מסגר לחירות: עולם התרבות בבאר שבע חוזר לחיים

$(function(){setImageBanner('a1ffddb0-772f-4706-a644-bcd9ec5d1958','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33042,'Image','');})

לקראת חג הפסח שמענו ב'באר שבע נט' ממנהלי תחום התרבות בבאר שבע, על ההתרגשות עם החזרה לשגרה והאופטימיות להמשך- ברוח חג החירות והאביב!

חג הפסח מסמל עבורנו יציאה לחופשי, התחדשות ופריחה מחדש. אלו הן התחושות שליוו בשבועות האחרונים את אנשי התרבות המובילים בבאר שבע עם החזרה לשגרה. גם עולם התרבות חזר לחיים ויצא לחופשי, לשם כך בפרויקט מיוחד של 'באר שבע נט' מנהלי מוסדות התרבות המובילים סיפרו על השנה שעברה עליהם, ההיערכות לחזרה לשגרה והאופטימיות לקראת ההמשך.

 

שמוליק יפרח, מנכ"ל תיאטרון באר שבע

עולם התרבות נפתח מחדש, איך התחושות עם החזרה לשגרה? מתרגש לחזור לעשייה אחרי כל כך הרבה זמן?

"שנה ארוכה מידי ואכן החזרה מרגשת. אני לא רואה חזרה לשגרה ולחיים ללא עולם תרבות עשיר ומלא לנו, לילדים שלנו ולעם כולו".

ספר על ההצגות המתוכננות וההיערכות שלכם לקראת החזרה לבמות

"במשך כל התקופה האחרונה נערכנו ל-"יום שאחרי" כך שבכל ערב יעלו על הבמה הצגות נפלאות: "דרך השלום" - סאטירה פוליטית מבריקה מאת גיא מרוז ובבימויה של שיר גולדברג, מלווה בשירים שכולנו מכירים ומציגה סיפור על שכנות – תושב העוטף ושכנו מעבר לגדר החותמים ביניהם על הסכם שלום פרטי. הצגה נוספת היא "הדירה של רוזה" – בכיכובן של רבקה מיכאלי/סנדרה שדה, מולי שולמן ורבים אחרים (משחקות במקביל), דרמה משפחתית מרגשת על אובדן, על זיכרון ועל הכח להמשיך קדימה בכל מחיר. מאת שחר פנקס ואיה קפלן ובבימויה של איה קפלן. "נופים קסומים" - מחזה שנון מלא בהומור וכאב על נישואים, אהבה והקשר ביניהם מזווית חדשה ומפתיעה בכיכובם של ליאורה ריבלין ואלי גורנשטיין. מועמד לפרס הטוני לשנת 2020 בקטגוריית המחזה הטוב ביותר. בימים אלה אנו נמצאים בשיאן של חזרות להצגה "אחד משלנו", הסרט והמחזה הבלתי נשכח שיפתח את העונה הבאה".

איך אתה מסכם את השנה הזו ברמה האישית?

"זאת היתה הזדמנות לשאול שאלות ולחשוב על צורות חדשות בתיאטרון, על מיזמים המדברים בעיקר על "כאן ועכשיו" ובדגש על תרבותי-קהילתי".

ברוח חג הפסח- חג החירות, אתה מרגיש שיצאתם לחופשי אחרי השנה הזו? אופטימי לקראת ההמשך?

"כן, תמיד אופטימיים. עם המבט קדימה. העיר שלנו מתאפיינת בעשייה מתמדת, מתוך שליחות ואהבה גדולה לבאר שבע, לתושביה. אני כבר חש בימים אלה את ההיענות של הקהל הצמא לתיאטרון וזו הזדמנות מצוינת להודות להם".

מה תרצה לאחל לקוראים הבאר שבעים לחג הפסח?

"זה הזמן לפקוד את מרכזי התרבות המפוארים של העיר באר שבע – מוסיקה, מחול, אמנות פלסטית וכמובן תיאטרון. אני מאחל לכולם חג אביב שמח, בריאות וחזרה בטוחה לשגרה המבורכת, ללא סגרים ובידודים. שנה של ביחד ושל ערבות הדדית".

שמוליק יפרח. צילום: מעיין קאופמן 

אפרת זיו אספיס, מנכ"לית תיאטרון הפרינג' באר שבע

עולם התרבות נפתח מחדש, איך התחושות עם החזרה לשגרה? מתרגשת לחזור לעשייה אחרי כל כך הרבה זמן?

"התרגשות גדולה. האמת כמו להתחיל מחדש, בעיקר לאור העובדה שבמהלך תקופת הקורונה כשהתיאטרון היה סגור, ניצלנו את הזמן לשפץ להגדיל ולשדרג את התיאטרון גם מבחינה טכנית וגם מבחינת נוחות הישיבה, החלפת מושבים ובניית טריבונות. העשייה היא המוטיבציה שלנו כתיאטרון, היא מקור החיים, אנחנו תיאטרון יוצר שמעבר להצגות משמש מרחב תרבות ומשלב פעילות ברחבי העיר, בבתי ספר ובמוסדות העיר, החזרה לשגרה במגבלות האפשר משמחת אותנו ובעיקר מחזירה לנו אוויר לנשימה".

ספרי על ההצגות המתוכננות וההיערכות שלכם לקראת החזרה לבמות

"החזרה לשגרה מבחינתנו החלה ביום חמישי שעבר כששחקני האנסמבל שלנו העלו מופע אימפרוביזציה, שמחנו שנמכרו כרטיסים, שמחנו לשמוע קהל צוחק ומשתף פעולה ועוד יותר שמחנו לראות ולדעת שהשגרה אכן חוזרת והתיאטרון נפתח מחדש לפעילות, לפי התו הירוק, למחוסנים, למחלימים ולמי שיגיע עם בדיקת קורונה שלילית. החזרנו לעבודה את צוות השיווק, את הסדרנים, הקופאים, הטכנאים, עובדי הבמה והשחקנים, וכבר ביום רביעי וחמישי עלתה טרום בכורה של ההפקה החדשה שלנו #הדה, סיפורה של הדה גאבלר, בבימוי של יואב מיכאלי".

איך את מסכמת את השנה הזו ברמה האישית?

"ברמה האישית זו הייתה שנה של התבוננות פנימה, שלי כאדם, כהורה, כמנהלת תיאטרון. זכיתי ללמוד להתגבר על מכשולים להיות יצירתית, לחשוב מחוץ לקופסה ולדעת שלמרות הכל העשייה יכולה וחייבת להמשך. למדנו את המדיה, הדיגיטל, למדנו את הביחד, גילינו מה עיקר ומה טפל וכמה חשוב להיות אנשים טובים, לעצור באמצע הדרך, לסייע למי שזקוק ובעיקר לשמור על אופטימיות זהירה. הסבלנות השתלמה , השמירה על ההנחיות מאוד עזרה והיום כשבאר שבע ירוקה אני בטוחה שהחיים יחזרו לסדרם- אין דרך אחרת!".

ברוח חג הפסח- חג החירות, את מרגישה שיצאתם לחופשי אחרי השנה הזו? אופטימית לקראת ההמשך?

"אופטימיות זה שם המשחק - ברור מאוד לכולנו. אנחנו עם הפנים קדימה, לשנה מלאה בהפתעות, מלאה בפעילויות, דברים חדשים, שיתופי פעולה, הצגות, אירועי ספרות, פסטיבל הפרינג' הבינלאומי חוזר , אחרי שבשנה שעברה הוא היה בזום, השנה נצא בחזרה לרחובות העיר העתיקה , עם מופעים מחו"ל , במתכונת חגיגית במיוחד".

מה תרצי לאחל לקוראים הבאר שבעים לחג הפסח?

"בשם תיאטרון הפרינג' ובשמי אני מאחלת לתושבי באר שבע היקרים, חג שמח! שתהא זו שנה של צמיחה והתחדשות, של הגשמה ויצירתיות, חג של שפע ובריאות , אושר ושמחה".

 אפרת זיו אספיס. צילום: נדב הייבלום

 

קלאודיה צובל, מנכ"לית הסינפונייטה הישראלית באר שבע

עולם התרבות נפתח מחדש, איך התחושות עם החזרה לשגרה? מתרגשת לחזור לעשייה אחרי כל כך הרבה זמן?

"השנה האחרונה הייתה מאתגרת באופן שקשה להסביר. היה לנו בתכנון רפרטואר עשיר ומגוון, פסטיבל ענק ועוד הרבה תכניות שלא יצאו לפועל. מהר מאוד הבנו שאנחנו לא יכולים לוותר על הקשר עם המינויים שלנו והקהל וכמובן גם לא על התעסוקה של הנגנים. אז... איך משאירים את המוסיקה חיה גם בתקופת קורונה ובין סגרים? מצאנו דרך מקורית להוציא לפועל שני פרויקטים חינוכיים בהיקף אדיר, שהתאפשר תודות לתרומת קרן עזריאלי, קרן דרהי ותורם אנונימי, וגם סדרת קונצרטים מקוונת עם "טוויסט" מקורי, שכולל צילומי קליפים מלאי הומור שקישרו בין מוסיקה לבין אתרים מעניינים, סיפורים מרתקים ואישים מובילים- המסמלים את העיר באר-שבע. הופתענו לגלות שהיו לנו עשרות אלפי צפיות גם מקהל בישראל וגם מקהל בכל העולם, קיבלנו תגובות מאוסטרליה, ארצות הברית, אירופה – תגובות אוהדות מאוד שגרמו לנו להבין שהצלחנו להביא את התזמורת שלנו בבאר שבע לקידמת הבמה העולמית, שזו אחת מהמטרות הבולטות של מאסטרו ניר קברטי ושלי, מנהלה המוסיקלי של התזמורת, שהפך עולמות בכדי להגיע לכאן בטיסה מארה"ב בין הסגרים, נאלץ לשהות שבועיים בבידוד עד שהורשה להיפגש עם צוות התזמורת ולנצח על הקונצרטים".

ספרי על הקונצרטים המתוכננים וההיערכות שלכם לקראת החזרה לבמות

"הקונצרטים חוזרים באפריל ובימים אלו אנחנו עמלים על שיבוץ הקונצרטים וסגירת התוכניות".

איך את מסכמת את השנה הזו ברמה האישית?

"ברמה האישית זו בהחלט הייתה שנה מאוד מאתגרת. למזלי יש לנו צוות מנצח בעזרתם הצלחנו לצאת מהקופסא, להתאושש מהתקופה הלא פשוטה מורלית ולהוביל את התזמורת להצלחות גם בתקופה זו. והכל בתמיכת הועד המנהל של התזמורת בהובלת ד"ר מאיר אנגלרט".

ברוח חג הפסח- חג החירות, את מרגישה שיצאתם לחופשי אחרי השנה הזו? אופטימית לקראת ההמשך?

"אני בהחלט מאוד אופטימית. תרבות זה לנשמה  והקהל שלנו התגעגע מאוד להגיע לאולמות הקונצרטים וגם הנגנים כמובן התגעגעו מאוד לנגן מול קהל ולא רק בהקלטות. אני באמת מאמינה שמהתקופה הזו יצמחו הזדמנויות חדשות".

מה תרצי לאחל לקוראים הבאר שבעים לחג הפסח?

"חג שמח וכשר שבאר שבע תמשיך לצמוח ולהתפתח ושנישאר ירוקים לעד!".

 

 

שיר גולדברג, המנהלת האומנותית של גודמן בית ספר למשחק בנגב

עולם התרבות נפתח מחדש, איך התחושות עם החזרה לשגרה? מתרגשת לחזור לעשייה אחרי כל כך הרבה זמן?

"עולם התרבות סוף סוף נפתח ואנחנו נושמים לרווחה, מקווים שלא יחולו עוד שינויים. כל הזמן הארוך הזה, תכננו תכניות לעתיד, עשינו חשבון נפש אל תוך התקופה המורכבת וחשבנו כל הזמן מה יעניין אותנו, במה נרצה להתעסק, אילו חומרים נרצה לחוות לראות כשנשוב. עבדנו על הצגות חדשות ומרגשות בתיאטרון ובגודמן, הקמנו קבוצה צעירה בתיאטרון, קבוצה שתהיה מעורבת בחיי העיר והקהילה, תפעל ותיצור מתוכה. ובגודמן- למדנו גם בזום וגם פנים אל פנים כשהתאפשר, היינו בית הספר היחיד ששמר על למידה רציפה בכל מחיר וקשר קרוב כל העת. וכולנו מחכים, מחכים בקוצר רוח לעלות על הבמה ולפגוש את הקהל וכמה שיותר מכם בהצגות שלנו ובשאר התכניות שנכונו לנו בהמשך. בשבוע שעבר חגגנו בגודמן את ליין הסטודנטים- יוזמה שלהם, ערב מרגש שיצרו לגמרי בעצמם וגמר התחרות הקומית אליה הוזמן קהל שהגיע בהמוניו על פי כללי התו הסגול, ההתרגשות אחזה בכולנו ועפו ניצוצות של יצירה צעירה ובועטת מן הבמה".

ספרי על הקונצרטים המתוכננים וההיערכות שלכם לקראת החזרה לבמות

"בכל התקופה הזו של השהייה בבתים, הריחוק הפיזי וסגירת עולם התרבות גרמו לי לחשוב שוב על מהי יצירה בכלל? אני מדברת על כך לא מעט עם הסטודנטים ונוצר שיח עמוק על חשיבותה של אמנות בכלל, למה זקוקים לה? האם זקוקים לה? עבור הקהל, עבור כולנו - בייחוד בתקופה הזאת. דעתי שהיום עוד יותר מתמיד צריך לחשוב על חומרים שידברו אותנו, ינבעו מתוכנו ויניחו על השולחן את הטרדות, הבעיות, החוליים, ענייני היום מבחינה חברתית, הדברים שמרגשים אותנו שמצחיקים אותנו וגם מבחינת צורנית – לאתגר את החוויה התיאטרונית, לעיתים גם להוציא אותה ממערך הכוחות המתבקש של קהל יושב באולם חשוך מתבונן לעבר הבמה, לדבר ולחשוב בלתי אמצעיות. חשוב להעצים בעיני היום את תחושת השבט, תחושת היחד שכל כך נעדרה בתקופה הזו בחזרה של כולנו לחיים, נחפש אחריה, אני חושבת שהתיאטרון הוא מקום מצוין לחפש את התחושות האלה, את הצורות האלה ולשאול יחד שאלות נוקבות לגבי עצמנו. בגודמן נתחיל בהמשפט- עיבוד מודרני לרומן הידוע של קפקא שמפלרטט עם עולם המציצני של האח הגדול אל חיינו, לאחר מכן איפיגניה באאוליס- מחזה שנכתב לפני 2500 שנה גם הוא בפרשנות מודרנית ידבר על המחיר שמשלמת משפחה אחת בזמן מלחמה. בהמשך נעלה את הארדקור- יצירה קבוצתית משעשעת על קבוצת הווטסאפ המשפחתית ומה שעולה שם כולנו מכירים. חושים- על חוויותיהם של צעירים – ייסורי אהבה קנאה התבגרות וריגושים על פי חמשת החושים שלנו, טבילת אש- ערב מטריף מצחיק ומרגש שכולו יצירות אישיות פרי עטם של הגימלים שלנו, טיימינג- יצירה צעירה סוערת עם דגש תנועתי והמון מוסיקה על מורכבות בהתמודדות אישית ולבסוף המחזמר הידוע קברט שמדבר על הבועה של חיים נהנתנים ערב שינוי שלטוני. אני מתרגשת מאד לקראת החזרה ומחכה בקוצר רוח לפגוש את הקהל פנים אל פנים וליצור יחד".

איך את מסכמת את השנה הזו ברמה האישית?

"שנה מורכבת, מאתגרת, שנה מפקסת מאד- בעקבות פסק הזמן את מדייקת תחושות ותהיות לגבי עצמך, לגבי אורח החיים שאת מנהלת. המשפחה שהיא באמת הדבר היקר ביותר סוף סוף קבלה זמן איכות בתוך כל המרדף הבלתי פוסק שידעתי קודם. ומעבר לכך כפי שכבר הזכרתי השנה הזו גרמה לי למחשבה עמוקה על התיאטרון ועל המפגש עם הקהל והחוויה התיאטרונית בכלל".

ברוח חג הפסח- חג החירות, את מרגישה שיצאתם לחופשי אחרי השנה הזו? אופטימית לקראת ההמשך?

"חג האביב בפתח, וכן השנה הזו על הטלטלה שעברנו אי אפשר לשכוח את הדברים הנוראיים שהעבירה אותנו, המתים, איבוד העבודה והפרנסה, הבדידות והריחוק, כולי תקווה שאנחנו בדרך החוצה ממנה. לצד החוויות הקשות כל כך אני חשה שבאופן מסוים התקופה הזו גם גרמה לנו ליציאה לחופשי באופן מטאפורי, מירוץ החיים היומיומי השתתק- אנחנו כל כך מורגלים ומקבלים את אורח החיים המודרני שמקדש את העבודה, המשרד והשעות הבלתי נגמרות. אני לא מומחית אבל יהיה קשה להתעלם מכמות השיחות שניהלתי עם חבריי לגבי הגילוי שלהם את הילדים, האיש או האישה איתם הם חיים ומבלים מעט מידי. הקורונה כפתה על כולנו איזו התכנסות פנימה, אל הבית, אל המשפחה כמו מבקשת איזו צניעות ופשטות שכבר שכחנו. מהבחינה הזו אני קוראת לזה יציאה לחופשי".

מה תרצי לאחל לקוראים הבאר שבעים לחג הפסח?

"אני רוצה לאחל לקוראות ולקוראים היקרים חג אביב שמח, בריא, נצלו את החג לחבק ולהיות בקרב המשפחה מה שהיה כל כך חסר בשנה שעברה. להוקיר את מה שיש סביבכם, להתמלא אופטימיות ושמחה פשוטה של התחדשות ופריחה ממש כמו בטבע, ואני רוצה להזמין את כולכן וכולכם אל התיאטרון. מחכה בקוצר רוח להיפגש פנים אל פנים!".

שיר גולדברג. צילום: אייל קאופמן

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('2b60cea7-d3c3-48dc-b5f0-37041eea7711','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33044,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה