עוסק פטור או מורשה? מה צריך לדעת

$(function(){setImageBanner('32ca22f2-0e9c-46ac-81ad-215ab1ced4c7','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,39323,'Image','');})

עצמאים העומדים בפני הקמת עסק תוהים מה ההבדל בין עוסק פטור למורשה? איזה סיווג מתאים לעסק שלהם? הכנו לכם מדריך עם כל ההסברים.

freepik

ההבדלים בין עוסק פטור לעוסק מורשה

שורת הרווח - הצעד הראשון לפני פתיחת עסק עצמאי כולל פתיחת עוסק במע"מ. סיווג העסק נקבע בהתאם למחזור העסקאות המשוער. במידה ומחזור העסקאות לא עולה על 120,000 ₪ (נכון לשנת 2024), תסווגו כעוסק פטור ובמידה ומחזור העסקאות עולה על סכום זה, תסווגו כעוסק מורשה.

תחום העיסוק - סעיף 13 לתקנות המע"מ (רישום) קובע כי ישנם מקצועות ועיסוקים שמחייבים רישום כעוסק מורשה גם אם מחזור העסקאות אינו עולה על הסכום שנקבע באותה שנה. מקצועות אלו כוללים: רו"ח, עו"ד, כלכלן, אדריכל, שמאי, סוכן ביטוח, יועץ מס, מהנדס ועוד.

עלויות - התשלום של עוסק פטור לרואה חשבון נמוך מזה של עוסק מורשה, משום שהנהלת החשבונות של העסק פחות מורכבת.

לקוחות - עוסק פטור שמתנהל מול לקוחות פרטיים יכול להציע מחירים תחרותיים יותר מאלו של עוסק מורשה, כיוון שאינו גובה מע"מ מלקוחותיו. לעוסק מורשה יש יתרון בהתנהלות מול עוסקים מורשים וחברות כיוון שהם יכולים להתקזז על המע"מ.

תדמית העסק - לעוסק פטור יש תדמית של עסק קטן בתחילת דרכו בעוד שלעוסק מורשה יש תדמית של עסק וותיק וגדול.

מה הם הזכויות והחובות של עוסק פטור ומורשה?

עוסק פטור - מחויב להפיק קבלות עבור עסקאותיו, אינו ראשי להפיק חשבוניות מס משום שאינו גובה מע"מ מלקוחותיו ואינו יכול לקבל החזרי מע"מ עבור הוצאות העסק. העוסק פטור מדיווחים חודשיים או דו-חודשיים למע"מ.

עוסק מורשה - מחויב להפיק חשבוניות מס עבור עסקאותיו ועליו לגבות מע"מ בגובה 17% (נכון לשנת 2024) על כל עסקה ולהעביר את הסכום לרשום המיסים. העוסק מחויב בתשלום חודשי או דו-חודשי למע"מ, בהתאם לצפי מחזור עסקאותיו ורשאי לקבל החזרי מע"מ עבור הוצאות העסק.

 

כיצד משנים את סיווג העסק?

עוסק פטור מחויב להצהיר למע"מ על כלל עסקאותיו בשנה שחלפה עד ה-31/1 בכל שנה, באמצעות הגשת הצהרת עוסק פטור. הדיווח כולל את סך כל ההכנסות של העסק לפני ההוצאות ובמידה ומחזור עסקאותיו גבוה מהסכום שנקבע באותה שנה, סיווגו ישתנה מעוסק פטור למורשה. במקרה זה העוסק נדרש לשלם את ההפרשים עבור שנת המס הקודמת ובשנת המס הבאה יחויב לדווח למע"מ ולהפיק ללקוחותיו חשבוניות מס. עוסק מורשה שרוצה לחזור לסיווג של עוסק פטור צריך להוכיח שמחזור עסקאותיו לא עלה על הסכום שנקבע עבור עוסק פטור במשך שנתיים.

 

כלים מתקדמים לניהול העסק

לאחר השלמת השלבים הבירוקרטים הכרוכים בהקמת העסק, מומלץ להיעזר בכלים דיגיטליים שיאפשרו לכם לייעל את ניהול העסק, לשפר את השירות ללקוח, לחסוך בזמן הוצאות וכוח אדם.

השירותים המתקדמים לעסקים של חברת INVOICE4U

חברת INVOICE4U בבעלות משרד רו"ח זיו, שיפר ושות', מהגדולים והמובילים בארץ, מתמחה כבר 20 שנה בהתאמת פתרונות מתקדמים לעסקים הפועלים בסנכרון מושלם כולל: סליקת אשראי באינטרנט, חשבונית ירוקה, מערכת ניהול לקוחות CRM ניהול הוצאות ועוד. לקוחותינו נהנים מתמיכה טכנית מקיפה, הדרכות ללא תשלום ושירות לקוחות זמין.

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה