חינוך מיוחד - מחזון חברתי למציאות בשטח

$(function(){setImageBanner('a33203b6-327e-46f3-9927-aa23ffb557fa','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,39323,'Image','');})

חוק החינוך המיוחד המקדם שילוב והכלה של תלמידים עם צרכים מיוחדים במסגרות החינוך הרגיל העלה את תרומתם של המורים לחינוך מיוחד. תואר ראשון ותעודת הוראה בחינוך מיוחד באקדמית אחוה מכשיר אנשי הוראה שהופכים תפיסת עולם למציאות יומיומית

צילום מכללת אחווה

השתלבותם של ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך נובעת ומונעת מתוך חזון חברתי וערכי של החברה בה הם חיים, ומהווה בסיס להשתלבותם כבוגרים בחברה. בישראל, תהליך זה החל באופן רשמי בשנת 1988 עם חקיקת חוק החינוך המיוחד הראשון, ומאז עודכן מספר פעמים בהתאם לשינויים שחלו בחברה לצד הבנת הצרכים השונים של התלמידים. בשנת 2018 עודכן החוק, תוך התייחסות משמעותית לעקרונות החברתיים המייצגים את חזון החברה הישראלית כחברה שחותרת להשתלבותם של תלמידים עם צרכים מיוחדים בכל המערך החינוכי.

בעוד שתהליך החקיקה מושפע מהתהליכים החברתיים, ואלה מושפעים בהדדיות מהחקיקה המשתנה, תהליכי השילוב במערכת החינוך מתבצעים על-ידי צוות מחנכים מקצועי שהוסמך ללמד ולקדם ילדים ותלמידים עם צרכים מיוחדים מגיל לידה ועד לגיל 21. מכאן, גם נובע הצורך של כלל מערכת החינוך לשלב מורים בעלי הכשרה מקצועית בלימודי חינוך מיוחד, על מנת שיתרמו ממקצועיותם לשילוב אקדמי, חברתי ורגשי של התלמידים עם הצרכים המיוחדים במערכת החינוך.

לימודי חינוך מיוחד באקדמית אחוה נועדו להכשיר אנשי חינוך מומחים להוראה ולסיוע לתלמידים עם צרכים מיוחדים מגוונים הלומדים במערכת החינוך בישראל. במהלך הלימודים מקבלים הסטודנטים הכשרה ללימודי חינוך מיוחד ולימודי הוראה במסגרות החינוך המיוחד השונות; מגן הילדים ועד לבית הספר התיכון, ובכל רמות השילוב - משילוב יחידני, שילוב בבית ספר רגיל והוראה במסגרות לחינוך מיוחד.

תהליך ההכשרה בתואר ראשון בחינוך מיוחד באחוה מתבצע בשיתוף עם חוקרים ומומחים מתחומי ההוראה והפסיכולוגיה השונים, ומתמקד בשני מסלולים עיקריים: הוראת ילדים עם צרכים מיוחדים בגיל הרך והוראת תלמידים עם צרכים מיוחדים בבתי הספר השונים. בכל אחד מהמסלולים רוכשים הסטודנטים ללימודי הוראה ידע תיאורטי בשילוב התנסות במסגרות החינוך המיוחדות והמשלבות, כך שעם סיום לימודיהם יוכלו לקדם את התלמידים תוך שמירה על עקרונות ההכלה של אנשים עם צרכים מיוחדים בחברה.

כדי להתאים את הכשרת הסטודנטים ללימודי חינוך מיוחד אל הבלתי ידוע, באקדמית אחוה משלבים במהלך הלימודים סדנאות במרכז הסימולציה שמאפשרות תרגול מיומנויות ההוראה הנדרשות בסביבה תומכת ובטוחה. סדנאות הסימולציה מאפשרות להדק את הקשר בין תיאוריה לפרקטיקה ולתרגם ידע קוגניטיבי לידע ביצועי. הסטודנטים ללימודי חינוך מיוחד המתנסים בסימולציות חווים תהליכי למידה המבוססים על התנסות חווייתית ומתרגלים יכולות המקדמות אמפתיה, אמון וכבוד. בכך, מקבלים הסטודנטים לתואר ראשון בחינוך מיוחד ותעודת הוראה כבר בשלב ההכשרה תחושת ביטחון ורוכשים מיומנויות רגשיות, חברתיות ואקדמיות.

"הכשרה להוראת תלמידים עם צרכים מיוחדים היא תהליך מורכב שמטרתו לתת למחנכי העתיד כלים שיעזרו להם ללמד ולקדם תלמידים עם צרכים שונים, גם אם הם אינם יודעים מראש מהם אותם צרכים בדיוק", אומרת ד"ר היידי פלביאן, ראש המחלקה ללימודי חינוך מיוחד באקדמית אחוה. "במקביל, הבוגרים שלנו דואגים גם לקדם את תהליך השתלבותם של תלמידים עם צרכים מיוחדים במסגרות החינוך השונות על מנת שתהליך זה יצליח".

הייחודיות של לימודי חינוך מיוחד באקדמית אחוה היא באפשרות לקבל בנוסף לתואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה, גם תעודת התמחות בהעשרה אינסטרומנטלית עם מכון פוירשטיין במסגרת לימודי חינוך מיוחד באקדמית אחוה. מדובר באחת מהשיטות המוכרות ביותר בעולם שמטרתה לזהות את היכולות האמיתיות והפוטנציאל של כל אדם. השיטה, אותה המציא אבי הפוטנציאל האנושי ראובן פוירשטיין, עוסקת בפירוק תהליכי החשיבה לגורמים כמו, היכולת להבין ולפרש הנחיות, לאסוף ולמיין נתונים, לייצר תהליכי השוואה, לזהות בעיות ולפעול לפתרונן ולהסיק מסקנות. בזכות ההתמחות בהעשרה אינסטרומנטלית כחלק מלימודי חינוך מיוחד מקבלים הסטודנטים כלים לאבחון וטיפול של ילדים בעלי מוגבלויות והשתלבותם בחברה.

"העשרה אינסטרומנטלית בנויה משני מרכיבים - קבלת כלים ותהליכים להתמודד עם כלים אלה", מסבירה ד"ר פלביאן. "העשרה מופעלת במגוון של אוכלוסיות, אם אוכלוסיות של תלמידים במסגרות רגילות או מיוחדות או ילדים ובוגרים ברמת תפקוד משתנה. התוכנית לא מתעניינת ברמתם הנוכחית של הילדים, אלא בשאלה לאן הם יכולים להגיע אחרי שיתנו להם את הכלים לחשוב. המטרה העיקרית היא קידום כושר הלמידה ויצירת תהליכי שינוי להשתלבותם המוצלחת של בעלי מוגבלויות בחברה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('6f3eb4e4-185f-4c40-ada0-2f126ccdc3ca','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,39325,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה