"הטיפול עם הסוסים יוצר מרחב בטוח"

$(function(){setImageBanner('d7a50b14-8063-4782-ace5-efb5f8a832fa','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

היא החליטה ליצור פעילות בה לוחמים משוחררים וחיילים שחווים פוסט טראומה יעברו טיפול בעזרת סוסים כדי לסייע להם. הכירו את ה"טוויסט החברתי" של רות זכריה

רות זכריה יצרה טיפול בעזרת סוסים ללא רכיבה ללוחמים משוחררים ולכל חייל/ת שנחשפו לאירועים קשים במהלך שירותם הצבאי במטרה לסייע להם להתמודד עם פוסט טראומה. את הפעילות הזו עושה רות בעסק שלה בחוות הסוסים במושב תאשור במסגרת תכנית "הטוויסט החברתי" של ארגון ארץעיר. על התהליך שעברה, הרעיון לפרויקט והתחושות סיפרה רות ל'באר שבע נט': "הפעילות מאפשרת להתגבר על חסמים. השינוי מתרחש בזכות היכולת של הסוס לקרוא את האדם שמולו".

צילום פרטי

11 נשים מהדרום לקחו על עצמן אתגר לא פשוט: להוסיף לעסק "טוויסט" קטן – נישה חברתית שמרוויחים בה פעמיים, שורת רווח כלכלית וחברתית. במהלך התוכנית למדו המשתתפות על מודלים של עסקים חברתיים ואיך מיישמים אותם הלכה למעשה, נפגשו עם יזמים חברתיים ומנטוריות ותכננו מה יהיה הטוויסט שלהן בעסק. אחת מהנשים האלו היא רות זכריה ממושב תאשור, בת 59 נשואה ואימא לשלוש בנות. רות היא מטפלת באמצעות סוסים ויצרה תכנית מרוכזת של טיפול בעזרת סוסים ללא רכיבה ללוחמים משוחררים בכלל, ולכל חייל/ת שנחשפו לאירועים קשים במהלך שירותם הצבאי. האהבה שלה לסוסים הגיעה כחלק מתהליך של שיקום וצמיחה שהיא עברה בעצמה אחרי שירותה הצבאי.

"עד גיל 20 הייתי משוכנעת שהכול אפשרי אם רק אתעקש מספיק. הייתי נחושה להוכיח לעולם ש"אני יכולה לעשות כל מה שגבר יכול לעשות" והמילה פחד ממש לא הייתה חלק מאוצר המילים שלי", סיפרה רות ל'באר שבע נט', "כל זה השתנה במהלך השירות הצבאי שלי, כשתאונה סתמית ניפצה לי את הבועה והסיטה אותי מהמסלול ל- 10 שנים". רות השתחררה עם אבחנה של פוסט טראומה וכעבור מספר שנים של תהליך עצמי הגיעה לסוסים. היא החלה בעבודה באורוות כמתנדבת בחוות סוסים ומשם צמחה: "עם הזמן סיימתי בהצלחה קורס מדריכים לרכיבה טיפולית הראשון שנפתח בארץ ו"פצחתי" בקריירה שנמשכה קרוב ל- 10 שנים .במהלך השנים הקמתי משפחה, למדתי תואר ראשון ושני, כשהסוסים בחצר כחלק מהחיים האישיים כשברקע כל הזמן חיפשתי איך לחזור ולשלב את הסוסים גם לחיים המקצועיים .כשנחשפתי לפני כ- 10 שנים למודל הייחודי של פסיכותרפיה בעזרת סוסים ללא רכיבה, הבנתי שמצאתי את מה שאני רוצה לעשות".

צילום פרטי

ספרי על שילוב התכנית הטוויסט החברתי בעסק שלך, מאיפה הגיע הרעיון לעזור ללוחמים משוחררים?

"זה הגיע מצד אחד מתוך הידיעה שיש כאן מודל, של טיפול בעזרת סוסים שיכול לעזור, ומצד שני בעקבות הקולות מהשטח, הורים שעומדים חסרי אונים מול הילד שלא באמת חזר , חברים של הבנות שלי שמנסים בכל הכוח להמשיך הלאה אבל המשקל של ה"קיטבג" מושך אותם למטה... כ- 15% מכלל לוחמי צה"ל המשוחררים מתמודדים עם תסמינים פוסט טראומטיים. אלו תסמינים שמשפיעים על היכולת לתפקוד מיטבי וללא ספק פוגעים באיכות החיים אבל עדיין לא התגבשו לרמה של הפרעה פוסט טראומטית. אלו חיילים ולוחמים שבמהלך שירותם הצבאי נחשפו לאירועים ומראות קשים, נושאים עימם צלקות בלתי נראות אשר בהעדר עיבוד נכון עשויות לגרום לקשיים ומועקות- גם זמן רב לאחר השחרור הרשמי בבקו"ם. למרות ההתקדמות הרבה במחקר ובשיח הציבורי, עדיין קיימות תחושות בושה ואשמה קשות , יחס שלילי כלפי טיפול נפשי, חוסר אמון במטפלים ותפיסה לפיה טיפול נפשי אינו יעיל, במקביל למבוכה וחשש שמא יתפסו כ"חלשים" מונע מרבים מהם לבקש עזרה, אז זה המקום שרציתי לסייע".

איך הטיפול באמצעות סוסים מסייע לחיילים והלוחמים המשוחררים?

"פסיכותרפיה בסיוע סוסים זה מודל חוויתי של התמודדות באמצעות התנסות ולא דיבורים בסביבה נורמטיבית של חוות סוסים. הפעילות מאפשרת להתגבר על חסמים אלו ולקבל את הטיפול שהם כל כך צריכים מבלי להרגיש שהם מוותרים על כבודם העצמי. השינוי מתרחש בזכות היכולת של הסוס לקרוא את האדם שמולו ולשקף את זה בחזרה בלי לשפוט או "להביע דעה". למשתתפים ניתנת הזדמנות להתייחס לאובדנים ולמשמעותם, לתת ביטוי לרגשות כעס או אשמה. בנוסף להזדמנות לזיהוי כוחות ומשאבי חוסן אישיים ותרגול דרכי התמודדות פונקציונליות".

קרדיט עמוס זאנה

אז מה זה המודל ומה כל כך מיוחד בו?

"כעיקרון ישנם שני סוגים של טיפול בעזרת סוסים: רכיבה טיפולית כשמה כן היא כוללת רכיבה על גב הסוס וטיפול בסוס כאשר הדגש הוא על המדריך המלמד את הרוכב טכניקה וכללים לשיפור היכולת . הסוג השני, זה שאנו מיישמים בפרויקט הטוויסט החברתי, הוא  Equine Assisted Psychotherapy או בקיצור EAP בו את נעזרת בדפוסי ההתנהגות של סוסים בטבע במטרה לסייע למטופלים בתחום הרגשי וההתנהגותי. הדגש הוא על יכולות אנושיות ולא לימודי סוסים כאשר מודל העבודה מושתת על עבודת צוות של פסיכותרפיסט ואיש סוסים מומחים לטיפול בעזרת סוסים. המפגש בין המשתתפים לסוסים הוא ישיר ובלתי אמצעי, כשהסוסים והאנשים חופשיים להיות עצמם. תנאים אלה יוצרים עבור המשתתפים מרחב בטוח רגשית שבו הם יכולים לעשות עבודה אישית עמוקה ביותר בזמן קצר. מוקד הפעילות הוא בממשק המתהווה בין הסוסים למשתתפים ולהפך".

מה המסר שהיית רוצה להעביר לנשים הדרומיות?

"חירום? שגרה? חירום? האמת היא שכאן ב"עוטף" אנחנו אף פעם לא באמת מתרחקים מהסכנה... (ועכשיו גם "קורונה במבצע"), כדי לעזור לילדים שלנו וגם לעצמינו להתמודד בהצלחה עם המצב, צריך לקבל את העובדה שזו המציאות וללמוד מהסוסים איך לפתח אסטרטגית התמודדות של "ערנות גמישה" - מעבר גמיש בין מצבים הדורשים דריכות לאלו המאפשרים רגיעה . איך זה קשור לסוסים? הסוס בטבע הוא בעל חיים נטרף, כדי לשרוד הוא חייב כל הזמן לעמוד על המשמר. אבל כדי לחיות ולא רק לשרוד הוא צריך גם לנוח, לשחק וליהנות וזה המסר שלי עבור כולם".

 צילום פרטי

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('8a5a4e89-046c-471b-9000-e343a39e81ca','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה