למה כורתים את העצים במדרחוב קק"ל?

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('8000f24b-115a-4450-a43e-0413e411d1bd','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('8000f24b-115a-4450-a43e-0413e411d1bd','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7]]);})

מצילים את העצים של קק"ל: אמש,תושבי העיר העתיקה קמה לבוקר עצוב בו החלו לכרות 29 עצים במדרחוב קק"ל. במהלך עבודות הכריתה של העצים, רות תושבת השכונה לא הייתה מוכנה לעמוד מנגד בלי לעשות דבר, והחליטה להגן על העצים בגופה "נשבר לי הלב ברמות, היו לי דמעות בעיניים וכמעט התחלתי לבכות"

יש כאלה שמחבקים עצים, ויש כאלה שמגינים עליהם בגופם: אמש, רות השקס מצאה את עצמה נאבקת בהחלטת העירייה לכרות את העצים המרשימים והגדולים שבמדרחוב קק"ל. המאבק התחיל בטלפונים וגיוס אנשים למחאה, ונגמר בעמידה איתנה אל מול הטרקטורים במסר ברור וחד כנגד כריתת העצים.

העצים במדרחוב קק"ל מסייעים להצללה, מייצרים נוף ירוק במרחב העירוני, ובכך הופכים את ההליכה בו לנעימה יותר עבור ההולכים והשבים. לעצים במרחב העירוני חשיבות רבה, והם הופכים את העיר לידידותית יותר עבור הסביבה. "באר שבע היא עיר מדברית, כל טיפת צל היא מאוד חשובה. הרבה מתושבי השכונה ותושבי העיר בכלל, נהנים מהעסקים הפועלים בקק"ל, חנויות ובתי קפה, וכעת הם לא יוכלו לשבת בצל". אומרת רות. "גם אם התוכנית היא בעתיד לנטוע עצים בוגרים, לא משקפים לנו מה התוכנית אז אנחנו לא יודעים מה המשמעות של החידוש הזה. המשמעות בטווח המיידי היא שלא נוכל ללכת שם יותר, והתעבורה הרגלית שם תלך ותפחת".

צילום: פרטי

רות, כמו תושבים נוספים בעיר העתיקה גילתה על כריתת העצים לאחר שהיא התחילה ללא כל התראה מראש, וכאשר ניסתה לפנות לפקיד היערות העירוני לא היה מענה. "הבעיה בפרסום רישיון הכריתה, ומה שמנע מאיתנו להגיש ערעור בזמן 14 יום לפני, היה העובדה שנכתב כי הכריתה תתבצע 'בין רחובות ההסתדרות לטרומפלדור'- אזור רחב מאוד בו נכללים רחובות רבים, ולא היה כתוב במפורש מדרחוב קק"ל" אומרת רות.

הנושא הפך מדובר בקבוצת התושבים של העיר העתיקה, וכך נפתחה קבוצה חדשה: "עצי מדרחוב קק"ל ז"ל". לקבוצה הצטרפו 30 תושבים כולל שתי פעילות איכות הסביבה, שמוחות פעם אחר פעם על הליך שיתוף ציבור לא תקין בנושא כריתת עצים. "יש רשימה של רישיונות בדף בתת קטגוריה באתר העירייה, צריך לעבוד קשה כדי למצוא אותו. המידע לא נגיש ולא מוצף לציבור". במחקר שערכו התושבים גילו כי יצא רישיון לכריתה כבר באוקטובר 2020, כאמור, ללא ציון שם הרחוב "קק"ל" ולכן לא ניתנה להם ההזדמנות להגיש ערעור בנושא.

צילום: פרטי

העצים אמנם נכרתו עם רישיון, אך הדבר לא פורסם לתושבים, ולא ניתן מענה מפקיד יערות עירוני מדוע הוחלט לכרות את העצים. רות ניסתה לפנות לגורמים רבים, ביניהם עיריית באר שבע, משרד החקלאות, המשרד להגנת הסביבה, פקידי יערות קק"ל וארגונים ירוקים. מעיריית באר שבע נמסר לה: "במסגרת שדרוג רחוב קק"ל, בוצע סקר עצים מקיף לבדיקת בריאותם, יציבותם ובטיחותם של העצים. לאחר בדיקת הסקר מהיבטי המבנה, מחלות, פגיעה בשורשים, בטיחות וכו', אושרה כריתתם של העצים והוצאו אישורי כריתה על פי כל דין. חשוב לציין שכל בקשת כריתה נבחנת בכובד ראש ולאחר ביצוע בדיקה מעמיקה ומקיפה".

אך התגובה אינה עונה על עיקרי הבעיה, כפי שרות מתארת: "ראשית, נשמח לקבל את דוחות הסקר. שנית- הרישיון שניתן היה לקוי מכיוון שלא צוין בו שם הרחוב, קק"ל. ומדוע לא נעשה שיתוף ציבור התושבים לפני המעשה? בסופו של יום ייתכן שיש הרבה תירוצים טובים לכריתת העצים, קשה להעתיק עצים או שיישתלו במקומם עצים בוגרים, אבל זה עדיין לא מכריח בעיני כזו פעולה חסרת תקדים של כריתת 29 ביומיים, אפשר לחשוב יצירתי ולשפץ מסביב לעצים בני 50 60, בטח ובטח ללא שיתוף ציבור ראוי ופרסום".

צילום: פרטי

"אני תושבת העיר כבר 9 שנים ומאוד אוהבת את האזור, אני לא פעילת איכות הסביבה או משהו כזה, פשוט ראיתי את העבודות בדרך מארוחת הצהרים ונשבר לי הלב ברמות, היו לי דמעות בעיניים כמעט התחלתי לבכות. זה מאוד כואב לראות עץ בן 50 שנה נכרת" רות מספרת. "מדובר בעצים שנתנו לנו הרבה צל, הפכו את המדרחוב למאוד יפה ולמקום שכייף ללכת בו". ככל הנראה תחושות אלו הובילו אותה לחסום בגופה את הטרקטורים שהגיעו לכרות את העצים.

הבוקר, גילתה רות כי העץ שעליו הגנה בגופה נכרת. "העצים של קק"ל כבר נכרתו, את הנעשה אין להשיב, המטרה שלי היא לא להפסיק את המאבק כי יש גם תוכניות להמשך הכריתה של העצים הנותרים. לא משנה מה קורה באיזה שכונה זה קורה, למה לא להשאיר את הציבור מיודע על דברים כאלה"?

פגשנו לריאיון גם את חביבה פדיה, משוררת וסופרת ישראלית ופרופסור במחלקה להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת בן גוריון, אחת הפעילות הבולטות בעיר בנושא: "יש לי היסטוריה ובטן מלאה על כריתת עצים בבאר שבע, בגלל שנאבקתי מאבקים קשים על כריתות ברחובות נוספים בעיר. אני חושבת שהמאבק הציבורי צריך להחריף ולהרחיק לכת. בכל העולם כרגע נלחמים להשאיר את העצים בתוך הערים, כאן בבאר שבע אין תודעה של שימור, כל דבר הולך למען הנדל"ן. העובדה שלא באים ותולים מודעה, יוצרת מצב שהציבור לא יכול לדעת את זה מראש, ואנשים יוצאים להיאבק רק כאשר רואים את הבולדוזרים".

בעקבות האירועים הללו, ביום שבת הקרוב תתקיים מחאה בה ישתתפו המתנגדים לכריתת העצים המתגוררים בשכונה. המגיעים למחאה התבקשו להגיע בלבוש שחור ולהביא מטריות בעקבות המחסור בצל באזור.

תוכן גולשים על פי סעיף 27א

מעיריית באר שבע נמסר בתגובה: "מדובר בכריתה אשר בוצעה לאחר סקר מקיף וקבלת אישור כחוק ע"י הגורמים המוסמכים לכך. סקר העצים המקיף שנערך, בחן מספר היבטים בהם גם את נושא הבטיחות.כאמור בתום הסקר הרחב הונפק אישור לכריתת העצים. החברה הכלכלית לפיתוח באר שבע מבצעת ברחוב קק"ל עבודות שידרוג נרחבות הכוללות החלפת תשתיות ופיתוח סביבתי. בנוגע להנגשת מידע לציבור-כל פרוייקט מובא לידיעת (כולל הנ"ל) מובא לידיעת הציבור באופן רחב בכל אמצעי הפרסום העומדים לרשות העירייה". 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('d41ca74f-b49a-4c8f-8900-0d0a01cd3c87','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה