צל"ש השבוע: תלמיד י"ב שקד לישע

$(function(){setImageBanner('0eb0f579-053b-4ca1-8e72-305bd4fd9138','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

הוא גדל על ערכי הנתינה וההתנדבות מגיל צעיר וכשעזר לסבא וסבתא שלו בתפעול המחשב, הבין כי קיים צורך בסיוע טכנולוגי לבני הגיל השלישי, מה שהוביל אותו להקים את ארגון נמ"ו- נוער מדריך וותיקים. צל"ש השבוע הולך לתלמיד יב' מבאר שבע- שקד לישע!

"גדלתי על ערכי הנתינה מגיל צעיר, זה משהו שההורים והמשפחה הקרובה דאגו שתמיד נעשה. חונכתי על זה לאורך השנים מאז שאני קטן, תמיד לעזור, תמיד לכבד את האחר. זה מה שליווה אותי גם לפרויקט שיזמתי. הוא נולד מתוך המגע האישי כשעזרתי לסבא וסבתא שלי עם המחשב ואז הבנתי שזה לא רק הם שצריכים עזרה, אלא אנשים שנמצאים בחברה ובעיר ולא רק במשפחה הקרובה. אז למה לא לעזור להם גם?", כך סיפר ל'באר שבע נט' שקד לישע שגם מקבל את צל"ש השבוע שלנו.

שקד בן 18, נולד וגדל בבאר שבע, יש לו שני אחים, והוא תלמיד כיתה יב' בבית ספר הרב תחומי רמות בכיתת עמ"ט- עתודה מדעית טכנולוגית. לצד הפרויקט המיוחד שהקים, שקד מעיד על עצמו שתמיד עסק בעזרה לקהילה דרך עולם היזמות. הוא הגביר ביולוגיה וכימיה ורואה את עצמו בעולם המדעי, אך גם אפשר להגדיר אותו כיזם בנשמה כשאף הקים עסק תיירות פרטי שמציע טיולים בחו"ל במחירים זולים. "העשייה תמיד ליוותה אותי, השתתפתי גם בתחרויות סטארט-אפ ארציות, ובפרויקטים של יזמות. הפעילות היזמית מאוד בערה בי מגיל קטן, זה מלווה אותי גם בפן אישי וגם בפן החברתי", מסביר שקד.

שקד עם סבתא שלו, צילום פרטי

בשנה האחרונה שקד זיהה את הפער הקיים בין ההבנה של הטכנולוגיה בקרב הדור הצעיר לזה המבוגר. "מעבר למה שזיהיתי אצל סבא וסבתא שלי אתה פתאום מבין שהפער הטכנולוגי נמצא בכל מקום. אני הולך ברחוב אז גברת שאלה אותי מתי האוטובוס מגיע כי היא לא יודעת איך לבדוק או מבוגר שמחכה ליד קופת חולים כי הוא לא קבע לעצמו תור מראש באתר, אלא דברים שאתה חווה ביום יום", אומר שקד, "כיום אם אין לך הבנה בסיסית בטכנולוגיה אתה מנותק מהחברה וזה, יחד עם הקורונה, הובילו אותי להקים את ארגון נמ"ו".

כששקד שהגיע לכיתה י' הוא התקבל לתכנית Lead לפיתוח מנהיגות בבאר שבע הפועלת בעיר בתמיכת חברת 'אדמה מכתשים', עיריית באר שבע וחברת כיוונים. במהלך התכנית על כל נער ונערה ליזום וליצור פרויקט או מיזם חדש בעזרת הכלים שניתנים בתכנית. לישע, שנושא הנגישות הטכנולוגית בגיל השלישי כה חשוב לו, יזם את ארגון נמ"ו – נוער מדריך ותיק. לישע גייס מתנדבים ובעזרת ארגון "מעגל החיים בתעסוקה" איתם הוא יצר קשר, הם החלו ללמד קשישים את יסודות המחשב, כמו מייל, WORD או ZOOM.

ספר על המיזם החשוב

"יזמתי את הפרויקט כחלק מתכנית LEAD שמטרתה לקדם מנהיגות צעירה בקרב בני נוער באמצעות עשייה ויזמות. אז הייתי צריך להקים פרויקט והבנתי שיש כאן משבר רציני בכל מה שקשור לטכנולוגיה אצל בני הגיל השלישי. התחלתי לגייס חבר'ה עוד קצת לפני שהתחילה הקורונה ואז באמת בזמן הסגר הראשן הצלחנו ללמד מעל ל-30 מבוגרים איך להשתמש בזום. השנה המשכתי בגיוס וכיום יש לנו 20-25 מתנדבים ואנחנו עוזרים ללמעלה מ-75 קשישים. כל מתנדב יוצר קשר באופן פרטני עם מבוגר כמה שעות בשבוע. יש לנו כבר מערכי שיעור מוכנים כך שאם המבוגר צריך ללמוד למשל איך להשתמש ב-WORD למתנדב יש קובץ מוכן וכך הוא יכול ללמד אותו בצורה אפקטיבית ויעילה".

הפעילות עם הקשישים מסייעת להם לא רק ברמה הטכנולוגית אלא גם החברתית?

"לגמרי, אני רואה את התרומה של זה ברמה החברתית, אני שמח לראות שהקשר עם המתנדבים גם מפיג עבור אותם קשישים את הבדידות בה הם נמצאים לפעמים, וגם שבאמצעות הטכנולוגיה גם אם הם לבד אחרי הצהריים הם יכולים להיכנס לרשת, לראות דברים ולהעביר את זמן וזה מסייע להם".

 שקד לישע עם משה ויהודית משתתפי התכנית. קרדיט - אלבום פרטי

 

שקד מספר כי הם תמיד זקוקים לעוד בני נוער מתנדבים כדי שיוכלו לעזור לכמה שיותר קשישים להתגבר על הפערים הטכנולוגיים שקיימים. "כל בני נוער שמחפשים התנדבות משמעותית או אם אתם מכירים קשיש או מבוגר שזקוק לעזרה- תפנו אלינו", מוסיף שקד, "בנוסף אני מתגייס בקרוב לצבא ואני מחפש מישהו שימשיך את הפרויקט החשוב הזה בשנים הקרובות. אני כמובן אלווה אותו עד שאתגייס אבל חשוב לי שהפרויקט ימשיך וגם יגיע לגבהים חדשים, אפשר להמשיך להגדיל את מעגל ההשפעה והעזרה".

אתה מרגיש שבני הנוער בבאר שבע תורמים ועוזרים לאחר? אתה רואה את זה כתלמיד יב' בעצמך?

"כן לגמרי, יש לנו נוער מדהים, אני מכיר עוד פרויקטים שנערים יזמו, אם זה למשל פרויקט "והדרת" של חלוקת עוגות לקשישים... המון בני נוער בבאר שבע מתנדבים, יוזמים ועושים דברים למען האחר וזה מדהים אני מעודד את זה. זה תורם ומשפיע על החברה וגם תורם לנו באופן אישי, כי בסוף מה שאתה נותן אתה מקבל בחזרה".

מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול?

"קודם כל בטווח הקרוב אני רוצה לשרת בצבא בתפקיד שאוכל לממש את הפוטנציאל שלי והתרומה שלי למען המדינה תהיה עמוקה. בסופו של דבר בעתיד אני רואה את עצמי בעמדת מפתח של ניהול או עסק, עושה משהו יצירתי שיגרום לי למצות את עצמי ברמה המיטבית".

שקד עם סבא וסבתא שלו, צילום פרטי

מה החשיבות בעיניך של עשייה למען האחר והתנדבות?

"יש חשיבות עליונה בעשייה למען האחר, זה גורם לך להבין עד כמה המצב בחברה מורכב ולא תמיד פשוט. דווקא היום שיש פילוג והקורונה פגעה באנשים והמצב קשה, דווקא היום אפשר לראות עד כמה זה חשוב לעזור. המעורבות שיש בחברה, זה נותן לך את הדרייב לעזור לאחר. בסופו של דבר כשאתה עוזר לאחר זה מקרב אותך לאחר, מקרב את העם ולא גורם לפילוג".

 

בני נוער שמעוניינים להתנדב? מכירים קשישים נוספים שזקוקים לעזרה של ארגון נמ"ו?

צרו קשר עם שקד לישע 052-3737665

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('57a6cde7-b9fe-4c2f-89c8-9396b5d0e1bf','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה