צל"ש השבוע: בית הספר 'אמירים תל"י'

$(function(){setImageBanner('943df913-bff8-4233-8595-3f91a93256ab','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

מה הקשר בין הפועל באר שבע לבית ספר אמירים תל"י? ואיך השילוב בין השניים מקדם את המאבק בתופעת האלימות והגזענות בספורט? מדובר בשיתוף פעולה ייחודי בין בית הספר, הפועל "תדיראן" באר שבע והקונגרס היהודי העולמי שמצעיד את הילדים קדימה ומתמקד בחינוך כבר מהגיל הצעיר

ישנם פרויקטים בעיר באר שבע הדוגלים בקידום ערכים חברתיים, והפעם אנחנו רוצים לפרגן להם. מידי שבוע נחלק את 'צל"ש השבוע' לאנשים ומיזמים חברתיים שראויים לפרגון על הערכים שהם רוצים לקדם. השבוע, אנחנו רוצים לפרגן לבית הספר 'אמירים תל"י' על תכנית ה"כיתה כנבחרת" אותה הם מקיימים, בשיתוף פעולה עם מועדון הכדורגל הפועל "תדיראן" באר שבע והקונגרס היהודי העולמי. מדובר בתכנית ייחודית פורצת גבולות שמטרתה להצעיד את התלמידים קדימה בתוך בית הספר  בתחום הלימודי, החברתי והערכי ומחוץ לבית הספר להוריד את האלימות במגרשי הספורט.

יחד עם הקפטן מאור מליקסון

"התכנית התחילה בעקבות קול קורא של הקונגרס היהודי עולמי למוסדות חינוך המעוניינים להשתתף בפרויקט למיגור הגזענות בספורט. בבית הספר שלנו יש יהודים וערבים, ילדים מכל הדתות והעדות שלומדים יחד ולכן רצינו להשתתף", מסבירה רונית אברג'יל, רכזת פדגוגית ומובילת הפרויקט יחד עם מנהלת בית הספר, ירונה פרץ. התוכנית בנויה במודל ה"כיתה כנבחרת" הלקוח מעולם הספורט, בו כל כיתה היא נבחרת וכל מורה מאמן, תחת העיקרון: "אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד".

לכל תלמיד ותלמידה תפקיד בהתאם לחוזקות ולכישרונות שלו בתחומים השונים, הקיימים בביה"ס: התחום המדעי, המתמטי, הלשוני, שירה, מחול, המחזה וספורט. כמו בעולם הספורט גם בעולם האמיתי, המשמעת והנחישות מציבים רף גבוה עבור התלמידים למצוינות והצטיינות. כל צוות בית הספר התגייס לתכנית ולוקחים בה חלק המחנכות והמורות המקצועיות, כמו גם המורה לחינוך גופני, מדריכי הספורט ורכז החוגים. גם בחדר המורים מתנהלים על פי מודל זה- הצוות החינוכי כנבחרת ומנהלת בית הספר כמאמנת.

הצוות החינוכי כנבחרת ומנהלת בית הספר כמאמנת

"יום הפועל באר שבע"

כדי לייעל את הפרויקט עד כמה שאפשר וליצור חיבור אמוציונלי של הילדים לרעיון, בית הספר והקונגרס פנו אל מועדון הכדורגל הפועל "תדיראן" באר שבע לשיתוף פעולה. "מדובר בקבוצת כדורגל מצליחה, גאוות העיר, שבעיני התלמידים היא מותג, ובנוסף ה-DNA של הקבוצה וגם של בית הספר זהה מבחינת המבנה, גם שם משחקים יחד אנשים מכל הדתות ומשתפים פעולה בצורה נפלאה", אומרת רונית. הפרויקט יצא לדרך בתחילת השנה וזוכה עד כה להצלחה רבה, מדובר בשינוי מהותי פורץ דרך המתרחש בימים אלה בבית הספר ומורגש מאוד בקשרים החברתיים בתוך הכיתות ומחוצה להן, בתוכניות הלימודים ובהישגים הלימודיים.

אז איך זה עובד בפועל? בכל יום שני יש בבית הספר חגיגה של ממש- "יום הפועל באר שבע" מתקיים ובית הספר נצבע אדום, כשכל התלמידים מגיעים עם תלבושת של הפועל באר שבע. בכל שבוע מגיע מאמן מטעם הקבוצה לבית הספר ובכל פעם, על פי המערכת, מגיעה אליו כיתה לאימון. "כל הכיתה לבושה במדים מגיעה לאימון. לא מדובר באימון כדורגל סטנדרטי, אלא אימון מיוחד שמתבסס על ערכי הספורט שחשוב לנו להנחיל לילדים. ערכים כמו שיתוף פעולה, כבוד לזולת, עבודת צוות, קבלת האחר... כל האימון והפעילויות עוסקות באותו ערך שחשוב לנו להעביר לילדים, עם משימות שצריך לשתף פעולה עם הקבוצה כדי לנצח, משימות ספורטיביות עם כדור ועוד", מוסיפה רונית.

מתחילים את היום עם קצת יוגה

היא מספרת גם כי לכל אימון שכזה מגיעים מחנכת הכיתה ויועץ חינוכי מטעם הקונגרס היהודי העולמי לצפות בילדים כדי לדעת במה לחזק ולשפר אותם בהמשך. "המחנכת לאחר מכן מגיעה לשיעור עם אותה כיתה שעברה אימון ויודעת איך לשפר את היכולות של כל אחד מהילדים, מה היה לו יותר קשה ואיך להמשיך וליישם את הערכים הללו אצלם". מעבר לכך, הילדים מבית הספר גם מגיעים אחת לחודשיים למתקני האימון של הקבוצה ומתאמנים איתה, וילדים ששיפרו את ההתנהגות והראו התקדמות גם יקבלו צ'ופר, למשל כרטיס למשחק של הפועל באר שבע. אלו הן רק דוגמאות לפעילויות במסגרת התכנית שמדרבנות את הילדים להמשיך ולשפר הישגים.

תלמידי בית הספר

מחנכים לערכים

בית הספר אמירים תל"י לקח על עצמו להיות מוביל לטיפוח תרבות הגוף ומורשת הספורט, ומעבר לתכנית הייחודית, זה בא לידי ביטוי בכל מסגרת בית ספרית. בכל בוקר מתחילים את היום בבית הספר עם רבע שעה של התעמלות בוקר, בנוסף לחוגי העשרה בכל תחומי הספורט בשעות אחר הצהריים לילדים, "יש לנו יוגה, טניס שולחן, קפוארה, מחול, כדורסל... חשוב לנו לעודד את הילדים לעשות כמה שיותר ספורט כדרך חיים וגם לגרום להם ללמוד תוך כדי תנועה, עם שילוב שיעורים בחוץ וכדומה", מסבירה רונית.

התכנית הזו והדרך החדשה והספורטיבית של בית הספר משפרת את הישגיהם של התלמידים בכל המובנים ומנחילה להם ערכים חשובים, וזה מה שהיה חשוב להם להשיג. "יש לנו לוח מצטיינים שבועי בו בכל שבוע כל מחנכת נותנת לי את שם התלמיד המצטיין שלה. הילדים ממש מחכים לרגע פרסום המצטיינים ומתאמצים כל השבוע כדי להגיע ללוח, הם משקיעים ומתנהגים יפה כי חשוב להם להצליח. כך אנחנו מטמיעים בהם את הערכים החשובים לנו, הם מקסימים ומאוד מרגש לראות את ההתקדמות הגדולה שהם עושים", מספרת לנו רונית.

תלמידי בי"ס אמירים תל"י

שיתוף הפעולה עם הפועל "תדיראן" באר שבע משפיע בצורה חיובית על הילדים?

"מאוד. העובדה שגורמים מתוך המועדון, מאמנים, שחקני עבר ושחקני הווה מגיעים אלינו ומעבירים הרצאות לילדים זה עוזר להם מאוד, הם מדברים עם הילדים על חשיבות הערכים, ההתנהגות, כמה חשוב להיות אדם לפני הכל, לדבוק בחלום ולהשקיע. הילדים האלו מעריצים את הקבוצה, בשבילם מדובר בחלום. הגיעו אלינו למשל מאמנים מאתלטיקו מדריד שמשתפים פעולה עם הקבוצה והם איתרו שני ילדים מבית הספר שקיבלו מלגת ספורט ומשחקים בקבוצת הילדים. אי אפשר לתאר מה זה בשבילם. יש גם ילדים שמגיעים ממשפחות במצב סוציו אקונומי נמוך ועבורם הקשר הזה עם הקבוצה משמעותי מאוד, האלימות בבית הספר ירדה והשתפרנו בנושא. כל הילדים מחכים רק ל"יום הפועל באר שבע" שיגיע, הם מתרגשים ומשקיעים ורוצים לקחת חלק. זה מוביל לשפה משותפת בקרב כולם בבית הספר, גם אצל הצוות המקצועי, ההורים וגם בקרב הילדים שפשוט פורחים".

מצטלמים יחד עם בן ביטון

את מרגישה שיש שיפור בהתנהגות הילדים בעקבות התכנית?

"בהחלט, עברנו רק מספר חודשים ויש שיפור ענק אצל כולם, זו הצלחה גדולה. יש ילדים שהיו בעבר שקופים ופתאום מאוד בולטים. אם צריך לבנות טקס בבית הספר והיו ילדים שאף פעם לא הסכימו לקרוא קטעים ולעמוד על הבמה, פתאום הם עומדים ומדקלמים ולוקחים תפקיד וכיף לראות את השינוי הזה. אצלי בכיתה יש ילד שלא היה מוכן עד עכשיו להשתתף בהתעמלות הבוקר של בית הספר, ועכשיו הוא לא מוכן לפספס והוא אחד המובילים. התכנית הזו מבורכת בעניינו, כי השיפור בא לידי ביטוי בכל כך הרבה תחומים, גם לימודיים וגם חברתיים ואנחנו שמחים על כך".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('c11f26ab-0485-4892-902e-3c978a12450d','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה