגוררו בו עד שיימצא פתרון. במשך החודשים האחרונים הדיירים עברו לגור בדירות שכורות, כשהם משלמים כעת שכר דירה בנוסף לתשלום המשכנתא על הדירה בקפלן. מדובר בסכומים לא קטנים. בינתיים ניסו הדיירים להתקדם בנושא שיפוץ הבניין ושיקומו במטרה לחזור לגור בו כמה שיותר מהר, אך עלות של 40,000 ₪ לכל דירה נשמע כמו סכום לא הגיוני עבור 48 הדיירים, מתוכם אנשים מבוגרים וקשישים, ניצולי שואה, אנשים חולים או במצב סיעודי ומשפחות. מעבר לכך, נראה כי השיפוץ אינו מהווה פתרון אידיאלי עבור דיירים רבים וכי דברים נעשים לטענתם, בצורה לא תקינה.

אוספים פיסות מידע

"היו אנשים בתוך הוועד שהיה להם אינטרס ללכת לשיפוץ כי הם הרוויחו מזה משהו ברמה האישית. אם היו מסכימים כולם על השיפוץ אז הם היו מובילים את המהלך ומקבלים סכום מהקבלן עבור זה", טוען ד'. נראה כי גם היזם שאחראי על השיפוץ הציע בעבר לעירייה אפשרות לשלב בפרויקט את מגרש קופ"ח הסמוך לקפלן 12. משיחות עם דיירי הבניין מסתמן כי העירייה הביעה רצון בכך ואמרה שתעניק לו תב"ע עבור תוספת זכויות במגרש, אך כעת ההצעה ירדה מהפרק מצד העירייה. מדוע יזם שאמור לפעול למען שיפוץ הבניין פועל לשם קבלת מגרש נוסף? שאלה זו ושאלות נוספות מתעוררות כשיורדים לעומק העניין.

"למה שלא יתנו שטח לטובת פינוי בינוי? איך רצו לתת שטח ליזם לשיפוץ כשלא הסכימו לתת שטח לפינוי בינוי. מה ההבדל?", אומרת ג', תושבת הבניין. "גילינו באחת מהאספות שעשינו שהוועד הסתיר חלק מהמידע... אבל בכל מקרה מבחינת העירייה עדיין לא התקדם שום דבר, אף אחד לא נותן לנו פתרונות קונקרטיים והבניין עומד ככה מטונף, בלי שום התקדמות. אנחנו שוכרים עכשיו דירה אחרת בבאר שבע כדי לא לפגוע בלימודים שלנו, שהם למעשה העתיד שלנו, כך שאנחנו נמצאים בסיטואציה של גם לשלם משכנתא על הבית בקפלן וגם לשלם שכירות בדירה השנייה. זה לא פשוט", אומרת נ', דיירת נוספת בבניין.

ישיבת מועצה בפברואר, נושא קפלן 12 היה טעון והטונים עלו:

מפנים ובונים?

מעבר לתחושות הדיירים, רבים מהם מנסים וניסו בעבר לפעול למען תכנית פינוי בינוי של הבניין. על פי תכנית זו, הבניין בקפלן ייהרס ובמקומו יוקמו מבנים חדשים בהם יוכלו הדיירים להתגורר, כשבזמן הזה היזם של הפרויקט מממן להם תשלום שכר דירה בזמן הבנייה ותשלום ארנונה על השטח הישן. זהו הפתרון הטוב ביותר עבור הדיירים הללו שכבר סבלו מספיק. ואכן, נראה כי חברה שפועלת בתחום פנתה בעבר לדיירים ולעירייה במטרה לקדם פרויקט כזה בקפלן 12. אך הדבר לא יצא לפועל בעקבות התנגדויות למהלך. "בדקנו את הפרויקט על פניו ובמידה ובאמת הוא היה יוצא אל הפועל כל אחד מהדיירים יכול לקבל תוספת 25 מטר לדירה, ממ"ד בתוך הדירה, מרפסת שמש של 12 מטר. נעשתה בדיקה מצידנו עם עיריית באר שבע לגבי קידום הנושא אך הם לא הביעו עניין בכך. מבחינתנו יש אפשרות והיתכנות כלכלית לפרויקט פינוי בינוי בקפלן 12, ניתן לבצע את זה", מספר ב', יזם של חברה הפועלת בתחום פינוי בינוי. יחד עם זאת, העירייה נמנעת מהתייחסות לכל הנושא ועדיין לא ברורה הסיבה בגינה פינוי בינוי לא עומד על הפרק.

השמירה על הבניין לפני הריסתו אמורה להסתיים בסוף החודש ועדיין לא ברור לאן ממשיכים מכאן. הדיירים נמצאים כבר על סף ייאוש והם לא מבינים מדוע לא מנסים לעזור להם. "הם מייאשים אותנו, אנשים נכנסים לדיכאון, משפחות שעומדות להתפרק בגלל זה. הם רוצים להביא את המצב להכרזה על הבניין כמסוכן ולהוציא לו צו הריסה. נושא הפינוי בינוי עלה כבר לפני תקופה ארוכה, מעל לשנה, והיה מי ששם לזה רגליים ולא איפשר לזה לקרות. השאלה היא למה?", אומר ד'. גם נ' נותרה בינתיים ללא תשובות: "תשלום הארנונה נעצר ע״י העירייה עד לתאריך ה 30.06. אבל מה יהיה אחר כך? נחזור לשלם על נכס שאנחנו לא גרים בו? הרבה שאלות ללא תשובות מצד העירייה... התחושה הרווחת בקרב הדיירים היא שרק מנסים למרוח אותנו ולמשוך זמן על חשבוננו".

נראה כי מתרחשים דברים רבים מתחת לפני השטח בכל הנוגע להתנהלות ארוכת שנים של הגורמים המעורבים בבניין קפלן 12. מרבית הדיירים פשוט מקווים שיהיה להם בית לחזור אליו בסופו של הסיפור, או לחילופין יימצא פתרון הולם אחר שלא יגרום להם לסבל נפשי וכלכלי כמו זה שהם חווים כעת.

קפלן 12. צילום: יהלי אוזן

מעיריית באר שבע נמסר בתגובה:

"כידוע מדובר בבניין פרטי שהוכרז על פי החוק מסוכן למגורים. על כן הוצא צו על פי החוק ע"י מהנדס העיר המורה על פינוי הדיירים ,זאת עד לסיום  הטיפול הנדרש שיבוצע ע"י בעלי הנכס קרי הדיירים.

עלי להדגיש העירייה אינה משפצת ולא מטפלת באותם מפגעים שהתגלו, אך מסייעת רבות בכל הקשור לשיקום המבנה. בנוסף, אגף הרווחה בעירייה דאג לפנות את דיירים המבוגרים והמוגבלים לדיור חלופי עד לסיום העבודות. גם כיום דואג אגף הרווחה לדיירים המבקשים סיוע ועזרה. שאר הדיירים  התפנו ומצאו דיור חלופי.

כפי שצוין, למרות שמדובר בבניין פרטי אגף הנדסה מלווה באופן צמוד את הדיירים בתוכנית שנקבעה לשיפוץ ושיקום הבניין. מהנדס העיר מלווה אישית ובמרץ רב יחד עם אנשי המקצוע באגף, כדי לסייע לדיירים. בנוגע להצעה של היזם היא אינה רלוונטית כלל וירדה מסדר היום, כנ"ל גם לגבי מגרש קופת חולים. עיריית באר שבע עשתה ועושה מעל ומעבר כדי לסייע לדיירים ותמשיך ללוות אותם גם בעתיד".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('e79d4256-26c7-41b7-ba7e-04da4399d2d1','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה