מה חשוב לדעת לפני שמתקינים במפרים במתחם פרטי או ציבורי?
02.09.25 / 15:41
התקנת במפרים הפכה בשנים האחרונות לפתרון מקובל בכל מקום שבו קיימת בעיה של נהיגה מהירה מדי. בחניונים תת-קרקעיים, במפעלים, ברחובות פנימיים ואפילו במגרשי ספורט – פסי האטה מסייעים לשמור על בטיחות הולכי רגל ורכבים גם יחד. אבל לא כל במפר מתאים לכל מקום. יש הבדל בין במפר מגומי לפס האטה מפלסטיק, יש מגבלות חוקיות, וגם אופן ההתקנה משפיע על היעילות. לפני שממהרים להתקין, כדאי להבין מה הכללים והדגשים החשובים ביותר.
מה זה במפרים ולמה אי אפשר בלעדיהם
במפרים, או פסי האטה, נועדו להכריח נהגים להוריד מהירות. עצם הצבתם מונעת מצב שבו רכבים נכנסים לחניון במהירות מופרזת או חולפים ליד הולכי רגל בלי שליטה. מעבר לכך, פסי האטה מספקים תחושת ביטחון גם לדיירים וגם להולכי הרגל. לפי נתוני עמותת "אור ירוק", במקומות שבהם הותקנו פסי האטה נרשמה ירידה של עשרות אחוזים בתאונות קלות בתוך מתחמים סגורים.
הסוגים הנפוצים של פסי האטה – מה ההבדלים באמת
היום קיימים כמה סוגים עיקריים של במפרים:
- במפרי גומי – עמידים מאוד, כבדים, מתאימים במיוחד לשטחים לא ישרים.
- פסי האטה מפלסטיק PVC - חזקים אך קלים יותר, בעלי מראה מודרני, ומתאימים בעיקר לחניונים סגורים.
- פסי האטה מאספלט – מיועדים לכבישים ציבוריים בלבד, כחלק אינטגרלי מהכביש.
אין הבדל משמעותי בעמידות בין במפרי גומי ופלסטיק, אך ההבדלים ניכרים במשקל ובמראה. במפרי פלסטיק הם הנפוצים ביותר בישראל בשל קלות ההתקנה והמראה החדשני.
איך לבחור את הבמפר הנכון לפי תנאי השטח
הבחירה בבמפר המתאים תלויה במספר קריטריונים. ראשית, מהירות הנסיעה הרצויה: אם המטרה היא להאט ל־30 קמ"ש, מספיק פס נמוך. אם רוצים להגביל ל־10 קמ"ש, יש לבחור פס גבוה יותר. שנית, סוג כלי הרכב – במקומות שבהם נוסעות משאיות עדיף להשתמש בבמפר גומי חזק יותר. שלישית, תנאי השטח – במגרשים או מפעלים עם קרקע לא ישרה, גומי עדיף. בנוסף, יש לבדוק את רוחב המעבר: פסי האטה נמכרים במקטעים מודולריים שאפשר להרכיבם לאורך הרצוי.
שלב אחרי שלב – כך מתבצעת התקנת במפרים
התקנת במפרים פשוטה יחסית ואינה דורשת ידע הנדסי מיוחד. פסי האטה מגיעים בחלקים מודולריים שניתן לחבר ביניהם, ולאחר מכן מקבעים אותם לקרקע באמצעות ברגים ודיבלים. כך נוצר רצף מלא שמחזיק מעמד גם תחת תנועה כבדה. יתרון נוסף הוא שניתן לפרקם ולהרכיבם מחדש במקרה של שינוי תכנון או שיפוצים. במקומות ציבוריים, לעומת זאת, אין להתקין במפרים מגומי או פלסטיק אלא רק באמצעות יציקת אספלט באישור הרשות המקומית.
שרפים: ניסיון של שנים בתחום הבטיחות בדרכים
חברת שרפים מוצרי בטיחות מספקת מגוון רחב של במפרים ופסי האטה – מגומי, פלסטיק ו־PVC המתאימים לכל סוגי הדרכים והעומסים. המוצרים נבדקו במכון התקנים הישראלי לעמידות בתנאי חוץ, בליה ושבירה, ונותנים מענה להאטת מהירות בטווח שבין 10 ל־50 קמ"ש. פסי האטה של שרפים מותאמים במיוחד לאקלים הישראלי, קלים להתקנה, ידידותיים לסביבה ובעלי נראות אסתטית גבוהה. החברה מייבאת מוצרים איכותיים מאירופה ומלווה לקוחות במציאת הפתרון הנכון – החל מחניונים פרטיים ועד למפעלים ותעשיות כבדות.
שאלות ותשובות נפוצות
האם ניתן להתקין במפרים בכל מקום?
לא. במקומות ציבוריים רק רשות מקומית מוסמכת להציב פסי האטה מאספלט. במתחמים פרטיים כמו חניונים, מפעלים או שטחי מסחר ניתן להתקין במפרים מודולריים מגומי או פלסטיק.
מה ההבדל בין במפר מגומי לבין פס האטה מפלסטיק?
שניהם איכותיים ועמידים. ההבדל הוא שמשקל הגומי כבד יותר ולכן מתאים לקרקע לא ישרה, בעוד פלסטיק קל יותר, משתלב בעיצוב מודרני ונפוץ יותר במתחמים עירוניים.
כמה זמן במפר מחזיק מעמד?
במפר איכותי, שהותקן בצורה נכונה, מחזיק שנים רבות. הוא עמיד בפני שמש, גשם ועומסי תנועה גבוהים.
כמה במפרים צריך להתקין במתחם?
זה תלוי באורך הדרך ובמהירות הרצויה. לעיתים מספיק פס אחד בלבד, אך בכבישים פנימיים ארוכים נהוג להציב סדרה של במפרים במרווחים קבועים כדי לשמור על מהירות אחידה.
האם התקנה גורמת לרעש באזור?
כן, ישנה עלייה מסוימת ברמת הרעש כתוצאה מבלימות ותזוזת רכבים, אך היתרון בבטיחות עולה משמעותית על החיסרון הזה.
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected]
