בעלי עסקים מקומיים בבאר שבע: "נפלנו בין הכיסאות"

$(function(){setImageBanner('6b402feb-387e-444a-bcca-b417a3845613','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

רגע לפני תחילת ההגבלות החדשות וההחלטה לגבי סגירת המסעדות, שמענו מהעסקים הקטנים בבאר שבע שנפתחו לפני פרוץ הקורונה ונותרו ללא סיוע

"יש תחושה מאוד קשה, תחושה של חוסר אונים, אתה משקיע את כל מה שיש לך בעסק ופתאום זה מאיים על הבריאות שלך ושל המשפחה שלך ועל הפרנסה, מאיים על כל מה שיש לנו. אנחנו צופים כל ערב במהדורת החדשות בפחד ובחוסר וודאות", סיפר ל'באר שבע נט', אוראל עטייה, בעל עסק קטן בבאר שבע. גם עמרי ריינגולד שפתח עם שותפים לפני מספר חודשים בית קפה בשכונה ב' בעיר אמר: "זה מצב מורכב לעסק חדש, גם ככה יש חוסר וודאות כשפותחים עסק. אם הייתה וודאות לגבי ההנחיות ועזרה מהמדינה היינו יודעים להיערך".

רגע לפני ההחלטה האם לסגור את המסעדות או לאפשר ישיבה בחוץ בעקבות העלייה בתחלואה בשל הקורונה, שוחחנו עם בעלי עסקים מקומיים בבאר שבע, שפתחו את העסק לפני מספר חודשים ומשתפים בקשיים, בהיערכות מחדש ובקריאה שלהם לעזרה מצד המדינה: "אנחנו לא זכאים לקבל שקל מהמענקים של המדינה, זה מאיים על הפרנסה שלנו".

החלטת הממשלה, להעניק מענקים חד פעמיים לכל אזרח בישראל עוררו מחלוקת רבה. המשבר הכלכלי שפוקד את מדינת ישראל לא פוסח על העסקים הקטנים בעיר באר שבע, שחלקם לא זכאים לאף מענק. ברשתות החברתיות נשמעות יותר ויותר קריאות לחזק עסקים קטנים בבאר שבע, ולקנות דווקא אצלם, רגע לפני שיוטל סגר כללי. אחד מהם הוא אוראל עטייה, בן 29 מבאר שבע, נשוי ואב לשלושה ילדים, שרצה לנסות את מזלו לפני מספר חודשים ולפתוח עסק קטן כפי שחלם. ואכן בחודש ינואר האחרון הוא פתח סניף של ״חומוס אליהו״ במגדלי הרכבת. הוא לא תיאר לעצמו שמגיפה עולמית תפרוץ ותוביל למשבר כלכלי שיאיים על החלום שלו.

צילום פרטי

"בגלל שפתחתי את העסק בחודש ינואר האחרון, אני לא זכאי לקבל שקל מהמענקים של המדינה. דווקא עסקים קטנים וחדשים, זקוקים לסיוע הזה. בפעם הראשונה שהיה סגר הפסדנו אלפי שקלים אחרי שקנינו סחורה רבה ולא יכולנו לעבוד", סיפר אוראל ל'באר שבע נט', "יש לנו את התשלומים הראשונים שפרוסים, למשל על שכירות, זכיינות וציוד, אז ברגע שסוגרים לי את העסק אין לי אפשרות לעבוד ולהביא הכנסות".

עסק נוסף שנפתח לאחרונה הוא בית הקפה 'רגע, מקום בפארק' שנמצא בפארק הסופרים בשכונה ב' בעיר, עליו סיפרנו לכם בעבר ב'באר שבע נט'. "זה מצב מורכב לעסק חדש, יש חוסר וודאות סביב כל המצב, אם יהיה פתאום סגר כללי אין לנו מה לעשות. לא קיבלנו שקל מהמדינה", סיפר ל'באר שבע נט' עמרי ריינגולד, אחד מהבעלים של בית הקפה, "כשהיה את הסגר הראשון ניסינו לקבל הלוואה במסלול קורונה ואפילו את זה לא קיבלנו. כל העסקים שפתחו מתחילת שנת 2020 נפלו בין הכיסאות. הם מבקשים להציג להם מחזורי פעילות של שנת 2018 ו-2019 כי המענקים מבוססים על זה. אבל לא הרווחנו בזמן הזה כי רק פתחנו כעסק חדש אז לא היה לנו איך להוכיח להם שמעולם באמת לא הרווחנו. אין לאף אחד תשובות בשבילנו".

בעלי בית הקפה 'רגע, מקום בפארק'. קרדיט: רעות האס

מה תעשו החל ממחר? כיצד נערכתם?

אוראל: "אם יחליטו בסוף לסגור אותנו נעבור למתכונת של משלוחים וטייק אוואי, שזה משהו שאנחנו עושים גם עכשיו. יש לנו גם אופציה לישיבה בחוץ תחת פרגולה עם ארבעה כיווני אוויר ואפשר לשבת בחוץ. אנחנו תלויים בהחלטה של המדינה ומחכים לשמוע מה יהיה".

עמרי: "אנחנו נקפל את השולחנות והכיסאות, אז כן נעשה טייק אוואי כמו עכשיו, היתרון שלנו שאנחנו נמצאים בפארק אז אנשים יכולים לבוא ולקחת את הקפה או הסנדוויץ' ולשבת רחוק במרחבים של הדשא, במרחק אחד מהשני. זה כמו חבל הצלה בשבילנו. מצד שני אנחנו כן מנסים להקטין את המלאי שלנו כדי לנסות ולהיות ערוכים אל הלא נודע, יש מסעדות אחרות שנאלצות לסגור וכתוצאה מכך גם הספקים נקלעים לקשיים ואולי לא יגיעו עם חלק מהסחורה לאזור באר שבע, זה מאתגר ואנחנו מנסים להיות ערוכים עד כמה שאפשר".

עד כמה הפגיעה הזו קשה בעסק מקומי מתחיל?

אוראל: "לעסק מקומי מתחיל יש את ההוצאות הכי גדולות. אנחנו משלמים שכירות, זכיינות, הוצאות על ציוד ועושים את זה בתשלומים... אז בנוסף להוצאות השוטפות יש גם את כל התשלומים השוטפים לקחת בחשבון, זה אלפי שקלים לעסק קטן שגם לא מכניס הרבה כסף כרגע כי גם צריך זמן לאסוף ולצבור קהל לקוחות. ההפסדים מאוד גדולים. אני כבן אדם ציפיתי מהמדינה לעזור גם לעסקים הקטנים שפתחו עכשיו. גם לי יש מינוסים ובכל זאת לא מגיע לי מענק. אני לא מבקש טובות אלא רק לעבוד ולהתפרנס בכבוד. אם אנחנו לא ״זכאים״ למענקים, המינימום האפשרי הוא להקל עלינו בתשלום המיסים״.

עמרי: "כמו שאמרתי, לא קיבלנו שקל מהמדינה, צריכים עזרה בכל התחומים לא רק בתחום הכלכלי. אם אנחנו דואגים להקפיד שהלקוחות שלנו ישמרו על מרחק ויתפזרו באזור הדשא בפארק, לא יכול להיות שפקח מגיע ושופך לאנשים את השתייה כי אסור לשתות בירה במרחב הציבורי, כשכל מה שאנחנו מנסים לעשות זה ליצור מרחק ולשמור על ההנחיות, זה אבסורד. אלה קונפליקטים שאנחנו רואים בכל יום, אבל בכל זאת ברור לנו שאנחנו פה כדי להישאר וכדי שנצליח לחזור לשגרה כמה שיותר מהר כולנו צריכים להתגייס לזה. בתור בעלי עסק יש לנו הרבה אחריות חברתית, להקפיד על הבריאות שלנו, של העובדים ושל הלקוחות. נעשה כל מה שדרוש כדי שזה יעבור כמה שיותר מהר אבל אנחנו עדיין זקוקים לסיוע הזה".

 צילום פרטי

למרות הקשיים, בעלי העסקים בבאר שבע מנסים לשמור על נימת אופטימיות כדי להמשיך ולעשות מה שהם אוהבים ולהצליח בעסק אותו הקימו מאפס. "אנחנו אופטימיים ופה בשביל לעשות טוב ורוצים שהכל יעבור כמה שיותר מהר. נשמור כולם על החיוך, נעזור אחד לשני ונעבור את זה ביחד", אומר עמרי. גם אוראל מסכם: ״אנחנו נמשיך להפיץ אהבת חינם, כך למשל היום תרמנו 20 מנות מהמסעדה שלנו לגמ"ח בעיר במטרה לתת אוכל לאנשים נזקקים ומשפחות שאין להן. ״ואהבת לרעך כמוך״ זה המוטו שלנו, ואני מקווה שעם זה ננצח, ונצא מהמשבר הזה בריאים ומחוזקים".

בעלי בית הקפה 'רגע, מקום בפארק'. קרדיט: רעות האס

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('1182dda9-735b-4120-80e4-1e7fa826c7dd','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה