אשת החינוך לשנת 2019: נורית צרפתי

$(function(){setImageBanner('4734ae6a-c3ca-4d4e-af10-1bd97d53d70a','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

נורית צרפתי, מנהלת בית הספר נתיבות יורם, היא אשת השנה של באר שבע בתחום החינוך לשנת 2019. בהובלתה זכה בית הספר בפרס החינוך המוסדי לשנת תשע"ט

אשת החינוך של באר שבע לשנת 2019 היא נורית צרפתי, מנהלת בית הספר נתיבות יורם. בהובלתה של נורית זכה השנה בית הספר בפרס החינוך המוסדי לשנת הלימודים תשע"ט. הפרס הוענק לבית הספר על רקע תרומתו הגדולה והמשמעותית למערכת החינוך בשורה של תחומים בניהם:  פיתוח מודלים שונים המעודדים התפתחות אישית של התלמידים כמו גם מעורבות חברתית-קהילתית, שיפור המחויבות של הצוות החינוכי כלפי התלמידים, פעולות למניעת נשירה וקידום של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים וייחודיים.

כמו כן, בית הספר נתיבות יורם הוא בית ספר יסודי על־אזורי ללימודי המוזיקה. בבית הספר 21 כיתות, מהן שלוש כיתות רב־גיליות ללקויי למידה. כאשר שלושת העוגנים המהווים את ליבת המעשה החינוכי של בית הספר הם החינוך הכולל, החינוך המשלב והחינוך המוזיקלי. בראיון ל'באר שבע נט' סיפרה נורית על משמעות החינוך עבורה, האתגרים איתם כל מחנך מתמודד והדרך בה היא בחרה להוביל את בית הספר נתיבות יורם להצלחה.

 אשת השנה בחינוך לשנת 2019: נורית צרפתי

איך הגעת לעולם ההוראה? מה משך אותך בחינוך?

"הבחירה שלי בחינוך נבעה מזיקה אישית לבית בו גדלתי והתחנכתי, בית שבו דברו חינוך והדגימו חינוך. האידאלים של אהבת האדם והארץ, שורשיות, המחויבת למשימה, היכולת להציב אתגרים ולהתמודד עם משאבים  מצומצמים ,הדבקות בדרך ובמטרה, השותפות והאחריות לפרט ולכלל  ומעל לכל  אהבה ואמונה. בכל שלבי החינוך בהם למדתי כילדה חוויתי חוויה חיובית, מעצימה ומטפחת שהשפיעה על גיבוש  תפיסת העולם שלי, לפיה רק דרך החינוך נוכל להבטיח את הביטחון הלאומי, הצדק החברתי והרווחה הכלכלית. היה לי רצון להיות חלק משפיע, הבנתי ששדה החינוך הוא שדה של מהויות המאפשר לחנך לשותפות בין הקטבים השונים של החברה ובניית חוסנה על בסיסים מוסריים של כבוד האדם וחירותו. זהו שדה מרתק שפועל על פי העיקרון האינטלקטואלי של תודעה פעילה המציבה אתגרים ומזמנת התמודדות באמצעות חשיבה ביקורתית כלפי משמעותם, אמיתות וערכם של הדברים ביחס למציאות המתרחשת. העיסוק בחינוך מלווה אצלי בתחושת ייעוד ושליחות".

מהם האתגרים איתם מתמודדים אנשי החינוך ביום יום?

"האתגרים של מערכת החינוך הם בעיניי בבואה של החברה בישראל. אתגרים כמו השינוי במעמדם הייחודי של המורה והספר שינוי שמצריך חשיבה על ארגונם באופן אחר והבנה מהו הערך המוסף של הקשר האנושי ביחס לעולם הדיגיטלי והמקוון שחולל שינוי דראמטי במבנה ההירארכי של הידע ובנגישות לידע. התחלפות הידע והשנוי בגירויים מהירים ותזזיתיים המגיעים בעוצמה רבה, מייצרים לדעתי עוררות וקושי להתמקד בדבר אחד מסוים לאורך זמן. ישנו אתגר גם של הישגיים לימודיים – גישור בין לומדים עם שונות רבה מחד לבין יעדים לימודיים בעלי מאפיינים אחידים . כמו כן, גם בניית  תכניות מותאמות צרכים לצמצום פערים זה אתגר. בניית סביבה חינוכית ומבנה ארגוני המאפשרים הכלה וקידום של תלמידים בעלי מגוון צרכים".

בי"ס נתיבות יורם בניהולך זכה בפרס החינוך המוסדי לשנת תשע"ט, אילו ערכים הפכו אותו למוביל בחינוך?

"קודם כל מתן הזדמנות שווה לכלל התלמידים. תודעת אחריות ומחויבות הצוות החינוכי לקידום הישגים לימודיים וחברתיים ויצירת חוויות הצלחה ארוכות טווח, פיתוח מנהיגות אישית וחברתית, פיתוח תרבות ארגונית המבוססת על שיח רב מקצועי, סידוריות ומנגנוני עבודה וכמובן דוגמא אישית כערך. עשינו בבית הספר מעבר מעבודה אוטונומית לעבודה שיתופית תוך שילוב פרקטיקות הוראה. היה מעבר מעצמאות לתלות הדדית, ממיקוד שליטה חיצוני לשפה של מחויבות. בעיני, בית הספר היסודי כשמו, תפקידו להניח מסד, בסיס עליו צומח הדור הצעיר למימוש יכולותיו לטובתו ולטובת החברה כולה. זוהי חוליה משמעותית בהתוויית דרכו ובגיבוש זהותו של התלמיד כלומד במערכת החינוך ואנו חייבים להקנות להם כלים ומיומנויות מתאימים. במסגרת עבודת הצוות החינוכי עסקנו בפענוח הקוד החינוכי- זה שבפשטותו תהיה עוצמתו ויאפשר לנו לצייד את תלמידינו בכלים טובים יותר עם אתגרי החיים בהיותם בוגרים עצמאיים בעולם משתנה, מתפתח ובלתי נודע. הגישה שאנו אימצנו היא גישה שיטתית שמטרתה למידה לשם הלמידה ומבוססת על עבודת צוות מתואמת המגדירה יעדים  ברורים בתחום הלימודי, החברתי וההתנהגותי".

 צילום פרטי

מוזיקה כדרך חיים

בית הספר נתיבות יורם בעיר  פועל על פי מודל מוסיקלי ייחודי המושתת על שלושה שלבים: שלב החשיפה- הכולל מפגש של הילדים עם מכלול כלי הנגינה ותחומי האומנות המגוונים. שלב ההעמקה- שלב שבו מיושם עיקרון הבחירה והאוטונומיה, ושלב המומחיות- שלב שבו התלמידים נעים אל מעבר להיותם צרכני תרבות והופכים ליצרנים פעילים של ידע חדש בהנחיית המורים. "גולת הכותרת של תכנית לימודי המוסיקה הינה שיעור הנגינה בקבוצה קטנה ואינטימית, עם התקדמותם בנגינה התלמידים מצטרפים למסגרות גדולות כמו תזמורת בית הספר", מוסיפה נורית.

הנגינה בקבוצה, לדעת נורית והצוות החינוכי, מאפשרת את חיזוק צרכי האוטונומיה והערך העצמי של התלמידים, תוך שיפור תחושת הקשר והשייכות שלהם אל הקבוצה, הכיתה, בית הספר והקהילה. "לצד התפיסה הרואה את הילד במרכז, אנו בחרנו לראות את המורים שלנו- את ההון האנושי שלנו במרכז. כארגון אנו מחויבים לצמיחה של אנשי חינוך מצוינים ולא רק תלמידים מצוינים. בבית הספר כ-50 אנשי צוות בעלי מומחיות שונה שהידע שלהם מהווה נכס אסטרטגי ובאמצעותו שומר הארגון על יתרונו היחסי, דבר המתאפשר הודות להפיכת הידע האישי לארגוני", מחדדת נורית. לבית הספר חשוב הקשר עם הקהילה ועם ההורים בשכונה, להיות שותפים בעיצוב החברה בעיר.

מה החשיבות של חינוך באמצעות מוזיקה בעינייך? מדוע זה הפך את בית הספר למצליח?

"סיפור ההצלחה של בית הספר נטוע בין הנופים, המבנים והנכסים הקיימים בשכונה והוא מתחיל ביום שהחלטנו לפרוץ את גבולות בית הספר ולהתחבר לקהילה. מדובר בספור הצלחה חינוכי תרבותי וקהילתי. החלטנו לקחת את המוזיקה ולהפוך אותה לכלי עוצמתי בעל ערך. חשוב לי לציין  המוזיקה לא באה על חשבון הלימודים, המוזיקה באה לדייק. שילוב המוסיקלי כחלק אימננטי של הלמידה וההוראה ולא כפרויקט או שעות ייעודיות, מהווה נטבח נוסף והפיכתה למשמעותית ובעלת ערך. ילד שמצליח לנגן על כלי הוא ילד שגם יצליח בשאר התחומים מתוך הבנה שהמוזיקה היא אף פעם לא רק הדבר עצמו. זה ילד שיודע להתאמן, זה ילד שיודע שמאמץ מניב פירות זה ילד שיודע להצליח. הוא ידע לשתף פעולה והוא ידע להתמודד עם אתגרים, זה ילד שלמד להיכשל וגם להצליח  ולמד לשתף פעולה ולמד להקשיב גם לסביבה שלו אבל קודם כל לעצמו".       

מה היית רוצה להגיד לגולשי 'באר שבע נט' שבחרו בך כאשת החינוך של השנה?

"הייתי מבקשת להודות על האמון וההכרה בדרכנו החינוכית. זכות  גדולה עבורי להוביל את המעשה החינוכי מתוך חזון, תחושת שליחות וייעוד. זוהי הוקרה יוצאת מן הכלל וציון דרך בדרכו החינוכית של בית הספר בעבור הערכים שבהם הוא מאמין ומותיר חותם של כבוד לכל השותפים. אנו נוסיף להתייצב  מול האתגרים של החברה הישראלית מתוך שותפות מלאה עם מעגלים השותפים – משרד החינוך, הרשות המקומית וכמובן ההורים- לעשייה חינוכית מיטבית הנוטעת בתלמידנו את האמונה והכוח למצוא לעצמם דרך משלהם להגשים את עצמם ואת בחירותיהם. ומותירה חותם בנפשם של התלמידים לדורות".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('da4ede06-39cf-4c16-9ff5-9c15544805ec','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה