בעלי עסקים באר שבעים: "הקורונה זו פגיעה אנושה בעסקים הקטנים"

$(function(){setImageBanner('19f87029-5e31-4241-b9bf-8a4bda0f58a5','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,39323,'Image','');})

שלושה בעלי עסקים בתחומים שונים בבאר שבע מספרים איך עברה עליהם שנת הקורונה. שמענו מהם על הקשיים והאתגרים, על ארגון מעוף שעזר להם לקבל את מה שמגיע להם ועל התקווה ששנת 2021 מביאה עימה

אין כמעט תחום פעילות במשק שלא נפגע כתוצאה ממגיפת הקורונה. בעלי עסקים רבים בבאר שבע מצאו עצמם נלחמים על העסק שלהם בשנה האחרונה כדי לנסות ולשרוד, לנסות ולהמשיך את פעילותם למען הלקוחות גם מרחוק ולקוות שהתקופה הזו תיגמר. שלושה בעלי עסקים באר שבעיים בתחומים שונים סיפרו ל'באר שבע נט' על השנה שעברה עליהם, על הפגיעה הכלכלית והקשיים, לצד הסיוע של מעוף לאותם עסקים קטנים, והתקווה ששנת 2021 מביאה גם לעצמאיים.

 

מיכאל הווארד הוא יזם ואיש עסקים, מנכ"ל ובעלים של מלון הנגב מבית דומוס. מיכאל סיים את התואר הראשון בהנדסת תעשייה וניהול והקים עסק של השכרת דירות לטווח קצר 'הבית במתתיהו'. בהמשך הקים את 'הבית העות'מאני' ולפני שלושה חודשים פתח יחד עם האחים גבי ויורם אוחיון את מלון 'הנגב' המחודש בעיר העתיקה בבאר שבע.

איך עברה עד כה תקופת הקורונה? נאלצתם לא פעם לסגור את בתי המלון בעיר בשל הסגרים וההנחיות?

"מלון הנגב נפתח בסוף אוגוסט ממש רגע לפני הסגר השני, ובמהלך הסגר המקום איפשר שינה בלבד ללא השטחים הציבוריים הפועלים בו, זה כמובן פגע בהכנסות. בהמשך היה עוד קצת ביקוש אבל עם הכניסה לסגר שלישי ההזמנות פסקו לחלוטין ונאלצנו לצערי לסגור. עדיין לא הוצאתי עובדים לחל"ת, זה מצב בלתי אפשרי בעיני לשחק ככה בחיים של אנשים, יש לנו צוות של 15 עובדים, לכל אחד משפחות וילדים... אז החלטתי לאחרונה להשקיע בשיפוץ ושדרוג של המתחמים האחרים- הבית במתתיהו והבית העות'מאני כדי שנוכל להמשיך לעבוד. אבל זה לא נראה טוב, יכול להיות שלא יהיה מנוס ולהוציא עובדים לחל"ת. מלון חדש חי מחודש לחודש, זו השקעה אדירה של שיפוץ והקמה בשנת קורונה אז יש לנו קשיים בתזרים ובהכנסות".

עד כמה הקורונה פגעה בכם כלכלית? קיבלתם סיוע מהמדינה?

"המדינה נתנה מענקים רק לעסק הראשון, בגלל שמלון הנגב הוא עסק חדש שנפתח רק בשנה האחרונה שם אנחנו לא זכאים לעזרה. אבל כן הייתה לנו השקעה אדירה בהקמה, עם הלוואות, וכרגע בלי הכנסות אבל מבחינת המדינה עסק חדש לא זכאי למענקים. אני רוצה לציין לטובה את היועצים של מעוף שסייעו לנו, הם הגישו עבורנו את המסמכים והבקשות למענק ועוזרים בתהליך. המענק שכן הגיע עוזר אבל זה לא יספיק לאורך זמן, זה מצב מסובך ולא פשוט".

מה אתה שומע מהלקוחות והמבקרים בעיר? צמאים לפתיחה של התיירות?

"התחושה היא שאנחנו כבר 20 שנה עם הקורונה... לפני הקורונה ראינו עלייה גדולה בתיירות בעיר, משפחות וזוגות שמגיעים לעיר בסופי שבוע, לעיר באר שבע יש המון מה להציע לתייר, יש הרבה אטרקציות ובעיני באר שבע היא המקום הכי טוב בארץ לטיולי כוכב, להשתקע בעיר וכל יום לצאת ממנה למקום אחר בנגב והדרום. אבל עכשיו הכל נעצר, הטלפון כמעט ולא מצלצל, כרגע לצערי קשה לראות בחודש הקרוב את האור בקצה המנהרה".

נכנסנו עכשיו לסגר שלישי, אתה רואה בכל זאת סיבה לאופטימיות עם הגעת החיסונים?

"העתיד צופה טובות אבל לעסק קטן כל חודש הוא קריטי. לאורך זמן תעשיית המלונאות והתיירות תחזור לפרוח, יצר האדם רוצה לחזור לחיות, לבלות וליהנות. ברגע שמורידים קצת את ההקלות רואים את בתי המלון והצימרים מפוצצים, אנשים צריכים את זה, אז בטווח הארוך אני מקווה שהחיסונים יסייעו. אני בוודאי אתחסן ואדרוש מהצוות שלי להתחסן. כעסק כל חודש ויום שהמשק סגור זו כמעט מכת מוות, בסוף אנחנו תלויים בתזרים והוצאות קבועות שיש לנו, יש התחייבויות חודשיות, הלוואות, שכר דירה, הכסף ממשיך לצאת, השאלה עוד כמה זמן נצליח לשרוד".

מה היית רוצה לאחל לתושבי באר שבע לשנת 2021?

"קודם כל שתהיה לנו שנה הרבה יותר מוצלחת מהשנה קודמת. הדבר היפה בבאר שבע זה שהנרטיב שלנו זה כמנהג אברהם אבינו ,זה האירוח. אנחנו טובים בלארח, הבאר שבעים אנשים חמים ונדיבים, אז שימשיכו בזה, חשוב לשמור על החוקים וההנחיות ונקווה שנעבור את זה ביחד ונראה ימים טובים יותר".

 מיכאל הווארד, מנכ"ל ובעלים של מלון הנגב מבית דומוס. קרדיט צילום סנאפ

עומר סבן הוא מאמן כושר והבעלים של רשת סטודיו בוטיק לאימונים אישייםTrainer4Life , חדר כושר לקרוספיט ואימוני נינג'ה 'נינג'ה סקול'.

איך עברה עד כה תקופת הקורונה? נאלצתם לסגור את חדרי הכושר והסטודיו שמאז הסגר השני לא נפתחו, איך התחושות?

"זה לא פשוט, מתחילת הסגר השני לא ברור מה מותר ומה אסור, אנחנו מנסים לעמוד בהנחיות וההגבלות אבל עדיין למצוא דרך לספק את אותו השירות. אם זה אומר להחליף את האימון שבתוך הסטודיו לאימון בפארק או לפגוש את האנשים בזום ולאמן מרחוק, לכתוב למתאמנים תכניות אימונים לעבודה מהבית, להעלות תכנים דיגיטליים ועוד. בתקופה כזו בעל עסק שרוצה להישאר עדיין אטרקטיבי או עם הראש מעל המים חייב לנהל את העסק בצורה דינאמית. אם מציעים שירות מסוים צריכים לדעת להשתנות עם הרגולציה ולשנות את הדרך בה פונים לאנשים. כבעל עסק שמנהל מספר מכוני סטודיו הקהילה שלי מאוד חשובה, אלה מתאמנים שמלווים אותנו במשך שנים ועדיין חשוב לנו לשמור עליהם בכושר, גם בפן הבריאותי הפיזי וגם בפן הנפשי".

עד כמה הקורונה פגעה בכם כלכלית? קיבלתם סיוע מהמדינה?

"זו פגיעה אנושה, אנחנו עדיין משלמים הון תועפות כל חודש, גם על שכירות, ארנונה, מיסים, חשבונות ואין בכלל הכנסות, זה קשה. מצד שני אנחנו כן רוצים לנהוג באחריות, זה מצב לא פשוט. לצערי אחד העסקים שהקמתי לאחרונה היה באמצע 2019 אז בגלל פרוצדורות לא אישרו לנו לקבל מענקים על עסקים חדשים אז גם המעט שנתנו לנו נבלע בתשלומי העסק החדש. העזרה מהמדינה לא מגיעה לכולם ויש עסקים שלא באמת יכולים להפיק ממנה משהו. אחד הדברים שהכי עזרו לנו בתהליך זה העדכון השוטף של החבר'ה מהמשרד של מעוף, רואים שאכפת להם מהעסקים בדרום, הם הקימו קבוצה של עסקים שם הם מעדכנים בהנחיות, מציעים קורסים ועוזרים. הם עושים עבודה נפלאה, הם יוזמים ופונים אלייך כבעל עסק כדי לעזור לך מתוך שליחות וזה מבורך".

מה אתה שומע מהמתאמנים הם צמאים לפתיחה של חדרי הכושר?

"חד משמעית כן, גם כמות הפניות אלינו עלתה משמעותית בתקופה האחרונה, אנשים מחפשים אלטרנטיבות, מחפשים להתאמן. לא אכפת להם גם לבוא ולהתאמן על אף ההגבלות, הם מוכנים לעשות הרבה בשביל זה ואנחנו צריכים להיות הבוגר האחראי ולראות איך לעשות את זה נכון. אנחנו בסופו של דבר צריכים לנהוג באחריות ולעשות מה שנכון לטובת הכלל אבל אין ספק שאנחנו מאוד נפגעים במצב הזה".

נכנסנו עכשיו לסגר שלישי, אתה רואה בכל זאת סיבה לאופטימיות עם הגעת החיסונים?

"אופטימיות תמיד יש, גם בשבילנו כבעלי עסקים וגם כלפי הציבור שמתסכל עלינו, נושא את עיניו אלינו ומחפש תשובות או תקווה. אני חושב שהחיסון הזה הוא התשובה הכי טובה לקורונה, כמובן שאלך להתחסן ברגע שיתאפשר. אני מצפה גם מכלל האוכלוסייה ללכת ולהתחסן, אני חושב שהחסרונות מהמחלה עצמה יותר גבוהים וידועים מהניחושים של תופעות לווי של החיסון".

מה היית רוצה לאחל לתושבי באר שבע לשנת 2021?

"תושבי באר שבע היקרים, יש כאן אוכלוסייה שקשה למצוא שנייה לה בארץ. אנשים שתומכים, חמים וערבים אחד לשני. מאחל לנו שהקורונה הזו תהיה שיעור חשוב בערבות הדדית, שנדע להסתפק גם בדברים הקטנים בחיק המשפחה, ליהנות גם מהלבד והדברים הפשוטים. מקווה שנצליח לעבור את זה ביחד. אני קורא לכולם לקנות יותר מהעסקים הקטנים שנמצאים בעיר, זה מנוע הצמיחה שלנו כעיר וחברה. מי שרוצה להתאמן אזמין אותו להתאמן באחד מהסטודיו שלנו ברגע שיתאפשר. לבעלי העסקים אגיד שתישארו חזקים, כתושבי הדרום ידענו משברים בעבר ולא ניתן לשום דבר לשבור אותנו, רק נתחשל מזה ונצמח קדימה".

עומר סבן. קרדיט צילום טליה קרודו 

דן אודיז הינו רקדן וכוריאוגרף בעל ניסיון עשיר בתחום הלימוד, כוריאוגרפיה ומופעי במה. כיום דן הבעלים של הקולג׳ להיפ הופ 'דן אודיז', ויחד עם אשתו, לאורה אודיז המנהלת האומנותית של הקולג׳, הם מלווים ומדריכים מידי שנה מעל ל-800 תלמידים בדרום.

איך עברה עד כה תקופת הקורונה? לכמה זמן נאלצתם לסגור את הקולג' והסטודיו? איך התחושות?

"זה מצב נורא קשה ומבלבל, אין שום דבר קבוע, התחושה היא שאנחנו חיים מהיום למחר. אנחנו סגורים מחודש מרץ, הייתה תקופה שפתחנו אחרי הסגר הראשון עד חודש ספטמבר, היינו בציפייה שהכל יהיה בסדר ואז הגיע הסגר השני ועכשיו השלישי. האפשרות היחידה להישאר בקשר עם התלמידים בקולג' היא דרך הרשתות החברתיות אבל המצב הזה יכול להרוס את חדות היצירה והתשוקה שלהם לריקוד. היו תלמידים שהפסיקו לרקוד בתקופה הזו, יש כאן גם פן חברתי שהוא חשוב, הם רוצים הרבה פעמים לרקוד ולהיות חלק מקבוצה אז ההפסקה הזו גורמת להם לאבד את הביטחון. זה עצוב מאוד, הם נשארים בבית וחווים קושי, זה בעיני אחד הנזקים החמורים שנגרמים לדור הצעיר ואני מקווה שנוכל למצוא, יחד עם המשפחות והסביבה הקרובה של בני הנוער, דרך לגשר על הפערים האלה".

עד כמה הקורונה פגעה בכם כלכלית? קיבלתם סיוע מהמדינה?

"הפגיעה קשה, התחושה היא שאתה עובד, נותן, משלם מס הכנסה וביטוח לאומי ובסוף מתחלק ברווחים עם המדינה ואז שכאתה נופל אין עזרה אמיתית וזה מאכזב. קיבלנו מהמדינה מענק שמכסה אולי 5-10 אחוזים מהחובות שצברנו השנה, זה מפחיד לבעל עסק קטן, עם משפחה ושתי בנות בבית... ההוצאות שלנו ממשיכות, עדיין יש שכירות, תשלומים והוצאות קבועות, זה הפסד מטורף. לשמחתי אני במעוף ומקבל מהם את כל העדכונים על מענקים, סיבסודים ומה שאפשר לקבל מהמדינה, זה חצי נחמה. בשבילי מעוף זה הטיפה בים, את הקצת שאני כן יכול לקבל זה בעזרתם, אין מערכת ממשלתית שמציגה בפנינו את כל ההטבות שמגיעות לנו וזה קשה, במעוף הכל מסודר ומרוכז והם מסייעים לנו".

מה אתה שומע מהרקדנים, הם צמאים לחזור לרקוד? איך בכל זאת מוצאים דרך להתאים את הפעילות מרחוק?

"כן, אנחנו מקבלים וואטסאפים מהמון תלמידים והורים שרוצים לחזור לרקוד, הלקוחות נאמנים ומעריכים אותנו וזה מחמם את הלב. אבל  בסוף לנו אין מה לעשות עם זה, הבנו שזה כאן להרבה זמן אז נעבוד על פרויקטים שפחות מצריכים מפגשים פרונטליים, אנחנו מכינים הפתעות לעיר בשנה החדשה דרך המסך. אנחנו עובדים על תכנית עבודה שנתית שמותאמת למצב ומנסים למצוא מודלים חדשים לשיעורי ריקוד בדרך קצת שונה ממה שהיינו רגילים. לצערי לילדים הקטנים מתחת לכיתה ה' קשה עם החוויה בזום ולכן זה פחות עובד איתם. עם החבר'ה הבוגרים זה יותר קל, אנחנו עושים שיעורי ריקוד גם בזום ודואגים גם להתעניין בהם ולשמור על התקשורת האישית שחשובה עבורם".

נכנסנו עכשיו לסגר שלישי, אתה רואה בכל זאת סיבה לאופטימיות עם הגעת החיסונים?

"אני מחזיק אצבעות חזק, לא יודע לאן החיסונים יובילו וגם אם הם ייתנו רק פתרון זמני זה טוב ומעודד. אני כמובן אתחסן, ברגע שקוראים לי אני שם. התחושה הפנימית היא שהמצב הולך להשתפר, זו אולי לא תהיה השגרה שהכרנו אבל עדיין יהיה טוב יותר. מה שנותן את הכוח להמשיך אלה הלקוחות הוותיקים והחדשים שלנו שמעריכים, שואלים, שולחים הודעות ומתעניינים- זה לא מובן מאליו בכלל".

מה היית רוצה לאחל לתושבי באר שבע לשנת 2021?

"שהלב יתמלא בחזרה, שכולנו נזכה לחוות תרבות, פנאי וקירבה אחד לשני בצורה הבטוחה והנעימה ביותר שהכי עושה לנו טוב. מהצד שלי הכי הייתי רוצה להביע תמיכה בכל בעלי העסקים שגם חווים את אותם קשיים, אני מחבק את כולם באשר הם בכל התחומים ומקווה שכולם יצלחו את זה וימצאו את עצמם בעידן חדש וטוב יותר".

דן אודיז באתר, באינסטגרם וביוטיוב

דן ולאורה אודיז. קרדיט: קרינה צימבוּך 

טיפים חיוניים של מנהל סניף מעוף באר שבע ונגב מערבי, לביא קייט, לבעלי עסקים בתקופה זו:

  1. החזרת השליטה אליכם: ניהול המשבר ותכנית לעבודה בשגרת הקורונה – גייסו את כל המידע שיש לכם על העסק מהיבטים פיננסיים, שיווקיים, ארגוניים ותפעוליים ואימדו את נקודת האיזון הנוכחית שלכם. בעזרת מידע זה תוכלו לבצע את 2 הפעולות הנדרשות להחזרת השליטה בעסק: בחינה של המשאבים הנדרשים להמעטת הפגיעה ובניית תכנית ניהולית ואסטרטגית לשגרה החדשה.
  2. חשבון נפשי זה כלכלי: מיקוד ופוקוס לעתיד עם המסקנות מהעבר - זה הזמן לעצור רגע ולחשוב מה הצליח ומה פחות, מה אפשרי ומה כבר לא, מה חיוני ומה לא רלוונטי. בדרך זאת יעלו רעיונות חדשים או מחודשים. גלו גישה יצירתית להתמודדות עם המשבר ומציאת פתרונות.
  3. לאשש את המחקר: הכרת השוק, המגמות ופיזור הסיכון - צאו לרגע מהדרמה המתחוללת סביבכם, נתקו מגע ופתחו את הראש והאוזניים. ייתכן שישנן הזדמנויות, הנמצאות ממש לידיכם ובעזרת שינוי תפעולי ו/או תהליכי תוכלו לממשן בקלות. משבר לעיתים הוא גם הזדמנות להתייעלות ממשית ולפעילות חדשה. אל תפחדו מהשינוי - הוא לרוב לטובה.
  4. כשירות בשירות: רכישת ידע, התמקצעות וכלים ניהוליים משמעותיים - הזמן נעצר, גם אם בלית ברירה, נצלו אותו לטובתכם ולמדו דבר נוסף על ניהול העסק, שיווקו או לשם העשרה מקצועית. בדיוק עכשיו, כשהלימודים עברו לתצורה מקוונת, התרבות הצרכנית השתנתה ותהליכי העבודה פועלים בשוק חדש, תוכלו לקבל הרבה ידע ומידע לטובתכם בעלויות נמוכות ובלי ביטול זמן, שישמרו על הכושר הביצועי שלכם ושל העסק שלכם.
  5. אל תהיו מרובעים: אתם לא לבד - ריבוע העוגנים של כל עסק הוא: עובדים, לקוחות, ספקים ושותפים. אל תשכחו אותם, הם יעזרו לכם עכשיו ובהמשך. עובדים ייתנו יותר ככול שתסבירו ותפתחו איתם את הקשיים. לקוחותיכם עלולים להרגיש מוזנחים, שמרו עמם על קשר וחיבור, הם יכירו לכם תודה על כך. הספקים הם גם בעלי עסקים, ייתכן והם יכולים להיות שותפים טובים, כך גם בעלי עסקים נוספים, שאיתם תוכלו לייצר שותפות לרכישת מלאי, שיווק, שכירות, שיתוף ידע מקצועי ועוד. 

 

קרדיט סלי פטל

הנזק הכלכלי שמביא איתו משבר הקורונה, מאלץ בעלי עסקים רבים להתמודד עם שאלות רבות בנוגע לעתידם המקצועי. בהתאם לכך, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים באמצעות מעוף מרחב דרום והשפלה דואגים להתאים את פעילותם למצב המשתנה ומציעים לבעלי העסקים כלי סיוע גם מהבית. בין השירותים המוצעים: קו חירום לעסקים שבו נציגי מעוף נותנים מענה וליווי אישי, בכדי לסייע ולמזער את הנזקים הצפויים במגזר הפרטי והעסקי, מגוון קורסים וסדנאות אונליין בנושאים מעודכנים ורלוונטיים לתקופה הנוכחית, תכניות ליווי, מפגשי יעוץ בווידיאו, מענקים, ליווי לקבלת מימון בקרן בערבות המדינה ובקרנות נוספות ועוד.

אורי הכהן, מנהל מעוף מרחב דרום והשפלה מוסיף: "תקופת הקורונה אילצה אותנו לחשוב מה הם כלי הסיוע הרלוונטיים שיתנו את המענה המהיר והטוב עבור בעלי העסקים בתקופה זו. גם בסגר הנוכחי בעלי העסקים השונים מוזמנים לפנות לסניפי מעוף הפזורים ברחבי הארץ וליהנות משירותי ליווי וסיוע המותאמים לתקופה מאתגרת זו. כמו כן, עסקים רבים לא מודעים למענקים השונים שיכולים לסייע להם ובאפשרויות המימון הזולות והמהירות. אנחנו כאן כדי לעזור להם לעבור את התקופה הזו בצורה טובה ככל הניתן".

לצד מערך הקורסים וההכשרות, תהליך הליווי העסקי בסניפים השונים ממשיך בפגישות ומיפויים אונליין. בעלי עסקים מוזמנים לפנות לסניפי מעוף בדרום ובשפלה וליהנות מרשת תמיכה, ליווי אישי, חיבור ליועצים מקצועיים, הכוונה מקצועית בהתמודדות עם המצב החדש, וכן, סיוע בבקשת הוזלה בארנונה ומענק לשימור עובדים. כחלק מהתכנית הכלכלית לסיוע לעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה, ניתן סיוע בהנחה של 95% בארנונה לעסקים שנפגעו באופן ניכר עד יוני 2021. דרך מעוף ניתן להגיש את הטופס ולבדוק את הזכאות. וכן ניתן גם להגיש בקשה עבור מענק שימור עובדים. המענק הוא בסך 5,000 ₪ על כל עובד שנמשכה העסקתו גם לאחר ההגבלות והירידה בהיקף העבודה.

בעלי עסקים ויזמים מוזמנים לפנות לסניף וליצור קשר בטלפון: 076-8844866

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('7d098df8-942f-4216-ba73-02da57d148c4','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,39325,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה