כיצד משפיעה הקורונה על חולי הסרטן?



מוקדם יותר היום קיימו במרכז הרפואי סורוקה שידור לייב עם פרופ' יצחק אביטל מנהל מרכז לגסי הריטג' לאונקולוגיה, אתם שאלתם הוא ענה >>>

במהלך החודש האחרון בסורוקה דואגים להביא לכם את מיטב המומחים עד הבית ומקיימים שידורי לייב עם מומחים מהמחלקות השונות שזמינים לענות לכם על כל השאלות. היום התקיים שידור לייב כזה עם פרופ' יצחק אביטל מנהל מרכז לגסי הריטג' לאונקולוגיה. 

פרופ' אביטל פתח והבהיר: "אם יש לכם חום תרימו אלינו טלפון! אל תבואו למרכז, תנו לרופא שמטפל בכם להחליט איפה אתם צריכים להיות ומה הטיפול המתאים. אל תכנסו למרכז הסרטן עם חום, כניסה עם חום למרכז הסרטן במקרה שמדובר בקורונה עלול לגרום לסגירה של מחלקות הסרטן וכן פגיעה בחולים אחרים". 

עוד הוסיף הנחיות למי שהתבקש להגיע: "כאשר אתם מגיעים למרכז הסרטן ליבשו מסכה על הפנים וכפפות על הידיים, לפני שאתם נכנסים למרכז נכנסים לכל חדר במחלקה או עוזבים, אנא רחצו את הידיים שלכם עם האלכוג'ל שנמצא בכל פינה במרכז הסרטן, כדי להגן על החולים וגם על עצמכם שאתם חוזרים הביתה וכן, על הצוות הרפואי, כי אם מישהו יפגע לא נוכל לתת שירות ולטפל". 

"אם אתם במרכז, בבקשה מכם אל תטיילו, בכל מצב אחר היינו שמחים שתטיילו או תשבו בגן המקסים, אבל בעונה הזאת שיש מגפה עולמית, אנא מכם הישארו בתחנה אליה אתם אמורים להגיע, אם אתם אמורים להיות באישפוז יום אנא הישארו שם אל תצאו, אל תלכו לומר שלום או לעשות כל דבר אחר הישארו באותו מקום, צמצמו את חשיפה שלכם לאנשים". 

בנוגע להגעה למרכז עם מלווה הסביר פרופ' אביטל: "אנו מבקשים שהמלווה יביא אתכם לדלת המרכז ומשם אנחנו כאן עבורכם, המלווה ככל שניתן יהיה מחוץ למרכז הסרטן. אנו ממעיטים בכניסה של אנשים כדי לשמור עליכם. היינו מאוד רוצים שיגיעו מבקרים, אבל אלו זמנים אחרים ואנחנו רוצים לנצח והניצחון הוא שאף אחד מכם לא ידבק". 

צילום סורוקה

כמו כן, ענה פרופ' אביטל על מספר שאלות שהפנו אליו התושבים: 

האם חולי סרטן נמצאים בסיכון גבוה יותר בגלל הנגיף? 

"התשובה היא כן, אבל אני רוצה להרגיע אם אדם שומר על עצמו ועל הכללים מרחיק את עצמו מאנשים אחרים, יוצא החוצה רק כשבאמת צריך הסיכוי שהוא ידבק הוא קטן. נוסיף, כי התמותה של חולי סרטן בעקבות הדבקה של קורונה היא יחסית גבוהה לחולים בלי שום גורמי סיכון, אבל נמוכה מזו של חולים במחלות אחרות. 

מעבודה שעשה ארגון הבריאות העולמי נמצא כי התמותה באוכלוסייה היא כ-1.4%, התמותה של חולי סרטן שנדבקים בקורונה היא 7.8%. אבל הם לא החולים שסובלים הכי הרבה מבחינת תמונה, אחוזי התמותה של חולי לב מגיעים ל-13.2% אחוזים ובקרב חולי סכרת מדובר על 9.2%. הנתונים האלה הם נכונים ל-1.3.20 אני בטוח שעוד נלמד יותר" אמר פרופ' אביטל.  

האם יש סוג של טיפולים שחושפים חולי סרטן יותר לקורונה? 

"התשובה היא לא. אין קשר בין סוג הטיפול לבין תחלואה בקורונה, אם מישהו חולה סרטן הוא חשוף להדבקה בקורונה באותה מידה, בין אם מדובר בטיפול שונה או בסוג סרטן שונה או בין אם מדובר בגילאים שונים".  

האם אפשר לדחות טיפול בהקרנות? 

באופן כללי עדיף שלא, אם החלטנו שצריך טיפול בהקרנות אז צריך ואנחנו יודעים לעשות את זה בצורה הכי בטוחה. לכן לא הייתי מציע לדחות טיפול בהקרנות, אבל בסורוקה אנחנו עושים טיפול פרטני כך שאנחנו דנים בכל מקרה לגופו, אם יש אפשרו לדחות אז נדחה, אבל באופן כללי לא הייתי ממליץ". 

האם אפשר להפסיק/לדחות טיפולים אימונותרפיים? 

אימונותרפיה היא שיטת טיפול נגד מחלת הסרטן, אשר מסייעת למערכת החיסון של הגוף לזהות ולתקוף תאים סרטניים. 

"אין שום מידע שאומר שאם אנחנו מפסיקים טיפולים אימונותרפיים או כימותרפיים, זה משפר את הסיכויים שלהם מבחינת ההדבקה בקורונה. כמובן שהצד השני של זה זה שאם חולה שמקבל כימותרפיה חולה לפתע בקורונה הדבר ההיגיוני לעשות הוא הפסקת הטיפול הכימותרפי. לגבי אם מפסיקים את הטיפול האימונותרפי מאחר שהטיפול האימונותרפי הוא מגביר את היכולת של המערכת החינוסית. השאלה אם הוא מגביר את הענץ הנכון במערכת החיסונית שתוקף וירוסים וכרגע אנחנו לא יודעים עדיין ולכן אנחנו נשקול כל מקרה לגופו". 

האם השתלות מח עצם יכולות להידחות? 

"שוב כל חולה לגופו, אבל כן אפשרי לדחות כדי לוודא שאין לחולה קורונה וכאן אני אציין וזה תקף לכל תרומה שחשוב לבדוק כמובן גם את התורם כדי לוודא שאין לו לקורונה. בנוסף, אני אומר לאוכלוסייה אם יש לכם קרוב משפחה שעבר השתלה כלשהי, בבקשה אל תבקרו אותו הם מלכתחילה בסיכון גבוה". 

האם ניתן לעשות טיפולי בית לחולי סרטן? 

"הרבה טיפולים כימותרפייה ניתנים בבית בארה"ב, אבל לא את כל הטיפולים לסרטן ניתן לעשות בבית, אולי בארץ כתוצאה מהאפידמיה הזאת אנחנו נעבור לטיפולי בית". 

לסיכום אמר פרופ' אביטל: "אין שום צורך להיכנס לפאניקה, אם תשמרו על כל ההוראות של משרד הבריאות, הסיכוי שתידבקו בקורונה יחסית קטן ואם במקרה נדבקתם אז יש בסורוקה מתחם מבודד ואנחנו בסורוקה מוכנים!". 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה