צל"ש השבוע: סטודנטים למנהל עסקים מביאים חדשנות לעולם הרפואה

$(function(){setImageBanner('6aad9758-b6de-4a5f-9676-ec725635e738','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

גאווה באר-שבעית: חמישה סטודנטים מאוניברסיטת בן גוריון זכו במקום ה-2 בתחרות ה-DATA של מרכז בנג'יס כשהם מציגים מיזם מהפכני שישנה את עולם הרפואה

תושבי באר שבע ידועים בעשייה החברתית המאפיינת אותם, והפעם אנחנו רוצים לפרגן להם. מידי שבוע נחלק את 'צל"ש השבוע' לתושבים שראויים לפרגון על העשייה שלהם ומעשיהם הטובים כלפי אחרים. השבוע, אנחנו רוצים לפרגן לירון ארדסטני, ארז נגאוקר, נתנאל שלומי, ויטלי טלמן ושי גבע. חמישה סטודנטים באר-שבעים לתואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת בן גוריון, אשר הגיעו למקום השני בתחרות הארצית open innovation של מרכז בנג'יס ליזמות וחדשנות, בעקבות רעיון מהפכני שהם פיתחו בתחום הרפואה.

הגיעו עם רעיון מהפכני שהם פיתחו בתחום הרפואה. צילום: פרטי

הפלטפורמה הזו קמה במטרה לאפשר לארגונים גלובליים להיחשף לכיווני פעולה חדשניים המוצעים על ידי סטודנטים ביחס לבעיות ואתגרים "מהשטח" איתם מתמודד הארגון. חברת אינטל הייתה הארגון שלקח חלק במחזור השני, כשהוצב בפני הסטודנטים אתגר חדש- The Challenge: Data Reimagined. באתגר ביקשו מהסטודנטים להגדיר מחדש את השימוש בנתונים (data), והשתתפו בו סטודנטים מ-17 מוסדות שונים מכל הארץ ומעל ל-100 צוותים שהגישו רעיונות. המשתתפים היו צריכים להגיש הצעה למוצר או שירות, אשר עושה שימוש בנתונים ומידע לטובת פיתוח ושיפור בתחומים שיש להם השפעה חברתית, למשל: חינוך, רפואה, ערים-חכמות, שרשרת אספקה ועוד. הסטודנטים לא שמעו על התחרות לפני או התכוננו אליה לאורך זמן, הם היו צריכים להגיש רעיון במסגרת קורס שלמדו וככה הם החלו את דרכם.

יוצרים רעיון מהניסיון האישי

"במסגרת קורס שעשינו בתואר גילינו שיש תחרות של מרכז בנג'יס עם חברת אינטל בה היו צריכים להציע כל מיני רעיונות בתחום ה-DATA ואיסוף מידע. רעיונות איך לייצר מידע ולהשתמש בו כדי להפוך את העולם למקום טוב יותר. עשינו קורס באסטרטגיה והייתה לנו מטלת חובה להציע רעיון לתחרות הזו. לא חשבנו ללכת עם הרעיון רחוק, פשוט הגשנו את זה כחלק מעמידה בדרישות הקורס", נזכר שי גבע, אחד מחברי הפרויקט.  שי מספר כי היו כמעט 300 רעיונות שונים, ואחרי שבוע אחד ממנהלי התחרות התקשר אליהם וסיפר להם שהם הגיעו לגמר, הפרויקט שלהם היה אחד מ-8 הפרויקטים המוצלחים ביותר.

הגיעו לגמר מתוך 300 רעיונות שונים. צילום: פרטי

הרעיון לפרויקט של הסטודנטים הגיע כתוצאה מחוויה שעבר אחד מהם. "לאחד החברים שעובדים על הפרויקט יש ילד בן 5, והוא הלך איתו למרפאה כי הילד לא הרגיש טוב. את הילדה בדקה עם סטטוסקופ רופאה צעירה יחסית, היא אמרה שיש לו רק וירוס, לא משהו חמור ואמרה לו שייקח משככי כאבים והוא יהיה בסדר", משתף שי. הוא מספר כי אחרי כמה שעות הילד הגיע לחום של 40 מעלות, החבר הלך איתו למיון ושם רופא מנוסה יותר בדק את הילד ואמר שיש לו דלקת ריאות. "זה גרם לנו להבין שיש קשר בין המומחיות והניסיון של הרופא לבין היכולת שלו לזהות דלקת ריאות. ככל שהוא מכיר יותר מקרים של דלקת ריאות ויודע להאזין נכון לריאות, הסיכוי שהוא ידע לאבחן את המחלה גבוה יותר", אומר שי.

אבחון מיטבי של דלקת ריאות

כיום קשה מאוד לאבחן דלקת ריאות, ושי אומר כי כמעט 50% מהאבחנות בנושא הזה יוצאות מוטעות. רופא יכול לבדוק אותנו בבדיקת סטטוסקופ ולא בטוח שהאבחנה תהיה נכונה כיוון שלא כל הרופאים יודעים לזהות בדיוק את תסמיני המחלה. "אז הצענו לקחת דגימות של הרבה חולים, אנשים שאנחנו יודעים שיש להם או הייתה להם את המחלה. נשמור את הבדיקות במערכת מידע מיוחדת, ואז בפעם הבאה שיגיע חולה, בעת הבדיקה הרופא יוכל להשוות את הבדיקות הקודמות לזו שהוא מבצע כדי לאבחן בצורה מיטבית דלקת ריאות. קיים סטטוסקופ שמקליט את הרעש ואז משווה אותו במערכת עם הרעשים מהבדיקות האחרות. עדיין לא בנינו את המערכת כי אנחנו בשלבי ההתחלה, בתהליך של גיוס כספים עבור הפרויקט".

את הרעיון שלהם הציגו הסטודנטים בגמר התחרות שנערך במרכז הפיתוח של אינטל בחיפה בחודש שעבר. הרעיון שלהם זכה במקום השני והמכובד בתחרות וזיכה אותם במענק על סך 10,000 שקלים לטובת קידומו. "היו רעיונות מטורפים ומיוחדים ולא חשבנו שיש לנו סיכוי... ואז פתאום כשהציגו אותנו כמקום השני קפצנו שם בהתלהבות ואושר גדול. זו הייתה תחושה ממש טובה", נזכר שי. הוא אומר כי ככל שהם מדברים עם יותר אנשים ובודקים את הנושא לעומק הם מבינים כי הרעיון הזה יכול להציל מאות אלפי אנשים בשנה.

זכו במקום השני והמכובד. צילום: פרטי

חשבתם שממטלה בקורס ייצא דבר כזה?

"ממש לא, לא חשבנו על הגמר בכלל, הגשנו את זה רק כמטלה. פתאום הגענו לגמר וגם הגענו למקום השני והבנו שיש כאן משהו באמת גדול וחשוב. אנחנו מתחברים לנושא הזה ולפרויקט, בגלל הסיפור עם הילד הבנו שיש בעיה באבחון של דלקת הריאות. חצי מיליון אנשים מתים בשנה מדלקת ריאות רק בגלל חוסר אבחון, במיוחד במקומות כמו אפריקה והודו, מקומות שאין להם את האמצעים לאבחן. זה משהו מאוד חדשני שיכול להציל הרבה מאוד אנשים"

איך היו התחושות כשזכיתם? הבאתם כבוד לבאר שבע.

"כולנו באר שבעיים במקור, גדלנו כאן, אנחנו לומדים כאן. זו גאווה לעיר, לאוניברסיטה ולמחלקה. חמישה סטודנטים שמגיעים לכזה הישג, לא חשבנו שזה מה שיקרה. בתואר שני לרוב כל אחד מתעסק בשלו, אנשים עובדים תוך כד ואין זמן ליצור קשרים חדשים. אבל אנחנו חבורה של חמישה חבר'ה שהצלחנו ליצור את הקשר הזה, תוך כדי התואר, התגבשנו והגענו לדבר הזה יחד. אנחנו שמחים ומתרגשים להתקדם ולעבוד על הפרויקט. שמחנו לייצג את העיר והאוניברסיטה בכבוד".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('909cb87f-b26d-41c5-a92f-0868201b6ed1','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה