סיפורו של אוסף: האספן זאב זליג מגיע להרצאה בבאר שבע

$(function(){setImageBanner('f0d279a5-04d4-4ae4-babf-f86fda5d5e16','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33042,'Image','');})

ההרצאה השניה בסדרת ההרצאות "מסעות המזרח" של המוזאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח תפגיש אתכם עם האספן זאב זליג שיספר על האוסף "בצלאל שלי" ממנו אפשר ללמוד כיצד חזון של איש אחד הפך לגורם מכריע בעיצוב האמנות והאומנות המקומית בארץ ישראל

המוזאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח יקיים ביום שלישי הקרוב ה-24 באוקטובר בשעה 10:30, את הרצאתו של זאב זליג, "בצלאל שלי". בהרצאה יספר זאב על האוסף אשר בשרותו במכלה יתאר כיצד תולדות בצלאל שזורים בתולדות היישוב עוד לפני הקמת המדינה ובשנותיה הראשונות.

בצלאל — בית המדרשה לאמנות ולמלאכות, כפי שנודע בתקופה הראשונה לקיומו — נוסד בירושלים בשנת 1906 לאחר שהאמן היהודי־ליטאי בוריס שץ שיכנע את המוסדות הציוניים בצורך להקים בית ספר לאמנות בארץ ישראל. בהתאם לגישה של תנועת האמנויות והמלאכות (Arts and Crafts) האנגלית שפרחה במאה ה–19, וגם כתגובה לקשיים הכלכליים שליוו את בצלאל שנים רבות, הוקמו בו בתי מלאכה, סדנאות, חנויות ואגף שיווק ואמני בצלאל הצטרפו לתעשיית ייצור חפצי הנוי והמזכרות בטכניקות ובחומרים בעלי צביון מקומי כגון עץ זית, שיבוץ של כסף ונחושת ועוד.

שטיח בצלאל, תחילת המאה ה20, אוסף בצלאל שלי - זאב זליג

מחפצי האמנות של בצלאל אפשר ללמוד כיצד חזון של איש אחד הפך לגורם מכריע בעיצוב האמנות והאומנות המקומית בארץ ישראל. בהרצאה, יספר האספן זאב זליג על האוסף "בצלאל שלי" אשר ברשותו. התבוננות משותפת על החפצים תתאר כיצד תולדות בצלאל שזורים בתולדות היישוב עוד לפני הקמת המדינה ובשנותיה הראשונות.

"אמני בצלאל יצרו מתוך אהבה ונתנו ביטוי לדמיון ולתשוקה שלהם בתוך אמנותם שהיוותה בסיס יצירה חדש בארץ ישראל", אומר זליג, "הם יצרו אמנות שימושית לכל ימות השנה, חפצי יום יום כדוגמת קופסאות תכשיטים, מאפרות, אגרטלים, מקלות הליכה  וכדומה, לצד אלו הם יצרו קופסאות לאתרוג, סביבונים, חנוכיות, קערות משלוח מנות, קערות סדר, פמוטים וגביעים לקידוש. הם השכילו להבין כי לא ניתן להפריד את היצירה האמנותית שלהם מהמציאות היומיומית בארץ ישראל".

"בשל כך רבות מהיצירות שלהם, משקפות נאמנה מוטיבים וסמלים ארץ ישראליים ועבריים אופייניים על אף שהם עצמם הלכו ברחובות העיר בלבוש אירופי. בשל כך היה נראה להם טבעי לשלב את מוטיב עץ התמר בחזיתות בתים שנבנו בראשית המאה הקודמת בסגנון הבאוהאוס או לתאר דמויות תנכיות בלבוש מקראי על גבי פריטים וחפצים לימות חול", הוסיף זליג, "בצלאל יסדה עם כך, מרחב אמנותי-מקומי חדש, שיצד היטב את ארץ ישראל הציונית המתחדשת ונבנית במרחב הפנטזיה המזרח תיכוני. בצלאל מיזג אמנות מאירופה ומארצות ערב עם אמנות מקומית, ויצר את התשתית לאמנות עברית אותנטית. גם אמנות וגם אומנות, גם אוריינטליזם וגם מודרניזם".

בצלאל, לוח, תחילת המאה ה-20, קרדיט: רן ארדה

זאב זליג, נולד בטבריה , בשנת 1953. שימש למעלה מעשרים שנה מנכ"ל וסגן נשיא בחברת "ג'נזיים" הבינלאומית , המפתחת ומשווקת תרופות למחלות גנטיות נדירות. יו"ר לשעבר של חברות התרופות הבינלאומיות בישראל. חבר הנהלה ב"לישכת המסחר ישראל ליטא" . חבר האספה הכללית של רשת אורט.

סדרת ההרצאות "מסעות המזרח" היא סדרה מרתקת על המפגשים הבין-תרבותיים אשר נולדו מביקור אמנים, חוקרים ותיירים אירופים ואמריקאים במזרח התיכון החל מראשית המאה ה-19 ועד תחילת המאה ה-20 שהניעו את התפתחות תיירות הפנאי העולמית. כל מפגש יכלול הרצאה ואחריה שיח גלריה בתערוכה. קפה וכיבוד קל יוגשו בהפסקה. הסדרה הופקה בשיתוף מרכז חיים הרצוג לחקר המזרח התיכון והדיפלומטיה, אוניברסיטת בן גוריון בנגב והקתדרה העירונית באר שבע.

 

 

24.10.2022 , בשעה 10:30, המוזאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח

מחיר מפגש: 40 ₪ / לחברי הקתדרה העירוני - 30 ₪.

לברורים והזמנות 8305* www.ine-museum.org.il

רח' העצמאות 60, באר שבע | טלפון: 08-6993535

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה