"אלפי ילדים והורים בוחרים לתת אמון יום יום באנשי החינוך"



בעקבות דבריו של מנכ"ל משרד האוצר לפיהם אמר שהמורים לא צריכים לעבוד מהבית, כתבה יפעת מנשקו, מנהלת בית ספר גבים בבאר שבע, מכתב נוקב ולא מתפשר שמבטא את התחושות בקרב אנשי החינוך: "אנשי החינוך לא יוצאים לחופשה כפויה, אנחנו מגבירים אחריות! אנחנו בשליחות"

בעקבות דבריו של מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, כי העובדים לא חייבים לעבוד מהבית ואין בכוונתו לשלם למורים שכר מלא עבור עבודתם, פירסמה ברשתות החברתיות יפעת מנשקו, מנהלת בית הספר גבים בבאר שבע, מכתב למנכ"ל באב"ד ובו הביעה את תחושות אנשי הצוות החינוכי. "מי שבוחר לעסוק בחינוך מחויב לילדים, להגיד שאנחנו לא עובדים זה מקומם. דווקא בימים כאלה שאתה מצפה להערכה, זו פגיעה בשליחות שלנו", אמרה מנשקו ל'באר שבע נט'.

נסביר כי עמדת האוצר היא שהמורים, כמו עובדים אחרים במשק, לא זכאים לשכר בתקופת ההשבתה. מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, אמר אתמול (שלישי) בתדרוך: "האוצר אינו כופה על המורים עבודה מהבית, המורים הם אלה שיחליטו והחלטה זו תלויה ברמת תחושת הסולידריות החברתית שלהם בזמן משבר זה. ללא קשר להחלטתם, האופציה לתשלום שכר מלא לעבודה מהבית לא על השולחן. האפשרויות העומדות בפני המורים הן יציאה לחופשה או מעבר לחל״ת. הם לא שונים ממאות אלפי עובדי המגזר הציבורי המעוניינים לעבוד מהבית, אך נאלצים לצאת לחופשה כפויה".

מנגד, בהסתדרות המורים תקפו את עמדת האוצר. בהודעה שהוציאו נכתב: "עובדי ההוראה עובדים קשה בימים אלו, מהבית, בהתאם למטלות שמשרד החינוך מעמיס עליהם, ולכן הם זכאים לשכר מלא. ההסדר שאליו הגיעו עובדי המגזר הציבורי אינו רלוונטי, מאחר שהם נמצאים בחופשה ולא עובדים מהבית". דברי משרד האוצר גרמו לתחושות קשות בקרב המורים, המנהלים והצוות החינוכי, ביניהם גם יפעת מנשקו, מנהלת בית הספר גבים בבאר שבע. מנשקו עצמה נמצאת בבידוד בעקבות מגע עם חולה מאומת, אך ממשיכה לפעול במרץ למען התלמידים. בעקבות כך, פירסמה יפעת מכתב בתגובה.

"מר באב״ד- מנכ"ל משרד האוצר, כמנהלת בית-ספר המנהיגה 450 תלמידים, 50 מורים וכ-800 הורים ועומלת על בניית חוסנם לעמידה באתגרי השעה מחובתי לתמוך בעובדי המדינה - כל אחד ואחת בהתאם לתפקיד – כולנו עובדי מדינת ישראל וכולנו מחויבים לדאוג לכלל הציבור", רשמה מנשקו, "אנחנו רואים בימים אלה בתפקיד שלנו שליחות כפולה ומכופלת ולא נאכזב אותם! אנחנו מלמדות מרחוק אבל מרגישות הכי קרוב שיש - מדברות עם כל הילדים... אל תציג אותנו כמיותרים ואל תניח שאפשר לסמוך על עבודה לא יסודית ולא משמעותית כי אנחנו לא כאלה!".

יפעת מנשקו מנהלת בית ספר גבים בבאר שבע. צילום פרטימה גרם לך לרשום את המכתב לשר האוצר? מה התחושות שלך כרגע כאשת חינוך?

"הסערה הזו העלתה שוב פעם את הדילמה בין המחויבות המקצועית של אנשי החינוך לתלמידים לבין היחס שהם מקבלים. לא דיברתי על העניין של הכסף, כאב לי שהוא אמר שאנחנו לא חייבים לעבוד, שאף אחד לא הכריח אותם. עצם האמירה הזו זו תחושה של רמיסה. כמנהלת את כל הזמן מנסה לחשוב איך את שומרת על הצוות שלך ולהעצים את הצוות כי בסוף זה מעצים גם את התלמידים. מי שבוחר לעסוק בחינוך מחויב לילדים. הילדים זקוקים לחוסן כדי להתמודד עם המשבר הזה. החינוך הוא לא לטווח קצר, זה תהליך ארוך וכאן המקום שלנו כאנשי חינוך. זה מרגיש זלזול בנו, כאילו אנחנו לא חיוניים, להגיד שאנחנו לא עובדים זה מקומם. דווקא בימים כאלה שאתה מצפה להערכה, זו פגיעה נוראית בשליחות שלנו".

את מרגישה שהלמידה מרחוק חיונית ומסייעת לתלמידים בתקופה הזו?

"כן בהחלט. אף אחד לא יודע כמה זמן נהיה במצב הזה, אני מסתכלת קדימה והאחריות שלי כמנהלת יהיה לתת מענה לתלמידים בתקופה כזו ארוכה. צריך לדאוג לחזק ולעלות את המוטיבציה אצל הצוות ואצל הילדים בזמן הזה. מי מחבק את אותם ילדים שנמצאים במצוקות וחרדות? זה אנחנו אנשי החינוך. כמנהלת זה אתגר לנהל בית ספר בלמידה מרחוק, ללמוד איך ללמד במצב חירום ואיך המורות נותנות מענה לילדים כאלה בבית, אבל אנחנו מוכנים לאתגר ונעמוד בו".

מה היית רוצה להגיד לכל הילדים וההורים שנמצאים כעת בבית?

"אני מחבקת את כל הילדים וגם את ההורים, אנחנו איתכם. זה משולש מנצח- הורה, מורה ותלמיד. הייתי רוצה להגיד לכל המנהיגים- בואו נשמור על גישה מעצימה וניצור מודל עבודה נכון, רק כך לומדים. אני בטוחה בציבור המורים והם ימשיכו לדאוג לתלמידים, לא נעזוב אותם. כולנו נמצאים במסע, בואו נעבור אותו בצורה מקצועית".

 

כמו כן, על רקע הגבלת המגבלות עקב התפשטות הקורונה שלח היום (ד׳) שר החינוך רפי פרץ אגרת למורים ולמנהלים בה הוא מבהיר כי לא יאפשר מצב של למידה מרחוק ללא תשלום. השר כתב על ההחלטה להמשיך ללמד מרחוק כי ״מתוך תפיסה שמערכת החינוך בישראל היא עמוד השדרה הערכי והיא זו שמאפשרת לנהל שגרה מסויימת, החלטנו להמשיך ככל הניתן במתכונת של למידה מרחוק. בשלשת הימים הראשונים אנחנו חווים הצלחה אדירה במימוש תכנית הלימודים, מאות אלפי כניסות ותלמידים שמצליחים לשמור על שגרה במציאות לא שגרתית. התכנית מוכיחה את עצמה כמוצלחת מאוד".

לטענות הנשמעות בכלי התקשורת השונים באשר לשכרם של המורים שמלמדים מרחוק מבהיר השר בצורה חד משמעית כי יגן על המורים: ״אין עבודות חינם, וכולנו מכירים את דעת האוצר שצריך לקזז את ימי הלמידה מרחוק מימי החופש שלכם. אני רוצה לנצל מכתב זה לאמירה ברורה, לא נאפשר מצב שמי שעובד בבית לא יקבל שכר . הנושא עדיין נידון בין האוצר לבין משרד החינוך, כשבתווך מצטרפים גם ארגוני המורים". לסיום הודה השר למורים על עבודתם המושקעת בימים האחרונים גם על רקע המשבר: ״מאמין בכם, ובמסירות שלכם, ומודה לכל אחד ואחת מכם על ההשקעה האדירה בימים מיוחדים אלו".

להלן המכתב המלא:

"מר באב״ד- מנכ"ל משרד האוצר

שלום רב, עשייתך בימים אלה ראויה לשבח ולהוקרה.

כמנהלת בית-ספר המנהיגה 450 תלמידים, 50 מורים וכ-800 הורים ועומלת על בניית חוסנם לעמידה באתגרי השעה מחובתי לתמוך בעובדי המדינה - כל אחד ואחת בהתאם לתפקיד – כולנו עובדי מדינת ישראל וכולנו מחויבים לדאוג לכלל הציבור.

אתמול, כשעה לאחר שאמרת שאינך מחוייב לתמוך בעבודת צוותי החינוך בישראל (שהרי זו משמעות הדברים) בקע קולו של מוש בן ארי ממטבח ביתו. הוא פרט על מיתרי הגיטרה ושר:

״כי לפעמים במשא ומתן

מורידים אותנו נמוך

וזה קורה ביני ובינה

והנשמה קוראת רק לצאת ולעוף

כשבנינו משהו נקרע...״

בוא נעצור! בואו נעצור כולנו!

כולנו נמצאים יצאנו למסע מורכב ומסוכן ללא הכנה ראויה -

מי כמוך יודע. מי כמוך יודע ומכיר תהליכי ניהול משא ומתן במשק ובכלל.

אני, כמנהלת בית-ספר, יודעת להוביל תהליכים מורכבים עם הילדים של כולנו - כאשר הם במצוקה הם כועסים ומגלים סרבנות ואפילו תוקפנות. הם אוחזים בעמדותיהם וברגשותיהם כעוגן. ברגעים אלה אני נדרשת לגייס את מקצועיותי וניסיוני. אני לא אומרת להם שאני לא מתרגשת מהם, אני לא מצהירה שאינם ראויים או שהם רעים ומוותרת עליהם. אני מושיטה להם יד, מישירה מבט, מקשיבה וחושבת. אני עוצרת לרגע את הלהט ומנסה להזכיר להם ולי מה באמת חשוב.

רק אז אני מתחילה במשא (ובמסע) ומתן ומשתדלת לשמור על רף גבוה אליו אנחנו שואפים יום-יום במשך שנים רבות. תאמין לי - יש אלפי ילדים והורים שבוחרים יום-יום לתת אמון בי ובעוד מאות מורים ומנהלים ואנשי חינוך – אנחנו רואים בימים אלה בתפקיד שלנו שליחות כפולה ומכופלת ולא נאכזב אותם!

מר באב"ד היקר, בתי- ספר מתנהלים רק כשיש צוות חינוכי. אין חינוך בלי מחנכים.

הילדים שלך, שלי, של כולנו תלויים בנוכחותנו מקרוב או מרחוק. מידי ערב אני מתפללת לאלוהים שייתן לי ולכל אנשי החינוך את היכולת ואת הכוח לקום בבוקר לעוד יום של מפגש עם הילדים – שיהיה זה מפגש אנושי מקרב, מקדם, אוהב ומלמד. שנזכה לתת עוד ועוד למי שהם ממשכינו עלי אדמות.

אנחנו מלמדות מרחוק אבל מרגישות הכי קרוב שיש - מדברות עם כל הילדים, שולחות את בני הזוג שלנו לחפש אותם בשכונות כי הם לא זמינים לנו ואנחנו דואגות - מה לעשות, לחלקם אין טלפונים חכמים וגם לא מחשבים בבית. אנחנו לא חושבות מי אשם בכך (...בטח בגלל משא ומתן שלא הצליח בעבר בממשלה) ולא שופטות - אנחנו פשוט מתמודדות באהבה.

אז בבקשה, למרות ועם כל הלחץ, בוא נקפיד לנהל משא ומתן מכובד. בוא ניתן למדינה ומכל הלב מתוך כבוד ואהבה. כדי שנוכל להמשיך בכך, בבקשה - אל תציג אותנו כמיותרים ואל תניח שאפשר לסמוך על עבודה לא יסודית ולא משמעותית כי אנחנו לא כאלה!

המילים הללו שאמרת לא נשמעות טוב. הן מחלישות ועוד יותר מכך נותנות מודל להורים ולתלמידים. די, מספיק עם הפילוג.

בואו נשמור כולנו על סולידריות (אגב, במערכת החינוך זה הנושא המרכז השנתי). אל תשווה בין גופים שונים במדינה, כל אחד בעשייתו, במקצועיותו ובאחריותו. אנחנו, אנשי החינוך, לא יוצאים לחופשה כפויה, אנחנו מגבירים אחריות! אנחנו נוכחים 24/7 עבור הילדים והוריהם. אנחנו מגלים יצירתיות כדי לנהל את המסע כמשא ומתן מכבד ואחראי. המשך לעמוד איתן בתפקידך החשוב - גאה בעמידה הזקופה שלך ושל כל המנהיגים שלנו.

יפעת מנשקו, מנהלת בית-ספר גבים, באר שבע"

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה