"הפסטיבל נוצר כדי להאיר את השיכונים בבאר שבע"

$(function(){setImageBanner('9146e080-9b3e-47f1-800a-12615af91ad0','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33042,'Image','');})

מתוך הליכה ברחובות השכונות הוותיקות בבאר שבע נולד לו פסטיבל קולנועי אומנותי שמוקרן כולו על גבי שיכון בלב שכונה ב' בעיר. לרגל אירוע הקדימון לפסטיבל 'סרטים על שיכונים' שמענו מיעל רומני יוזמת הפסטיבל על תהליך היצירה, על הרצון ליצור חיבור בין התושבים למרחב השכונתי ולתת במה לאנשים שמאחורי השיכונים

"במשך שלוש השנים שלמדתי תואר באוניברסיטה יצא שהלכתי לפחות פעמיים ביום ללימודים והסתובבתי בשכונת ו' הישנה באזור האוניברסיטה בה אני גרה. תמיד בדרך שלי עברתי ליד הרבה מבני שיכונים בשכונות הוותיקות והתחלתי לראות בהם יופי, צורניות וקומפוזיציה מעניינת, עד שהתחלתי לראות את השיכונים כיצירות אומנות", סיפרה ל'באר שבע נט' יעל רומני, יוצרת פסטיבל 'סרטים על שיכונים', על הרעיון שהוביל ליצירתו.

"בשנה השלישית לתואר באומנות ותקשורת החלטתי לעשות את עבודת הגמר שלי בנושא שיכונים, אני מאוד אוהבת אדריכלות, תכנון עירוני ואת המרחב הציבורי. כך יצא שבמסגרת עבודת הגמר צילמתי המון תמונות סטילס של שיכונים ברחבי באר שבע ויצרתי טפט, סוג של קולאז', בו איגדתי את כל השיכונים יחד. קיבלתי הרבה תגובות מפרגנות והחלטתי להמשיך לעסוק בנושא. למרות שיש שיכונים בכל הערים בארץ הרבה פעמים בפריפריה מסתכלים על השיכונים מנקודת מבט שונה והיה לי חשוב לעורר שיח סביב זה. אני מאוד אוהבת את עולם הקולנוע וכך יצא שיום אחד עלה לי רעיון לעשות ערב קולנוע שמוקרן כולו על שיכון, השיכון הוא המסך והשכונה היא בית הקולנוע, ערב שנועד להאיר את השיכון ולא להפוך אותו לעוד מקום שקוף בחברה הישראלית".

כך יצא שבעקבות עבודת הגמר של יעל וההליכות ברחבי השכונות הוותיקות בבאר שבע, נולד הרעיון ליצירת פסטיבל 'סרטים על שיכונים'. מדובר במיזם קולנועי אומנותי חדשני אשר עוסק בזהות מקומית ומוקרן כולו על גבי שיכון בשכונה ב' בעיר. מטרת הפסטיבל ליצור חיבורים בין קהלים ויוצרים שונים לבין המרחב השכונתי ולהאיר את מגוון האנשים, הסיפורים והמורכבויות המתקיימים בו. המועד המקורי בו היה עתיד להתקיים הפסטיבל נדחה בשל הקורונה, אך השבוע, ב-13.08, יתקיים אירוע 'קדימון' לפסטיבל בו יגיעו תושבי העיר לצפות ביצירות קולנועיות העוסקות בשיכונים והסיפורים שמאחוריהם, על גבי השיכון. לרגל המאורע שוחחנו עם יעל רומני, תושבת באר שבע ויוצרת פסטיבל 'סרטים על שיכונים' על מהות המיזם, חשיבות החיבור בין התושבים למרחב הציבורי והרצון להביא את התרבות והאומנות ללב השכונה.

 עבודת הגמר של יעל רומני שהיוותה השראה. צילום: הלין רומני

מאירים את השיכונים

"לפני שנה ראיתי קול קורא של פרויקט 'חושבים עושים' של כיל ישראל יחד עם עיריית באר שבע וחברת 'כיוונים' שנועד לקדם יוזמות בשכונה ב'", סיפרה לנו יעל, "אני ממש זוכרת שישבתי בצד בשיעור, כתבתי את הרעיון תוך כדי ולא ידעתי לאן זה ילך ומה יקרה. ואז הזמינו אותי לפגישה והרעיון של הפסטיבל זכה למימון התחלתי. משם נולד והתחיל תהליך מאוד ארוך של יצירת הפסטיבל סרטים על שיכונים". כך יצא שבשנה האחרונה עבדה יעל על הפסטיבל יחד עם ליהד אדם וחוה רוכלין ששותפות לתפעול והעשייה. "בחודש מרץ הוצאנו קול קורא שהזמין יוצרים להגיש סרטים קצרים שעוסקים בשיכונים, זה יכול להיות סיפור על השכונה, על המשפחה, על הפריפריה... קיבלנו מעל 50 סרטים ואנשים הביעו עניין ורצו להשתתף. מתוך החומרים שקיבלנו בחרנו מספר מצומצם של סרטים שיוקרנו בפסטיבל עצמו", מסבירה יעל. הפסטיבל יוצא לפועל בזכות התמיכה והמימון של חברת 'כיוונים' החברה לתרבות הפנאי באר שבע, עיריית באר שבע, כיל ישראל, קרן גשר לקולנוע רב תרבותי, הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה, קרן מדרום והרשת: באר שבע.

איך שילבתם את תושבי באר שבע ושכונה ב' בפסטיבל? איפה הוא יתקיים?

"מעבר לחומרים והסרטים ששלחו לנו בקול קורא היה לי ברור מהרגע הראשון שהפסטיבל חייב להתקשר גם לתושבים עצמם בשכונה, שנביא גם את הקול שלהם והם ירגישו חלק ממנו. אז החלטנו ליצור סדרת דוקו קצרה על ארבעה אנשים שונים שגרים בשכונה ב'. בתמיכה של קרן גשר לקולנוע רב תרבותי הפקנו את הסדרה שמספרת על דמויות שונות מהשכונה, על תושב בן 70, בחורה שהיא סטודנטית, אישה בת 50 שמשמשת כועד בית בשכונה ויוצר קולנוע בן 39. מבחינת מיקום לפסטיבל, חיפשתי שיכון שמצד אחד יהיה אפשר להקרין עליו ויחד עם זאת שתהיה חצר גדולה שנוכל להביא אנשים לשכונה לפסטיבל. מצאנו שיכון ברחוב בן יהודה בשכונה שמתאים והתחלנו לדבר עם הדיירים בבניינים, לספר להם על הפסטיבל וליצור מעורבות קהילתית".

בעקבות הקורונה נאלצתם לדחות את קיום הפסטיבל מהמועד המקורי?

"כן, התאריך הראשוני של הפסטיבל היה בתחילת חודש יוני. בעקבות הקורונה והמצב החלטנו לדחות לאמצע חודש אוגוסט ויצרנו יומיים של פסטיבל, עבדנו במרץ והתרגשנו לקראתו. ואז הגיע הגל השני של הקורונה וביטלו את האפשרות לקיים אירועים גדולים, התלבטנו מה לעשות ובסוף החלטנו לדחות את הפסטיבל הגדול המקורי ולשים אותו על הולד. אבל יחד עם זאת הרגשנו שאנשים עדיין צמאים וזקוקים לתרבות והיה לנו חשוב להרים אירוע קטן יותר בתאריך של הפסטיבל, השבוע ב-13 באוגוסט, אירוע שעדיין מביא את המהות והרוח של הפסטיבל, מאפשר להיות במרחב השכונתי ולהאיר את השיכונים".

 שיכון בשכונה ב' בבאר שבע. צילום: יעל רומני

"יוצרים תרבות בתוך השכונה"

כך הוחלט לקיים את אירוע הקדימון לפסטיבל 'סרטים על שיכונים' בו יוצג תוכן מקורי במשך שעה כשהערב יתחלק לקפסולות. "יהיו שלוש הקרנות כשבכל אחת מהן יגיעו 20 אנשים. אז באירוע הקדימון גם נקרין קטעים מהפסטיבל על גבי השיכון וגם על גבי מסך גדול, כך שמעבר לאנשים שמגיעים גם התושבים יוכלו לצפות בפסטיבל מהחלונות ומרפסות הבתים בשכונה", מוסיפה יעל, "בינתיים אנחנו סולד אאוט לאירוע הקרוב ביום חמישי אך אנחנו מחכים לעדכונים לגבי אישור משרד הבריאות לקיים אירועים באוויר הפתוח ואני ממליצה להתעדכן ולעקוב אחר הפרסום בעמוד הפייסבוק שלנו".

בעבר היו בעיר מספר בתי קולנוע שכונתיים כמו קולנוע "אורות" בשכונה ג' וקולנוע "חן" בשכונה ב'. חלק מהמטרה של הפסטיבל היא להחזיר את הקולנוע והאומנות לשכונה?

"חד משמעית כן, יצא לנו לדבר על זה הרבה בצוות של הפסטיבל... פעם היו בתי קולנוע שכונתיים והיה הווי שכונתי מאוד חזק אצל התושבים. עכשיו יש בתי קולנוע גדולים בעיר שהחליפו את בתי הקולנוע השכונתיים. בעיני בעיר שהיא מטרופולין כמו באר שבע חשוב שיהיו יותר פסטיבלים, גם כאלה שעוסקים בקולנוע. חשוב לנו ליצור תרבות ואומנות בתוך השכונה אבל גם ליצור אומנות ותרבות באופן כללי בעיר. הרצון כאן הוא לחבר בין התרבות לבין השכונה, ליצור אירוע שהוא קולנועי ואומנותי אבל גם שכונתי, שתושבים ירגישו בנוח להגיע ושזה ידבר אליהם. המהות של הפסטיבל היא שהוא מוקרן על השיכון וזה גם המסר האומנותי, מסתכלים על השיכון מתוך השיכון ועליו, הפסטיבל פונה לכלל תושבי באר שבע והוא עבורם".

 

לפרטים נוספים על 'פסטיבל סרטים על שיכונים' כנסו לדף הפייסבוק או לאיוונט

** נכון לעכשיו האירוע ביום חמישי ה-13.8 סולד אאוט בהתאם להנחיות משרד הבריאות. ייתכנו שינויים, בהתאם להנחיות קיום אירועים, מומלץ לעקוב אחר העדכונים בפייסבוק.

פסטיבל סרטים על שיכונים

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('a8089f8e-1a39-443c-8f99-cd8bc8c889fb','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33044,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה