צל"ש השבוע: היוזמה החברתית 'You Are Here'

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('83df4749-029f-483b-bb7b-b777585831a7','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('83df4749-029f-483b-bb7b-b777585831a7','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7]]);})

שני תושבי באר שבע יזמו את חידושה של רחבת בית אשל בעיר העתיקה כדי להפוך אותה לנקודת מפגש נעימה וצבעונית עבור התושבים. את המזרקה השבורה והפסולת מחליפים ספסלים חדשים ואומנות ריצפה שמקשטים את הרחבה

ישנם תושבים הידועים בעשייה החברתית המאפיינת אותם, והפעם אנחנו רוצים לפרגן להם. מידי שבוע נחלק את 'צל"ש השבוע' לאנשים ויוזמות חברתיות שראויים לכך. השבוע אנחנו רוצים לפרגן ליוזמה החברתית לחידוש רחבת  "You Are Here" ברחוב בית אשל אותה הובילו שני תושבי העיר, סיון סער ודוד דורפמן. מדובר בפרויקט אומנות קהילתי מתחום ה- Creative Placemaking המבקש ליצור מקום מנוחה ומפגש עבור המבוגרים העוברים במקום בהלוך/חזור מקניותיהם וכמו כן ליצור נקודת מפגש צבעונית ומזמינה.

הפרויקט הובל ביוזמת שני תושבי העיר העתיקה. סיון סער -  יזמית בתחום ה- Creative Placemaking, אמנית ויוצרת וידאו ודוד דורפמן - יזם ועובד בחברה לעבודת בנייה ושיפוצים בבאר שבע והסביבה, מתמחה בעבודות שחזור ובחידושים מתחום החקלאות העירונית וגינון עירוני. הפרויקט בוצע בתמיכת מיזם Negev Now ובשיתוף עיריית באר שבע, מנהלת העיר העתיקה והתיירות, וקרן באר שבע. בעזרת עיריית באר  שבע ומנהלת העיר העתיקה, הוסרה מהרחבה בבית אשל מזרקה ישנה שהושחתה עם השנים ובמקום הותקנו ספסלים חדשים על מנת להסב אותו לפינת ישיבה לרווחת העוברים במקום. יחד עם הקהילה, ביקשו יוזמי הפרויקט להוסיף צבע במרחב ולסמן ברחבה את באר שבע כנקודת מפגש על מפת העולם. האומנות נוצרה בהשתתפות תושבי שכונת העיר העתיקה והשכונות הסמוכות.

סיון ודוד, צילום פרטי

הרעיון לחידוש הרחבה נולד מתוך הצורך ליצירת נקודת מפגש מזמינה לתושבים והולכי הרגל. על רחוב בית אשל הולכים הולכי רגל שעושים את דרכם לקניות ובחזרה. רובם אנשים מבוגרים הסוחבים עגלות וסלים כבדים. בנוסף, בשכונה מתגוררת קהילה צעירה שמבקשת לעצמה מקומות מפגש ובילוי שונים במרחב הציבורי. "בעבר ברחבה הייתה מזרקה שלא הייתה בשימוש כשהיא שבורה ברובה, אנשים זרקו לתוכה זבל, המקום היה מוזנח. בחרנו להציע את חידוש הרחבה בקול קורא של מיזם Negev Now מתוך ההבנה שבעיקר מי שהולך ועובר דרכה הם הולכי רגל מבוגרים שחוזרים מהקניות, ואין להם נקודה אחת נורמלית לשבת בה לאורך הדרך", מספרת לנו סיון שער, אחת מיוזמות הפרויקט.

מה עומד מאחורי האומנות שבחרתם לצייר ברחבה?

"הסיפור מאחורי עבודת האומנות על רצפת הרחבה הוא סביב נושא נקודת המפגש על מפת העולם. מתוך מצפן המצביע צפונה הממוקם במרכז הרחבה יוצאים חצים המורים לערי בירה שונות ברחבי העולם והמרחקים מהם. הערים השונות מבקשות לציין את המקומות מהם הגיעו קהילות שונות המייצרות לנו את הפסיפס האנושי המגוון של באר שבע. הדקלים ומפל המים הצמודים לשושנת הרוחות מבקשים לסמן את באר שבע כנווה מדבר של קהילות, תרבויות וחדשנות קהילתית באופן בו אנו לוקחים חלק פעיל בעיצוב המרחב הציבורי שלנו. מתחת מצוינת נקודת הציון המדויקת בה אנו נמצאים באותיות מוגדלות כדי שניתן יהיה לראות אותן בברור מהאוויר. לשושנת הרוחות נוסף מיצג על הגדר שעשוי מבקבוקים ממוחזרים המדמה קיר בוטני ירוק עד מלא בפריחה באמצע המדבר".

צילום פרטי

את האומנות ברחבה וחידושה עשו סיון ודוד יחד עם תושבי המקום ביום שיא מרוכז, כשכולם מגיעים בזמנם החופשי, לצבוע, להרכיב ולקחת חלק בשינוי המרחב הציבורי. סיון מוסיפה: "אנשים הגיעו בהתנדבות ונתנו מהזמן שלהם כדי לסייע, התושבים הם אלה שלוקחים אחריות על המרחב הציבורי ומעצבים אותו מחדש וכיף לראות את זה ולקחת בזה חלק". גם התגובות של עוברי האורח והולכי הרגל לא איחרו להגיע: "אנשים מגיעים ועברים שם ומחפשים את העיר ממנה הם הגיעו, התגובות מדהימות, כל אחד יכול להזדהות. אנשים מאוד שמחים ומברכים על כך".

יצירת האומנות ברחבת You Are Here"" מאוד גדולה כך שהאופן בו היא מעוצבת מאפשר לראות אותה בשלמותה רק מלמעלה. "הבחירה לעצב את היצירה בצורה כזו נובעת מתוך מסר המבקש להסתכל אל עבר העתיד. עיצוב עבודה שנדרשת טכנולוגיה מסוימת כדי לצלם אותה בשלמותה מבקשת למצב את באר שבע, כמקום בו ניתן לדמיין טכנולוגיות שעוד לא קיימות, יכולות שעוד שצריך להמציא אותן, וכאן המקום בו זה יקרה. אני מאמינה שבאר שבע, על המגוון האנושי והאופי הקהילתי שבה יחד עם הזיקה לחדשנות טכנולוגית שמתפתחת בה היא המקום בו הדברים האלה כבר קורים", מסבירה סיון.

צילום פרטי

מה החשיבות בעינייך של עשייה קהילתית ותרומה לקהילה?

"היום הטכנולוגיה מאוד שינתה את האופן בו אנחנו מתקשרים, אנשים פחות מתראים, תרבות הסמארטפונים מרחיקה אותנו ממי שסביבנו.. לכן היום יותר מתמיד אנחנו חייבים לייצר את הפלטפורמות לקשר בין אישי אחד עם השני. מקומות בהם אנשים נפגשים ועושים דברים יחד עם הידיים ויוצרים דברים היא פלטפורמה מדהימה בשביל יצירת הקשרים הללו. אותה התנדבות ועשייה מכל סוג שהיא, חשובה גם לשם העשייה אבל גם כדי ליצור את החיבור הזה בין מגוון אנשים שעושים משהו משותף יחד. אלו מפגשים שהיום הרבה יותר קשה לייצר וזה מה שחשוב בתרומה לקהילה ועשייה חברתית".

 צילום פרטי

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('6c2f9412-f1de-49b7-b4c0-dd15715c0dab','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה