לאחר חודש של שיקום: החוזר לטבע צבי שנדרס בשוגג וניצל ברגע האחרון

$(function(){setImageBanner('9bedbe3e-ec1b-4956-86b8-4d3c574b54c9','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

הבעל דרס בשוגג, האישה הצליחה למצוא את הצבי הפצוע ולקרוא לעזרה – הצבי ניצל ולאחרונה הושב לטבע. הוא שוחרר על ידי פקחי רשות הטבע והגנים באזור הערבה הדרומית אחרי חודש של שיקום בבית החולים לחיות בר בספארי רמת גן

קרדיט - ספארי רמת גן

התרגשות גדולה בדרום הארץ, אחרי שהשבוע הושב לטבע צבי נגב ששהה בשיקום בבית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן. לפני כחודש, דניאל תושב האזור יצא בשעת בוקר מוקדמת לעבודה, ובדרכו על כביש 90 פגע בשוגג בצבי.

דניאל המודאג עצר, ניסה לבדוק את מצבו של הצבי אך ללא הצלחה. הוא עזב את המקום שבור לב וביקש מאשתו אמי שתגיע לנקודה ותנסה לראות אם היא מצליחה לעזור לחיה האומללה. אמי הגיעה לנקודה והצליחה לאתר את הצבי, כשראתה שהוא עדיין בחיים אך פצוע, מיד התקשרה לחי בר יטבתה כדי לקבל סיוע. הצוות חבר אליה מיד ואסף את הצבי להמשך טיפול בבית החולים לחיות בר בספארי רמת גן כדי לנסות להצילו.

אמי מספרת: "קיבלתי שיחת טלפון מדניאל שהיה ממש בהלם, הוא מאוד דאג לצבי, ביקש שאלך לחפש אותו. כל כך שמחתי שהצלחתי למצוא אותו ושדיווחנו לרשות הטבע והגנים למרות שהמצב היה נראה לא פשוט. כששמעתי שהצליחו להציל אותו הרגשתי כאילו קיבלתי מתנת יום הולדת ענקית, זה היה כל כך משמח".

ערן גיסיס, פקח אזור ערבה דרומית ברשות הטבע והגנים: "הצבי בתחילה עוד ניסה להימלט מאיתנו כשהתקרבנו אליו, אבל לא היו לא הרבה כוחות. התגנבתי מאחוריו לאט לאט, הנחתי על ראשו כיסוי כדי שלא יכנס ללחץ, ולקחנו אותו לבית החולים לחיות בר בספארי רמת גן להמשך טיפול. אמי ודניאל נהגו בצורה נכונה, הם לא התעלמו מהחיה שנפגעה, לקחו אחריות וקראו לעזרתנו, רק כך הצלנו את הפרט הצעיר. מקרי דריסה שלא בכוונה קורים, חשוב אם בטעות דרסתם – ליצור קשר עם מוקד הרשות (3639*), במקרה הזה, זה הציל חיים".

קרדיט צילום: ערן גיסיס, רשות הטבע והגנים

בבדיקות בבית החולים, הצוות ראה כי התנהגותו של הצבי לא תקינה ויכולה להעיד על פגיעה עצבית, וכן הצבי הגיע כשזנבו פצוע ושבור ועם חשד לפגיעת חוט שדרה אחורית. לאחר בדיקה נוירולוגית של פרופסור מרב שמיר - נוירולוגית וטרינרית מומחית, שמיר קבעה כי הפגיעה העצבית יכולה להיגרם מטראומת ראש או ממחלה זיהומית, ולכן הצבי החל לקבל טיפול תומך לשתי הבעיות האפשריות. לשמחתם הרבה של כלל הגורמים, הצבי החל להראות שיפור במצבו הנוירולוגי, הזנב לא הצליח להתאחות כראוי, לכן בוצע תהליך כריתת זנב. אמש, אחרי חודש בשיקום, הושב הצבי חזרה לביתו הטבעי.

ד"ר ניצן שגב, אקולוגית מחוז דרום ברשות הטבע והגנים: "אזור הערבה הדרומית נמצא בלחצי פיתוח מאוד גדולים בשנים האחרונות, גם של בינוי וגם של כבישים, הוספת שדה תעופה, בניית שדות סולאריים ועוד. מתוך כך, שטח המחייה הטבעי של הצבאים מצטמצם מיום ליום והחיכוך בינם לביננו עולה. אנחנו רואים עוד ועוד מקרי דריסה, הציבור חייב לנהוג באחריות, לנסוע בזהירות באזורי המחיה של חיות הבר ובמקרה וקרתה דריסה – מייד לדווח"

מספר הדריסות המתועדות בשנה הוא כ-2,000 בעלי חיים, בפועל המספר גבוה יותר שכן בעלי החיים הנספרים הם אלה שנותרו על הכביש או בצדדיו, בעוד רבים אחרים נפגעים ומתים הרחק מהכביש ולא תמיד מתגלים. כמו כן קיימת הטיה לבעלי חיים גדולים ובינוניים בעוד שמספר הזוחלים, דו-חיים וציפורי שיר הוא גדול מאוד אך אין כיום יכולת לאמוד אותו במדויק.

צבי הנגב, הוא אחד משלושה מיני צבאים החיים בארצנו, רשות הטבע והגנים עוקבת באופן קבע אחרי מצב אוכלוסיות הצבאים כאינדיקטורים על מצב הטבע הישראלי כולו. בשנת 2022, נספרו כ-1889 פרטים מצבי הנגב, בשנת 2023 לא התקיימה ספירה בשל המלחמה. צבי הנגב מוגדר כמין שעתידו בסכנה, הוא שוכן באזורים מדבריים פתוחים בנגב ובערבה – מהנגב המערבי וחוף ים המלח ועד אילת.

כבר 60 שנה שרשות הטבע והגנים שומרת על הטבע, הנוף, חיות הבר ואתרי המורשת. בחודש שמירת טבע, שמתקיים מדי שנה באביב, ניתן לציבור הצצה למאמצי שמירת הטבע בארץ. רשות הטבע והגנים מזמינה את הציבור לצאת לשמורות הטבע והגנים הלאומיים ולראות את העבודה שנעשית, וגם ליהנות מהטבע הישראלי בתפארתו.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('3cfff642-d74d-4a72-a152-5be4bf10015d','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה