בואו להכיר את אומנות הקומיקס הישראלית

$(function(){setImageBanner('08087f05-7781-490c-8279-b9dab5eaa01d','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33042,'Image','');})

מוזאון הנגב לאומנות בבאר שבע פתח את שעריו עם תערוכת קומיקס חדשה ובועטת "חליפת משבצות"! בואו לטייל בין משבצות עמודי הקומיקס של אמנים ישראלים ולגלות את עולם היצירה

מוזאון הנגב לאמנות נפתח למבקרים בהתאם להנחיות התו הסגול ב-3 בדצמבר, עם  תערוכה חדשה המציגה יצירות קומיקס ייחודיות- "חליפת משבצות". הקהל יוכל ליהנות מחוויה מוזיאלית כשהוא מטייל בין משבצות עמודי הקומיקס של 11 אמנים ישראליים.

"אנחנו מתרגשים ושמחים לפתוח מחדש את שערי המוזאון, ומקווים כי בתקופה בה מוסדות התרבות ברחבי הארץ סגורים, יאפשר המוזאון לקהל בדרום בפרט וברחבי הארץ בכלל, ליהנות מאמנות טובה, במרחב בטוח ואנחנו מקווים שכל שאר המוזאונים וחללי האמנות ייפתחו במהרה", אומרת ד"ר דליה מנור, מנהלת המוזאון.

את התערוכה "חליפת משבצות" שתציג יצירות של אמני קומיקס ישראליים, אוצר נמרוד רשף, אמן קומיקס ויו"ר איגוד הקומיקס והקריקטורה בישראל. בתערוכה זו יוצרי הקומיקס עצמם הם גיבורי הסיפור ובסדרת דיוקנים עצמיים הם מפנים את מבטם פנימה ובגילוי לב חושפים את עולמם. עבודת וידאו מחברת את כל הסיפורים שלהם על עצמם ועל דרכי היצירה שלהם. בקומה התחתונה של המוזאון תוצג תערוכה המספרת על תולדות הקומיקס העברי. בנוסף ניתן יהיה לראות תצוגה של מבחר חוברות קומיקס, חלקן נדירות, המציגות גיבורי קומיקס נודעים: קפטן אמריקה, הענק הירוק, וונדר וומן ואחרים. המבקרים בתערוכה יוכלו לצייר דמויות קומיקס מפורסמות בעזרת דפי הדרכה ותבניות של עמודי קומיקס, בתוכן יוכלו לצייר קומיקס מקורי משלהם.

אסף חנוכה, מתןך 'בריחת מוחות', 2019, ציור דיגיטלי

המוזאון שב לפעילות במסגרת מתווה החזרה לשגרה של הממשלה, יחד עם שישה מוזאונים נוספים ברחבי הארץ וחוזר בדיוק לנקודה בה עצר לפני הסגר. התערוכה, "חליפת משבצות", שהייתה אמורה להיפתח בדיוק ביום בו נסגרו שערי המוזאון בסגר שהתחיל בספטמבר השנה, זוכה להיפתח החודש לקהל הרחב. "לשבור את המסגרת, לחשוב מחוץ לקופסה, אלו הם ביטויים המתייחסים ליצירתיות בדפוסי החשיבה המקובלים. עבור יוצרי קומיקס המשבצות והריבועים הם המגרש הביתי שלהם. אך אמנות הקומיקס באופייה היא פורצת גבולות; גבולות בין סיפור לציור ובין סוגות אמנותיות שונות", אומר רשף.

בהגדרתו הבסיסית קומיקס הוא רצף של דימויים, שכל דימוי בו עומד בזכות עצמו, בעל משמעות וערך אסתטי, אך קסמו של המדיום מתרחש כאשר מניחים את הדימויים זה לצד זה ומקבלים משמעות רחבה יותר. אך לא רק רצף הדימויים מבדל את הקומיקס משאר האמנויות החזותיות, אלא גם החיבור בין תמונה ומילה כתובה; השילוב הייחודי הזה מאפשר לשתי אמנויות העומדות בזכות עצמן להיפגש על במה חדשה ולייצר דיאלוג.

כיום, כאשר מסביב פטפוט אינסופי במכשירים הסלולריים ובאפליקציות, כולנו מצלמים תמונות, מעלים לרשת, משתפים, מעדכנים ומתעדכנים בכל רגע וכולם בשיחות זום, כוורת רוחשת של פיסות אינפורמציה ופייק ניוז "דווקא בתערוכה זו הקומיקסים שותקים", מוסיף רשף, "הדמויות לא צריכות הרבה טקסט בשביל לספר סיפור מורכב ועמוק. אמניות ואמני הקומיקס הם גיבורי הסיפור שלהם, הם מפנים את מבטם פנימה וחושפים בפנינו את עולמם".

כך למשל עינת צרפתי, הכוכבת העולה של עולם האיור, יצרה מדריך קומיקס הומוריסטי, "מאמא סוטרה", על 25 התנוחות שכל אמא חייבת לתרגל, בזמן שהיא מלבישה בבוקר את הפעוט הנמרץ. אסף חנוכה, אמן קומיקס זוכה פרסים בינלאומיים, מחפש ב"בריחת מוחות" השראה לסיפור מצויר חדש,  אך למוח הסורר שלו יש רצונות אחרים. המאייר הוותיק, מתן כהן, צייר את כל מי שהגיע אליו לדוכן הקומיקס שלו, בקו רגיש הוא מתאר את הקונפליקט בין האמן לקהלו. עוד משתתפים: דן אלון, עובדיה בנישו, אלון ברייאר, עומר הופמן, אילנה זפרן, הילה נועם וגלעד סליקטר.

 עינת צרפתי, מתוך 'מאמא סוטרה', 2016, ציור דיגיטלי

בחלק אחר של המוזאון יוצג רצף עבודות של אורי פינק, יוצר סדרת "זבנג!", אותן בחרה נירית דהן, יוזמת התערוכה. כאן מוצגים חלקים מפרויקט גדול שלו, "תולדות העיפרון" על התפתחותו של הקומיקס העברי. זהו מסע בזמן בו אנו פוגשים דמויות מפתח בתולדות הקומיקס הישראלי, בהם אריה נבון שצייר את העמוד השבועי "אורי מורי" במוסף הילדים של עיתון "דבר" - שאת החרוזים לו כתבה המשוררת לאה גולדברג; את דודו גבע, מיכאל נצר (שיצר את גיבור-העל הישראלי "אורי און"), מישל קישקה ועוד.

עוד יוצג מבחר, של חוברות קומיקס (חלקן נדירות) בעיקר של מארוול וDC. התצוגה תכלול חוברת נדירה של "קפטן אמריקה", עוד גיבורי-על ידועים כמו הענק הירוק, פנטסטיק פור, וונדר וומן והפנתר השחור (כמחווה לשחקן צ'דוויק בוזמן שמת לא מזמן). הקהל בתערוכה יוכל גם להתנסות בציור קומיקס בפינת יצירה עצמית ובעזרת תבניות ודפי הדרכה. על שולחן ימתינו לבאי התערוכה משבצות קומיקס בהם יוכלו לצייר ולכתוב קומיקס משלהם. דפי הדרכה איך מציירים דמויות קומיקס מפורסמות יסייעו למתחילים.

 עומר הופמן, מתוך פרט מתוך הספר 'הסיפור על יואב ששלח את המשפחה שלו בדואר', 2019

הרצאה מיוחדת לכבוד התערוכה: חלוצי הקומיקס: מתי והיכן נולדו גיבורי אמנות הקומיקס. מרצה: נירית דהן  21.12.2020 בשעה 11:00. הרצאת זום ללא תשלום, בהרשמה מראש, בשיתוף הקתדרה באר שבע.

נמרוד רשף, אוצר התערוכה, הוא שחקן, קריין, זמר ומנחה טלוויזיה ישראלי. חבר להקות "שב"ק ס'" ו"בויאקה", אמן קומיקס ויו"ר איגוד הקריקטורה והקומיקס בישראל, מאייר סדרות קומיקס וקריקטורות  עבור העיתונות ופלטפורמות תקשורת שונות משנת 1993 וכמו כן הוציא לאור ספרים רבים.

 

 

אוצר התערוכה: נמרוד רשף

חליפת משבצות, 3 בדצמבר  2020- 28 בינואר 2021

שעות פתיחה במוזאון הנגב לאמנות:
שני, שלישי, חמישי, שישי 10:00 עד 14:00

רביעי 16:00 עד 19:00

מוזאון הנגב לאמנות: רחוב העצמאות 60, באר שבע | טלפון:   08-699353

הכניסה למוזאון בהזמנת כרטיסים מראש, חתימה על הצהרת בריאות ועטיית מסכה במהלך הביקור. שעות הפתיחה עשויות להשתנות. עדכונים שוטפים בדף הפייסבוק של המוזאון 

אורי פינק, מתוך 'תולדות העיפרון', 2018, ציור ממוחשב

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('19db55c4-14e9-473b-83ea-c34e3226f374','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33044,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה