"זה תחושה שיש מישהו מאחורי עם בוסט של אנרגיה שמעצימה אותי מבחינה חברתית"

$(function(){setImageBanner('64d484e7-f956-420b-b430-e8e9af4c9291','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

זה סיפור על חיבור מיוחד בין שתי נשים- דניאלה ברון וקטיה נובק מבאר שבע. הקשר בין השתיים במסגרת פעילות 'פותחים עתיד' סייע לקטיה בתור ילדה צעירה עולה חדשה מבלארוס לצלוח את ההסתגלות לחיים החדשים, את ההשתלבות החברתית ובהמשך בחיזוק הביטחון העצמי והרצון שלה עצמה להיות מטפלת

קטיה נובק, כיום בת 23 ומתגוררת בבאר שבע, עלתה לארץ מבלארוס בשנת 2001 והיה לה מאד קשה להסתגל לחברת הילדים בעיר ערד בה היא גרה, אם זה מבחינת שפה, מקום ותרבות חדשה וזה הוביל לכך שהייתה מאוד ביישנית, מופנמת וסגורה.

כשהגיעה לחטיבה, המחנכת שלה סיפרה לה לראשונה על התוכנית של פותחים עתיד, חברת בת של הסוכנות היהודית, הפועלת ב-36 רשויות מקומיות בפריפריה למען ילדים הנמצאים במצבי סיכון. המחנכת הסבירה לה שאם היא רוצה לשפר את הביטחון העצמי שלה, ולהתחבר עם ילדים בני גילה היא תוכל לקבל סיוע וליווי מ"נאמנה" שתסייע לה בכל מה שהיא צריכה מבחינה רגשית וחינוכית. קטיה זוכרת שהחליטה לנסות ובחרה להמשיך בתוכנית שעשתה לה רק טוב. "אני זוכרת שזה מאוד פיתח אצלי את הביטחון העצמי, זה נתן לי תחושה של גב, שיש מישהו מאחורי עם בוסט של אנרגיה שמעצימה אותי מבחינה חברתית. הפכתי לילדה יותר שמחה, ופתוחה", מספרת קטיה.

את ה"בוסט", לדבריה, קיבלה קטיה מהקשר עם דניאלה ברון, שעבדה בתחום ההוראה והייתה "נאמנה" של תכנית 'פותחים עתיד' בערד. כיום דניאלה בת 37 , מתגוררת כיום במושב חוסן שבגליל עם בתה בת ה-12.5, בוגרת לימודי הוראה.

קטיה נובק- פותחים עתיד. צילום: ענת מחנאי

בצעירותה התחתנה עם "ערדניק" ועבדה באותם השנים בתחום המלונאות כשהתגוררו בדרום. באחד הימים כשעבדה כמזכירת מנכ"ל מלון רימונים, היא זוכרת שנתקלה במודעה בעיתון "הצבי" המקומי  שתפסה לך את העין. היא לא חיפשה בכלל להחליף עבודה אבל תמיד היה לה חלום ומחשבה לעבוד עם ילדים, זה כנראה הגיעה אצלה מהבית. הוריה היו מורים, אחיה היה מורה אף הוא והרקע החינוכי והעבודה עם ילדים היו תמיד נוכחים ומשמעותיים בבית שבו גדלה והתבגרה.

היא חשבה על תפקיד בעתיד שיהיה עבורה משמעותי, ועבודה עם בנות צעירות מאוד קרצה לה, דניאלה הרגישה שמשהו מבפנים דוחף אותה לכיוון. "הרגשתי תחושה פנימית שאמרה לי שזה מה שאני צריכה לעשות. הרגשתי לפתע שאני צריכה להוות מודל עבור הנערות ופחות להיות בתפקיד של מורה ולכן תפקיד הנאמנה בתוכנית של פותחים עתיד היה בדיוק מה שחיפשתי", מספרת דניאלה.

כששואלים אותה "מה זה היה עבורה להיות בתפקיד "נאמנה"? היא משתפת מה הבנות הצעירות אומרות עליה. "וואו. זו שאלה קשה כי יש בתוכה המון דברים וחלקים. הדבר הכי משמעותי שאם תשאלו את הבנות מה דניאלה עבורן – הן יגידו שדניאלה היא כמו אמא שלהן". דניאלה אכן מייצרת יחסי קרבה עם הבנות שהיא מלווה בתוכנית של פותחים עתיד, אלא שבניגוד לאמא , שלא תמיד מספרים לה הכל כדי שלא תכעס או תתאכזב, לדניאלה הן מספרות הכל.

דניאלה מפותחים עתיד ובתה נועם. צילום: לימור אבודרה

את קטיה נובק, היא הכירה כשהגיעה אליה בכיתה ז' בערד עם קשיים אישיים וחברתיים. ילדה רזה, שקטה עם שיער ארך בלונדיני שמאוד רצתה להשתלב ולהיות מקובלת מבחינה חברתית, אבל היתה ילדה מופנמת, ביישנית עם חוסר ביטחון. אמה של קטיה גידלה אותה כאם חד הורית והייתה עובדת שעות נוספות בים המלח כדי להביא פרנסה הביתה. עם הליווי הצמוד של דניאלה, קטיה הלכה ופרחה ותוך שנתיים כשהגיעה לכיתה ט', מצאה את עצמה חברתית והתפתחה אישית לנערה מדהימה. בנוסף היה במשפחה קושי מצד האב, שהתגורר בזמנו בחיפה ולא שמר על קשר עם בתו. קטיה ביקשה מדניאלה לעזור לה לחבר ביניהם וליצור קשר מחדש, וכך לתקופה מסויימת בחייה, בתיווך מלא של דניאלה, קטיה ואביה הצליחו לשמור על קשר. "אני היום רואה את קטיה כבוגרת של התוכנית ואני מתמלאת גאווה על מי שהיא הפכה להיות", משתפת דניאלה.

מבחינה משפחתית דניאלה, אם כן, מאד סייעה להקטיה לחיזוק הקשר עם אבא שלה, היא מאד סייעה בשחרור הכעסים שמנעו ממנה את הקשר, היא גם מאד עזרה לה חברתית ליצור חיבורים חבריים וגם לשמור על קשר טוב עם אמה שלה – היא זוכרת שדניאלה ממש נתנה לה את הלב. זה גרם לה לחשוב שהיא רוצה בעתיד לטפל באנשים, ללמוד פסיכולוגיה או טיפול. קטיה, כיום בת 23, בוגרת תכנית פותחים עתיד, סיימה את בית הספר עם תעודת מקצוע בכלכלה וניהול, עשתה שירות צבאי מלא וכרגע מתגוררת בבאר שבע. לאחרונה השלימה לימודי  NLP (חשיבה חיובית) כדי לייצר לעצמה את העתיד שהיא רוצה עבור עצמה- ומה שבטוח יהיה בו הרבה עזרה ונתינה למען האחר.

 

'פותחים עתיד' הינה עמותה, חברת בת של הסוכנות היהודית הפועלת משנת 2006, ב-36 ישובים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל למען ילדים ומשפחות המצויים במצבי סיכון. פותחים עתיד פועלת להעניק לילדים ומשפחותיהם בטחון, כלים והזדמנות שווה לממש את הפוטנציאל האישי הטמון בהם תוך הנגשת השירותים החברתיים, עידוד מעורבות משפחתית ויצירת סביבה חינוכית תומכת.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('d13192a0-2dc9-4caa-9fe9-c4d8d1e84e76','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה