לא כואב לדעת – 4 עובדות מעניינות על כאב

$(function(){setImageBanner('0673ea5c-b09c-43ee-9f97-78a3a5cd409f','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,39323,'Image','');})

כאב הוא אחד הסימפטומים הקשים ביותר לניהול בעולם הרפואה כולו. מצד אחד, מדובר במצב שמוכר לכל אדם חי בעולם – חוויה של כאב היא כזו שכולנו חווים כבר מגיל קטן מאוד. מצד שני, מדובר גם בסימפטום סובייקטיבי, שנמדד על פי דיווח המטופל. כל זה הופך את הכאב, ואת רפואת הכאב בכלל, לאחד התחומים המורכבים והמעניינים ביותר ברפואה המודרנית. ריכזנו עבורכם כאן 4 עובדות, שיכולות לענות לכם על 4 שאלות נפוצות בנושאי כאב.

pixabay

כאב הוא מנגנון חיוני ונחוץ בגוף האדם הבריא

לפני שנסביר על מחלות כאב ועל רפואת כאב, צריך להתחיל ולהסביר, שכאב כשלעצמו הוא לא מנגנון רע ומזיק, אלא בדיוק ההיפך. כאב נועד להתריע לנו על בעיה – כאשר ישנה פגיעה כלשהי ברקמה בגוף שלנו בשל פציעה או מחלה, הכאב מתריע על כך וגורם לנו להפסיק את הפעולה שגורמת לאותה הפגיעה. עם זאת, ישנם מצבים בהם אנחנו מרגישים כאב לאורך זמן, בין אם מסיבה ברורה ובין אם לא, ואת המצבים האלה נהוג לכנות באופן קולקטיבי מחלות כאב. ריכזנו לכם כאן ארבע עובדות שיעניקו לכם מידע חשוב על כאב בכלל, ועל מחלות כאב בפרט.

 

איך מטפלים במחלת כאב?

כפי שהסברנו, מחלות כאב הן באופן כללי כאלה שהסימפטום העיקרי והמרכזי בהן הוא תחושת כאב ממושכת וכרונית. מחלת הכאב הידועה ביותר היא ככל הנראה פיברומיאלגיה – מחלת הכאב הכרוני, שתוקפת בעיקר נשים ומתאפיינת בכאב כרוני וממושך בנקודות קבועות בדרך כלל. ישנה מחלוקת משמעותית בספרות המדעית לגבי הגורם למחלת הפיברומיאלגיה, וגם באשר לטיפול אין הסכמה חד משמעית. ישנן הוכחות ליעילות של קנאביס בטיפול בכאב באופן כללי ובפיברומיאלגיה בפרט, וכך גם לגבי תרופות נוגדות דלקת וטיפול פסיכותרפי.

 

למי כואב יותר – לגברים או לנשים? אין לכך תשובה חד משמעית

התפיסה הרווחת לפיה לנשים כואב יותר לגברים, היא לא ממש נכונה מבחינה מדעית. כאב במהותו הינו סובייקטיבי. מדד הכאב VAS, שנמצא בשימוש הרחב ביותר ברפואה המודרנית, קובע את דרגת הכאב של המטופל על פי הדיווח האישי שלו בסולם שנע בין 1 ל-10. במחקרים חוצי שנים ומגזרים שנעשו על כאב, נמצא שגברים מדווחים על כאב חמור לא פחות ובמקרים מסוימים אף יותר מנשים – ונראה שדווקא במקרים אקוטיים נשים מדווחות על כאבים חריפים פחות.

 

כיצד עובדת תרופה נגד כאבים? התשובה לכך משתנה מתרופה לתרופה

ישנו מספר לא קטן של משפחות תרופות, המסווגות כתרופות נגד כאבים, וכל אחת מהן עובדת באופן שונה. תרופות ממשפחת ה-NSAIDs הן תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידליות, שקוטעות את מנגנון הכאב דרך פגיעה באנזים בשם COX, שהוא חלק משמעותי במנגנון הכאב. מנגד, תרופות ממשפחת האופיואידיים, שנחשבות חזקות ומסוכנות יותר, נקשרות לקולטנים הממוקמים במוח ובעמוד השדרה, וקוטעות את הכאב דרך מערכת העצבים המרכזית. מסיבה זו בדיוק הן גם גורמות לתופעות נוירולוגיות שונות.

 

מה ההבדל בין כאב כרוני לאקוטי? סיווג של הכאב הוא חלק משמעותי באבחנה

כאב אקוטי הוא כאב שנגרם כתוצאה מבעיה נקודתית ברקמה ספציפית, ובדרך כלל אנחנו יודעים מה הגורם לו וכיצד לטפל בו. כאב כזה עשוי לחלוף כעבור זמן מה תחת טיפול נכון. מנגד, כאב כרוני הוא כאב מתמשך שבמקרים רבים לא ידוע מה הגורם שלו. לעתים הדרך היחידה להתמודד עם כאב מסוג זה היא בניהול של הכאב והפחתה שלו ולא בריפוי הגורם לו, שכאמור לא תמיד ידוע

 

רפואת כאב היא רפואה שמותאמת באופן אישי למטופל, מתחשבת במצבו הבריאותי הכללי ובכאב עליו הוא מדווח, ומתאימה לו את הטיפול הנכון ביותר עבורו. במידה רבה, זוהי הרפואה המתקדמת ביותר והמותאמת ביותר למטופל. עכשיו, נקווה שאתם יודעים יותר על כאב ועל רפואת כאב.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('3a2102ea-8e2b-47c3-a80f-595af0c6e2e6','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,39325,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה