לא חושבים על תל אביב ועושים רנסנס לאמנות: הכירו את התוכנית שהופכת את הנגב לבירת התרבות

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('6ed7a9a8-3aec-41d0-b03b-ba5e1094fce9','/dyncontent/2024/9/3/c1524685-dfab-4b87-bcf2-4080fcde979b.jpg',18356,'מט 0924 אייטם',525,78,true,33042,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('6ed7a9a8-3aec-41d0-b03b-ba5e1094fce9','/dyncontent/2024/9/15/c202a6d5-5805-4866-8db8-bcf9caca5af9.jpg',18347,'גודמן 0924 אייטם',525,78,true,33042,'Image','');},7]]);})

לצד אמנים דרומיים, בין בוגריה נמנים גם מי שעזבו קריירות מבטיחות ב'הבימה' וב'קאמרי', ארזו את חייהם במזוודות – והפכו מבחירה למנהיגי התרבות החדשים של ישראל - מכיוון דרום • מירון גינזבורג, סמנכ"לית תיאטרון אלעד באילת שצמחה ב'תוכנית מנדל למנהיגות תרבות בנגב', מפסיקה להתנצל ולא מתביישת לעמוד בשורה אחת עם התיאטרון הרפרטוארי: "בהתחלה הייתה אמירה של שוויון תרבותי, אבל היום אנחנו באים לעשות תיאטרון טוב יותר מהמרכז" • אורן אטיאס, שחקן ובמאי, בוגר המחזור האחרון: "התוכנית החזירה לי את הפטריוטיות הדרומית. יש פה מלא דברים טובים, פשוט אנשים לא מכירים אותם. ואם יש מישהו כמוני שיכול לעזור לזה, להראות ולהוכיח - אז אני כאן"

קרדיט - תכנית מנדלהיכנסו לפנטזיה: אתם יושבים באולם אירועים; קבלת פנים, ריקודים, מנות הפתיחה מסתובבות בין האורחים, מוזיקה שמחה ברקע – ופתאום – אחד המלצרים מצהיר על אהבתו לכלה. כך נראית עלילת המחזה השייקספירי הקלאסי 'רומיאו ויוליה' בתיאטרון אלעד שבאילת. בלי פאות מוגזמות – ובתפאורה שלא תמצאו בשום תיאטרון תל אביבי. "התיאטרון שלנו מתמחה ב'סייט ספסיפיק' (תיאטרון תלוי מקום). אין אצלנו במה מוארת וקהל שיושב בחושך. הקהל עצמו הוא חלק מההצגה".

לא צריך להיות שוחר תרבות כדי להבין ש'רומיאו ויוליה' בגרסתם האילתית הם סמל למהפכה של ממש; שינוי תפיסתי שעומד בבסיסה של 'תוכנית מנדל למנהיגות תרבות בנגב' - המאפשרת לאנשי ונשות תרבות מן האזור, מכל חלקי פסיפס החברה הישראלית, לממש את יכולותיהם ולספק אלטרנטיבה אמנותית ראויה ואיכותית לכל תושבי המחוז.

מרכז מנדל למנהיגות בנגב לא מנסה 'להפריח את השממה' או 'לממש את חזונו של בן גוריון', אלא רואה בנגב זירה חיה ובועטת שצמאה ליצירה ורוח, למנהיגות אמנותית פורצת דרך. מטרת התוכנית, הפותחת כעת את המחזור השישי, היא להכשיר קבוצה מעולה של מנהיגי תרבות, שירכיבו קהילה ויפעלו, יחד או לחוד, בשדה התרבות והאמנות בנגב - במטרה לשפר את איכות חייהם של כלל תושבי האזור.

גם דני רועי שפירא, שחקן ומוזיקאי מבאר שבע ואחד ממקימי תיאטרון 'הקומץ', שינה את מסלול חייו בזכות תוכנית מנדל למנהיגות תרבות בנגב. שפירא, שפנה ממוזיקה למשחק, סיפר על ההתעוררות שחווה אחרי משבר הקורונה: "בשנתיים שאחרי הסגר על עולם התרבות, בבאר שבע לא היה שום דבר. בתקופת הקורונה ראינו חסך גדול בתרבות בעיר, מה שהעיב על כולם, והחלטנו פשוט להנגיש טקסטים באוויר הפתוח. הרעיון שלנו היה לצמצם את התיאטרון לדברים הכי בסיסיים שאפשר, להוציא את כל מה שלא באמת צריך, כמו תפאורה ואביזרים, ולזקק את התיאטרון לרמה הכי מינימליסטית שאפשר. מינימליסטי עד כדי כאב".

בהמשך, ההכרח הפך לבחירה – ובזכות התהליכים שזימנה התוכנית ושיתופי פעולה עם יוצרים מקומיים, פרחה יצירה תיאטרונית מסוג חדש: "הוויתור על תפאורה שחרר אותנו גם מחובות של ליהוק לפי מגדר או גיל, כל מיני דברים שקובעים מנעד של שחקן בתיאטרון. פתאום הדברים הפכו להיות פשוטים יותר ובלתי אמצעיים. כל מה שלא היה אפשרי הופך לאפשרי, ויש לזה ביקוש!"

"קשה להסביר במילים את הערך שקיבלנו", מעיד שפירא על התוכנית. "הם הצליחו לתת לנו את התחושה שאנחנו חופרים במקום הנכון, במקום שנדרש. אנחנו מוכרים את ההצגות ומעלים הצגות חדשות כל הזמן. אנחנו כל הזמן חושבים על איך עוד אפשר לזקק דברים נוספים לחוויה תיאטרונית אמיתית. 'מנדל', ללא ספק, זה באמת הרוח הגבית".

קרדיט - תכנית מנדל

אורן אטיאס נולד בבאר שבע, וחלם להיות שחקן. אלא שלא כמו רבים, הוא לא עזב את העיר לטובת תל אביב, ולא למד בניסן נתיב, יורם לוינשטיין, סמינר הקיבוצים או בית צבי. הוא נשאר בבירת הנגב ולמד משחק ב'גודמן'. "אחרי הלימודים, כל החברים שלי עברו לתל אביב ואני הרגשתי שאני צריך להישאר פה", כך מספר. כבוגר 'מנדל', הוא מבין את חשיבות המנהיגות התרבותית בדרום - ושולח מסר לכל היוצרים הצעירים מהאזור: "אני מאמין שצריך להשאיר את היצירה ברמה המקומית. אמנם יש לה סיבות לצאת, אבל יש לה גם סיבות להישאר, כמו הבנפיט שאני נותן לאנשים שגרים פה - אמנות ברמה גבוהה ואיכותית. אני גם עושה את מה שאני אוהב, אבל גם האנשים זוכים לקבל את זה ולא צריכים לחכות שזה יגיע מתל אביב". 

אטיאס הוא בוגר המחזור האחרון של תוכנית מנדל וההוכחה שתרבות ואומנות - בונות קהילה. הוא החל להתנדב בפנימיות כשהיה סטודנט, ומאז – התאהב, ושזר בין השטח לבמה. "היו שנים שהייתי מתנדב בפנימיות או במועדוניות יום; מקומות שהם המסגרת האחרונה לפני שנזרקים לרחוב. כמדריך בתיאטרון באר שבע וגם בתיאטרון הפרינג', רציתי שיהיה מקום לכל מי שצריך - לספר סיפור, להראות שיש להם חלק. והיום, לשמחתי, בתיאטרון יש מקום לבני נוער, שחלקם בסיכון. הם עובדים בתיאטרון כסדרנים או בתפקידים מנהליים".

"בעצם, אחרי תקופה ארוכה שפעלנו פה אמנותית, הבנו שהערך של התרבות בפריפריה הוא הרבה יותר מהערך של התיאטרון עצמו", מסכמת מירון גינזבורג, הלכה למעשה, את יעדי התוכנית. "אנחנו לא רק מחוללים שינוי תרבותי, אלא שינוי אזורי שלם, כי הצוות שלנו שעובד פה גם פועל בקהילה. הנה, הרשויות המקומיות אימצו תוכנית אסטרטגית שלנו שמדברת על לקחת את ההשפעות המטורפות שלנו - ולהקים פה מרכז בינלאומי לאמנויות במה, כי אם יש פה את המשאבים - אז למה לא לנצל אותם?"

ד"ר עדי ניר שגיא, מנהלת מרכז מנדל למנהיגות בנגב: "קהילת מנדל בנגב היא קהילה עוצמתית של מנהיגות ומנהיגים פורצי דרך, הפועלים במחויבות לחולל מהלכים משפרי מציאות ולקידומו של הנגב כמרחב איכותי והוגן. מנהיגות תרבות היא מנוף לשינוי חברתי, לחיזוק הזהות המקומית וליצירת מרחב משותף המשקף את הגיוון האנושי הייחודי למרחב שלנו."

ד"ר חגית דמרי, מנהלת התוכנית: "מנהיגות תרבות, היא עמדה שמחויבת לשאול שאלות לא רק על איכות אמנותית אלא גם על מקומה בהקשר חברתי ואתי רחב יותר. זהו דגם של מנהיגות ששואב את כוחו מדחף יצירתי ויצרי המנותב ליצירת פרספקטיבות חדשות, לדיבוב שתיקות של קבוצות שוליות, למסגור מחודש של ידע ולסיפור סיפורים חדשים שמקורם בחיים בנגב."

בימים אלו מתקיימת ההרשמה למחזור השישי לתוכנית מנדל למנהיגות תרבות בנגב. התכנית פונה ליזמי תרבות, מנהלי תרבות ויוצרים - ומטרתה לברר את הזהות המנהיגותית של החברים בה, לקדם את התרבות בנגב ולפעול כדי להוות השראה עבור תושבי הנגב כולו.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('cc8467af-8ea9-4715-a221-37df49f4a715','/dyncontent/2024/9/3/c1524685-dfab-4b87-bcf2-4080fcde979b.jpg',18356,'מט 0924 אייטם',525,78,true,33044,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('cc8467af-8ea9-4715-a221-37df49f4a715','/dyncontent/2024/9/3/11bfc882-fb01-4e4e-85bc-b6e90611d8aa.jpg',18362,'קפאסה 0924 אייטם',525,78,true,33044,'Image','');},7]]);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה