"מקפידים על סטנדרט גבוה ברמת השירות, המקצועיות והתוכן"

$(function(){setImageBanner('683d9aae-61e7-4bdc-9adf-9279e7b4e849','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33042,'Image','');})

כך יאיר נגיד, מנכ"ל המשכן לאמנויות הבמה בבאר שבע וראש מנהל התרבות ב"כיוונים", שמתייחס בראיון נרחב ל"באר שבע נט" למהפכה התרבותית שעוברת על בירת הנגב בשנים האחרונות, לעונת המנויים הקרובה של המשכן ומסמן את היעדים לשנים הבאות

זה לא סוד שתחום התרבות בבאר שבע נמצא בפריחה מזה כעשור, כאשר המשכן לאומנויות הבמה הוא ספינת הדגל התרבותית בעיר.

במשכן מתרחשים כ־720 הפקות ואירועים בשנה המוצגים בשלושת אולמותיו, אליו מגיעים כחצי מיליון איש. מלבד הסדרות המגוונות של המשכן והמופעים המיוחדים המתרחשים בו, המשכן לאמנויות הבמה משמש גם כביתם של תיאטרון באר שבע והסינפונייטה הישראלית באר שבע.

מי שאמון על תחום התרבות בבירת הנגב הוא יאיר נגיד, אשר מכהן בשנים האחרונות כראש מינהל התרבות בחברת כיוונים, זאת במקביל להיותו מנכ"ל המשכן לאמנויות הבמה מזה כעשור.

בראיון נרחב ל"באר שבע נט", נגיד מנסה לשים את האצבע על הסיבות שהביאו לרנסס התרבותי בו נמצאת באר שבע: "זה תלוי בהמון גורמים שיצרו מארג מיוחד וייחודי לעיר באר שבע. זה מתחיל מאווירה כללית שיוצר ראש העיר. מדובר באווירה של יוזמה, חדשנות ומחשבה מחוץ לקופסא. העיר עוברת בעשור האחרון פיתוח פיזי מאסיבי ולצד הדבר הזה צצים להם כמו פטריות אחרי הגשם גופי תרבות ואמנות שמצטרפים לגופים הקיימים ומעבים את המארג התרבותי בעיר. חלק מאותם גופי תרבות ואמנות חדשים בעיר, נולדים מיוזמות שמגיעות אלינו מהציבור. כשאמנים מרגישים שיש כאן קרקע פורייה, הם באים ביוזמה ליצור דברים חדשים. אפשר לקחת כדוגמא את מה שנעשה לאחרונה ברובע האמנים בעיר. הם הגיעו אלינו עם הרעיון, העירייה חיבקה את הפרויקט, עזרנו במה שצריך יחד עם מינהלת העיר העתיקה ויצא פרויקט נהדר. נפתחו בשנים האחרונות לא מעט גלריות פרטיות. אלו רק דוגמאות קטנות ליוזמות שהגיעו מהציבור, כאשר לצד זה יש כמובן פרויקטים רבים בתחום התרבות שהעירייה וכיוונים קידמו לאורך השנים".

והוא מוסיף: "התרבות שנוצרת בבאר שבע היא בהחלט פורצת דרך, חדשנית ואחרת בזכות אותם מנהלים, מפיקים ומנהלים אמנותיים, שנמצאים בכל מוסד תרבות ומובילים אותו ביצירתיות רבה בתחומי המחול, המוסיקה, האמנות הפלסטית, התאטרון והספרות".

יח"צ המשכן

לנגיד ישנן בשורות באשר למוקדי תרבות ואמנות חדשים שיפתחו בקרוב בבאר שבע: "בשנה הקרובה הולכים להצטרף למינהל התרבות מספר גופים: הצלמנייה בעיר העתיקה. מדובר במוזיאון צילום שבו יוצגו בין השאר תערוכת מהארץ ומהעולם מיום המצאת המצלמה ועד היום. יהיה סטודיו לצילום, יהיה ארכיון ויהיו שם קורסים לצילום בכל סוגי המצלמות ושיטות הצילום. יש שם חצר אחורית גדולה שאולי נתחיל שם את הניצנים הראשונים של הסינמטק, מפני שמגיעים אליי אנשים שרוצים לקדם בעיר את תחום הקולנוע. במקביל לצלמנייה תיפתח סדנת ההדפס וגלריית ארטישוק. יפתח מרכז לתרבות ומורשת הקהילה האתיופית. בית הסופרים הולך להיפתח. לקראת סוף שנת 2020 יפתח הבית למחול. זו בשורה ענקית מפני שנוכל לארח שם בין השאר להקות מחול מחו"ל, לצד העובדה שהמקום יהווה גם בית ללהקות המחול של באר שבע".

אמנים מהשורה הראשונה מגיעים בתדירות שבועית

בשנים האחרונות חובבי התרבות בבאר שבע כבר לא צריכים לנסוע למרכז הארץ כדי לצפות באמנים מהשורה הראשונה בישראל, כאשר מדי שבוע מופעים בבאר שבע האמנים המובילים בארץ, זאת לצד אמנים מחו"ל שמופיעים אף הם בבירת הנגב.

מה גרם לשינוי הזה?

"המשכן קיים כעשור. בתחילת הדרך הייתי צריך לשכנע מפיקים לבוא ו'לפתוח קופות'. כלומר, לשכור את האולם ולקחת על עצמם את הסיכון של מכירת הכרטיסים, זאת בנוסף להוצאה שלהם על ההפקה עצמה (התשלום לאמן שמופיע, לנגנים וכו'...). מפיקים פחדו לעשות את זה מפני שהם לא ידעו כיצד הקהל הבאר שבעי יגיב ומה מידת ההיענות שתהיה למופע. בעקבות כך, היו מקרים בשנים הראשונות של המשכן, שאנחנו היינו צריכים לקנות את המופע ולקחת על עצמנו את הסיכון, כדי להוכיח לאותם מפיקים שהם יכולים לבנות על הקהל הבאר שבעי. לאחר שלוש-ארבע שנים, המפיקים שעובדים איתנו הבינו את הפוטנציאל שיש בקהל צרכני התרבות בבאר שבע ומאז הם ביוזמתם 'פותחים קופה', כשעם הזמן הגיעו לכאן גם מופעים מחו"ל. במקביל, אנחנו יצרנו מערך שלם של מכירת כרטיסים וטלמרקטינג עם רמת שירות מאוד גבוהה. עם הזמן נבנה אצלנו דאטה בייס גדול שמאפשר לנו לעדכן את הקהל שלנו כשמגיע מופע כזה או אחר שיכול לעניין אותם".

נגיד עם מרינה מקסימיליאן בלומין | צילום: יח"צ המשכן

אפרופו מופעים, מדי שנה בערב יום העצמאות אמנים היו זוכים לתשלומים שהגיעו לפעמים למאות אלפי שקלים למופע, סכומים שהיו יוצאים מהקופה הציבורית. בעקבות הבאזז התקשורתי, החליט שר הפנים להגביל ל-70 אלף שקלים את התשלום שעירייה יכולה לשלם לאמן שמופיע אצלה במסגרת חגיגות יום העצמאות. היו מספר זמרים שזעמו על החלטתו של שר הפנים והצהירו שלא משתלם להם להופיע ביום העצמאות תמורת 70 אלף שקלים בלבד.

מה דעתך בסוגיה הזו?

"בניגוד למה שקורה עם הופעות של אמנים במהלך השנה, ליום העצמאות של חיים משלו. בכל עיר עושים במה מרכזית אליה מגיעים האמנים המובילים בארץ, כאשר אמן יכול להופיע במהלך אותו ערב בשלוש-ארבע ערים שונות, במסגרת פרק זמן של ארבע שעות בין שמונה לחצות. מראש סוגרים רצועה של מספר ערים שקרובות אחת לשנייה, כך שאם מראש אמן סגר על הופעות ברמת גן, גבעתיים ותל אביב, הוא כבר לא יגיע באותו הערב לבאר שבע. לדעתי, הקטע באותו הערב הוא יותר ליהנות מהחוויה והאווירה של יום העצמאות ופחות הזהות של האמן שמופיע. לצד הרצון של התושבים לראות ביום העצמאות הופעה בחינם של אמנים מהשורה הראשונה, יש כאלה שמתעצבנים בצדק, על כך שעל שעיריות מסוימות משלמות סכומים מופרזים על המופעים הללו, מפני שזה מגיע מהקופה הציבורית. לגבי הסכומים ששולמו עד היום, זה נכון לעשות איזשוהי רגולציה לכל העניין, מפני שכשלא שמים גבולות, זה עלול להגיע למחירים לא ריאליים. צריך לקחת בחשבון שיש אמנים שבאופן רגיל מתמחרים הופעה שלהם ביותר מ-70 אלף. הכיוון הוא נכון, אבל אפשר למצוא איזושהי נוסחה שגם תשתלם לאמנים וגם תשמור על סכומים סבירים".

כדי להתמודד עם גרעון שנוצר בסוף 2018, בעיריית באר שבע החליטו לבצע ב- 2019 קיצוץ רוחבי בכל התחומים, כאשר גם תחום התרבות נאלץ להתמודד עם קיצוץ. כיצד זה השפיע על תחום התרבות בעיר?

"הדקנו את החגורה ועשינו הכל כדי שקהל צרכני התרבות בעיר לא יפגע ולא ירגיש שהיה קיצוץ תקציבי בתחום. במשכן הייתה סכנה לסדרת המחול. תאטרון באר שבע מניף את דגל התאטרון והסינפונייטה מניפה את דגל המוזיקה הקלאסית וכל השאר עושה המשכן. בנוגע למחול, הלכתי לסדרה שאצלה המופעים מאוד יקרים וכמות הקהל שמגיעה לא גדולה ומשום כך עמדתי להוריד את סדרת המחול. עם הרבה יצירתיות מצאנו פתרונות בזכות מופעים מסחריים שעשינו ועוד כמה פעולות, שעזרו לנו לגייס כסף שסייע להוציא לפועל את סדרת המחול. לצד הקיצוץ שהתמודדנו איתו בהצלחה, נפתחו השנה מוסדות תרבות בעיר וקידמנו במהלך השנה פרויקטים בתחום".

לא מוותרים על סדרת המחול | צילום: יח"צ המשכן

עונת מנויים חדשה ומגוונת

הרפרטואר של המשכן עשיר ומגוון, כאשר מלבד המופעים המיוחדים שיהיו בעונה הקרובה במשכן, צפויים כ-70 מופעים במסגרת הסדרות השונות. נגיד: "השנה בסדרת המחול יהיו שני מופעים עם הלהקות שלנו- סול וקמע שמופיעות ברחבי העולם. אנחנו מבאים השנה שני מופעים מחו"ל, אחד של להקת מומיקס, שעושה מופע מרהיב שמסכם 20 שנה של פעילות של הלהקה. במקביל, יהיה מופע של בלט הגאז' של מונטריאול עם שיריו של לאונרד כהן. במסגרת המופע, לקחו את כל השירים המפורסמים של לאונרד כהן וחיברו אותם למופע מחול. תהיה צללית של לאונרד כהן, המילים ירוצו על המסך תוך כדי שהלהקה תרקוד על הבמה".

לדבריו של נגיד, במשכן הוסיפו השנה עוד שלוש סדרות: "תהיה לנו סדרה של מחזות זמר שמתאימה לכל המשפחה. המופע הראשון יהיה אנני ובהמשך רוק בבית הספר ויוסף וכתונת הפסים המשגעת. סדרת שנות הקסם מביאה לנו את הרגעים הבלתי נשכחים משנות ה-60, ה-70 וה-80. מופע אחד יהיה סביב האירוויזיון בהנחייתו של יואב גינאי עם להיטי האירוויזיון מכל הזמנים. יהיה מופע עם הפסקולים הכי גדולים בהיסטוריה של הקולנוע. ומופע עם להיטים נוסטלגיים בלתי נשכחים בהנחייתו של דן כנר המיתולוגי. אנחנו כמובן מתפתחים עם סדרת הג'אז, סדרת פניני האופרה, סדרת הילדים, סדרת הערים המרתקות וכמובן היידישפיל. יהיו גם מופעים שיגיעו מחוץ למנוי, כמו המחזמר בילבי וכן מופעים נוספים".

לקהל המבוגר המחפש לצרוך תרבות בבאר שבע, יש לנגיד בשורה לקראת העונה הקרובה: "יש לנו את סדרת הבוקר- עושים כבוד, שמיועדת לאוכלוסיית הגיל שלישי שמחפשת לצרוך תרבות בזמנה הפנוי. כמו כן, מבחינת הגיל השלישי, השנה מצטרפת למינהל התרבות הקתדרה העממית שמביאה תרבות ופנאי לגיל השלישי. במסגרת הפעילות יהיו חוגי העשרה מגוונים, מופעים, 14 הרצאות של דמויות בולטות וטיולים בארץ ובחו"ל שקשורים לתרבות".

כחצי מיליון צופים בשנה במשכן | צילום: יח"צ המשכן

המשכן מהווה מוקד תרבות לכלל תושבי הדרום ולא רק לתושבי באר שבע. לראיה, לסדרות השונות של המשכן ישנם מנויים מכל אזור הדרום: עומר, מיתר, להבים, דימונה, ערד, קריית גת, נתיבות, אופקים ואפילו מאזור הערבה.

לא הצגה של איש אחד

כמי שידוע כפרפקציוניסט, נגיד עובד מסביב לשעון והוא שם דגש על תודעת השירות כלפי באי המשכן: " חשוב לי להקפיד על סטנדרט גבוה ברמת השירות, המקצועיות והתוכן. כל אחד שמגיע לעבוד במשכן מגיע אליי לשיחה, כשמסר שלי הוא שאדם שבא לכאן לבלות, חייב להרגיש את רמת השירות הגבוהה. זה מתחיל באופן שבו מתייחסים למי שמתקשר לכאן כדי לברר פרטים בנוגע למופע כזה או אחר. זה ממשיך מכך שחשוב שהמקום יהיה מצוחצח ונקי ושכל סדרן יחייך ויהיה מסביר פנים. העבודה שלנו פה היא שאדם שמגיע למופע, ירגיש כשהוא בדרך הביתה, שהוא עבר כאן חוויה". לנגיד חשוב להבהיר כי ההצלחה של המשכן תלויה בעבודת צוות: "מה שקורה כאן זו לא הצגה של איש אחד. זה תלוי בכל כך הרבה גורמים ואנשים. במשכן עובדים מנהלים מהמוכשרים שהכרתי. הצוות במשכן הוא צוות יצירתי ומחויב שעובד ימים כלילות. יחד עם התמיכה מראש העיר וממנכ"ל כיוונים אנו מצליחים להוציא לפועל כל עונת מנויים, עונה חדשה, מרתקת וטובה יותר מקודמתה".

בכל הקשור לחיבור לעולם התרבות, במשפחת נגיד התפוח לא נפל רחוק מהעץ. בנו של יאיר, עוז, התקבל לאחרונה לבית הספר היוקרתיNew York Film Academy בלוס אנג'לס, אשר כולל מגוון רחב של תארים ומסלולי תעודה בקולנוע, משחק, הפקה, בימוי תסריטאות וכו'...האב הגאה צפוי לטוס בקרוב ללוות את בנו מקרוב ולא נתפלא אם בעתיד הלא רחוק השם נגיד יהיה מוכר גם בהוליווד.

לסיום, מבחינתו של נגיד, אחת המשימות במבט קדימה בתחום התרבות בעיר, היא להגביר את כמות ההופעות של אמנים מחו"ל בבאר שבע: "אחד היעדים שאני מדבר עליו עם ראש העיר זה למצב את באר שבע בין השאר מבחינה תרבותית בחו"ל. נעשות מספר פעולות וביניהן אנחנו עובדים על אתר אינטרנט בינלאומי שבו יוצגו כל מוקדי התרבות והאמנות של באר שבע, עם רשימה יומית של הופעות ואירועי תרבות שמתרחשים בעיר. האתר הזה אמור לכלול אטרקציות תיירותיות, כמו גם מסעדות, מקומות בילוי, בתי מלון וכל דבר שיכול להתאים לתייר שמחפש מידע באשר לתיירות, תרבות, בילוי ופנאי בבאר שבע. כמו כן, במסגרת תכנית העבודה, הנושא של מיצב באר שבע כעיר של תרבות, זו אחת המשימות. מוסדות התרבות הנפלאים של העיר, משמשים למעשה כשגרירים שלנו בחו"ל. יש לנו היום את להקות המחול קמע וסול שמופיעות בחו"ל. יש את הסינפונייטה שעושה סיורים בחו"ל כבר הרבה שנים. יש את תאטרון באר שבע ותאטרון הילדים והנוער שמביאים לנו הרבה כבוד. בתאטרון הפרינג' היו בהמון ארצות. מבחינת האמנות הפלסטית, יש התעניינות בתערוכות של המוזיאון שרוצים לקחת אותם שרוצים להציג בגלריה גדולה בפלזן שבצ'כיה. המטרה היא להביא יותר אמנים מחו"ל לבאר שבע, זה תהליך מורכב שצריך לעבוד עליו ואני מאמין שנעמוד במשימה".

היעד- יותר מופעים של אמנים מחו"ל

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('0f7f865b-6e43-4379-ba82-3d6e9e67585b','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33044,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה