"די לדיבורים! אין מתווה חזרה לתרבות"

$(function(){setImageBanner('8e2911be-998a-4e67-a6fa-2e3374951464','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33042,'Image','');})

עשרות אלפי משתתפים מלמעלה ממאה מוסדות תרבות מחו היום בכל רחבי הארץ ואמרו "די לדיבורים! אין מתווה חזרה לתרבות - בלי מעשים התרבות נדונה לפשיטת רגל"

היום קיימו ברחבי הארץ אירוע מחאה מהגדולים שהתקיימו לאחרונה, זאת כאשר עשרות אלפים אנשי תרבות ואומנות הגיעו להשמיע את קולם כחלק מפורום מוסדות תרבות ואמנות בישראל. בפורום חברים מאות מוסדות מכל תחומי התרבות מכל רחבי הארץ וכוללים תיאטרון, מחול, מוזיקה, מוזיאונים, בתי ספר למשחק, פסטיבלים, מוסדות קולנוע ועוד. במחאה השתתפו עשרות אלפי משתתפים מלמעלה ממאה מוסדות תרבות מכל רחבי הארץ.

עובדי המוסדות הגיעו בהמוניהם, עמדו על במות התיאטרון, חללי סטודיו, חללי חזרות, מוזיאונים ועוד. כל העובדים לבשו שחור, ובידיהם שלטים: 'אסור להשאיר את המוזיאון/מסך/במה הזו ריקה'. כמו כן, נציגי המוסדות השונים נשאו נאום מחאה.

המחאה התארגנה במטרה להעלות לסדר היום הציבורי את גרירת הרגליים של משרד התרבות בכל הנוגע לגיבוש מתווה תפעולי וכלכלי שימנע פשיטת רגל של מוסדות התרבות אשר סגורים כבר שלושה חודשים, עם הפסד הכנסות של 400 מיליון שקלים, נכון להיום. לפי נתוני משרד התרבות סקטור התרבות תורם מדי שנה לתל"ג כ- 63 מיליארד שקלים. למעלה מ- 150 אלף עובדי מגזר התרבות נותרו מחוסרי פרנסה ולא ברור מתי יוכלו לשוב לעבודה.

מחאה בפארק קרסו הבוקר

נכון לעכשיו לא ניתן לפתוח מוזיאונים, תיאטראות, אולמות קונצרטים, מופעי מחול, סינמטקים, בתי ספר לאמנויות, מאחר ולא ניתנו עד כה הנחיות ברורות כיצד לעשות זאת. שאלות דוגמת מה התפוסה המותרת, מה מותר לעשות על הבמות, כיצד מקיימים חזרות תחת מגבלת 2 מ' ועוד רבות נוספות. יתירה מזאת, המוסדות נדרשים לפתוח בתפוסות של 35-40%, שיובילו אותם תוך זמן קצר לפשיטת רגל כלכלית. 

פורום המוסדות אף הציע מתווה פשוט וישים מטעמו לפני מספר שבועות, ונותר עד כה ללא מענה וללא דיון מעמיק בנושא. הפורום מצפה ממשרד התרבות שייצג את המוסדות מול משרדי הממשלה, ימלא את תפקידו ויוביל להדברות ולפתרון מיידי. 

דר נצח פרביאש, מנהל פארק קרסו למדע אמר: "ניהול מוזיאון בישראל הוא אתגר עצום גם בימות שגרה; התמיכה השוטפת מתקציב משרד התרבות רחוקה מלהספיק לתפעולו של מוזיאון מדע ברמה בינלאומית גבוהה, דבר המחייב גיוס משאבים ממקורות נוספים. בשנים האחרונות אירועים, תוכניות ייעודיות עבור קבוצות במוזיאון ומחוצה לו יחד עם מכירת כרטיסי כניסה למבקרים, הפכו לחלק עיקרי מהכנסות המוזיאון. עם פרוץ המשבר והחלטת הממשלה על סגירת המוזיאונים נגדע מקור הכנסה חיוני זה. 

נהגנו באופן אחראי כאשר יצאה ההנחיה על סגירת המוזיאונים, סגרנו בכאב גדול את פארק קרסו למדע ובצער רב הוצאנו את רובם המוחלט של עובדי המוזיאון לחל"ת. צוות מינימלי של אנשים פועל במתכונת חירום על מנת לאפשר פתיחתו המחודשת של המוזיאון ברגע שניתן יהיה. צוות המוזיאון כולו משווע לרגע בו נוכל לחזור ולעשות שוב את שאנו כל-כך אוהבים. יחד עם זאת, בשלב זה, כאשר עדיין אין מתווה מסודר הכולל מענה לאבדן ההכנסות החריף שנגרם בגלל סגירת המוזיאון, ההחלטה לפתוח את שערי המוזיאון תהיה בלתי אחראית".

דני וייס מנכ"ל המדיטק ויור פורום מוסדות התרבות בישראל הוסיף: "אחרי 3 חודשים ללא הכנסות. מצפים ממוסדות התרבות לקפוץ ראש לבריכה ריקה. אין עדיין שום מסלול המסביר איך ימנעו המוסדות מקריסה כלכלית בחודשים הארוכים שבהם יעבדו המוסדות בהפסד וינסו להחזיר לעבודה שחקנים, נגנים, תאורנים ,עובדי במה, מדריכים וסדרנים. עד כה ניתנו המון הצהרות ואפס מעשים. ברור שניתן לפעול אחרת מאחר ובמדינות דוגמת דנמרק, שבדיה, גרמניה ואוסטריה נקבעו מודלים להתנהגות תפעולית ותקציבית שניתן ליישם גם בישראל. במידה ולא תהיה התקדמות בימים הקרובים להבנה כיצד לפתוח את מוסדות התרבות בצורה אחראית ומהיכן יגיע המימון להפעלתם – לא נוכל לפתוח באמצע מאי או באמצע יוני".

קלאודיה צובל מנכלית הסינפונייטה הישראלית באר שבע מסרה:" אירוע המחאה של מוסדות התרבות חשוב מאין כמוהו- אני לא יודעת כמה זמן ייקח לנו לחזור לאולמות הקונצרטים ובינתיים הנגנים שלנו יושבים בבית ולא יודעים מה עתידם כמו עוד אלפי אמנים בארץ. כולי תקווה שהמחאה תוביל אותנו למקום טוב יותר. גם אם בהתחלה נוכל להחזיר את התזמורת לחזרות. תזמורת היא כמו קבוצת כדורגל, היא זקוקה לזמן של אימון ועבודה ביחד ועכשיו צריך למצוא את הדרך לעשות את זה בהקדם. מה שאנחנו מבקשים ממשרד התרבות ומהממשלה זה תכנית יציאה מהמשבר, תקציב שבעזרתו לא נפקיר את הנגנים והעובדים שלנו, תקציב שיאפשר לנו לקיים חזרות ולשלם משכורות לנגנים גם אם הם עדיין לא יכולים להופיע, תקציב שבעזרתו לא נקרוס כאשר נוכל לפתוח את האולמות והתפוסה באולם תהיה 40% בגלל ההנחיות. המחאה לא נולדה מתוך מקום של הפרת ההנחיות של הממשלה אלא מתוך תקווה שהממשלה תבין שתרבות בארץ היא חלק מרכזי והכרחי במורל הלאומי והאמנים - אי אפשר בלעדיהם". 

בין המוסדות המשתתפים במחאה: תיאטרון באר שבע, עמותת הכוריאוגרפים, להקת בת שבע, הסינפונייטה הישראלית באר שבע, בת דור באר שבע, מרכז תנועה אדמה שדרות, גודמן בי"ס למשחק, תיאטרון פרינג' באר שבע, פארק קרסו למדע באר שבע ועוד. 

נציין כי הבוקר פרסמה שרת התרבות והספורט מירי רגב את מתווה החזרה לפעילות של מוסדות התרבות במסגרתו נכללת הקמת קרן מיוחדת לאומנים, חידוש כל החזרות והאודישנים בתאטרון, מחול ובתי ספר לאמנויות - תוך שמירה על ריחוק פיזי, החזרת סטים של צילומים ועוד. 

תגובות פורום מוסדות תרבות ואמנות בישראל למתווה: "נכון לרגע זה אין מתווה לחזרת מוסדות התרבות לפעילות. הצהרת השרה, בדומה להצהרות קודמות שניתנו, יוצרת מצג שווא כאילו יש מתווה מסודר לחזרת מוסדות התרבות לפעילות. ולצערנו, אין שום תכנית אמיתית מאחורי ההצהרה הזאת.

אין דרך לקיים מופעים כשנדרשים לשמור על מרחק 2 מ׳ בין השחקנים והנגנים וללבוש מסיכות, ובעיקר אין דרך כלכלית לפתיחת האולמות והמוזיאונים בתפוסה חלקית עם מגבלות שרובן אינן ניתנות לביצוע.

אנו מצרים על כך ששרת התרבות מפיחה תקוות שווא בקרב 150,000 עובדי מוסדות התרבות והאמנים הזקוקים למתווה אמיתי שיאפשר להם לחזור לעבודה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('73e12f1d-49e6-4381-94a6-3bcf893d2e8d','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33044,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה