איטום מרפסות – איזה שיטות קיימות וכמה כל אחת מהן עולה? (ולמה)

$(function(){setImageBanner('c67a93ea-e8c5-4ce9-81ce-57ff8800ade9','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,39323,'Image','');})

שמירה על תקינות המרפסת של הבית שלנו היא בוודאי נושא חשוב שדורש תשומת לב. המרפסת נבנה כמדף בטון מחוזק בברזל זיון ועל פניו היא אמורה להחזיק משקל בצורה בטוחה לאורך שנים (וכולנו תקווה שהקבלן אכן עשה את עבודתו נאמנה ואין סיבה לדאגה). אחד הדברים שעשוי לפגום בצורה מהירה בעמידות המרפסת שלנו היא רטיבות. רטיבות אוהבת ברזל ויכולה להחליש אותו וליצור חלודה לאורך המוטות. יכולת העמידות של המרפסת שלנו במשקלים שונים ותנודות, ומזג האוויר וכו תלויה בהחלט בגמישות, העמידות והבריאות של אותו ברזל זיון וגם בעומת הבטון שעוטף אותו.

FREEPIK

כמה מילים על האיטום שהמרפסת שלכם הגיע איתו (בתקווה)

כבר בשלב הבנייה של הבניין עוברת המרפסת שלכם תהליך איטום מקיף. כמובן שזה חשוב מאוד לעמידות המרפסת כיוון שהברזל שעוזר לספק לה עמידות רגיש כמובן למים וחלודה וגם הבטון עצמו צריך להיות יבש ולא נקבובי כדי להיות עמיד וחזק לאורך שנים. במה מדובר? מה התקן ומה נעשה כדי לאטום את המרפסת שלכם?

בהנחה שמדובר על מרפסת חיצונית סטנדרטית, הקבלן אשר בונה את הבניין שלכם במקור (או ליתר דיוק קבלן איטום מטעמו) מבצע הליך איטום ישירות על הבטון של המרפסת. זאת בנוסף לעובדה שהמרפסת צריכה לספק זווית של 2% לכיוון של חור הניקוז. בהקשר לאיטום עצמו,  התקן קובע כי יש לשים 2 שכבות של יריעות ביטומניות עם הצטלבות של 10 סנטימטר בין היריעות עצמן בתוואי של שתי וערב ואל תוך הפינה המחברת עד לגובה של 10ס״מ מעל לקו הריצוף העתידי.

שיטות איטום מרפסת

איטום על הריצוף

כמעט נשמע כמו איטום על הפרצוף, ולמען האמת מבחינת איכות ושרידות העבודה – לרוב זה נכון. אז למה יש לנו נזילה במרפסת? האם יש שבר במרצפות וגם היריעות לא אוטמות כהלכה את משטח הבטון? זכרו שמתחת לריצוף יש שתי וערב של יריעות ביטומניות אשר אמורות לעטוף את הבטון גם מעבר לגובה הריצוף אל תוך הדופן.

האם יש לנו תזוזה של המרפסת או אולי המבנה בגללה נוצר סדק בקירות התומכים בבטון? בכל מקרה אם נחשוב על זה הרי שאיטום שטוח של הרווח בין הבלטות דרכן קרוב לוודאי חודרים מים עשוי להיות פתרון מאוד זמני. ומצד שני, מדובר על תיקון זול – הזול מבין השלושה וגם מאוד מהיר באופן יחסי.

איטום בעזרת חומר אקרילי

חומר אקרילי הוא הכוכב העולה בעולם האיטום ולא רק כאשר מדובר על איטום מרפסות. גם באיטות גגות ומיקומים דומים. מדובר על חומר בעל עמידות גבוהה, אפילו באקלים הישראלי, חומר עם יכולת הדבקות מעולה, חומר שקל למרוח וכזה אשר יוצר שכבה עמידה מאוד וניתן למרוח אותו ישירות על הריצוף או להסיר את הריצוף ולמרוח אותו. מה שיתקבל היא רצפת גומי, לא קשה ולא רכה.

מבחינת מחיר מדובר על כ200-400ש״ח למטר רבוע ולכן זאת שיטה יחסית זולה, מהירה וכזאת שכמעט כל בעלי המקצוע מציעים. החסרון הוא שקשה יחסית להסיר אח״כ את המשחה הפוליאוריטנית – זאת אומרת שקשה להתחרט ולכן חשוב לעשות עבודה טובה כבר בסיבוב הראשון. לגבי האם כדאי על הריצוף או להסיר אותו, אני ממליץ להתייעץ בבעל מקצוע כיוון שזה תלוי סיטואציה.

איטום עם יריעות ביטומניות – הסרה של הריצוף הקיים

השיטה הכי טובה ללא ספק, כזאת שמחזירה ככל הניתן את מצב המרפסת מבחינת איטום למצב הראשוני רגע אחרי שבנו את הדירה, הטיפול המלא והכולל הוא איטום מחדש של המרפסת בעזרת יריעות ביטומניות. בשיטה זאת, מסירים את הריצוף, מסירים את היריעות הביטומניות הישנות, חושפים ומנקים את המרפסת ומבצעים איטום מלא מחודש של המרפסת.

שמים מחדש 2 שכבות חדשות של יריעות ביטומניות 4מ״מ בצורה צמודות ואפילו חופפת (חפיפה של 10ס״מ בין יריעה ליריעה) ואז אפילו שכבה שנייה של יריעות ביטומניות בצורה אנכית לשכבה הראשונה. את כל זה אוטמים עם שפכטל ועל זה מניחים את הריצוף החדש.

השיטה היא השיטה היחידה שמחדשת לחלוטין את שכבת האיטום המקורית של המרפסת. ומצד שני מדובר על שיטה לא זולה וגם לא מהירה, וגם כזאת אשר מחייבת פנייה אל בעל מקצוע מיומן שמבין את התהליך ויודע כיצד לבצע אותו בבטחה. העלות של השירות הנל הוא בין 500ש״ח ל1000ש״ח למטר רבוע ואינו כולל את הריצוף עצמו (כלומר המחיר של האריחים)

בדיקת הצפה

בדיקת הצפה היא אשר עושים לאחר איטום מחודש של המרפסת, למעשה סוגרים את המרפסת וממלאים אותה במים כדי לבדוק שאכן האיטום תקין. אני יודע שאתם עשוים להתפתות לדלג על השלב הזה אבל אם אפשר אני ממליץ לעשות זאת. אתם לא רוצים להתחיל להתמודד עם הבעיה הזאת שוב בחורף הבא.

שיהיה לכולנו חורף חמים ונעים ובטוח

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה