1700 הגדות פסח: האוסף המרהיב של הגדות הפסח הייחודיות



למי מאיתנו אין הגדות של פסח שנאספנו במהלך השנים, אשר מעלות אבק במגירה ונשלפות החוצה עם הגיעו של חג הפסח. אך אוסף מרשים ומגוון שכזה נדמה שלא רואים בכל יום

תוכן גולשים, שימוש לפי סעיף 27 א' בחוק זכויות היוצרים

את אוסף הגדות הפסח הייחודי שמכיל קרוב ל-1,700 הגדות פסח, ניתן למצוא בקומה החמישית בספריית ארן שבאוניברסיטת בן גוריון. האוסף כולל הגדות מהארץ ומחו"ל, הגדות מודפסות והגדות מהמאה ה-19, הגדות שהודפסו במיליוני עותקים והגדות משפחתיות.

את האוסף המרשים, שנחשב לאחד האוספים הגדולים ביותר של הגדות מהתנועה הקיבוצית, החל גדעון אלעד, תושב קיבוץ חצרים ובוגר תואר ראשון ושני מאוניברסיטת בן-גוריון, אשר עוד בצעירותו השקיע מכספו הפרטי בהעשרת האוסף.

באוסף כאמור ניתן למצוא גם הגדות מיוחדות שהוקראו והודפסו בבתי דפוס מקומיים בקיבוצים, המתייחסות לתקומה, עבודת אדמה, שואה ומלחמה. בהגדות הללו נהגו להכניס בני הקיבוץ טקסטים מהמקרא, זאת לצד שירה וספרות מודרנית, אשר ביטאו לצד המסורת גם את ראיית והשקפת עולמם על תפקידם במדינת ישראל.

דוגמה להגדה שכזו הינה הגדת קיבוץ עין השופט, אשר לשאלה "מה נשתנה?" נכתב בה: "מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות, וכל לילות הסדר בהיותנו מסובין חמושים ודרוכים, עם נשק ביד להשיב מלחמה לכל אויב בשער?".

אוסף ההגדות כולל גם הגדות עם נוסחים מיוחדים (ביניהם נוסחים פמיניסטיים וחד מיניים), לצד נוסחים שהיה חשוב לשמר מתוך הכרת חשיבותה של המסורת.

כ-100 מההגדות נסרקו והן זמינות לצפייה כאן

תוכן גולשים, שימוש לפי סעיף 27 א' בחוק זכויות היוצרים

תוכן גולשים, שימוש לפי סעיף 27 א' בחוק זכויות היוצרים

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה