אליהו אריק בוקובזה מציג: עניין משפחתי

$(function(){setImageBanner('3df2ea56-8fd2-49d4-9a4f-6c07f70667ca','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33042,'Image','');})

התערוכה "עניין משפחתי", שתיפתח ב-20.9.23 במוזאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח, מפנה מבט להיסטוריה ולתרבות של הקהילה היהודית התוניסאית בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20

קרדיט - אליהו אריק בוקובזה

סיפור התערוכה מבוסס על סיפורים, רסיסי זיכרונות, ממצאים מהשטח וחומרים ארכיוניים ממורשת הקהילה היהודית של תוניסיה תוך התמקדות בסיפור האישי של הורי האמן אליהו אריק בוקובזה, שעברו מתוניסיה לפריז ומשם עלו לישראל.

חלל המוזאון חולק לאזורים המדמים חדרים בבית טיפוסי בקהילה: חדר אוכל, מטבח, חדר שינה וחדר ילדים. דמות אחת או יותר מבני המשפחה נוכחים בכל חדר ברגע אחד של שגרת היום-יום באמצעות סרטי וידיאו-אנימציה.  בכל אחד מחדרי הבית מוצג מיצב אחד או יותר המשלבים עבודות עכשוויות בחפצים שהובאו על ידי בני משפחת בוקובזה מתוניסיה לצרפת ומאוחר יותר לישראל. מקצתם כלי בית, אך רובם חפצים מהנדוניה של אמו של האמן.

אף שהם חפצים שימושיים, הם הובאו לארץ לא בשל ערכם השימושי, אלא בשל ערך סמלי ונוסטלגי, כמעט חפצי קודש. הוריו הבינו שלא יוכלו לשוב ולבקר בתוניסיה, ולכן החפצים ממלאים צורך נפשי לשאת עימם את המורשת הפרטית והקהילתית של מולדת שאבדה להם, לרבות עלייה לקברי בני המשפחה. בוקובזה רואה בחפצים אלה "שרידים" פיזיים הנושאים את זכר התרבות והמדינה שנותרו מאחור, ולכן בחר בהם כעוגן וכנקודת מוצא לסיפורים ולזיכרונות מעברו האישי.

הצופים מוזמנים לסיור במרחב פרטי ומדומיין המזמן רגעים פרטיים ואינטימיים לצד מנהגים ומוסכמות מחיי היום יום, המשקפים ומדגישים את הייחוד של בני קהילת תוניסיה בתחילת המאה ה-20, מהיבטים של מאכלים, אופנה, מוסיקה ומנהגים שמשקפים מפגש בין תרבותי משולש בין תרבויות: תוניסיה, התרבות המערבית של צרפת והעולם הציוני היהודי. מפגש תרבויות ייחודי שנוצר בעקבות הפיכתה של תוניסיה למדינת חסות צרפתית בשנת 1881, והערכים היהודיים והציוניים.

אליהו אריק בוקובזה. קרדיט - צילום פרטי

המרחב הציבורי מחוץ לבית משתקף בשתי עבודות נוספות: האחת מציגה חלון המביט אל נוף של מבני ציבור מוסלמיים, בתי מגורים וים כחול; והשנייה מציגה מצבה בבית קברות יהודי, וממנה עולה קולה של אם הקבורה תחתיה והמשוחחת עם בנה האהוב.

בוקובזה לא הסתפק בתערוכת יחיד המבוססת על המבע האישי שלו, ופנה לקהילת יוצאי תוניסיה בהצעה להעשיר את התערוכה עם חפצים מקוריים שבני הקהילה הביאו עימם לישראל. בחלק הפותח של התערוכה, מוצגים בגדים, כלי אוכל והגשה, תכשיטים וספרי קודש שמציגים בחירות של משפחות אחרות מקהילת יהודי תוניסיה, ומספרים סיפורים נוספים מחיי הקהילה. 

שם התערוכה "עניין משפחתי" נבחר בזכות כפל המשמעות שהוא נושא: המורשת של הקהילה ובתוכה משפחת האמן; ועניין שהוא מצב, לעיתים בעייתי, הנדון במרחב הפרטי והאינטימי של המשפחה ונסמך על שברי זיכרונות ביוגרפיים של בוקובזה ועל פרשנותו הסובייקטיבית. שתי המשמעויות משתקפות במנעד אופני הצפייה בתערוכה: החל בצפייה אתנוגרפית בחפצים מסודרים במתקני תצוגה וכלה בצפייה אינטימית בבני המשפחה בשנתם ובכלי מיטה רקומים התלויים על חבלי הכביסה והמתייבשים בשמש.

ד"ר שרון לאור סירק אוצרת המוזאון: "תערוכת הקבע והתערוכות הזמניות במוזאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח מאז הקמתו, עוסקות בנושאים, חומרים ומוטיבים הקשורים לאמנות ותרבות האסלאם, בדגש על מפגשים בין-תרבותיים בין תרבות האסלאם למסורות ותרבויות אחרות. התערוכה "עניין משפחתי" ממשיכה קו אוצרותי זה. היא מזמנת ביקור מרתק בתערוכה המייצגת, תקופה שהשתלבו בה התרבות התוניסאית עם התרבות הצרפתית המערבית ועם ערכים יהודיים וציוניים. בוקובזה משלב בעבודותיו העכשוויות חפצים מהנדוניה של אמו שהובאו לישראל, לא בשל ערכם השימושי, אלא בשל ערך סמלי ונוסטלגי. בוקובזה רואה בחפצים אלה שרידים מתרבות ומדינה שנותרו מאחור ובחר בהם כעוגן וכנקודת מוצא לסיפורים ולזיכרונות מעברו האישי. בוקובזה מציע בתערוכה לפרק את ההגדרה של "המזרחי" על ידי הדגשת השוני והנבדלות של יהדות תוניסיה, מיהודי צפון אפריקה. בעיקר על רקע חוסר ההיכרות וההשטחה של תרבות ייחודית וענפה זו."

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('6be608ba-e08a-4be7-88b6-1494dff5953e','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33044,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה