צל"ש השבוע: מיזם 'מנה בהמתנה'

$(function(){setImageBanner('66951aaf-c2e5-465e-bc91-6a6060d88a2c','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

רוצים לעשות מעשה טוב ולעזור לאחרים? מיזם 'מנה בהמתנה' שמתקיים בבאר שבע מציע לכם לקנות מנת אוכל נוספת בבתי עסק נבחרים, כך שאדם שידו אינה משגת יוכל לקבל את המנה בחינם כשיזדקק לה. אז איך הרעיון נולד ואיפה תוכלו לתרום? כל הפרטים בכתבה

ישנם תושבים הידועים בעשייה החברתית המאפיינת אותם, והפעם אנחנו רוצים לפרגן להם. מידי שבוע נחלק את 'צל"ש השבוע' לאנשים ופרויקטים חברתיים שראויים לכך. השבוע אנחנו רוצים לפרגן למיזם החברתי 'מנה בהמתנה', לפיו אדם אשר קונה עבור עצמו אוכל, יוכל לרכוש עבור אדם אחר מנה בהמתנה. כלומר אדם בעל אמצעים מועטים יוכל לאכול מנה חמה בעסקים שייקחו חלק בפרויקט. את 'מנה בהמתנה' יזמו חמישה חניכים מהמכינה הקדם צבאית "הנגב" למנהיגות חברתית בקיבוץ חולית: רינה נייקוב, שון סלמה, שחר ברלב, יהלי חנון ומאיה מלאך. הפרויקט מתקיים כעת בשדרות וכאן אצלנו בבאר שבע.

צילום פרטי

הם פיתחו את המיזם כלק מפרויקט היוזמה שלהם לקראת סוף השנה ובחרו לעסוק בנושא הרעב והעזרה ההדדית במדינת ישראל ובאזור הדרום בפרט. בישראל ישנם אזרחים רבים אשר נמצאים מתחת לקו העוני או נושקים לו, אנשים אלו אינם יכולים לרכוש לעצמם מזון חם בכל עת, ונאלצים לאכול מזון דל בלבד. מתוך המחשבה הזו ובהשראת מסורת איטלקית, קם מיזם 'מנה בהמתנה'. בעיר נאפולי שבדרום איטליה ישנה מסורת הנקראת ״קפה סוספזו״ - לקוח שמתאפשר לו, מזמין לצד כוס הקפה שלו קפה בהשהיה; הוא מקבל רק כוס קפה אחת, וכשאדם נזקק מגיע לבית הקפה הוא יכול לבקש קפה בהמתנה, ואם יש- לקבל על חשבון הלקוח.

את הרעיון הזה הם פיתחו והתאימו לחברה הישראלית ולמטרה שלהם כך שיחול גם על מזון. אדם אשר קונה עבור עצמו אוכל, יוכל לרכוש עבור אדם אחר מנה בהמתנה. כלומר אדם בעל אמצעים מועטים יוכל לאכול מנה חמה בעסקים שייקחו חלק בפרויקט. "אם אני נכנסת למסעדה שמשתתפת בפרויקט בבאר שבע, אני יכולה לקנות שתי מנות- אחת הולכת אליי והשנייה נשארת בעסק ואז מישהו שלא יכול להרשות לעצמו לקנות אוכל, יכול באמצעות הפרויקט לקחת לו מנה, את המנה שקניתי לו", מסבירה רינה, אחת ממובילת המיזם. לכל בית עסק שמשתתף יש צנצנת ועליה מדבקה עם לוגו המיזם, בעל העסק מקבל קופסא עם ז'יטונים כשכל ז'יטון מסמל מנה בהמתנה שמישהו קנה ונכנס לצנצנת. "אפשר באמצעות הז'יטונים לראות אם יש מנה שמחכה, לפעמים לאנשים לא נעים לבוא ולבקש ישירות אז זה מאפשר לראות מרחוק ולדעת מתי מתאים לבוא ולבקש.", מוסיפה רינה.

צילום פרטי

בתור התחלה בחרו היוזמים להתמקד באזור הדרום, וכרגע הם מפעילים אותו כפיילוט בבאר שבע ובשדרות, שבהן כבר הצטרפו אליו כ-15 בתי עסק, בהם חומוסיות, פיצריות, פלאפליות ועוד. בהמשך, הם מקווים, הפרויקט יתפשט ויתרחב לכל רחבי הארץ. "אלו שתי ערים גדולות בדרום והיה לנו חשוב להתחיל כאן. חשוב לנו להסביר שהפרויקט לא מיועד רק לאנשים חסרי בית, אלא פשוט לכל מי שצריך, זה יכול להיות אנשים שקשה להם עם החשבונות וזקוקים למשהו לאכול, אנשים שאין להם כרגע. פשוט לעזור לקהילה", מוסיפה רינה.

איך עבד התהליך?

"פנינו לבעלי עסקים בעיר, בהתחלה רוב העסקים לא הבינו על מה אנחנו מדברים והיינו צריכים להסביר ולספר על המיזם... אבל בסוף היו עסקים שהביעו עניין והצטרפו אלינו. את הפרויקט התחלנו לפני שבועיים וכעת יש לנו שמונה עסקים שאיתנו בבאר שבע. שמענו על מישהו אחד שאכל מנה בהמתנה ישר בתחילתו של הפרויקט וזה כבר היה שווה את זה, מספיק לנו לדעת שבן אדם אחד אכל ושבע בזכות זה. בפרויקט יש גם משמעות גדולה לקהילה כולה, לא רק העסק נותן מעצמו, אלא גם כל אחד מאיתנו, העסק מתווך בין התושבים ומוביל לעזרה ההדדית".

 צילום פרטי

מה החשיבות בעיניכם של עשייה חברתית?

"התושבים הם חלק משמעותי בפרויקט. היינו רוצים שאנשים מתוך העיר יתפעלו את זה, יראו שהכל עובד כמו שצריך לאורך זמן, ירחיבו את המיזם בעיר. זה עוד יכול לצמוח ולגדול לכן נשמח לעזרת מתנדבים או גופים ועמותות מהעיר שרוצים להצטרף לפרויקט ולסייע לתפעל אותו. החשיבות של המיזם בעינינו עצומה כי מדובר בקהילה שעוזרת לקהילה, לחלשים בה. זה לא פרויקט זר שאנשים חיצוניים יעשו, אלא ממש התושבים עוזרים אחד לשני. אנחנו מקווים שאנשים שבאמת צריכים ישתמשו בזה ואנשים שיכולים באמת יקנו ויתנו מעצמם. המטרה של הפרויקט היא לגרום לאזרחי מדינת ישראל לקחת אחריות על החברה, האנשים הסובבים אותם, ולעזור לאחר גם במעשים היום יומיים".

מעוניינים לתרום 'מנה בהמתנה'? אלו העסקים שלוקחים חלק במיזם בבאר שבע: חומוס אבו דאבי, אלכסנדר ינאי 14  ; פיצה ג׳ין פיס, קק"ל 14  ; התימני, גרשון שופמן 17 ; ליברטי השמן, תחנה מרכזית באר שבע  ; הפלאפל והשווארמה הירוק, קק"ל 20   ; האופה, שדרות ירושלים 2 ; פלאפל השלום, דרך השלום 119 ; פלאפל סביב השעון, דרך מצדה 166.

 צילום פרטי

רוצים לסייע בתפעול השוטף של המיזם? בעלי עסקים רוצים לקחת חלק? פנו ל'מנה בהמתנה' בדף הפייסבוק: http://bit.ly/2FshWPo

 

מכירים עוד מיזמים חברתיים, פרויקטים או תושבים שמגיע להם צל"ש? ספרו לנו!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('45347191-dad0-4614-914e-d5c090b54fa3','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה