צל"ש השבוע: אירוע "הסיפור שלנו"- ניצולות השואה שמספרות את סיפור חייהן

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('a33749c4-8363-40f0-8521-0afade9a7b8e','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('a33749c4-8363-40f0-8521-0afade9a7b8e','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7]]);})

ארבע סטודנטיות מתכנית 'בוחרים מחר לעד' מטעם הסוכנות היהודית, החליטו להרים יוזמה מיוחדת לכבוד יום השואה- אירוע "הסיפור שלנו" בו שתי ניצולות שואה יספרו את סיפורן לקהל הרחב

ישנם תושבים הידועים בעשייה החברתית המאפיינת אותם, והפעם אנחנו רוצים לפרגן להם. מידי שבוע נחלק את 'צל"ש השבוע' לאנשים שראויים לפרגון על העשייה החברתית שלהם למען האחר. השבוע, לכבוד יום הזיכרון לשואה ולגבורה, אנחנו רוצים לפרגן ליוזמה של ארבע סטודנטיות ממלגת "בוחרים מחר לעד" מטעם הסוכנות היהודית, אשר נותנות במה לניצולות השואה לספר את סיפורן. הצוות המוביל של היוזמה הן אביב תימור, עתליה זלוטוגורסקי, ענבר בן חורין ואנבל יעקב. את המלגה מלווה יעל ירון, עובדת סוציאלית, מטפלת ומנהלת היחידה להתנדבות במרכז ''עמך'' באר שבע.

צילום יוגב וענונו

מלווים את הניצולים

התכנית "בוחרים מחר לעד- באר שבע" של הסוכנות היהודית פועלת לקידום יוזמות קהילתיות לרווחת ניצולי השואה. בתוכנית הסטודנטים מלווים ניצולי שואה בקשר אישי, משתתפים בתוכנית הכשרה וכן מובילים מיזמים שונים עבור ניצולי השואה בעיר. תכנית בוחרים מחר לעד בב"ש פועלת בשותפות קרן היסוד, פדרציית ניו יורק וברוורד, קרן אוברשל, נשות אריה יהודה, הרוח הישראלית, נכסים ובנין, הקרן לרווחת ניצולי שואה ועמך ב"ש. עמותת עמך היא המרכז הישראלי לתמיכה נפשית וחברתית בניצולי שואה  שהוקמה על מנת להעניק טיפול נפשי, תמיכתי וחברתי לניצולי שואה ובני משפחותיהם.

"אנחנו מקיימים שיתוף פעולה עם עמך ב"ש, הם מסייעים ודואגים לנו, נותנים לנו הרבה מוטיבציה ומשמעות לעשייה שלנו במלגה. הם נותנים שירותים לניצולי השואה וזה מקום מדהים עבורם, מקום שעושה להם טוב", משתפת אנבל יעקב, אחת ממובילות היוזמה. הסטודנטיות משתפות פעולה עם העמותה לאורך כל השנה, וכעת הן מקיימות אירוע מיוחד ביום הזיכרון לשואה ולגבורה. האירוע "הסיפור שלנו" יתקיים באוניברסיטת בן גוריון, בתאריך 2.5.19 (יום השואה) בשעה 18:00. מטרת אירוע זה היא לתת במה לניצולי השואה לספר את סיפורם, בהשראת מיזם ''זיכרון בסלון'', ובמהלכו נשמע עדויות מפי הגברת מלכה ליברמן והגברת לידיה קורנייב.

לידיה קורנייב ומיכל הסטודנטית. צילום פרטי

סיפור השואה ממקור ראשון

"אנחנו מלווים את ניצולי השואה לאורך השנה, נפגשים איתם פעם בשבוע למשך שעתיים. הרעיון ליוזמה הוא בהשראת זיכרון בסלון, ניסינו לחשוב מה באמת ייתן תחושת משמעות. אם הייתי מסתכלת על יום השואה בעיניים של אדם מבוגר, איך הייתי רוצה להעביר את הסיפור שלי לאחרים", מסבירה אנבל. הסטודנטיות הסתכלו על זה מנקודת המבט של ניצולי השואה, אותם הן מלוות לאורך השנה. "זו הזדמנות של כולנו להתחבר לקהילה, ליצור חיבור בין צעירים למבוגרים, קשר בין דורי. הן רוצות לדבר, מוכנות להיפתח, אוהבות לשתף בסיפור החיים שלהן. היה לנו חשוב לשמור על האותנטיות של הסיפורים, לכן אחת מהניצולות תספר את הסיפור שלה בשפה הרוסית ואחת בעברית. זו הזדמנות חד פעמית לשמוע סיפור חיים שבעוד כמה שנים כבר לא נוכל לשמוע אותו ממקור ראשון", מוסיפה אנבל.

מלכה ליברמן היא ניצולת מחנה אושוויץ שבפולין ואם שכולה, בת 92, ילידת הונגריה. בגיל 17 עזבה מלכה, יחד עם משפחתה, את העיירה זילוך שבטרנסילבניה למחנה אושוויץ, אחיה נשלח לעבודות כפיה. אחיה הגדול, אחותה הקטנה, שני דודים ומלכה שרדו. אביה, אמה, אחיה הקטן ושאר משפחתם נספו. מלכה שרדה בזכות התחושה שעליה להציל את אחותה הקטנה, איתה עברה את כל המסע. מלכה התנדבה בקהילה כל חייה הבוגרים. היא תספר את סיפורה בשפה העברית. לידיה קורנייב היא ניצולת גטו אילניצה שבאוקראינה, בת 82, ילידת אוקראינה. כשהנאצים הגיעו לאוקראינה לידיה ומשפחתה הועברו לגטו אילניצה. לידיה, הוריה, שני אחיה ואחותה הצליחו לשרוד את כל תקופת המלחמה. לידיה היא מורה, עיתונאית וסופרת במקצועה, אשר כתבה שני ספרים על ילדותה בצל המלחמה. היא תספר את סיפורה בשפה הרוסית.

צילום פרטי

איך הרגשת כששמעת בפעם הראשונה את סיפור החיים של מלכה, ניצולת השואה אותה את מלווה?

"התחושה כששמעתי בפעם הראשונה את הסיפור שלה הייתה קודם כל שזה חשוב. רציתי לשמוע עוד ועוד, לגלות יותר, הרגשתי שאני בחיים לא אספיק לשמוע הכל... זה קשה, אבל כל כך חשוב. בסיפור שלה היא חושפת את האומץ, הגבורה, ערכים כמו 'ואהבת לרעך כמוך', למשל שגם בתוך הרעב ממנו הם סבלו היה להם חשוב לתת פת לחם למי שלא הרגיש טוב... כולם מוזמנים להגיע ולשמוע בעצמם את הסיפורים, להרוויח מהערב הזה ולשמוע ממקור ראשון. לראות נשים שהיו שם ושרדו את זה כדי לספר- זה רווח וזכות גדולה".

 מה החשיבות בעינייך של ליווי ניצולי שואה?

"ביום יום אתה לרוב שם דגש על עצמך, על ההישגים שלך, ההשכלה והתעסוקה שלך. אנחנו פחות מסתכלים ימינה ושמאלה, ככה זה אצל סטודנטים... אנחנו פחות רואים את הקהילה בעיר שעוברים אליה, את התושבים... לכן ליווי ניצולי שואה וגם קשישים זה משהו שמאוד ממלא. היו להם חיים מלאים, יש להם תובנות, ידע, ניסיון חיים, והם מאוד רוצים את הקשר וכמהים לו. זה כמו שתהיה לך חברה מאוד מאוד חכמה, לשבת שעתיים בשבוע ופשוט לדבר עם אישה חכמה, אישה שרוצה לספר את הסיפור שלה, שיקשיבו לה... זה פשוט כיף. זה גם עוזר לנו ליצור קשרים בסביבה שאנחנו חיים בה ולהשקיע חלק מהאנרגיה שלנו בלהסתכל החוצה ולא רק על עצמנו. זה ממלא ואני פשוט נהנית".

 

"הסיפור שלנו", יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יום חמישי 02/05/19 בשעה 18:00, אוניברסיטת בן גוריון. מפגש אחד יתקיים בעברית והשני ברוסית. לפרטים נוספים והרשמה:

בעברית: https://forms.gle/2wJzr9DusPDBoDXU7

ברוסית: https://forms.gle/kRyA99ahbMR6UfRi8

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('c4ac46ca-f44d-4bb8-bca1-1aacc0ac6149','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה