פרגולות עץ - דגשים וטיפים

$(function(){setImageBanner('6c88c314-4831-494b-a0bb-29ace40f2c54','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,39323,'Image','');})

פרגולות הן תוספת קלאסית למבנים. העלות הזולה יחסית למבנה גדול, מהירות ההקמה, אפשרויות העיצוב הרבות ויתרונות נוספים, הפכו את הפרגולות לנפוצות מאוד. פרגולות עץ במיוחד, בולטות בשטח לאורך השנים עם המראה ה"כפרי" הייחודי שהן מספקות. אלה כמה דגשים וטיפים, לכל המתעניינים בפרגולות מעץ:

depositephoto

דגמי הפרגולות השונים

ישנם כמובן אינספור דגמים אפשריים של פרגולות עץ מבחינת עיצוב. למעשה, פרגולות עץ הן סוג מבנה קל, שנוח מאוד להתאמה אישית. פרגולה היא לא רק אלמנט מבני שימושי (להצללה ועוד) אלא גם אלמנט אסתטי ולכן אפשרות ההתאמה האישית חשובה. מעבר לכך, ניתן לחלק את פרגולות העץ לשלושה סוגים כלליים:

פרגולה תלויה - זה הוא סוג פשוט יחסית של מבנה לפרגולה, לפחות מבחינת המראה החיצוני. הפרגולה בשיטה זו נבנית ללא עמודי תמיכה אנכיים, במקום זאת, היא מחוברת לקיר המבנה. גישה זו מספקת את מרב המקום הפנוי האפשרי מתחת לפרגולה. מצד שני, לצד הפשטות האסתטית האלגנטית, יש גם מורכבות הנדסית גדולה מהרגיל. זאת, מאחר שפרגולה "תלויה" דורשת קיר בטון להתחבר אליו וגם מחייבת הסתייעות במהנדס.

פרגולה "בעלת שתי רגליים" - גם סוג פרגולה זה נשען על קיר (מצידה האחד), אלא שהיא גם נעזרת בשני עמודי תמיכה בצידה השני (הצד הרחוק מהמבנה).

פרגולה "בעלת ארבע רגליים" - פרגולה כזו עומדת למעשה בפני עצמה, על ארבעה עמודים אנכיים (לפחות) לתמיכה. בנוסף לכך, היא מחייבת קיבוע חזק לקרקע.

עוד היבט משנה של המבנה והדגמים, הוא אופן כיסוי חלקה העליון של הפרגולה (מכונה חיפוי או קירוי).

 

סוגי העצים הקיימים לפרגולת עץ

מבחינת סוגי עץ שמתאימים לפרגולות עץ, אורן הוא דוגמא בולטת וותיקה. לצידו יישנם סוגים נוספים דוגמת ארז, איפאה, טיק ונוספים. כל אחד מהם בעל תכונות מיוחדות משלו, כאשר תכונות חשובות הן למשל חוזק, אורך חיים ורגישות לרטיבות. במבוק עשוי לשמש כחלק מהחיפוי של הפרגולה. היבט חשוב של השימוש בעץ לבניית פרגולה, הוא אופן חיתוך העץ. יש בנושא זה שתי אפשרויות בולטות במיוחד:

עץ גושני - אפשרות פופולארית מאוד, היא שימוש בעץ שמגיע במקור כגוש אחד (מכאן גם השם "גושני"). בכך, מתקבל מראה יותר "טבעי", "כפרי" ואפילו מעט "גס". פרגולה מעץ גושני תהיה חזקה במיוחד.

עץ מכמה שכבות - אפשרות פופולארית נוספת, שהיא גם זולה יותר, היא פרגולה שמבוססת על שילוב כמה שכבות עץ בהדבקה.

 

אטימות וכיסוי נגד גשם

פרגולת עץ חייבת להיות בעלת עמידות טובה בפני מים. זאת, גם אם מדובר על בניית פרגולה באזור הדרום או בכל סביבה שבה כמות הגשם נמוכה יחסית. יש חומרים שונים לפרגולות (כמו אלומיניום) שהם עמידים יותר בפני מים מאשר עץ. העמידות לא מובנת מאליה בפרגולות עץ ויש לשים לב בהקשר זה לכמה נקודות: ראשית, סוג העץ ישפיע על האופן שבו הוא מתמודד עם מים.

שנית, אם צובעים את העץ (ולא בהכרח עושים זאת), צבע ולכה עשויים לספק שכבת הגנה נוספת.

שכבת הקירוי מעל הפרגולה עשויה להיות מחומרים שונים דוגמת במבוק או עץ והיא עשויה לסגור את "גג" הפרגולה באופן מלא או באופן חלקי. יש לכך אפשרויות רבות, כולל כמובן כיסוי מלא עם חומרים עמידים בפני מים (דוגמת פוליגל או סנטף). רעפים הם אופציה נוספת לכיסוי פרגולה והם הולכים טוב מאוד מבחינה אסתטית עם פרגולת עץ. אם כיסוי הפרגולה חלקי, ניתן לאטום נקודות ספציפיות שצוברות מים, בעזרת חומרים ייעודיים או כיסוי מקומי.

בפרגולה שצמודה לקיר, חשוב לאטום את החיבור היטב. ניתן לעשות זאת באמצעים מבניים (בדומה למרזב) או בעזרת חומרי איטום מתאימים. הפרגולה עצמה תתוכנן כמובן בצורה כזו, שמי הגשמים לא יצטברו עליה. לשם כך, ניתן להיעזר בשיפוע ובמרזב.

 

טיפים ודגשים

עץ של פרגולות חשוף במיוחד לתנאי הסביבה ואלה כוללים לא רק את מזג האוויר. העץ עלול להיפגע גם מטרמיטים, תולעים, עובש ופטריות. פתרון נפוץ לכך הוא ביצוע "אימפרגנציה" - חיטוי לשם הגנת העץ. הצורה הפשוטה לעשות זאת, היא באמצעות מריחת חומרים מיוחדים. חומרים אלה לא אמורים להשפיע על גוון העץ.   

בצידי הפרגולה ניתן לשתול צמחים מטפסים, שיכסו אותה בהדרגה ויספקו מראה מיוחד. צמחים כאלה, נראים טוב במיוחד על פרגולה מעץ.

חשוב לקחת בחשבון, שפרגולת עץ היא בין סוגי הפרגולות שדורשים יותר תחזוקה מסוגים אחרים. התחזוקה נדרשת, כתוצאה מכך שהעץ מושפע מתנאי הסביבה, כולל השמש, הגשם ושינויי הטמפרטורה. הצבע דוהה עם הזמן, פגמים שונים מצטברים בעץ וכן הלאה. אל מול תהליך זה, מומלץ לבצע תחזוקה תקופתית, כולל ליטוש וחידוש הצבע. אגב, בפרגולה מעץ גושני מתפתחים עם הזמן סדקים, אך יש שרואים בכך חלק מהחן שלו. התחזוקה תכלול גם בדיקה של המבנה, לזיהוי חלודה בחיבורים, התרופפות, פגמים שונים בקורות ובחיפויים וכל דבר חשוד אחר.

מה תדירות הצביעה החוזרת שמומלצת? הדבר תלוי במצב העץ, אשר תלוי כשלעצמו במגוון משתנים. קחו בחשבון, שדווקא שמש היא בין הגורמים שיותר משפיעים על מצב העץ, לא פחות מגשם. חשיפה לשמש תלויה במיקום הפרגולה, כך גם חשיפה למים, מגשמים וגם ממטרות. יש לצבוע את הפרגולה על מנת לעצור מצב של ספיגת מים בעץ ולמנוע רטיבות וריקבון.

 

באדיבות אתר טוב תודה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('407b5372-805b-4e41-bcd3-78fbfba4ccee','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,39325,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה