צל"ש השבוע: עמותת 'לפרוש כנף'

$(function(){setImageBanner('93e831c2-e389-4677-832c-1a9c571942b9','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

רבים מאיתנו יצאו לטיול הגדול או מתכננים לצאת אליו, אך עבור צעירים עם מוגבלות המצב מורכב יותר. צל"ש השבוע של 'באר שבע נט' הולך לעמותת 'לפרוש כנף' אשר דואגת לחבר בין צעירים עם ובלי מוגבלות שלא הכירו אחד את השני לפני ומסייעת להם להוציא לפועל את הטיול המשותף

"לפני כמעט שנתיים בר שביט ויובל מהרל יצאו לטיול משותף באוסטרליה וניו זילנד. זה לא היה טיול רגיל - לבר יש שיתוק מוחין והיא חיפשה מישהי שתיסע איתה ותוכל גם לסייע לה בדברים מסויימים, ופנתה ליובל שמיד הסכימה. הן לא הכירו לפני כן, אבל מיד אחרי היכרות ראשונית בארץ הן הזמינו כרטיסי טיסה והמריאו לשלושה חודשים כיפים, מורכבים ומלמדים יחד", סיפר ל'באר שבע נט' הלל להמן, סטודנט למדעי המחשב ובלשנות בבאר שבע ואחד ממקימי עמותת 'לפרוש כנף', "מתן קוטאי, גיסי, ואני ראינו את הכתבה עליהן במאקו והחלטנו שזה יהיה רעיון טוב לעזור לעוד צעירים עם מגבלה לצאת לטיול הגדול. יצרנו קשר עם הבנות כשהן חזרו לארץ ומשם יצאנו לדרך".

מימין: בר שביט, יובל מהרל מתן קוטאי והלל להמן. קרדיט: רונאל עדני

צל"ש השבוע של 'באר שבע נט' הולך לעמותת 'לפרוש כנף', אותה הקימו הלל להמן, מתן קוטאי, בר שביט ויובל מהרל. מטרת העמותה היא לחבר בין צעירים עם ובלי מוגבלות שלא הכירו אחד את השני לפני זה, ולתת להם מעטפת להיכרות, תהליך הכנה, תמיכה וליווי לקראת טיול משותף. "אחרי שפגשנו את הבנות הבנו עד כמה זה חשוב כי הטיול נתן לשתיהן המון. שני הצדדים מקבלים הרבה מחוויה כזאת בהיבט של ביטחון עצמי, עצמאות, התמודדות עם אתגרים... הבנו את החשיבות של עמותה שתספק תמיכה ותסייע לעשות את זה בצורה מסודרת", הוסיף הלל.

הטיול הגדול זו חוויה שכמעט כל ישראלי עובר או חולם לעבור, אך לצעירים עם מוגבלות זה מורכב יותר כיוון שהם זקוקים לחבר שילווה אותם במסע. כדי להתגבר על האתגרים שהמוגבלות יוצרת, העמותה מחברת בין צעיר או צעירה עם מוגבלות לחבר חדש איתו ייצא לטייל ומלווה אותם לקראת היציאה לטיול ובמהלכו. העמותה מחברת בין הצעירים ואף מתקיימים מפגשים עם פסיכולוגית כדי לדבר על חששות ולבצע תיאום ציפיות. הכיוון הראשוני היה הטיול הגדול בחו"ל אך הלל מספר שהקורונה קצת שינתה להם את התכניות: "הרעיון המקורי היה הטיול הגדול, ובאמת הספקנו להוציא טיול אחד לניו זילנד עם דרור ודורון המקסימים, ואז הגיעה הקורונה. שאר הטיולים שתוכננו לקיץ בוטלו ונאלצנו לעשות התאמות".

קרדיט: דרור גורני

אז כיצד הקורונה השפיעה על פעילות העמותה? אילו התאמות עשיתם?

"הקורונה השפיעה מאוד על הפעילות שלנו, אבל הבנו שהפרויקט הזה משמעותי ואנחנו לא מוותרים עליו, אז עשינו סוויץ' והתאמה לפרויקט 'השביל של כולנו' של טיול משותף בשביל ישראל. זה בעצם חבר'ה צעירים עם ובלי מוגבלות שיוצאים יחד לטייל בשביל ישראל בקבוצות של 3-6 אנשים. יחד אנחנו עוברים איתם תהליך הכנה במהלך החודשיים שלפני הטיול, בודקים התאמה ביניהם, נפגשים, מדברים ומכירים. כעמותה אנחנו צריכים לדעת להיות גמישים ולהתאים את עצמנו למצב, ויש גם יתרון בכך שהטיולים בארץ מאפשרים לתת מענה לחבר'ה שרוצים לצאת לטולים קצרים יותר, לחבר'ה שכלכלית יותר פשוט להם לצאת לטייל בארץ... הסגרים אמנם איתגרו אותנו אבל אנחנו עושים כל מה שאפשר במסגרת ההנחיות של משרד הבריאות. אנחנו כל הזמן אומרים שכמו שמגבלות לא עוצרות את החבר'ה שלנו שמתמודדים עם אתגרים מורכבים, גם אנחנו לא מוותרים. אנחנו עושים התאמות ומאוד חשוב לנו להמשיך בפעילות גם בקורונה".

איזה טיול מתוכנן בקרוב?

"בחודש הקרוב נצא בקול קורא לקראת הטיולים של אביב 2021, ואנחנו קוראים לחבר'ה עם ובלי מוגבלות להירשם ולהצטרף. אנחנו עושים מיונים ומרכיבים קבוצות שיצאו לדרך בתקופה שסביב חג פסח ומאוד מתרגשים לקראת זה. מתרגשים לתת לעוד צעירים הזדמנות לצאת לחוויה הזו, חוויה שכל המשתתפים מקבלים בה המון. אנחנו מאמינים שהמפגש הבלתי אמצעי, תוך כדי טיול ולא בצורה מלאכותית, הוא מה שעושה את החיבור האמיתי שלפעמים קצת חסר בין צעירים עם ובלי מגבלה. שני הצדדים לומדים המון על עצמם, על היכולות שלהם, ופשוט לומדים שיעור לחיים אחד מהשני".

 קרדיט: רותם עזר

"לכולנו יש מוגבלות כזו או אחרת"

בעמותה מתנדבים כרגע 25 צעירים וצעירות, חבר'ה שנהנים ושמחים לקחת חלק. בעיניהם המטרה של העמותה היא להסתכל על כולם כשווים, עם ובלי מוגבלות, פשוט כחברים שמטיילים יחד. "כולנו שווים ועושים את זה יחד, הרי לכולנו בסופו של דבר יש מוגבלות כזו או אחרת", מוסיף הלל, "אז מישהו אחד שומר שבת ולא יכול לטייל בשבת או מישהי אחרת פוחדת ממים ומגובה אז צריך להתאים מסלול עבורה ולמישהו אחר יש מגבלה פיזית... כל אחד מביא את ה"שק" שלו וביחד יוצרים טיול שיהיה כיף ונעים לכולם". בעמותה תמיד מחפשים עוד עזרה ואנשים שרוצים להתנדב ולהצטרף לעשייה, "תמיד יש עוד עבודה ואפשר לעשות עוד פעילויות, כעמותה תמיד מאתגר למצוא עוד מתנדבים או מימון אבל אנחנו משתדלים לגייס את המשאבים האלה כדי שנוכל להמשיך בפעילות".

ספר על טיול משותף שזכור לך במיוחד

"זה תמיד מאוד כיף ומרגש לראות את החבר'ה יחד. את סבב הטיולים האחרון הוצאנו בחודש ספטמבר, וארבע קבוצות הספיקו לצאת לדרך לפני הסגר בחגים. הייתה להם חוויה מדהימה וכיפית, היה מדהים לשמוע את התגובות שלהם, תגובות מאוד חיוביות וטובות. אני ליוויתי צוות של מספר בנות מקסימות, הן עד היום בקשר והן גם יהפכו לראשי צוותים בעצמן וילוו את הטיולים המתוכננים לחודש מרץ. זה מאוד משמח שהן ממשיכות במסגרת הזו וגם נותנות בחזרה, וזה נובע באמת מחוויה טובה שהן עברו. זו סגירת מעגל מרגשת מאד עבורנו".

מה החשיבות בעיניך של עזרה לאחר? של תמיכה בצעירים ואנשים עם מוגבלות?

"אנחנו לא רואים את זה כתמיכה באנשים וצעירים עם מוגבלות, אלה חבר'ה תותחים שעושים דברים שלאנשים אחרים קשה להאמין שאפשר לעשות עם המוגבלות שיש להם. הם לא מוותרים למרות שקשה להם הרבה יותר, ובאמת אפשר רק ללמוד מהם, להעריך ולהעריץ אותם. הצעירים שמגיעים לטיול אולי בהתחלה באים בתחושה שהם רוצים לעזור אבל מהר מאוד הם מבינים שזה לא העניין כאן, שהם לא תורמים אלא נתרמים, ושזו באמת חוויה יוצאת דופן. הטיול מהנה בפני עצמו כי אלה באמת פשוט חבר'ה טובים שנהנים יחד אחד עם השני".

 קרדיט: רונאל עדני

מעוניינים לצאת לטיול? רוצים להצטרף ולהתנדב בעמותה? פרטים בפייסבוק של העמותה

קרדיט: רונאל עדני

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('7d762d4d-2b5c-4b44-a328-bd908ad7837c','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה