האפשרויות המשפטיות לניהול עסק ומשמעויותיהן

$(function(){setImageBanner('ada1e744-a3ef-4f0e-a0f2-78b6be278a1c','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,39323,'Image','');})

עסק מתנהל על ידי אישיות משפטית, דהיינו מאחורי העסק עומד אדם או תאגיד הכשיר לזכויות וחובות. בבוא אדם להחליט על אופן ניהול עסקו, עליו לבחון את האפשרויות המשפטיות הקיימות, בכדי לאמץ את הדרך הנכונה והמתאימה ביותר לניהול עסקו.

שני האפיקים המרכזיים אותם יש לבחון הינם האופן הארגוני שבו בעל העסק ינהל את עסקו וכן מהן הלשכות המס הנובעות ממבנה עסק מתנהל על ידי אישיות משפטית, דהיינו מאחורי העסק עומד אדם או תאגיד הכשיר לזכויות וחובות. בבוא אדם להחליט על אופן ניהול עסקו, עליו לבחון את האפשרויות המשפטיות הקיימות, בכדי לאמץ את הדרך הנכונה והמתאימה ביותר לניהול עסקו. שני האפיקים המרכזיים אותם יש לבחון הינם האופן הארגוני שבו בעל העסק ינהל את עסקו וכן מהן הלשכות המס הנובעות ממבנה ארגוני כזה או אחר.

עו"ד אלישע כהן

ישנן דרכים רבות לנהל את העסק באמצעות ישויות משפטיות שונות, אך נפתח בשלושת המצבים המקובלים ביותר ונתאר הסבר קצר לגבי משמעותם ומה היתרונות והחסרונות שלהם:

א. עוסק מורשה.

ב. שותפות.

ג. חברה בע"מ.

עוסק מורשה הינה הדרך לנהל את העסק באופן ישיר על ידי בעל העסק, דהיינו העסק מתנהל על שמו הפרטי, ומספר תעודת הזהות שלו, והוא מזוכה ומחויב בזכויות והחובות של העסק באופן אישי. לעתים לעסק ניתן כינוי מסחרי, המהווה את שם העסק מבחינה שיווקית, אך שם זה אינו אישיות משפטיות, אלא מי שרשום כעוסק המורשה.

שותפות, כשמה כן היא, הינה מסגרת ארגונית של שתי ישויות משפטיות לפחות, החוברות יחדיו כדי לנהל עסק. הישויות המרכיבות את השותפות יכול שתהיינה אנשים פרטיים (מה שמכונה 'יחידים') או תאגידים, או שילוב של השניים. לדוגמא, השותפות יכולה להיות מורכבת משתי חברות או מחברה ויחיד. ישנה אפשרות לרשום את השותפות כאישיות משפטיות אצל רשם השותפויות, ולקבל מספר תאגיד כמו חברה בדיוק, אך המסגרת הינה עדיין של שותפות. יחד עם זאת, גם אם לא נרשמה השותפות, היא עדיין יכולה להיחשב כאישיות משפטית נפרדת, המכונה שותפות לא רשומה.

חברה – הינה הדרך המקובלת להתאגד במסגרת של חבר בני אדם לצורך ניהול עסק. ייסוד החברה למעשה מוליד אישיות משפטית חדשה, בעלת מספר חברה שניתן לה על ידי רשם החברות והיא כשרה לזכויות וחובות. יחד עם זאת, להבדיל משותפות, חברה יכול שתוקם על ידי אדם אחד. מייסד החברה נרשם כבעל המניות שלה, או אם יש יותר מאחד, נרשמים כולם כבעלי המניות לפי היקף האחזקות שסוכמו בין המייסדים. כמו כן לחברה מתמנים חברי הנהלה – דירקטוריון – שהם מהווים את המסגרת החשובה ביותר לניהול החברה וקביעת המדיניות של החברה.

כיצד מחליט מקים העסק באיזו דרך לבחור ?

ראשית יש לבחון את המבנה הארגוני הרצוי של העסק. במידה והעסק מוקם על ידי גורם אחד, יש לבחור בין עוסק מורשה לבין חברה. כאשר הוא מוקם על ידי שניים ומעלה, יש לבחור בדרך של שותפות או חברה.

ההבדל המרכזי בין עוסק מורשה ושותפות לבין חברה בע"מ, הינה באחריות מייסד העסק לפעילות עסקו. עוסק מורשה אחראי באופן ישיר לכל חובות העסק. גם בשותפות האחריות של בעל העסק הינה אחריות אישית לכל חובותיו, אלא שכאן האחריות הינה של כל השותפים ביחד ולחוד (למעט סוגי שותפויות מיוחדות כמו שותפות מוגבלת).

אהוד ערב - משרד כהן ערב

לעומת זאת בחברה בע"מ – ביטוי שמשמעו 'בערבון מוגבל' – ישנו מסך התאגדות החוצץ בין בעל העסק לבין העסק עצמו. החברה הינה גוף נפרד מבעליה, ולכן אין לייחס לו את חובות החברה, אלא אם נטל על עצמו בעל המניות אחריות (כגון בדרך של ערבות אישית) או שאופן ניהול החברה מקים עילה להרמת מסך ההתאגדות בין החברה לבעל המניות או המנהל, שאז ניתן לחייב את בעל המניות באופן אישי בחובות החברה.

אך נדמה שבחיי המעשה התשובה המעשית ביותר לשאלה כיצד להקים את העסק נוגעת בכלל לתחום אחר, אותו רואה לנגד עיניו בעל העסק בעת היווסדו והוא תכנון המס המלווה את הקמת העסק, שכן מן הסתם בעל עסק בשלב הקמת העסק אופטימי וצופה יותר רווחים שיצטרכו להיות ממוסים, מאשר חששות להפסדים ואחריות אישית לחובות העסק.

ניתן להדגים זאת בהקשר להקמת חברה שבעל מניותיה הינו אחד. לכאורה, בכל מקרה העסק מנוהל על ידי אדם אחד, ולמסתכל מן הצד אין הבדל באופן ניהולו, אך תוצאות המס של כל מקרה הן שונות בתכלית. בהנחה שהעסק מגיע לשיעורי מס מירביים, הרי ששיעור המס החל על החברה הינו נמוך משמעותי משיעור המס החל על יחיד (24% לחברה בשנת 2017 לעומת 47% מס שולי מירבי ליחיד), דבר המאפשר לשמר לטובת העסק סכום משמעותי יותר לאחר ניכוי מס הכנסה. לעומת זאת, במקרה של סכומי הכנסה צפויים שאינם מגיעים לשיעורי מס גבוהים, אשר מרביתם נדרשים למשיכה לבעל העסק למחייתו, כדאי יותר לנהל את העסק כעוסק מורשה משום שפרט למס החל על החברה, חל מס על משיכת הכספים האישית בשיעור של 30%.

כמובן שככל שהארגון של העסק הינו מורכב יותר, השיקולים הינם רחבים יותר. תכנון הקמת העסק מראש הינו חשוב, שכן כל שינוי לאחר מכן עלול להיות בעל משמעותיות רבות, לרבות כספיות. כך למשל, בהקמת עסק שהינו של יותר מאדם אחר, חשוב לעגן את ההסכמות בין הצדדים מראש, כגון במקרה של חברה לעשות זאת בהסכם מייסדים.

טור באדיבות עו"ד אלישע כהן ואהוד ערב, משרד עו"ד כהן, ערב ושות'.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('ab47333e-cafd-49a3-b10d-bea31b73292b','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,39325,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה