מבודדים? המשטרה תקבל אישור לבצע איכון לטלפון שלכם



אושר בקריאה ראשונה: הסמכת המשטרה לאכן טלפונים לצורך אכיפת בידוד, ההצעה תועבר לוועדה המסדרת שתכריע היכן היא תוכן לקריאה שנייה ושלישית

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – נתוני תקשורת) (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש) (קבלת נתוני מיקום לצורך פיקוח על קיום הוראות הבידוד), התש"ף-2020. 49 תמכו בהצעה מול 26 מתנגדים ונמנע אחד. ההצעה תועבר לוועדה המסדרת שתכריע היכן היא תוכן לקריאה שנייה ושלישית.

במסגרת זאת, מוצע לקבוע הוראת שעה לתקופה של שלושה חודשים או עד תום תקופת תוקפו של צו בידוד בית (לפי המועד המוקדם) המסמיכה את משטרת ישראל לקבל באופן מדגמי נתוני מיקום של אדם החייב בבידוד, ללא צו בית משפט, זאת לצד קביעת הוראות המגבילות השימוש בנתונים לפיקוח על קיום חובת הבידוד או בקשר אליו בלבד.

עוד מוצע לקבוע הוראות למחיקת הנתונים וחובת דיווח ליועץ המשפטי לממשלה ולוועדה בכנסת ופרסום נתונים בעניין זה לציבור. וכן לקבוע כי הוראות לעניין עיון במידע והבטחת השימוש בו בהתאם להוראות יקבעו בנוהל שתקבע משטרת ישראל, בהסכמת משרד הבריאות ובאישור היועץ המשפטי לממשלה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "עקב עמדת גורמי המקצוע במשרד הבריאות, ולפיה האמצעי החשוב ביותר להתמודדות עם התפשטות הנגיף הוא בבידוד החולים ואלה שבאו עימם במגע, יש צורך במתן כלים לפיקוח אפקטיבי על קיום הוראות הבידוד. בשל כך מוצע בתיקו זה להסמיך את משטרת ישראל לקבל נותני מיקום של אדם החייב בבידוד, באופן מדגמי, בנקודת זמן מסוימת ובאופן שאינו מתמשך או רציף". 

סמכות פיקוח זו היא חריגה ביותר ונועדה לאפשר למשטרה לסייע למשרד הבריאות לפקח על הוראות צו בידוד בית, ועל ידי כך לצמצם את התפשטות המחלה ולהבטיח ככל האפשר את בריאות הציבור.

פיקוח בדרך האמורה יאפשר קבלת נתוני מיקום אשר יהוו אינדיקציה ראשונית לעניין קיום תנאי הבידוד תוך צמצום הממשק של המשטרה עם החייבים בבידוד המקיימים את חובת הבידוד כנדרש. כמו כן, פיקוח כאמור יאפשר לצמצם את סכנת ההידבקות של שוטרים בנגיף למקרים שבהם חשיפה זו נדרשת והכרחית.  

צילום: shutterstock אילוסטרציה

שר המשפטים אמיר אוחנה הציג את ההצעה ואמר: "אכן מדובר בסמכות פיקוח חריגה, המדובר באזרחים שלא פשעו ולא חטאו. הממשלה אינה מקלה ראש בכך ואולם לנוכח מצב החירום בו נמצאת מדינת ישראל סמכות חריגה זו נדרשת על מנת לסייע למשרד הבריאות לפקח על הורות הבידוד". 

ח"כ עופר כסיף הוסיף: "אני חושב שכולנו כאן מסכימים שזמנים קשים מצריכים החלטות אמיצות ואכן כבר יותר מחודש ימים אנו חיים תחת מגבלות תנועה מחמירות ותנאי ריחוק פיזי אבל חברי הכנסת זה שיש לנקוט בצעדים אמיצים לא אומר שיש להתיר כל רסן ושיקול דעת. מעקב תנועה פולשני ע"י גופי ביטחון זה צעד שלא נקטה אף מדינה דמוקרטית. עד כה במדינות רבות בחרו במקום זאת לצייד את האזרחים באפליקציות המותקנות באופן וולונטרי. חוק המעקב המוצג בפנינו אינו פתרון אלא הנזק בפני עצמו. הוא מקנה עוצמה בלתי נתפסת לממשלה כוח שאינו רק עלול לפגוע בפוטנציה אל הפוגע ומשחית מעצם קיומו". 

ח"כ אורי מקלב: "אין ספק שהחוק הזה הוא נצרך וחשוב אבל הוא חוק פרובלמטי. הוא חוק מורכב מאוד משתי סיבות מרכזיות - הסיבה הראשונה זה החלק הערכי והסיבה השנייה זה החלק הפרקטי. בחלק הערכי להפוך אזרחים שומרי חוק תמימי דרך לחשודים בפוטנציאל זה כבר בעייתי. ובאופן מעשי, גם כיום כשאנחנו מחוקקים חוקים כאן בכנסת יש מרחק אדיר בין החוק, לשון החוק וסמכות החוק, למה שאחרי זה מה שעושים בשטח בין אם זה מדובר בבכירים יותר או בשוטרים זוטרים יותר". 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה