"תכנית ניצנים היא מקפצה משמעותית לעולם התכנות בצבא"

$(function(){setImageBanner('645e6a42-0b89-4290-8ebc-e04dc9ca96ed','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

סמ"ר יעל מריאסין מבאר שבע השתתפה בתכנית ניצנים במחזור הראשון בתור נערה צעירה. בזכות התכנית הגיעה לתפקידי הדרכה בתחום התקשוב וכיום היא עומדת בראש התכנית, ומסבירה כיצד היא פתחה עבורה דלת לעולם התכנות והמחשבים כבר מגיל צעיר: "התכנית לימדה אותי שיש דרך יותר מגניבה להעביר שיעורי מחשבים, לא משנה מאיזה רקע התלמידים מגיעים כל אחד יכול להצליח"

"הגענו עם תכנית ניצנים לתיכון בעיר בדרום והייתה שם ילדה שהיה נראה שהיא לא השתמשה במחשב בחיים שלה. המדריכים של התכנית עבדו איתה ואחרי כמה שעות לא רק שהיא כתבה דברים בעצמה היא גם נרשמה לתכנית כך שהחלה ללמוד במשך שלוש שנים תכנות וטכנולוגיה. אין בכל התיכונים באיזור מגמת מדעי המחשב ולכן תכנית ניצנים זו אלטרנטיבה מעולה עבור כל מי שרוצה ללמוד ולהתפתח בתחום גם בשירות הצבאי וגם בהמשך החיים. תכנית ניצנים מאפשר לבני הנוער לקחת צעד קדימה כדי לשרת בתחומים האלה". כך סיפרה ל'באר שבע נט' סמ"ר יעל מריאסין מבאר שבע, ראש תחום תכנית ניצנים בבית הספר למקצועות המחשב וההגנה בסייבר.

תכנית ניצנים, המופעלת על ידי מרכז אודי למצוינות תקשובית בשיתוף אגף התקשוב וההגנה בסייבר בצה"ל, פועלת זו השנה השביעית באזור הדרום במטרה לאתר ולהכשיר בני נוער בעלי פוטנציאל ואוריינטציה טכנולוגית בתחום התוכנה והסייבר, שיהוו בשנת 2024 את חוד החנית של אנשי התוכנה ביחידות אשר עתידות לעבור לקריית התקשוב שתמוקם בעיר באר שבע. סמ"ר מריאסין, הייתה בעצמה חניכה בתכנית במחזור א' במקיף רבין בעיר והתקדמה עד לכדי הובלת התכנית בשירותה הצבאי.

קרדיט דובר צה"ל

"תכנית  ניצנים בה אני נמצאת הוקמה כדי להגדיל את כמות המשרתים במקצועות הטכנולוגיה והסייבר באיזור הדרום. צה"ל עובר דרומה, בונים כאן את קריית התקשוב ואנחנו רוצים שכמה שיותר בני נוער מקומיים ישרתו כאן במקצועות האלו", הסבירה יעל. היא בת 21 מתגוררת בבאר שבע עם שני הוריה ושני אחיה הקטנים. גם אחיה הקטן בכיתה יא', נמצא כעת בשנה השנייה של תכנית ניצנים. יעל היא סטודנטית שנה א' להנדסת מערכות מידע באוניברסיטת בן גוריון, ומתכננת לעסוק במחשבים גם כאשר תגדל. יעל סיימה את התכנית בהצלחה ונכנסה לקורס מפתחות לומדה בבית הספר למקצועות המחשב, משם הגיעה להדרכה בצוות ניצנים. יעל שירתה שנתיים בתור מדריכה וכעת עומדת בראש התכנית.

היית חניכה במחזור הראשון של תכנית 'ניצנים', ספרי מה משך ועניין אותך בתכנית?

"בשנת 2014 התכנית הוקמה ובית הספר שלי היה גם הראשון אליו נכנסו המדריכים. בעיני באותו הזמן בתור תלמידה היה נראה לי מגניב שהגיע לכיתה מישהו שהוא לא המורה הרגיל, הוא לא בהכרח כותב על הלוח או מרים את הקול, זה נשמע מצחיק אבל זה שובר שגרה. פתאום מישהו שקרוב יחסית לגיל שלך, חייל או עתודאי, שהיה בנעליים שלנו לא מזמן מעביר לך שיעור וזה כיף. בכיתה י' הבנתי שאני רוצה להדריך בצבא ולהיות בתכנית הזו. אז שירתתי כמדריכה בתכנית ובהמשך הפכתי לראש צוות תחום ניצנים וכיום תחתיי משרתים ארבעה חיילים שכולם מדריכים".

במה לדעתך התכנית תרמה לך כנערה?

"התכנית לימדה אותי שיש דרך יותר מגניבה להעביר שיעורי מחשבים, היא גרמה לי להבין שאני אוהבת תכנות ואוהבת להתעסק במה שקשור למחשבים וטכנולוגיה. לא כל עולם הלימודים צריך להתחיל ולהסתיים בגבולות בית הספר, יש עוד עולם שלם ללמוד באמצעות תכנית כמו ניצנים".

 סמ"ר יעל מריאסין, קרדיט דובר צה"ל

תכנית ניצנים פועלת במודל שלושת השלבים. בשלב א' חשיפה- חשיפת תלמידי כיתות ט' בעלי אוריינטציה טכנולוגית לעולם התכנות דרך סדנא מיוחדת בה הם מתכנתים קוד להפעלת רחפנים באפליקצייה ייעודית. זו השנה הראשונה בה מתקיימת החשיפה במתכונת של סדנת רחפנים. בשלב ב' העמקה - תכנית עומק תלת שנתית שמתחילה בכיתה י' ומסתיימת בכיתה יב', ובה תלמידים שעברו איתור ומיון לתכנית עוברים הכשרת עומק בתכנות במודל שלושת הצירים: – ידע – מיומנות – אישיות דרך שפת Python, כשהדגש הוא על מיומנות מקצועית ובינאישית. בשלב ג' הגשמה - השתלבות בוגרי התכנית באשכול מחשוב במקצועות האלפא - תכנות, מפתח DevOps, מגן בסייבר והבטא - מפתח לומדה, בודק תוכנה, מיישם ERP טכני, Data Analys, מנהל DC, ושירות משמעותי כאנשי תוכנה מקצועיים ביחידות המובחרות. הפעילות מתקיימת לכיתות ט' בבתי ספר ״מקיף ז׳״, ״מקיף ו׳״, ״מקיף רבין״ בבאר שבע, ״ כיתות י'-י"א: הקבוצות מורכבות מכל תלמידי האזורים הבאים: ישוב שער הנגב, אזור אשכול, נתיבות, ישוב עומר, באר שבע, קריית גת ודימונה.

כבר לפני שנה יעל הרימה האקתון לתלמידי י- יא בתכנית : 12 שעות של תכנות, בהן התלמידים פיתחו שני משחקי מחשב: תכנות מערכת משחק "כיפת ברזל" ומשחק נוסף "מבוך שדה מוקשים". על מיזם ההאקתון קיבלה אשתקד את אות מצטיינת אגף התקשוב. "אחרי ה'הי' והטירוף שהרגשתי מסיפוק של חניכים עקב פרוייקט שאני הרמתי, אמרתי שאני רוצה לחתום קבע ולהפוך את צוות ניצנים למקום שבו תמיד חשבתי שהוא שצריך להיות. ניצנים תמיד תישאר בלב שלי. אני מרגישה שאת התרומה שלי לקהילה ואת ההשפעה על תלמידים וחניכים ואין דבר יותר מספק מזה".

התכנית מתאימה לכולם וכולן? גם אם בהתחלה אני לא מבינה במחשבים?

"כן, צוות המדריכים עוברים בכיתה ט' וחושף את כל התלמידים לתכנית, גם למי שכבר התעניין במחשבים וגם למי שלא. אנחנו פותחים את הדלת לכולם והם יכולים לבחור אם להיכנס או לא, ברור שלא כולם ממשיכים וזה מובן לחלוטין כי לא כל אחד מתחבר לעולם הזה אבל התפקיד שלנו זה להראות לכולם שהם יכולים. לא משנה מאיזה רקע הם הגיעו, עדיין אפשר להצליח וזה המסר שחשוב לי להעביר כראש התכנית. בלי ניצנים לא הייתי מגיעה לשרת בתפקיד שאני נמצאת בו היום, זו הייתה מקפצה משמעותית".

קרדיט דובר צה"ל

ספרי על הפיילוט החדש

"עד השנה היו מגיעים בשלב א' של התכנית מדריכים לבתי הספר ומספרים בכיתות לתלמידים על התכנית, מלמדים כמו מורה אבל בצורה קצת יותר חווייתית. לפני שישה חודשים הוצאנו לדרך פיילוט של סדנת רחפנים ייחודית. זה פרויקט שאני יזמתי, לקחנו אפליקציה ושיפרנו בה את הקוד, אנחנו מביאים להתנסות המעשית הזו עשרה לפטופים ורחפנים לבתי הספר בדרום לתלמידי כיתות ט'. במשך ארבע שעות אנחנו מלמדים את הילדים איך לתכנת ולגרום לרחפן לעוף באמצעות מספר פקודות פשוטות. זה נותן לילדים אפשרות לראות שתכנות זה לא רק אותיות על מסך אלא הרבה מעבר, הם רואים ויזואלית ומעשית את עולם התכנות בצורה רחבה יותר ובאמצעות ההתנסות הם נחשפים למה שיש לניצנים להציע להם".

את מזמינה נערות ונערים מבאר שבע והסביבה להירשם לתכנית?

"כן, ההרשמה כבר התחילה בכל בתי הספר באיזור באר שבע ובקרוב תתקיים סדנת הרחפנים לכל התלמידים שמתעניינים. יש כבר מעל ל-50 נרשמים רק מתוך באר שבע וכמובן שנשמח שיירשמו עוד. חשוב לציין גם שהתכנית מסובסדת על ידי מרכז אודי למצוינת תקשובית, כך שבמקום שהורים יצטרכו לשלם סכום גבוה על תכנית כזו הם משלמים עלות של 500 שקלים בלבד לכל שלושת השנים. הילדים מקבלים מחשב, יש להם מדריך סטודנט וכל המעטפת הנדרשת להצלחה בקורס".

סמ"ר יעל מריאסין, קרדיט דובר צה"ל

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('de86d798-b0c3-44d8-b046-77c574497d91','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה