מאוחדת החלה לחסן נגד קורונה - כל השאלות והתשובות שחשוב שתדעו



בהנחיית משרד הבריאות קופת החולים מאוחדת החלה במבצע החיסון הלאומי נגד קורונה. לדברי דני מושיוב, מנהל מחוז דרום, "חיסון זה נושא איתו תקווה ממשית להשתלטות על המגיפה, הגנה על האוכלוסייה הרגישה וחזרה לשגרת החיים אליה אנו כה מייחלים"

מאוחדת מתחילה במצבע חיסונים ומציינת כי החיסון החדש נבדק ועבר את המבחנים הרגולטורים הנדרשים, כולל תהליך אישור של ה-FDA בארה"ב ומהמידע הקיים עולה שמדובר בחיסון בטוח. הראשונה שהתחסנה, היא מנכ"לית הקופה, סיגל רגב-רוזנברג. 

בשלב ראשון החיסונים במחוז יינתנו במרפאת בנימין ברחובות ובמרפאת קרן היסוד באשדוד לעובדי מערכת הבריאות, אוכלוסייה מבוגרת, חולים כרוניים, מטפלים בקשישים ואוכלוסיות יעד נוספת שמוגדרת על ידי משרד הבריאות - כל אלה יחוסנו בתיאום מראש.

ובהמשך השבוע יורחבו מספר המוקדים בהם יתחסנו מבוטחי מאוחדת. 

דני מושיוב, מנהל מחוז דרום במאוחדת (צילום יח"צ)

אירוע כזה, של פיתוח חיסון חדש והפצתו, מעורר הרבה שאלות. קופת החולים מאוחדת משיבה על השאלות שכולם רוצים לקבל עליהן מענה:

למה חשוב כל כך להתחסן?

כי אם כולם יתחסנו, נוכל לקבל את החיים שלנו בחזרה. לפתוח את העסק, לחבק את סבא וסבתא, לראות סרט, לרקוד, להצטופף. כי אנחנו חייבים את זה לנמנים עם קבוצות הסיכון ששומרים על עצמם מכל משמר ממרץ 2020. כי אנחנו חייבים את זה לחברה האנושית כולה.

איך זה יתבצע?

חיסון הקורונה ניתן בשתי מנות. באתר מאוחדת מזמינים את התור למנה הראשונה. עם קבלתה, ייקבע מועד לחיסון השני.

למה צריך לקבל שתי מנות חיסון?

רק ביצוע 2 חיסונים מקנה יעילות של 95%.

מי הראשונים שיתחסנו?

עובדי מערכת הבריאות, אוכלוסייה מבוגרת, חולים כרוניים, מטפלים בקשישים ואוכלוסיות יעד נוספת שמוגדרת על ידי משרד הבריאות.

ומתי כלל הציבור?

מותנה בהחלטת משרד הבריאות.

איך קובעים תור לחיסון?

מאוחדת החלה בפריסת אתרים למתן חיסון קורונה בכל הארץ. ניתן כבר עכשיו לקבוע תור לחיסון קורונה באתר ובאפליקציה או במוקד זימון התורים 3833*. כאמור, מועד החיסון השני הינו 21 יום ממועד החיסון הראשון ויינתן במעמד החיסון הראשון על מנת להתאים באופן מיטבי את מועד החיסון.

מי לא יתחסן, בשלב זה?

החיסון טרם נבדק בקרב נשים הרות וילדים ולכן המלצת משרד הבריאות בשלב ראשוני זה היא לא לחסן ילדים מתחת לגיל 16 ונשים בהריון או נשים מניקות.

האם מי שחלה בקורונה צריך להתחסן?

המלצת משרד הבריאות בשלב זה היא להמתין עם חיסון המחלימים.

מה אנחנו יודעים על היעילות של חיסוני פייזר?

החיסון נבדק בכמה מדינות ובכמה שלבים, כמקובל. אחרי שלב הניסויים בבעלי חיים נוסה החיסון על בני אדם, והייצור המשמעותי של הנוגדנים לנגיף הובהר מעל לכל ספק. השלב הבא היה ניסוי רחב היקף: החיסון ניתן ליותר מארבעים אלף נסיינים מתנדבים, חלקם קיבל חיסון וחלקם קיבל פלסבו. התוצאות היו ברורות: קבוצת המטופלים שקבלו חיסון הייתה מוגנת בצורה משמעותית יותר מקבוצת הביקורת שלא קבלה חיסון.

האם החיסון בטוח? מהן תופעות הלוואי שלו?

חשוב לומר: מי שבוחן את בטיחות בחיסונים זו חברה חיצונית עצמאית ולא החברה המייצרת. החברה החיצונית עקבה אחרי תופעות הלוואי במשך חודשיים ומצאה שחלק מהנסיינים סבלו מחום, עייפות וכאבי ראש. כמו כן דיווחו מתחסנים על כאבים ועל נפיחות במקום ההזרקה: תופעות שמופיעות אחרי חיסונים רבים.  תופעות הלוואי האלה היו ברובן קלות וחלפו בתוך ימים ספורים.

האם המהירות המדהימה שבה פותח החיסון היא לא סיבה לדאגה?

לא ולא. משלושה טעמים: האחד - טכנולוגיית ה־mRNA אפשרה את ההתקדמות המהירה לקראת הפצה. אגב, הטכנולוגיה הזאת כבר קיימת מעל לעשור; הקורונה רק האיצה את השימוש בה. השני - כל השלבים הנדרשים בפיתוח החיסון נעשו כנדרש וכראוי. השלישי - שכיחות המחלה אפשרה למפתחים לערוך את הניסויים במהירות, בניגוד לפיתוח חיסונים למחלות נדירות. לא היה צורך בהמתנה של שנים עד לקבלת תוצאות.

חוששים מהחיסון?

כמו מכל דבר חדש, גם החשש הזה מובן. אבל חשוב לזכור שני דברים: החיסון נבדק היטב ונמצא בטוח ויעיל על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA, ו-המחלה הרבה יותר מסוכנת מהחיסון. חיסונים הם הפיתוח הרפואי החשוב ביותר בהיסטוריה ואנחנו עדים כעת לאירוע היסטורי שבו המדע – שוב – מביס את החולי וגם את האמונות הטפלות. המגיפה היא שצריכה להדאיג אותנו. החיסון הוא התשובה.

האם קיימת חובת חיסונים? האם יופעלו סנקציות כנגד סרבני חיסון?

אין חובת חיסונים. על כולנו מוטלת אחריות הדדית לחסינות עדר בכדי למגר את המגפה. המדינה הכריזה על תמריצים למי שמתחסנים, בשל העובדה שהם מוגנים יותר.

האם מרגע קבלת החיסון אפשר להסתובב בלי מסכה?

לחיסון לוקח כ-10 ימים לעבוד לאחר מנת החיסון השניה. כרגע הנתונים הם שהחיסון מגן מפני תחלואה ותחלואה קשה, ואין מספיק מידע לגבי הגנה מפני הדבקה. לכן גם נתחסן וגם נמשיך להסתובב עם מסכה למשך תקופה מסוימת, עד שנדע יותר.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה