$(function(){setImageBanner('1ca9d426-015d-42e6-afdd-28c1d5249c18','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,39323,'Image','');})

בואו נדבר רגע על הכיפה. פיסת הבד הקטנה הזו מעטרת את ראשם של שומרי מסורת רבים בישראל וגם בעולם.

Pixabay

היא מלווה את האדם לכל מקום שילך - לעבודה או לדייט הראשון, והוא שומר עליה מכל משמר ודואג להדק אותה לראשו באמצעות סיכה כדי שלא תעוף ברוח. גם מי שאינו חובש כיפה בחיי היום יום, מקפיד להגיע עמה לבית הכנסת, או חובש אותה בטקסים יהודיים מיוחד כמו חופה או קריאת תורה או קריאת שמע ישראל. היות שהכיפה משמעותית כל כך לשמירה על אורח חיים יהודי, כדאי לעצור לרגע ולחשוב איך אנחנו בוחרים את הכיפה שלנו, בעצם.  

איזה סוג כיפה מתאים לי?

בישראל, סוגי הכיפות השונים רומזים על הזרם שאליו משתייך האדם. אלה כמה דוגמאות לזרמים בולטים:

  • כיפה שחורה מבד – מאפיינת בדרך כלל את הזרם החרדי.
  • כיפה שחורה סרוגה – את הכיפה הזו ניתן לראות בדרך כלל על ראשם דתיים לאומיים אדוקים המקפידים לשמור על המסורת, אם כי הם אינם מגדירים את עצמם כחרדים.
  • כיפה סרוגה לבנה וגדולה – מקובלת בקרב חסידי ברסלב
  • כיפה העשויה מקטיפה ובעלת עיטורים מכסף וזהב – מקובלת על פי רוב בקרב עדות המזרח – הן הדתיים והן המסורתיים.
  • כיפה סרוגה בצבעים שונים – הכיפה הסרוגה והמגזרית המאפיינת בדרך כלל את הדתיים הלאומיים, המכונים גם "הכיפות הסרוגות".
  • כיפה העשויה מבד סטאן לבן – את הכיפה הזו ניתן לראות באופן זמני על ראשיהם של שומרי מסורת שאינם נוהגים ללכת עם כיפה. הם חובשים אותה באירועים מיוחדים כמו קריאת תורה בבר מצווה או בחתונה. 
  • כיפה בוכרית - כיום מרבית מי שחובש אותה הם בעיקר ילדים קטנים, בעקבות כך שהכיפה הבוכרית נשארת חזק על הראש.

ראינו שישה סוגים של כיפות המקובלות בחברה הישראלית בימינו. תוכלו לבחור את הכיפה המתאימה לכם באופן אישי. רק שימו לב שחשוב לבחור בכיפה העשויה מחומרים איכותיים, בד או צמר. כיפה כזו תשמש אתכם לטווח ארוך ותיראה כמו חדשה גם לאחר כביסות מרובות. כך שאם אתם מתכוונים לקנות כיפה, כדאי לבדוק את המקום ולהתייעץ עם אחרים. 

גודל הכיפה

על פי ההלכה, הכיפה צריכה לכסות את מרבית הראש, כך שמכל צד שלא מסתכלים על האדם, עדיין רואים את הכיפה שלו. ואכן, מרבית הכיפות נעות בין גודל בינוני לגדול (בדומה לכיפה הבוכרית). אך בימינו, יש הנוהגים לחבוש גם כיפות קטנות, כדי להראות שהם משתייכים לזרם המתאים להם. 

מדוע חובשים כיפה?

השולחן ערוך קובע שיש חובה לחבוש כיפה ואין ללכת בלי כיסוי ראש אפילו 4 אמות (2 מטר). אף על פי שרבים בישראל חובשים כיפה, לא מדובר במצווה מן התורה. המקור לכיפה מצוי בגמרא במסכת קידושין. שם מסופר על רב הונא שלא היה מסוגל ללכת ארבע אמות ללא כיסוי ראש, בגלל השכינה השורה מעל. ואכן, אם בימי קדם נהגו לחבוש כיפה רק כאשר מזכירים את שם שמים, הרי שאט אט הפך המנהג לנפוץ ויום יומי. כיום הפכה הכיפה לסמל ליראת שמים.

האם קיימים מקרים שבהם אפשר להוריד את הכיפה?

לפי ההלכה היהודית, ישנם שלושה מקרים שבהם אפשר לקבל פטור מחבישת כיפה:

  1. היהודי יכול להסיר את כיפתו כאשר הוא נמצא במקום עוין ואנטישמי - אך יש להשים כובע במקום. 
  2. לעתים חבישת הכיפה עלולה להעמיד את האדם בסכנה. לדוגמה, במסגרת עבודה במפעל שבו פועלות מכונות רבות - וגם שם יש להשים כובע. 

כמובן, מדובר כאן במקרים זמניים שבהם קיים היתר להסיר את הכיפה.

גם הילדים חובשים כיפה

הורים רבים מתחילים להרגיל את ילדיהם לחבוש כיפה כבר מגיל 3, הגיל שבו הילד בוגר דיו כדי להבין את העולם שסביבו. גם אם הילד מוריד בהתחלה את הכיפה, זה בסדר. אפשר להרגיל אותו בהדרגה ובלי לחץ. 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('9a0ef71b-172b-4d12-9038-acbcc1f9a9ef','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,39325,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה