לרגל יום החיות הבינלאומי - ראיון מיוחד עם צוות העובדים של גן החיות הגדול בנגב

$(function(){setImageBanner('bf570fc9-7fa4-4d55-8ac6-3b4025d668d2','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

ב-4 לחודש (יום ב' האחרון) צוין יום החיות הבינלאומי. ולכבוד המאורע החשוב, יצאנו לשמוע ממי שנמצא בשטח ומכיר את החיות המיוחדות של ה-"נגב zoo" יותר טוב מכולם. ולא תאמינו בן כמה בעל החיים הכי מבוגר בגן

קרדיט - נגב zoo

לרגל יום החיות הבינלאומי שנחגג ממש השבוע, נפגשנו עם הצוות המסור של גן החיות "נגב ZOO", על מנת לשמוע מהם קצת על המבחר החיות המגוון שמתגוררים במתחם הענק שנמצא בפאתי באר שבע. כמו כן שמענו מהם קצת על התמודדות בטיפול מספר כה רב של מינים של חיות, וגם את דעתם על אופן הטיפול הכללי של בעלי החיים בארץ. בגן עצמו חיים יחד בהרמוניה מושלמת מעל 100 מינים שונים של עופות, יונקים וזוחלים מהארץ והעולם.

תולדות הגן מתחילים עוד בשנות ה-50, עוד כשהיה פינת חי שהקימה המורה מניה אוריאלי, בשנת 1954, בבית הספר שורשים שבשכונת נווה נוי. עם השנים החלה פינת חי זו לשרת גם קהל שלא קשור לבית הספר ולקבל סיוע תקציבי מעיריית באר שבע. 

בשנת 1979 החליף ד"ר חיים סיון את אוריאלי בניהול כשהיא עברה להיות מגייסת הכספים העיקרית של פינת החי. בשנת 1985 הועבר הגן לשטח של 1,000 מטר מרובע, ששימש קודם את מעברת חצרים. בתקופה זו הגן העסיק עובדים בתקן של שתיים וחצי משרות. על כן מרבית העבודה נעשתה בידי מתנדבים. בשנת 2011 הגן עבר לאחריות עיריית באר שבע, והוא מנוהל ע"י חברת כיוונים. אם קבלת האחריות לגן על ידי חברת כיוונים מונה מר זיו רשף לנהל את הגן, והוא מכהן בתפקיד זה גם כיום.

לפני שניגע קצת באילו סוגי בעלי חיים יש אצלכם, האם הגן הוא גם טיפולי בהכשרתו?

"גן החיות נגב zoo הינו גן החיות הגדול בנגב ומשתרע על שטח של כ- 50 דונם. חלק מבעלי החיים בגן הינם חיות בר אשר הובאו אלינו לצורך קבלת טיפול רפואי לאחר שנמצאו פצועים בשטח. בגן הם זוכים לקבלת טיפול רפואי ולשיקום עד אשר הם שבים לאיתנם, במידה ואין באפשרות החיה לחזור ולשרוד בטבע, אנחנו מעניקים להם בית חם אצלנו בגן".

"המפגש האישי והקרוב עם בעלי החיים הוא מיוחד במינו. אנו שואפים לשמור על הקשר המיוחד והאוהב בין בעלי החיים, הטבע והאדם, וכחלק מתפיסת עולמנו, הדוגלת בקידום וחינוך לסבלנות וסובלנות בין האדם לחברו ובין האדם לסביבתו, הגן מקיים שיתוף פעולה פורה עם מספר עמותות וארגונים ובעיקר עם אגודת "עמי" העוסקת בשיקום מבוגרים ונוער בעלי מוגבלויות ומסייע בכך באמצעות שילובם בעבודות החזקת הגן ובטיפול בבעלי החיים".קרדיט - נגב zoo

האם התקציב שאתם מקבלים מתורמים מספיק בשביל להחזיק את הגן?

"הגן לא מוחזק ע"י תורמים, הגן ממומן מהכנסות מביקור מבקרים פרטיים וקבוצות וישנו גם תקציב שנתי שמועבר מעיריית באר שבע . בימים אלה נבנה גן חיות אינטראקטיבי חדש הראשון מסוגו בעולם ושמו "מדבריום", ראש העיר מר רוביק דנילוביץ רתם למהלך הענק את קרן התרומות של האחים מנדל (שתרמו גם להקמת הלונדע) ואת מפעל הפיס ויחד עם עיריית באר שבע הם מקימים את פרויקט הענק הזה, המדבריום עתיד להיפתח בתחילת שנת 2023, ויביא בשורה חדשה לעיר באר שבע. כבר היום הרבה גני חיות מהעולם מתעניינים בפרויקט הענק שישלב בתוכו גן חיות וחוויה אינטרקטיבית למבקר. בשבוע שעבר מנהל הגן העביר הרצאה לארגון החיות האירופאי בדבר הגן החדש והתגובות היו נלהבות מהחדשנות של הפרויקט".

מה החיה הכי "אקזוטית" שחיה בגן?

"יש מס' חיות מיוחדות ובולטות בנגב zoo, ביניהן - האריות הלבנים היחידים במדינת ישראל, משפחת קנגרו מתוקה, קופים בבונים ועוד".

מי החיה הכי מבוגרת/צעירה?

"החיה המבוגרת ביותר בגן הוא הנשר הרקולס וגילו - 47, החיות הצעירות ביותר בגן הם הצבאים שנולדו אצלנו רמזי ובאשיר.

האם יש זנים מיוחדים שאין בגנים אחרים בארץ?

"מינים, לא זנים. ויש המון, כמו נחשים כגון: זעמן אוכפים, תלום קשקשים מדברי, חנק, פתן שחור, שפיפון, עכן חרטומים, אפעה. יונקים כגון: צבי הנגב, צבוע מפוספס, זאב אפור ועופות כגון: בז נודד, מגלן קדוש אפריקאי, חסידות שחורות, עיט זהוב, עיט ניצי, רחם, בז עצים, בז ערב, זרון פס ולילית מצויה".

לרגל יום החיות הבינלאומי – האם נושא הטיפול בבעלי חיים בארץ ובבאר שבע בפרט הוא משהו שמדאיג את בעלי הגן ועובדיו?

"כן, וזו סוגיה ארוכה ומרוכבת. העולם נמצא בפתחו של משבר אקלים הפוגע בסביבה, בחיות הבר וכן באדם. אנחנו מתקרבים לנקודת אל-חזור בה כבר לא נוכל לתקן את הנזק שאנחנו גורמים לסביבה ולחיות הבר".טיפול מסור לאורך כל השנה. קרדיט - נגב zooקרדיט - נגב zoo

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('fd60cc1c-9663-464b-9496-d164f95f4d89','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה