"כשהחברות יתרבו, המשקיעים יעקבו"

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('2963866f-e38a-4b3b-817b-be404c1f88ed','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('2963866f-e38a-4b3b-817b-be404c1f88ed','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7]]);})

מי אמר שאין הייטק בבאר שבע? חברת Funatix התחילה בקטן בדירת חדר בשכונה ג', אך בעזרת צוות מוכשר ומקומי, משקיעים מחו"ל, אבל יותר מהכול בעזרת עבודה קשה - הם מתפתחים בקצב מסחרר וממש לא מתכוונים לעצור.

קרדיט - רותם שרון

במשך השנים הדעה הרווחת לגבי העיר ב"ש ותושביה נעה בין – "עיר פועלים שעובדים קשה מהבוקר עד הערב" לבין הדעה כי בב"ש יש חומר אנושי אינטליגנטי ביותר, כזה שמוכן לטרוף את העולם ולפרוץ גבולות חדשים – בתרבות, בספורט, במדע וכמובן בהייטק. אך למרות זאת לא מן הנמנע, כי כל אלו אשר מוכנים לעולם הגדול ימהרו לחפש אותו בערי המרכז – הרי אין ספק שמרכז הכלכלה הוא בת"א והסביבה, אבל יש כאלו שלא מוכנים לעזוב, להפך, להישאר בבאר שבע מבחינתם זוהי דרך חיים ואמירה משמעותית שבא להגיד – " יש חומר אנושי מעולה ופוטנציאל ענק – אין סיבה לא להישאר פה ולהתפתח כאן"

חברת Funatix קמה לפני 6 שנים כאן בעיר באר שבע על ידי שני סטודנטים לתואר ראשון בבן גוריון – יוני בן שמחון ולישר בכר, הראשון פה מהעיר השני התאהב בה והחליט להישאר, וככה בזמן שהם מנסים לסיים תואר הוחלט להקים משהו אחר, מתוך דירת הסטודנטים שלהם ברחוב וינגייט החליטו שני החברים כי הם רוצים לעשות משהו משמעותי בחייהם – סטרטאפ בדמותם ובצלמם שייתן את הטון בעולם ההייטק ובאופן ספציפי יותר – בעולם הפנטזי.

על פי ההגדרה היבשה פנטזי (Fantasy) הוא משחק שבו אוהדי כדורגל מקבלים הזדמנות להיות מאמנים של קבוצה וירטואלית משלהם שמבוססת על שחקנים אמיתיים והביצועים שלהם מהעולם האמיתי – זהו שוק ענק שתופס תאוצה במיוחד באמריקה בהמון ענפים מפוטבול, בייסבול וכמובן כדורסל. פה בארץ נעמדת החברה כאחת החלוצות בתחום כאשר הליגה הישראלית היא רק ההתחלה מבחינתם.

פגשנו את שלושת המשפיעים בחברה לשיחה על החברה, על ההחלטה להישאר בב"ש ועל העתיד – שאין ספק לרגע שהוא ורוד.

 צוות עבודה צעיר ומקומי. קרדיט - רותם שרון

ליוני ולישר הקמת החברה הייתה קפיצה ראשונה למים העמוקים בתור בעלי חברה שכן הם המקימים והיוצרים של הסטרטאפ, וההתחלה הייתה תקופה שהם זוכרים לטובה, התקופה שעיצבה את החברה ואת הדרך בה בחרו ללכת - "התחלנו בדירת קטנה ברחוב וינגייט, היינו באמצע התואר והעסקנו 3 עובדים שהיו לצידנו במשך כל השנה וחצי הראשונה ואיתנו עד היום, היינו נפגשים כולם בדירה בבוקר מזיזים את הספות ויושבים כולם ביחד בסלון, ככה עד השעות הקטנות של הלילה לשם מטרה אחת - לקדם ולשפר את הפרוייקט, כותבים קוד במשך שעות על גבי שעות, עובדים על פיתוח עסקי ועיצובים. זאת באמת הייתה תקופה אחרת - קצת רומנטית אפילו ". אוהד לעומת זאת כבר שנים בתחום ההייטק – "התחלתי כמפתח תוכנה ומשם  עברתי לניהול ולצד העסקי. בעשור האחרון אני מלווה ומשקיע בסטרטאפים".

הקשר בינים נוצר לפני כמה שנים דרך אור בן שושן, מנהל קרן ההון סיכון SIBF (בשותפות עם אביב כהן) שמוערכת כרגע בשווי של 150 מיליון דולר, כלומר גם כרישי הייטק מעורבים ונותנים את הטון בתחום שהולך ומתפתח במהירות רבה, וכך גם הביקוש אליו – הצוות ברובו באר שבעי וזהו צעד מכוון לגמרי – יוני – "רוב הצוות באר שבעי, יש גם כמה שהעתיקו את המגורים שלהם לדרום. האידיאל שלנו הוא לגייס דרומיים כיוון שהעבודה מתבצעת מהמשרדים שלנו בב"ש. יחד עם זאת אנחנו, ואני מניח שעוד חברות מרגישים את הקושי במציאת כוח אדם רלוונטי לתחום שלנו פה בדרום. היום אנחנו צוות של 18 עובדים כאן בארץ, ועוד 6 עובדים בחו"ל

כן יש קושי כזה? למרות שפה בבן גוריון יש מחלקת הנדסת תוכנה ומחשוב בין הטובות שיש?

לישר – "קשה בעיקר למצוא פה כוח אדם מנוסה כיוון שעד לפני מספר שנים, מחוסר היצע של משרות בדרום, הרוב המוחלט עבר למרכז הארץ לכן רוב האנשים המנוסים עובדים היום במרכז".

לישר בכר ויוני בן שמחון. קרדיט - Funatixובאר שבע הייתה המקום הטבעי לפתוח בו את החברה?

יוני – "מבחינתי כן, מעבר לעובדה שהקמנו את החברה במהלך התואר כשאני ולישר גרנו פה (הוא בכלל מהצפון) תמיד כיוונתי שהמרכז של החברה יישאר פה, בגלל שאני מאמין גדול בעיר ובהתפתחות שלה ובחומר האנושי שיש פה וכן גם בגלל ההטבות שהמדינה מעניקה לחברות מהסוג שלנו שמתבססות בדרום".

קרדיט - רותם שרוןכמה קשה לבוא לפרויקט כזה, שבונה את עצמו מההתחלה? כלומר בלי יותר מידי חברות להשוואה  באופן העבודה?

יוני – " אני חושב שהקושי העיקרי לא מגיע ממקום שקשה למצוא דוגמאות להשוואה, אלא דווקא התחום עצמו שדורש יותר מהכול נחישות, התמדה ואמונה במוצר שלך ובמה שאתה מנסה לבנות, בשונה מעסק אחר, בחברות טכנולוגיה יכול לקחת זמן מה עד שמתחילים לקבל פידבק מהלקוחות והוא יכול להתבטא בהורדות, שימוש וכו'. עד אז הקושי העיקרי הוא לשכנע את המשקיעים, העובדים, החברים והמשפחה שהרעיון הוא טוב ושהוא יכול להצליח.

מבחינת לישר אין שום בעיה בלהתחיל מאפס, להפך, גודל האתגר רק מדרבן אנשים בתחום שלהם לדחוף קדימה ולנסות לחדש – " אני חושב שאחת מהתכונות הכי חשובות ליזמים, זה היכולת לנווט בחושך, לקפוץ למים, להתנסות, לדעת לטעות ולהשתפר. הניסיון שלנו עזר לנו מעט אבל את הרוב היינו צריכים ללמוד על בשרנו, זה מכשל".

ההתחלה הייתה כמובן קשה, שיחות רבות עם משקיעים מהארץ ומחו"ל, אין סוף מצגות והגשות אבל כשהמוצר טוב כך גם הביקוש אליו עולה, ולמרות שאצל חברות מהדרום המאבק על כיס המשקיעים  קשה יותר מחברות באיזור המרכז, לטענתם יש כוח גדל ועולה כאן בבאר שבע שלא מפחד מהאתגר – "יש פה קהילה מדהימה של היי טק שהולכת וגדלה ויש כמה גופים שעוזרים לקדם את האקו סיסטם הטכנולוגי המקומי ביניהם TECH7.

מה אפשר לעשות על מנת למשוך משקיעים כאן לנגב?

יוני  - "יש בנגב משקיעים, אני חושב שדווקא בהקשר הזה הפעולות שנעשות ברמה הלאומית (הטבות מיסוי וכו') לחברות היי טק בפריפריה עוזרות. למעשה הקרן הראשונה שהשקיעה בנו SIBF היא קרן שהוקמה בבאר שבע.

לישר – "מודעות מודעות מודעות, עוד כנסים, עוד כתבות, עוד מצגות, עוד תמונות ובעיקר עוד סיפורי הצלחה. מעבר לכך, תמיכה של העירייה בהקמת וסבסוד מתחמי עבודה, מענקים ועזרה בתשלומי המס וסיוע בעזרת ייעוץ יכול לשפר את המגמה ולהביא לכך שבאר שבע תהיה מרכז הייטק לא רק ארצי, אלא אפילו בינלאומי".

קרדיט - רותם שרוןהצלע השלישית בחברה – אוהד קריסטל כבר ראה בקריירה שלו כמה וכמה חברות חדשות וצעירות אבל זאת יותר מכולם בהחלט תפסה לו מקום של הערכה בליבו ואת תשומת ליבו. לפני כשלוש שנים נעשה המפגש ביניהם, בהתחלה שימש כיועץ אך לאחר מכן נכנס בהדרגה כמשקיע ולבסוף התמנה למנכ"ל.

אוהד קריסטל. קרדיט - Funatixחשבת שתמצא מקום חם בב"ש, מבחינה מקצועית ואישית?

האמת שלא עניין אותי המיקום הגיאוגרפי. היזמים והמוצר כל כך הרשימו אותי שהמרחק לא היווה שיקול.

עם הזמן כמובן למדתי להכיר את העיר ואת האנשים ובהחלט גיליתי בית שני.

כמה קשה לבוא לסטרטאפ ש"לא שלך" ולתת את הדעת על דברים כאלו ואחרים?

עקרונית זה אמור להיות קשה. אבל יוני ולישר קיבלו אותי בזרועות פתוחות, אנחנו משלימים צוות מצוין. כיום  אני מרגיש שהחברה שלי. אני חלק ממנה והיא ממני.

מה היקף הביקוש בעולם? ישראל נמצאת במקום טוב מבחינת שימוש במשחק?

יוני –"בעולם מדובר בתעשייה עצומה עם מאות מיליונים של משתמשים. ישראל היא המדינה בה השקנו את המוצר, אנחנו חיים את הכדורגל המקומי ואנחנו חלק מהקהל אז טבעי שפה יהיה לנו קל יותר להצליח".

אוהד – "אנחנו פועלים לפי זכויות רשמיות במדינות שונות ביניהן יוון, מקסיקו סרביה ואוקראינה. רמת המעורבות במשחק של הישראלים משקפת ביצועים הגבוהים מפי 2 מהממוצע בתעשיית משחקי הספורט".

הכניסה אל ליגות כמו יוון ומקסיקו הם חלק מתהליך ההתפתחות הטבעי של החברה הצעירה והרעננה הזאת, והם לא מתכוונים לעצור כאן – השוק רחב והביקוש גבוה, והם מאמינים שאין סיבה לא לחלום רחוק.

מה הלאה? יש לעסק שכזה עוד מקום להתפתח אליו?

אנחנו תמיד שואפים להתפתח ובמציאות שלנו מי שלא מתפתח נעלם. אז התשובה היא בוודאי, סוגי ספורט נוספים, מוצרים נלווים ועוד. אנחנו בהחלט עובדים גם במישורים האלו.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('a3cce18e-c7d1-4789-9bc2-f561769fceb9','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,true,33745,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('a3cce18e-c7d1-4789-9bc2-f561769fceb9','/dyncontent/2024/3/17/a7a9b135-4a9e-4155-bd24-72abff96bf88.jpg',17627,'מכללה טכנולוגית 0324 אייטם',525,78,true,33745,'Image','');},7]]);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה