שלבקת חוגרת – תסמינים, סיכונים ודרכי טיפול

$(function(){setImageBanner('0b1cc225-212d-4dc3-bf7b-ba1097020355','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,39323,'Image','');})

נעים להכיר, שלבקת חוגרת – או בשמה הנוסף, הרפס זוסטר. זהו זיהום נגיפי המתבטא בהופעתו של פס פריחה על העור המלווה בכאבים ושלפוחיות. למרבה המזל, אותן שלפוחיות מגלידות בתוך שבוע עד עשרה ימים, ונעלמות לגמרי בתוך תקופה של שבועיים עד חודש. המחלה מלווה בכאבים ואי נוחות, ואם אינם מטפלים התחושות הללו עלולות ללוות אותם במשך שבועות וחודשים, ולעתים אף לפגוע באיכות החיים למשך לא מעט שנים.

pixabay

שלבת חוגרת – להכיר את המחלה כדי למנוע אתה

  • קבוצות סיכון – שלבת חוגרת יכולה לתקוף כל אדם שחלה באבעבועות רוח במהלך חייו. עם זאת, יש לציין שרוב האנשים שלוקים בשלבקת החוגרת הינם מעל גיל 50, או אנשים עם מערכת חיסון חלשה יותר, למשל אלו הסובלם מסרטן, איידס, או נוטלים תרופות שמחלישות את מערכת החיסון. הפריחה המגרדת שמופיעה כחלק מתסמיני השלבקת, יכולה גם היא לגרום לזיהום במידה וחיידקים מצליחים לחדור את הפצעים הפתוחים אל תוך הגוף. מסיבה זו, יש להקדים ולהגיע לרופא, על מנת להתחיל לטיפול ולהקדים את המכה.
  • איך נדבקים? – כשנגיף הוריצלה זוסטר הגורם לאבעבועות רוח קיים בגוף, עלולה להתפרץ שלבקת חוגרת. העניין הוא שלאחר שאדם מחלים מאבעבועות רוח, הוא לא אמור להידבק בהן שוב והנגיף נותר רדום בגופו. מסיבות לא ברורות, הנגיף האבעבועות יכול להתפרץ כעבור כמה שנים וכך נוצרת השלבקת החוגרת. סיבה נוספת להתפרצות היא היחלשות הגוף והמערכת החיסונית, שמאפשרים לנגיף הרדום להתעורר.
  • איך יודעים כשנדבקים? – הסימן המובהק לשלבקת חוגרת הוא הופעת חגורת שלפוחיות בצד הגוף, המלווה בכאבים. בפעמים אחדות התסמינים אינם חמורים ולא תמיד החשודה הראשונית תהיה השלבקת החוגרת, אך כדאי לוודא את העניין מול רופא ברגע שצצים תסמינים מחשידים.
  • כיצד ניתן לטפל? – כאמור, ההמלצה היא להגיע לרופא כמה שיותר מהר במקרה של חשד לשלבקת חוגרת. זכרו שאבחון וטיפול מוקדם יוכלו להפחית את הסיכון לסיבוכים. הטיפול לרוב מתבצע באמצעות תרופה אנטי-ויראלית להפחתת התסמינים ומשך הופעתם, כשיעילותה גבוהה יותר בשלושת הימים הראשונים להופעת הפריחה. בהתאם לרמת הכאב והנפיחות ניתן לקבל תרופות ומשחות נוספות. בנוסף לכך, הרופא ימליץ על טיפול בבית – שמירה על אזור הפריחה יבש ונקי, ללבוש בגדים רפויים ונוחים, להימנע משימוש באנטיביוטיקה באופן ישיר על העור (ההמלצה היא להשתמש בתחבושות בלי דבק), ועוד.
  • האם ניתן למנוע את המחלה? – קיים חיסון מונע נגד שלבקת חוגרת שגם אם חלילה בכל זאת הנגיף מתעורר והאדם חולה, הרי שהסיכון פוחת פי עשרה, בהשוואה לאלו שלא התחסנו כנגד המחלה. ההמלצה בישראל על פי משרד הבריאות הינה להתחסן מגיל 60 ומעלה.

ומה לגבי התפרצות המחלה בזמן הריון?

שלבקת חוגרת בזמן היריון היא מקרה נדיר, אך כמובן שכדאי לדעת שהוא אפשרי. אישה בהיריון עלולה לפתח שלבקת במידה ונחשפה לאדם הסובל מאבעבועות רוח או מזיהום פעיל בשלבקת חוגרת, אם היא לא חלתה מעולם או שלא חוסנה. ההמלצה היא להתחסן לפני הכניסה להיריון, שכן בשלבים מסוימים בתהליך, אבעבועות רוח עלולות לגרום למומים מולדים. לעומת זאת, שלבקת חוגרת מסוכנת פחות, אך עדיין אינה חוויה נעימה במיוחד. במקרה של פריחה יש לפנות מיד לרופא, ולהשתמש בבטחה בתרופות האנטי-ויראליות ללא חשש.

לסיכומו של עניין, אין ספק שלא מדובר בצינון פשוט או עקיצת יתוש, אבל זה גם לא סוף העולם – בעיקר לא אם דואגים לנטרל את המחלה בזמן. למידע נוסף מזמינים אתכם לפורטל Medico בו תוכלו לקרוא עוד על הנושא, ועל נושאים בריאותיים אחרים שמעניינים או טורדים אתכם.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('c2f99dc0-dee5-4535-9269-20d30dcc394f','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,39325,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה