חג הספר בצל הקורונה

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('194fcf5e-31ee-439e-9f23-9cfd988d028c','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('194fcf5e-31ee-439e-9f23-9cfd988d028c','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7]]);})

השנה נחגוג את חג הספר בצל הקורונה וזו הזדמנות לטפח קריאת ספרים משותפת עם ילדי הבית! צוות קלינאיות התקשורת בכללית מחוז דרום ריכזו עבורכם את הטיפים וההמלצות לקריאת ספרים שכדאי לכם לאמץ

חג הספר מצויין השנה לצד שגרת הקורונה, אין אמנם ירידי ספרים ומפגשי סופרים והחגיגה היחידה המורגשת היא חגיגת מבצעים, אך גם את ההזדמנות הזאת אפשר וכדאי לנצל כדי להתחיל ולקרוא יחד עם הקטנטנים בבית, לקריאה המשותפת יש יתרונות רבים ולצוות קלינאיות התקשורת בכללית מחוז דרום יש הרבה מה לספר בעניין.

"בספרות המקצועית מתוארת חשיבות הקראת ספרים להתפתחות הילד במכלול תחומים- החל מפיתוח שפה והעשרתה, עידוד חשיבה (פתרון בעיות, גמישות, הסקת מסקנות), הבנת יחסים חברתיים ואף התמודדות עם רגשות וקונפליקטים", מסבירה לימור אושרי אדמוני, מנהלת קלינאיות תקשורת מחוזי, "הקראת ספרים תורמת גם להכנת הילדים לסוגי הלמידה ולהפגנת הידע המקובלים בבית הספר. מעבר לכך, ילדים לומדים על התרבות בה הם גדלים, באמצעות דרכי הבניית משמעות מספרים וקישור תוכנם לידע על אודות העולם האמיתי".

לימור מסבירה כי על פי החוקרים, חשיבות הדרך בה המבוגר קורא את הסיפור לילד, חשובה כמעט כמו הסיפור עצמו. כאשר הקריאה מהווה מקור הנאה להורים, הם יהפכו את הקריאה למהנה ומשמעותית גם עבור ילדיהם. כמו כן, באמצעות שיח מאתגר קוגניטיבית, המוגדר כ "שיח לא מיידי" וכולל עירוב מסקנות, ניבויים, הרחבות, הקשרים בין הטקסט לעולם, נתינת מידע והסברים על השפה או הכתוב, ההורה יפתח צוהר לילד להתקדמות והעשרה בתחומים נוספים.

"במיוחד לאור זאת חשוב לוודא שחווית הקריאה היא חוויה נעימה ומזמינה, עבור ההורה והילד, החל מהסביבה הפיזית (ישיבה במקום נח- מיטה/ספה/שטיח), סביבה שקטה, בחירת הספר המתאים, מועד ההקראה ועוד .. והכי חשוב שהקריאה תהיה מהנה!" .

לספרים יתרונות רבים והם מיועדים לילדים ומבוגרים בכל הגילאים ובכל רמות התפקוד ומצליחים בדרך מהנה להשיג מטרות בתחומים שונים: 

  • מעודדים דמיון וחשיבה
  • מפתחים את טווח הריכוז והקשב
  • משמשים כאמצעי ליצירת קשר ועידוד שיח
  • מאפשרים העלאת מגוון תכנים ומבנים שפתיים
  • חושפים לאוצר מילים ולידע עולם חדש
  • משמשים כאמצעי תיווך לחשיבה סימבולית והפשטה מילולית
  • מעודדים ניצני אוריינות והקראתם נמצאה כמנבאת כישורים אורייניים מאוחרים
  • יוצרים הזדמנויות לחוויה משותפת מהנה!

 צילום אילוסטרציה Shutterstock

לרגל חג הספר הכינו ליטל בוסתן ונועם אברהמי, קלינאיות התקשורת מהיחידה ההתפתחותית בבאר שבע טיפים והמלצות לקריאת ספרים משותפת שכדאי לאמץ, במיוחד בימים אלה בהם השהות בבית היא ממושכת יותר מהרגיל:

לפני שמתחילים.. כדאי לקיים שיחה מקדימה עם הילד על נושא הסיפור שהוא עומד לשמוע. כך אפשר לברר מה ידע העולם של הילד ביחס לנושא שבו עוסק הכתוב. כך גם ניתן לכוון את הילד אל התכנים שבהם הוא יפגוש בהמשך.

לומר דברים ברגש- הרבה יותר מעניין לקרוא בהתלהבות, בעוצמה וטון דיבור מגוונים.  נדגיש ונאט את קצב הדיבור בחרוזים ומילים שאנו רוצים ללמד את ילדנו.

לקיחת תור בקריאה- קריאה בקול הינה הזדמנות מצוינת לפעול על פי תור. כשאנו משתהים, אנו מאפשרים לילדנו להשלים מילים, לשתף במחשבותיו, לקשר לאירועי חיים ולשאול שאלות.

לאפשר לעצמנו לשנות- הטקסט בספר לא מחייב!
ניתן ורצוי לספר את הספר בהתאם לרמת השפה של הילד או מעט מעליה. אפשר לשנות

את שם הגיבור והאירועים שקרו במהלך הסיפור, כך שיעניינו ויתאימו לנסיבות החיים של הילד. אם הילד נהנה מעמוד מסוים ומפיק ממנו הרבה, אנו יכולים להתעכב זמן רב על אותו העמוד ולעבור במהירות על עמודים אחרים ופחות מעניינים. זה בסדר גמור לקרוא רק עמוד אחד או שניים מתוך ספר, לא חייב להשלים את כולו בבת אחת.

לחזור, לחזור ושוב לחזור-  במקרים רבים הילד ירצה לחזור לאותו הסיפור. אנו יכולים לנסות להציע ספרים אחרים, אבל עלינו להכיר בכך שספר מסוים זה חשוב לילד ברגע זה. החזרה מאפשרת לילד בטחון, הבנה מעמיקה ופניות לחשיבה ודיון. הבה נקרא אותו שוב, בכל ההתלהבות והמרץ!

 

איך לבחור את הספר המתאים?

שתפו את הילד בבחירת הספר, התחשבו בהעדפותיו ותחומי העניין שלו.

הרשימה להלן הינה חלקית ומהווה בסיס רעיוני לעבודה עם ספרים. כל ספר יכול לשמש למטרות מגוונות במגוון גילאים. גם ילדים גדולים שכבר רכשו מיומנויות קריאה, יפיקו תועלת רבה מהקשבה לסיפור שמקריא מבוגר. במצב זה, הילד פנוי יותר להבנה של הטקסט, חשיבה ודיון עליו.

 

שלב I : ספרים לפעוטות ולילדים בגיל התפתחותי של רכישת מילים ראשונות, יצירת קשב משותף והנאה מאינטראקציה הדדית

על הספרים להיות קשיחים, עם ציורים ברורים ואטרקטיביים. ניתן ומומלץ להשתמש בספרים שניתן לבצע בהם מניפולציות (עם חלוניות, קולות, מרקמים וכו')

 

ספרים לדוגמה

מטרות

ספרי תמונות

חשיפה לאוצר מילים

איפה פינוקי,  דגדוגים

קשב משותף והנאה משותפת

הבנת מילות שאלה ומשפט פשוט

ברכבת יושבת ארנבת

חשיפה לקולות ראשוניים, משפטים פשוטים, חריזה, הטיות  מין..

תירס חם

משפטים פשוטים, הרחבת אוצר מילים פעלי, הטיות מין

מעשה בחמישה בלונים

הפקת משפטים פשוטים, הפקת משפטי סיבה. התייחסות לרגשות

 

שלב II : ספרים לגיל הרך ולילדים הנמצאים בשלב הפקת צירופים עד משפט פשוט

על הספרים לפנות לתחומי העניין של הילד. מומלץ שיהיה מבנה של סיפור (רצף אירועים, בעיה ופתרונה..) ואוצר מילים חדש וגבוה. הספר יפנה לדמיון ולרמת ההבנה של הילדים וישלב משפטים פשוטים שונים, חריזה, חזרתיות.

ספרים לדוגמה

מטרות

בבית שלי, איה פלוטו

חשיפה לאוצר מילים פעלי

משפטים פשוטים ומחוברים

אליעזר והגזר, איילת מטיילת,
לבד על המרבד

הפקת צירופים ומשפטים פשוטים
רצף תהליכים, מילות יחס מרחביות, סיבתיות

מרים והים, חתול גדול חתול קטן

תארים, צירופים, הבנת מילות שאלה

העכבר והתפוח, דובי נוסע

מיליות יחס, משפטים פשוטים ומורכבים, קטגוריות סמנטיות

 

 

 שלב III : ספרים לגילאי גן ולילדים בשלב הפקת משפט פשוט ואילך

המשך עקרונות משלב קודם, מבנה סיפור ושפה מורכבים יותר. 

ספרים לדוגמה

מטרות

פשפש מתלבש

פעלים ספציפיים, קטגוריית פרטי לבוש

הבית של יעל

מילות יחס מרחביות, סיבתיות, פתרון בעיות

הטיול של רוזי

משפטים מחוברים, פעלים

לקוף יש בעיה, לילה טוב גורילה

משפטים מורכבים, פתרון בעיות וניבוי, תאוריית המיינד (נקודת מבט, רגשות ומחשבות של אדם אחר)

הלו הלו אבא

הבנת אבסורד, משפטים מורכבים

 

קריאה מהנה!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('b67d3a60-736e-4ccc-b5e3-98391ead2daa','/dyncontent/2024/3/17/a7a9b135-4a9e-4155-bd24-72abff96bf88.jpg',17627,'מכללה טכנולוגית 0324 אייטם',525,78,true,33745,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('b67d3a60-736e-4ccc-b5e3-98391ead2daa','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,true,33745,'Image','');},7]]);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה