"אנו לא שוכחים אותם גם אם המציאות כופה עלינו מרחק מהם"

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('e5420664-2713-4ce8-9a2f-a080ead12158','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('e5420664-2713-4ce8-9a2f-a080ead12158','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7]]);})

פרויקט 'סבים אונליין' מטעם עמותת TECH7 שם לו למטרה להקנות אוריינות דיגיטלית לאזרחים הוותיקים כדי לאפשר להם לשמור על שגרה בימי קורונה, גם באופן מקוון. המתנדבים מעבירים לאוכלוסיית הגיל השלישי בעיר סדנת הכשרה ומלמדים אותם על העולם הדיגיטלי. רכזת ההכשרה בפרויקט: "חברה שגדלה לתת ולדאוג לאוכלוסיה הבוגרת שלה היא חברה חסינה וחזקה יותר"

"במהלך משבר הקורונה נחשפנו למציאות חדשה. הריחוק החברתי אילץ אותנו לתפוס מרחק מהקרובים אלינו ביותר, אך הוא הביא איתו גם הזדמנות לשינוי", סיפרה ל'באר שבע נט' שיר הדדי רכזת הכשרה במיזם 'סבים אונליין', "אחד השינויים הוא לגבי אוכלוסיית הקשישים - שלא השתמשה בטכנולוגיה כמעט כלל, ופתאום מוכנה לשמוע וללמוד על זה, כי הם מבינים שזה נחוץ. אם זה בשביל לשמור על קשר קרוב יותר למשפחותיהם ואם זה בשביל לבצע פעולות יומיומיות כמו ללכת לבנק או לקבל תרופות - שהיום פשוט אי אפשר. מתוך המקום הזה צמח המיזם". 

פרויקט 'סבים אונליין', באדיבות TECH7

כ-350,000 אזרחים ותיקים בישראל מוגדים כנעדרי אוריינות דיגיטלית או בעלי רמת שליטה נמוכה שאיננה מאפשר מיצוי מלא של שירותים מקוונים. הפרויקט ״סבים אונליין״ מטעם עמותת TECH7, שם למטרה הקניית אוריינות דיגיטלית לאזרח הוותיק, על מנת לאפשר לו להמשיך ולקיים את שגרת חייו באופן מקוון ובכלל תחומי החיים, ובהם: קשר עם משפחה, קהילה ונותני שירותים. את המיזם מובילה מוריה בן ישי סטודנטית לכלכלה ומדיניות ציבורית בתוכנית 'צוערים לשלטון המקומי' יחד עם נועם יוספי, רכזת קהילה ומתנדבים, סטודנטית שנה ראשונה לספרות עברית ומזרח תיכון בבן גוריון ושיר הדדי, רכזת הכשרה. כלל חברי הקהילה ב-Tech 7 מגויסים למיזם ונותנים כתף בכל רגע שצריך.

"קהל היעד שלנו הוא אזרחים וותיקים שאין באפשרותם לרכוש מכשיר חכם. אנחנו מקיימים סדנת הכשרה למיומנויות בסיסיות במכשיר החכם שאורכת 6-4 ימים. אזרחים שלא יכולים לקחת חלק בסדנא פרונטלית, עוברים הכשרה פרטנית על ידי מתנדבים מהארגון. הסדנא הראשונה יצאה לפועל החודש והסדנא הבאה צפויה להתקיים בחודש הבא. סך הכל אנחנו מחלקים 150 ערכות של מכשירים חכמים", הסבירה שיר, סטודנטית שנה ב׳ להנדסת מכונות בסמי שמעון, רכזת הכשרה במיזם 'סבים אונליין', שהצטרפה לארגון Tech 7 במסגרת תוכנית 'שגרירי רוטשילד' המופעלת על ידי עמותת שותפויות אדמונד דה רוטשילד.

פרויקט 'סבים אונליין', באדיבות TECH7

ספרי מאיפה נולד הרעיון למיזם, זיהיתם את צורך של אוכלוסיית הגיל השלישי להישאר מחוברת דיגיטלית לסביבה?

"הרעיון נולד בתחילת משבר הקורונה, במהלך הסגר הראשון. מוריה מנהלת המיזם העלתה פוסט בפייסבוק שהיא מחפשת טאבלט לסבא וסבתא שלה כדי שהיא תוכל לנהל איתם שיחות וידאו במהלך הסגר. מהר מאוד היא הבינה שיש קשישים רבים שיש להם צורך זהה -הם לא ראו את הנכדים שלהם תקופה, הם יושבים בבית ללא מעש והם מוכנים לעשות צעד לקראת הטכנולוגיה כדי להפחית את הבדידות. מוריה ובן זוגה התחילו לאסוף טאבלטים באופן וולנטרי ולחלק אותם לקשישים ללא מכשיר חכם. במקביל התחברו לארגון Tech 7  אשר משמש פלטפורמה ליזמים שנתן קורת גג למיזם ותמך בו מהרגע הראשון. מטרת המיזם היא לשפר את איכות חייהם של אוכלוסיית הגיל השלישי והכלי המרכזי שלנו הוא הגדלת האוריינות הדיגיטלית. אנו עושים זאת באמצעות חלוקת טאבלטים, סדנאות הכשרה וליווי צמוד שמטרתו לפרוץ את מחסום הטכנולוגיה".

ספרי על הפעילות שלכם עד כה

"אנו פונים לקשישים בעלי אוריינות דיגיטלית נמוכה בדגש על קשישים שאין להם מכשיר חכם בבית. אנו מאתרים את הקשישים בעזרת מחלקת הרווחה בעיריית באר שבע שנמצאת איתו בשיתוף פעולה מלא כדי שהטאבלטים יגיעו לאנשים שבאמת זקוקים להם. אנו עושים זאת באמצעות מערך ליווי שמתחיל מקבלת הטאבלט וממשיך עם מפגשים חודשים לרענון הידע ורכישת כלים חדשים בשגרה. הקשישים עוברים סדנה של עמותת 'מחשבה טובה' בה הם לומדים כיצד להשתמש באפליקציות כגון: וואטסאפ, זום,,Bit   ושירותים חברתיים נוספים אשר מסייעים להם לצלוח את המציאות החדשה. אלו שלא יכולים להגיע לסדנה מסיבות שונות מקבלים הכשרה עד לבית באמצעות מתנדב. בסיום ההכשרה, אנו מייצרים מפגשי קהילה בין ה'בוגרים הטריים' כדי לאפשר להם להפגש וכדי שיכלו לשמר את הכלים החדשים שהם רכשו. אנו עתידים לחלק כ-150 ערכות טאבלט המגיעות עם סים שנתי מטעם חברת הוט. עד היום חולקו 20 ערכות טאבלט לתושבי העיר ואנו ממשיכים את פעילותינו בימים אלו".

פרויקט 'סבים אונליין', באדיבות TECH7

איך היו התגובות של המשתתפים בסדנה?

"הסדנה הראשונה התרחשה 'בבית הפארק', בפארק הסופרים בשכונה ב', מקום פסטורלי באמצע השכונה. כבר מהמפגש הראשון הייתה התרגשות באוויר. השילוב של למידה ומפגש עם אנשים איפשר לשים קצת את הצרות בצד. בכל מפגש זכינו בעוגה או מאכל אחר שהמשתתפים הביאו איתם, ובמפגש האחרון הם אפילו אירגנו יחד ארוחת צהריים- רחל הכינה לנו קוסקוס שעשה לכולם טוב על הלב. תגובה מקסימה אחת היא של יצחק, אחד המשתתפים בסדנא, בן 81, שרוקד כמו בן 16, כשלמדנו בסדנא על יוטיוב, ויצחק  גילה שהוא יכול לשמוע מוזיקה באמצעות הטאבלט, הוא ממש התרגש ואמר שעכשיו הוא יכול לחיות עד 120 - ומיד הפעיל מוזיקה מרוקאית".

זכור לך סיפור מרגש במיוחד?

"סיפור מרגש נוסף הוא שבסוף אחד המפגשים, כשלמדו המשתתפים להשתמש באפליקציית Bit אחת המשתתפות אמרה שעכשיו היא מרגישה חלק מהמאה ה-21. פה נפלה לנו ההבנה שכל אפליקציה שבעניינו נראית טריוויאלית, יכולה פשוט לשנות להם את החיים ולהפוך אותם להרבה יותר נגישים ופשוטים עבורם, אם ילמדנו ויתנסו בה. אני חושבת שאפשר לסכם את המפגשים האלו 'או חברותא או מיתותא'. המפגש עם אנשים והיציאה מהבית עשתה את כל ההבדל עבורם- הם למדו והכירו אנשים חדשים ואולי לרגע הרגישו חזקים ובריאים יותר".

פרויקט 'סבים אונליין', באדיבות TECH7

מה החשיבות בעינייך של דאגה לאוכלוסייה המבוגרת?

"כשאנו מדברים על אוכלוסיית הגיל השלישי זה נשמע רחוק ומנוכר, אבל זה בעצם סבא וסבתא שלנו, ההורים שלנו- היקרים לנו מכל. הדאגה להם זו הכרת תודה ואמירה חברתית משמעותית, אנו לא שוכחים אותם גם אם המציאות שלנו כופה עלינו מרחק מהם. כתוב בתהילים ”אַל תַּשְׁלִיכֵנִי לְעֵת זִקְנָה", חברה שגדלה לתת ולדאוג לאוכלוסיה הבוגרת שלה היא חברה חסינה וחזקה יותר".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('87a04428-480a-44aa-96da-167e6b2a7f02','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה